Skal lage stereobenk, klarer ikke å bestemme meg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal lage stereobenk, klarer ikke å bestemme meg.

Hei sann

Laget en annen tråd som INGEN svarte på (rimte)

Planen er at jeg skal bygge min stereobenk nr2. Den første er en veldig enkel en, som i tillegg viste seg å være litt for kort, så forsterkeren min stikker litt utfor. Jeg har også fått et nytt anlegg, Logitech Z-5450, noe som er store deler av åraken til at jeg tenker på å bygge ny benk. Sub kassen til dette anlegget er ganske stor, 34x34x42 (hxbxd), og tar derme veldig stor plass PÅ SIDEN av min nå værende benk.

Som jeg spurte i min forje post, vil det å bygge subkassen inn i benken med åpning mot veggen gjøre noe med lyden, så har jeg etter jeg har snakket med noen venner. Funnet ut at dette ikke skal gjøre noe negativt med lyden. Derfor har skissen jeg har laget subkassen innebygd.

Kroken dette står i, er vinklet. Målene er 81x96,5cm. Jeg har laget to forslag (som ikke er så veldig forskjellige) Men jeg klarer ikke å bestemme meg, og håper derfor på tilbakemeldig og forslag.

Forran og bakfra, vil benken se ganske så lik ut. Men det er fra siden jeg ikke klarer helt å bestemme meg. Det er denne vinkelen man ser når man kommer inn i leiligeheten min.

Forfra ser den slik ut:

Bakfra slik:

Forslag nr1:
    - Her er lengden på benken en den mindre, og jeg har totalt plass til ca 120 DVD covere + det som settes på hjørnet.

Forslag nr2:
    - Her er lengden en god del lengre, og jeg har muligheten til å lage flere hyller evt bare la det være en ubrukt flate her.

Noen som foretrekker en forran den andre, evt forslag til forbedringer? =)

Tar i mot ris og ros

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes hele greia ligner mer på en bokhylle? :???:
    En stereobenk er som regel en lav og bred konstruksjon, innbefattet to-tre hyller.
    Å plassere en sub i selve konstruksjonen tror jeg er en dårlig ide, du vil antakelig få store problemer med resonanser fra både "benk" og innhold.
    Tror du kommer lenger med en mer konvensjonell løsning, ikke minst fordi det slett ikke er gitt at suben trives best slik du har tenkt å plassere den!

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg helt enig med Scrooge. Dette er ikke akkurat en veldig god idé. Er det i det "lille" rommet på baksiden du skal ha sub-en? Jeg tipper den kommer til å sette hele bokhyllen i sving når du skrur opp lyden litt. Det tviler jeg sterkt på at de andre komponentene dine kommer til å like. Hvis du skal ha cd-spiller i hyllen kommer den jo til å hoppe rundt, med mindre du går ekstremt til verks med vibrasjonsdemping.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at den ser ut som en bokhyller er ikke noe problem for meg. Heller ikke at det hele ser litt utenom det vanlige. I og med at kroken jeg har er så pass liten. 81x96,5, så må jeg bygge i høyden for å få alle komponentene jeg har inni. Og det å få mer hylle plass, er ikke feil synes jeg

Hvis jeg fjerner gulvet der suben står, og gir litt mer klaring. (har også tenkt å lage hull til utblåset på suben). Ville dette hjelpe på disse problemene dere mener jeg vil få?

- I og med at anlegget jeg har, er bedre enn reste-anleggeg jeg har hatt før. Så vil jeg prøve å bruke dette. Og jeg har sett at PS2 og PC går direkte inni her, DVD burde også finnes en løsning på. Evt kan jeg forsette som nå, se DVD'er fra PC'en. Forsterkeren blir mer eller mindre bare til pynt inntil videre

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror uansett du kommer til å få ganske store problemer med å ha sub-en så tett inntil hyllen. Har prøvd å sette en sub under et vitrineskap før (minst 50 cm klaring over sub-en og åpent på alle andre sider), men det fungerte ikke spesielt godt da vitrineskapet begynte å riste og lage ulyder. Og det meste som var inni det falt ned osv.

Hyllen er sikkert fin til resten av utstyret, men jeg tror det blir best hvis du plasserer sub-en et annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal lages i MDF plater, som er 2cm tykke. Vil ikke dette hjelpe en del når det gjelder viberasjon?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper sikkert, men om det hjelper nok vet jeg rett og slett ikke. Hvis du er fast bestemt på denne idéen, så får du bare prøve. Det kan jo hende at det fungerer greit nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fast bestemt er jeg vel ikke. Men den er utrolig praktisk for min del. Da jeg ikke har så stor stue og begrenset med andre plasser å sette suben + jeg burde lage ny benk pga den jeg har er litt for liten og uten åpning bak forsterkeren (noe som betyr at jeg må ta den ut for å koble om eller koble til noe)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bIsk0p
    Dette skal lages i MDF plater, som er 2cm tykke. Vil ikke dette hjelpe en del når det gjelder viberasjon?

Tror ikke dette vil hjelpe så mye, du vil få et problem uansett tror jeg.. (håper jeg tar feil)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om jeg skal bygge en prøve kasse, og se hvordan viberasjonen vil bli før jeg bygger hele greia.

Hva med lyden, dere snakket om resonans. Vil lyden bil ødelagt på noen måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok nettopp en test.

Satte sub-lever på fult. Og skrudde opp volumet på en sang med mye bass i. Så satte jeg et glass med vann på toppen.

- Vannet viste nesten INGEN tegn til ugjevnheter. Jeg prøvde å sette den på litt forskjellige plasser på suben, ingenting.

Så jeg tror vis jeg bare lar den stå på gulvet (og ikke på bunnplaten av benken) så burde ikke viberasjon være noe problem.

Men når det gjelder lyden. Hvordan vil den bli når suben er satt inni her? Noen som vet dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt på det. Og har kommet med et tredje forslag til hvordan benken skal se ut.

Det er fremdeles hvor mye utover hjørnet skal gå jeg sliter med. Dette forslaget gjør også at subwooferens flotte THX merket blir vist

I dette forslaget vil det være plass til 34 DVD covere. Noe som ikke er så veldig mye, men noe som burde holde nå iallefall. (Da inntekten er veldig lav, er ikke DVD innkjøp øverst på listen.)

Forslaget:

Som sagt, tror jeg ikke at viberasjon skal være til noe problem. Men lurer fremdeles på om lyden vil ha noe forskjell...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •