Hvilken graf er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hvilken graf er best?

Hei,

Hvilken graf er best:
    Hvilken graf er best?-graf_1-jpg

Den øverste går jo høyere i DB (større volum og litt annen tuningfrekvens.
    Men, den øverste har jo "tak".

Er det ikke sånn at man bør ha flatest mulig kurve?

Saken er nemmelig den at om jeg kjører 20 liter kasse på elementet jeg plottet inn, så får jeg en "perfekt kurve".

Kjører jeg opp i 40-50 liter bassrefleks og 34-40 hz avstemning, blir det mer som den høyeste grafen der.

ps. anbefalt kasse er 50 liter bassrefleks (bilstereo element).

Specs på element:
    qts: 0.39
    vas: 24.6
    fs: 33.54
    re: 3.0 ohm
    le: 2.75
    xmax: 18mm
    qms: 8.12
    qes: 0.41
    spl: 91
    pe: 600
    bl: 16.32
    dia: 0.305 m
    sd: 0.036

winisd foreslo 22-23 liter liter og 34hz avstemning "out of the box", men da er det nesten ingen guffe på 20hz?

Jeg tenker subben kan spille 20-70hz eller 20-80hz.
    Blir vel å bruke til kino og evnt musikk om den spiller bra.

Skal pøse på med EKTE 300w RMS i 8 ohm.
    Elementet er altså DVC, 4 ohm spoler og forsterkeren er sunfire 1kw peak eller 300w rms i 8 ohm.

Ps. dette er ikke sonosub prosjektet mitt, men bare en "jallasub" jeg skal lage :P hehe.. Jeg tenker jeg må lage en jallasub, før jeg begynner på noe seriøst, jeg kan for lite om hva som ligger bak..

So, masters, please enlighten me!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sjølv ha satsa på den raude, og heller prøvd å korrigere litt i problemområdet med eq eller anna plassering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut ifra at simuleringen er i fritt rom? Vær i så fall obs på at den faktiske responsen i rommet ditt kan bli vesentlig forskjellig, spesielt nedover i frekvens.

-k

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv har et løft i rommet ved ca 25-30hz. Er ikke lett å vite på forhånd, men rommet hjelper litt til i de laveste fekvensene...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg går ut ifra at simuleringen er i fritt rom? Vær i så fall obs på at den faktiske responsen i rommet ditt kan bli vesentlig forskjellig, spesielt nedover i frekvens.

-k
    Ja, dette stemmer!

50 liter kasse, avstemning 36hz.

2 bassrør, à 100mm, lengde 640.8 mm = 0.02 i mach
    3 bassrør, à 62.5mm, lengde 372.6mm = 0.03 i mach
    2 bassrør, à 62.5mm, lengde 233.2mm = 0.06 i mach

Jeg regner med mach da blir hastighet i porten, som igjen kan gi blåselyder.
    Er det noe jeg bør satse på som minimumstall, eller jeg er safe så lenge jeg holder meg innenfor de grønne tallene?

Grønne tall begynner på 0.15, så om alt under det er akseptabelt, er vel gjerne da 3 bassrør, à 62.5mm, lengde 372.6mm det mest hensiktsmessige?

Om jeg skal holde volumet nede i 50 liter, så kan jeg ikke ha noe særlig stor kasse!!

Skal jo selvsagt trekke fra volumet på element, samt forsterkeren bruker jo 10 liter den også og det går nok med en 10 liter på kabinettavstivning.

Avstivning: 10 liter
    Forsterker: 10.41 liter
    Høyttalerens egenvolum: hittil ukjent, men må tippe iallefall 5 liter++.

Om jeg da tipper 27 liter +- 2.5 liter, er jeg neppe på villspor.
    50 + 30 da, for å få rundt tall, det blir 80 liter internvolum.

Med 50 liter og 36hz, vil jeg på 20hz få 95.69db med 300w rms.
    Peak blir 118.67 ved 38.66 Hz.

Så, litt dirty, ved 62.31hz oppnår jeg -0.02db, dvs 115.76db og ved 80hz vil jeg havne på 115.44hz. (-0.34db)

Om 6 db er dobbelt så høy lyd, blir jo 0.34 / 6 * 100 = 5.66% lavere lyd enn 0db-punktet.

Jeg anser ikke dette som et seriøst "Problem"; da dynavoice høyttalerene spiller fra lavere hz enn dette, så det blir jo en overlap der uansett.

De litt lave DB ved 20hz, jeg vet ikke hvor viktig det er?

Intersect på lilla linje, (-3db) er på ca. 31hz, men jeg vet ikke om masse filmeffekter kjører under 31hz?

Jeg vil jo få lavere hz også, men dog med mye lavere "guffe".

Om jeg skal øke mer, så mister jeg jo høyere frekvenser, samt jeg vil jo belaste forsterkeren mer og jeg vil jo også få en syk differanse på kurven.

Min konklusjon:
    50 liter, 36hz, 3 bassporter på 2.5".

Lengden på bassport gjør at jeg må enten vinkle de, eller jeg må lage en kasse som feks er smal, noe som faktisk kan være litt stilig?

Forsterker krever cutout på 46.875cm x 11.875cm, monteringsdybde 12.5cm. (sunfire).

Har forresten gain +-10db @ 30hz

Forsterkeren har lowpass 100hz, så jeg kan vel også oppgi 100hz db @300w:
    115.42db

Ja, teoretiske tall alt sammen :-)
    Får nå se om det blir noe fres!! hehe.. Første gang jeg bygger en bassreflekskasse!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Intersect på lilla linje, (-3db) er på ca. 31hz, men jeg vet ikke om masse filmeffekter kjører under 31hz?
    Dagens storfilmer (og mindre store filmer) har ofte en del trøkk på gang under 30Hz, så du bør være forsiktig med å kjøre den subben på LFE-kanalen hvis du ikke har tenkt å ha et aktivt høypassfilter på den (som kutter tett opp mot avstemningsfrekvensen).

Konsekvensen av å droppe dette filteret vil være at elementet bunner når det kommer et lavfrekvent drønn. Har du flaks sier det bare PANG når svingspoleformen treffer bakplata i magnetsystemet. Har du uflaks må du bytte element

Edit: det kan hende elementet er laget slik at det ikke kan bunne hardt, da kan dette fungere

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer med tuning frekvens til 25-30Hz?

Ser for meg det vil gi en bedre kurve.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50L med ett 10x55cm rør (avstemt til ca. 27Hz) ser ikke helt håpløst ut i LspCAD 5.25. Dette elementet vil slite med å nå ned mot 20Hz uansett.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at med en Fs på 34Hz og en Fb på 36 Hz, kan du nok glemme dine teoretiske beregninger nede i 20 Hz.
    Når du er såpass langt under res frekv., tåler ikke elementet 300w, jeg antar 3w@20 Hz er nærmere sannheten.............

Men bare et varsko, ikke for å ødelegge et ellers morsomt prosjekt. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips folkens :-)

Da skal jeg prøve å lage en ny graf, der jeg får +3db rundt 30hz, får se om det blir bedre saker!

Er det noen tommelfingerregler jeg bør ha iht. avvik fra feks -3db og da sinuskonstanten?
    ---

Er forresten slik amp jeg tenkte å bruke:
    eBay: 2 Sunfire AR 3 Acoustic Research 1KW Subwoofer Amp 220V (item 130080970571 end time Feb-25-07 18:15:00 PST)

# Low pass Built-in-Crossover ( 100 Hz )
    # 30Hz Low frequency Level Trim ( ±10 dB )

..

Min pioneer 1016thx har vel også kontroll på hva den sender ut i LFE kanalen?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kasse du vil bygge velger du selv. Anbefalingen min er kun basert på simulering i LspCAD.

Den 30Hz forsterkninga bør du være forsiktig med Husk at hvis du ber om 10dB økning i signalstyrke må forsterkeren kunne levere ti ganger så mye effekt som i resten av frekvensområdet. Hvis forsterkningen skjer over et lite område (høy Q-faktor) rett over avstemningsfrekvensen kan det gå tålelig bra. Hvis avstemningsfrekvensen er høyere enn EQ-frekvensen kan det gå dårlig

Pioneer receiveren din har sannsynligvis et valgbart lavpassfilter av fjerde orden (24dB/oktav). Hvis du har mulighet til det bør du droppe å bruke filteret som sitter i subforsterkeren og heller la receiveren ta seg av dette. Jeg vet ikke om receiveren din har noen form for høypassfiltrering av det den sender ut på LFE-utgangen, men det finner du kanskje ut ved å finlese instruksjonsboka.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hva slags kasse du vil bygge velger du selv. Anbefalingen min er kun basert på simulering i LspCAD.

Den 30Hz forsterkninga bør du være forsiktig med Husk at hvis du ber om 10dB økning i signalstyrke må forsterkeren kunne levere ti ganger så mye effekt som i resten av frekvensområdet. Hvis forsterkningen skjer over et lite område (høy Q-faktor) rett over avstemningsfrekvensen kan det gå tålelig bra. Hvis avstemningsfrekvensen er høyere enn EQ-frekvensen kan det gå dårlig

Pioneer receiveren din har sannsynligvis et valgbart lavpassfilter av fjerde orden (24dB/oktav). Hvis du har mulighet til det bør du droppe å bruke filteret som sitter i subforsterkeren og heller la receiveren ta seg av dette. Jeg vet ikke om receiveren din har noen form for høypassfiltrering av det den sender ut på LFE-utgangen, men det finner du kanskje ut ved å finlese instruksjonsboka.
    Ja, det eneste jeg tenkte gain kunne brukes til, var å glatte ut kurve.

Den øverste kurven har jo en liten peak rett over 30hz, som kunne da "jevnes ut", med feks. -1db på gainkontroll @ 30hz.

Lowpass 100hz har forsterker og recieveren kan styre HZ på LFE.
    Iflg. de kurvene her, skal jo 12"'eren klare 100hz @ 116db, men det er kanskje litt høye hz for et basselement?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekk Fb godt under 30Hz så skjer det nok morsomme ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Trekk Fb godt under 30Hz så skjer det nok morsomme ting.
    hm? kan du forklare? jeg har ikke så mye peil :P

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fb er avstemningsfrekvensen Husk at du ikke kan gjengi lavere toner enn avstemningsfrekvensen med en bassreflekssubwoofer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Fb er avstemningsfrekvensen Husk at du ikke kan gjengi lavere toner enn avstemningsfrekvensen med en bassreflekssubwoofer.
    Ok, kjekt å vite!

50L 30hz funker vel greit, jeg kan ikke bruke høyere volumer.

Da får jeg en liten dip :S men, men.. litt py å mekke sub som ikke går til 30hz vel?

Om jeg avgrenser hz til høyere, kan jeg få syk peak db med elementet, men det er vel pga. det er bilstereo-element...

Får se hva jeg gjør, elementet får jeg vel om noen dager og forsterkerene kommer i dag eller i morgen.

Har allerede lært en del nå :-) Men er nok mye igjen å lære fortsatt!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik "syk" peak vil nok sannsynligvis låte akkurat sånn....syk (med andre ord, ikke vel bevart). Det er dB-drag folket som leter etter høyest mulig peak ved en gitt frekvens. Du er i så fall inne på feil forum

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •