DIY..Dobbel 12" Subwoofer Trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY..Dobbel 12" Subwoofer Trenger tips!

Jeg har planer om å lage en dobbel 12" sub... men er litt usikker på målene på selve kasse. og dens volum..
    kan noen hjelpe meg?

Edit2:

2x Resonant Engineering RE12
    &
    Zachry DSW-400

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehm..samme hvor følsome høyttalere du finner så er 2 12" overkill på en stakkar 250watt altså..men det er no min meining..

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du ha en bedre forsterker :P
    også finne elementer...

ellers er det ok med to 8" til den. eller en 12"

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dere har kanskje rett.. men skal enda ha 2x12".. Må bare ha en større forsterker

Men er det ingen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor stor en kasse til en 2x12" sub må være?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Ja dere har kanskje rett.. men skal enda ha 2x12".. Må bare ha en større forsterker

Men er det ingen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor stor en kasse til en 2x12" sub må være?

Før du finner ut størrelse på kassen. Finne de to 12" elementene du skal ha. Så skal eg finne størrelse på kassen.
    Skal du ha lukket ? Bassrefleks ? SVSPB2/+2 look alike ?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du først si hva slags 12" element det er snakk om.

Frode

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal de vere billig så ambefaler eg 12" Basselement dynaBel - DB 12 Som koster 500kr stk.

Har ikke testa de selv, men hørt mye bra for den prisen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Før du finner ut størrelse på kassen. Finne de to 12" elementene du skal ha. Så skal eg finne størrelse på kassen.
    Skal du ha lukket ? Bassrefleks ? SVSPB2/+2 look alike ?
    jeg fant disse elementen nå men det står at de ikke anbefaler bassrefleks noe jeg hadde tenkt å bruke
    ELTEK AS
    Hva er forskjell på lukke og bassrefleks? i lyden?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket går ikke så dypt. Også svetter som oftes forsterkeren mer hvist den ikke er sterk nok.

Refleks er dypbass også blir elementet lettere å drive. Men tar litt mer plass, da disse kassene blir mye større. :P

Bilradiospesialisten
    Leser du litt der blir du litt klokere.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger absolutt ikke vere noen u-ting å bruke 2stk 12" på en 250w forsterker.. man får jo mer luft i sving med det enn med to 8"..om man greier å drive to 12" til det maksimale er noe annet, for det kommer an på mekanisk/termisk-tålighet og hvor mange watt som skal til i en spesifikk kasse for å oppnå maks vandring/lydtrykk, men uansett vil/kan to 12" spille mer enn to 8" med en 250w forsterker.
    i tillegg til mindre, eller pga av mindre, areale på 8" så har de lavere følsomhet enn 12"..
    sånn sett kunne jeg heller anbefalt 15" jeg da men..hehe...

se på www.morel.no og sjekk ut resonant engineering og modellen som heter re12, koster under 600,- og vil funke vesentlig myye bedre en dynabel sin 12" til 4-500,- som forresten har bare 6mm xmax..og jeg ble litt skuffet over det elementet..også i bruk i phobos..og sjøl til prisen.
    re12 koster et par hundre mer, men har 12mm xmax og tåler både juling og mishandling i tillegg til at det spiller rimelig greit. den har doble spoler på 4ohm, så 2x2ohm, 2x8ohm eller 1x4ohm er alternativ.

60-80L pr.stk tunet til rundt 25-30hz kunne funke..

((pst..:2stk re12 flytter forresten minimum like mye luft som 4stk dynabel 12" ))

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fant disse elementen nå men det står at de ikke anbefaler bassrefleks noe jeg hadde tenkt å bruke
    ELTEK AS
    Hva er forskjell på lukke og bassrefleks? i lyden?
    (sånn enkelt forklart..)
    lukket kasse er som i ordet en lukket kasse
    bassrefleks-kasse har et rør som drar nytte av den luften som elementet lager/beveger inne i kassen.
    en lukket kasse spiller i teorien 3db lavere enn en basrefleks. 3db vil si at man trenger feks 100watt i en bassreflekskasse for å oppnå 100db, men i en lukket kasse trenger man 200watt for å oppnå 100db..i teorien..
    problemet med bassrefleks er at under tuning frekvensen så vil elementet oppføre seg som om det henger i løse luften og få store utsving og ofte slå spolen i magneten..da kommer det som et klikk..eller en stor smell..hehe.. men på/rundt tuningfrekvens og litt oppover har det minimalt med vandring..da er det "porten" som lager bassen/lyden.

en lukket kasse har og en liten bakdel og det er at elementet har generelt mer vandring enn i en bassrefleks.. men pga av det ikke har noen port å få hjelp av så får man ikke like mye db på de laveste frekvenser som i en bassreflekskasse...
    så igrunnen spiller en lukket kasse meeget mye dypere toner enn en portet kasse.. noen blir ofte lurt av bassrefleks-kasser, for pga at porten øker lydtrykket vesentlig mye mer på lave toner så oppfatter man de som de aller dypeste toner, men i teorien og på papiret er det veldig mange hz over en lukket kasse...

edit: glemte å få med at i en portet kasse og toner over tuningen så vil elementet tåle mer watt og med mindre vandring enn i en lukket kasse.
    eller på en annen måte: man vil oppnå lettere/raskere maksimal vandring i en lukket kasse.
    men alt dette er med forbehold om kasse-størrelse og valg av element
    ved høyere frekvenser er det minimal forskjell på oppførselen på elementent enten det står i portet eller lukket kasse..

-håper jeg taster forståelig, og ikke har fått med noen feil..hehe...

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestemt mæg for elementer og forsterker:

&
    Zachry DSW-400

Men har enda ikke fådd svar på det jeg egentlig startet denne tråden for.. hvordan målene på kasse skal være

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestemt mæg for elementer og forsterker:

&
    Zachry DSW-400

Men har enda ikke fådd svar på det jeg egentlig startet denne tråden for.. hvordan målene på kasse skal være
    grattis om du ikke blir fornøyd så tar jeg gjerne imot "dritten" du har kjøpt.. hehe..

et par bilder av rommet og hva plass du har hadde hjulpet.. er jo greit å lage de med seperate kasser og få plassert de på hver side eller der hvor de lager mest bråk, og med feks 40x40cm flate og så få volumet ut av høyden, om du ikke har noe du skal gjemme de under da.
    vil tro rundt 45x45x45cm er noenlunde mål..hehe..har ikke kalkulert..enda

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    grattis om du ikke blir fornøyd så tar jeg gjerne imot "dritten" du har kjøpt.. hehe..

et par bilder av rommet og hva plass du har hadde hjulpet.. er jo greit å lage de med seperate kasser og få plassert de på hver side eller der hvor de lager mest bråk, og med feks 40x40cm flate og så få volumet ut av høyden, om du ikke har noe du skal gjemme de under da.
    vil tro rundt 45x45x45cm er noenlunde mål..hehe..har ikke kalkulert..enda
    Egentlig hadde jeg lyst til å prøve noe tøft med å ta et element på framsiden og et element på under siden slik som svs har. tror det hadde blitt litt tøft..
    og har ikke tenkt å gjemme subben.. hadd tenkt den sku bli litt stor

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig hadde jeg lyst til å prøve noe tøft med å ta et element på framsiden og et element på under siden slik som svs har. tror det hadde blitt litt tøft..
    og har ikke tenkt å gjemme subben.. hadd tenkt den sku bli litt stor
    høyest mulig , elementet øverst på fronten, porten(e) nederst..og du lager to kasser hehe...
    kan gjerne gå opp i volum, da det vil bare resultere i kraftigere dypbass, tuningen kan man forandre lett om man bruker flere porter..ved å stenge for en port forandres tuning mye, eller sette i lenger/kortere rør.

men pga plateforsterker er det jo greit å samle alt i en kasse..blir vel rundt 180L totalt..med avstivninger og diverse nødvendigt..

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    høyest mulig , elementet øverst på fronten, porten(e) nederst..og du lager to kasser hehe...
    kan gjerne gå opp i volum, da det vil bare resultere i kraftigere dypbass, tuningen kan man forandre lett om man bruker flere porter..ved å stenge for en port forandres tuning mye, eller sette i lenger/kortere rør.

men pga plateforsterker er det jo greit å samle alt i en kasse..blir vel rundt 180L totalt..med avstivninger og diverse nødvendigt..
    Her er subben jeg hadde tenkt å lage tegnet i paint...er ikke akk noe picazzo men holder for nå
    http://home.no.net/stupidos/Sub.jpg

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et "problem" med å montere et element nedover er tyngdekraftens påvirkning..
    høres kansje dumt ut, tenkte jeg også første gangen jeg hørte om det, men etter litt lesing/prøving så la jeg faktisk merke til noe forskjell.
    feks et element som er koblet i fase, eller slår utover, og montert nedover vil kansje oppnå full slaglengde lettere enn det som står fremover.
    er elementet koblet ut av fase må det dras forbi null-punktet før det er på "rett vei"..
    i tillegg til at spideren og oppheng generelt skal/må "dra" elementet opp igjen til null-punktet raskest mulig..
    husker ikke formelen som forteller hvor egnet ditt element er egnet til opp/ned-montering, i hodet.. men på Adire Audio® 2007 - Get serious about sound skal man kunne finne formelen.. fenomenet er forkortet SAG som betyr vel, ironisk nok, "sig" på norsk..

vet at noen er meget skeptiske til denne slags uttalelser da men...hehe...

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vist kassen skal være 180L hvordan blir målene da?

Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks: