Noen som er interessert i wide baffel høyttaler kasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som er interessert i wide baffel høyttaler kasse?

Heissan. Lenge siden sist nå.

Jeg holder for tiden til i Dubai, og leker meg med DIY på siden. Nå har det seg slik at jeg ikke har verktøy her nede, og snekker-arbeid er mer eller mindre gratis, så jeg har designet en wide baffel høyttaler basert på designet til Troels Gravesen, nermere bestemt bygger jeg Poor Mans Strad Excel, og fått noen snekkere her nede til å bygge dem. Jeg har vært hos Troels og til og med min bedre halvdel syntes at det var noen eksepsjonelt gode høyttalere.

Problemet mitt er som følger:
    Jeg har fått en kar til å fikse en duganes snekker for meg. Jeg skulle ha fire slike kasser. Etter å ha sett en sample så var jeg mer enn fornøyd (se bilder), og ba karen fortsette. Det ble visst en krangel om pris, og snekkeren fikk sparken, hvorpå han som fikset snekkeren for meg sank i jorden. Etter to uker så tenkte jeg som så at han sikkert var glad i pengene jeg hadde gitt ham, og hadde forsvunnet, så jeg dro selv til snekkeren og ba ham lage et par høyttalere så jeg i alle fall hadde noe. Idag ringte karen som skulle fikse alt for meg og sa at han hadde hatt familiære problemer, beklaget at han ikke hadde vært å få tak i, og at han hadde fikset fire kasser. Jeg har dermed seks stykker, hvilket er to for mye. Hvorfor de kranglet over 180 kroner i pris skjønner jeg ikke helt dog, da jeg ikke hadde brydd meg stort, men det var visst viktig det der.

Jeg har betalt forskudd på de to ekstra som skulle lages, og kan forsåvidt si at jeg ikke vil ha dem. Jeg synes ikke det er noen god idé, siden det er skikkelig snekker-arbeid som er gjordt, og resultat-høyttaleren er sabla god når man får montert alt. Jeg tenkte derfor å lufte en idé her på forumet. Det er endel nordmenn her nede. Det hender at disse reiser hjem, og sender hjem en container med stuff. Hvis noen av disse folkene kunne ta med seg kassene hjem til gamlelandet og videreformidle disse til en ivrig DIYer, så hadde det vært aldeles utmerket!

Jeg har lagt ved noen bilder av høyttaler under produksjon og noen bilder av designet. Ellers så kan det meste leses på hjemmesiden til Troels. Høyttaleren kommer i to versjoner, en med papp-kone elementer, lettdrevet, veldig god transientrespons, veldig enkle og greie filtre, og hvilket herr Gravesen sa følgende om: "This project has turned out much better than expected and listening to a wide range of recordings, CDs and vinyl, I actually wonder if I should quit speaker building here." Poor Man'
    Den andre versjonen er med Seas EXCEL elementer. Den har et mer komplisert filter og vesentlig dyrere elementer. Lyden er mindre farget enn i standard PMS, og den kan spille usansynlig høyt. Link: PMS-

Merk dere at designet jeg har laget er (i mine øyne i alle fall) veldig mye penere enn det du ser hos Troels, og ligner veldig på designet troels i sine papirer beskrev som designet han en gang ønsket å lage. Jeg lar design-bildene og under construction bildene under tale for seg selv. Det eneste som mangler fra under construction bilene er hullene til elementene, samt bassrefleks-rør.

Jeg kan forstå manges reservasjoner med å ha så brede høyttalere. Fordelene som jeg ble veldig klar over da jeg hørte dem er at de er veldig "flate", noe som gjør at de kan stå mye tettere inntil veggen en vanlige høyttalere. Siden bassrefleksen kommer ut under så fungerer de faktisk ikke så værst selv om dem står bra nerme veggen. Den brede baffelen gjør baffel-step til et mye mindre problem enn vanligvis, og fører til noe enklere filtre. Den viktigste fordelen for meg var en veldig tydelig forskjell lyd-spredningen. Høyttalerene jeg har nå (noe crap fra kenwood) er ganske nøye på at man må sitte i sweet spot. Med disse så er stereo-effekten veldig god, også relativt langt ute til sidene. Siden jeg gjerne vil se film sammen med venner og kjente, så er dette en stor fordel for de uheldige som ikke sitter på midten, og var til slutt argumentet som fikk min bedre halvdel til å gå med på at jeg fikk fikse disse høyttalerne.

Jeg tror totalprisen for et sett med PMS EXCEL vil ende på rundt 10k. Det er mye for en DIY høyttaler. For vanlig PMS (denne er ikke nødvendigvis dårligere. Det er helt avhengig av hva du kan mate høyttaleren med, og hva slags lyd du liker) så blir prisen vesentlig lavere.

Det jeg betaler for denne høyttaleren her nede er 1200 AED, som ifølge google tilsvarer 2006,38 kroner i skrivende stund. Dersom noen skulle være interessert, så skal jeg sende ut en forespørsel gjennom Sjømannskirken her i Dubai og høre om noen er på veg hjem med container. Forhåndsbetaling av høyttaler og det vi må betale for frakten til Norge er alt jeg ber om. Dersom interessen er stor, så kan jeg alltids få laget flere til samme pris, med da vil jeg ta litt for strevet med å få dem avgårde og slikt, men det blir ikke stort mer enn å betale bensin til bilen. Det er jo litt moro også =)

Høyttaler-boksen vil komme uten finish. Finéring av sidene og topp og bunn(om du vil) må utføres på egenhånd. Selv synes jeg det er litt stilig med sidene som det er. Finéring av toppen burde være veldig enkelt å få til, kanskje den til og med er skikkelig stilig med sort? Fronten er såpass bra at den trenger kun litt finpuss og et lag lakk. Som bildene viser så har jeg eksperimentert med litt forskjellige farger på deler av høttaleren. Jeg vet ikke hva som blir best, og det er jo egentlig opp til enhver å bestemme selv. Synes at det ser bra ut å bryte opp den brede fronten med litt farge-varianser.

Det hadde blitt noen svinaktig gode bakhøyttalere, men der tror jeg faktisk WAFen hadde sunket til uakseptable nivåer... Hvorfor skal jeg ha 4? En venn av meg her nede skal også ha et par, så jeg skal altså bare ha ett par selv, forhåpentligvis =)

Slenger også med et bilde for å vise hva slags priser det er på mobiler som selges i butikk her i landet. Dette er i ett av de vanlige kjøpsentrene her nede, Mall Of Emirates. Kan gange med ca 1.7 for å få NOK.

Still gjerne spørsmål i tråden her, så får alle se svarene som eventuelt kommer. Det blir førstemann til mølla...

-Morgan-

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig stilig... og det er et prosjekt jeg lenge har drømt om. Kan vel si at kostnader på element og filter til "papp" utgaven kommer på rett rundt 5k(på husken), måtte regne igjennom for en stund tilbake

Hvor lenge blir du boende nede i ørkenen da? Du skulle jo startet eksport shappe av kabinetter. Jeg er interessert, men har nok ikke kapital før til høsten...

EDIT: Fra rett over 4k faktisk... til mye dyrere, alt etter hvilken kvalitet man velger på filteret. Med hva jeg regner som fornuftig balanse av kost/kvalitet ender PMS basic på 4500 fra eltek.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggelig tilbakemelding!
    Det kan nok godt stemme det du sier om prisen. Jeg anbefaler forresten å bestille Seas elementer fra Madisound. Tro det eller ei, men Seas elementer er billigere å bestille derfra enn i norge?!?
    Ned hit får vi dem uten toll om moms og slikt tull, så da blir det jo vesentlig billigere av det også. Greit å ta med seg det.

Blir nok værende et år til her nede i alle fall, så det kan godt hende du kan ta kontakt til høsten =)

-Morgan-

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Freser snekkeren der nede hull til elementene? Er samme mål på exel og papp elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det gjøres også. Snekkeren har akkurat nå et sett med elementer som han bruker til å frese hullene. Jeg har ikke sett resultatet av dette ennå, men alt det andre tatt i betraktning så blir det nok veldig bra.

-Morgan-

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dubai er et veldig fint sted. Har vært der flere ganger og lengter alltid tilbake. Er nesten som å komme til en ny by hver gang man er der. Er jo alltid massevis av nye byggninger hver gang man kommer tilbake.

Har selv vært på mall of the emirates og skidubai og prisene på elektronikk er jo ganske lavt der iforhold til Norge. Så mange rimelige fotoaparater til en meget rimelig pris for å ikke snakke om annen forbrukselektronikk.

Du har vell fått en fra India til å gjøre arbeidet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, byen er merkelig sånn sett. Spesielt området rundt Mall Of Emirates er sprøtt. Jeg talte 50 høyblokker (60+ etasjer) under konstruksjon samtidig da jeg stod på ett sted. Så flyttet meg 100 meter, og kunne da se minst like mange fler. Ingen av dem var ferdige. Det er et halvt år siden. Nå er stort sett alle dem ferdig, men minst like mange nye på veg oppover. Absurd. Og det er bare ett av de dusinvis av enorme byggeprosjekter som er igang. 60 000 leiligheter her, og 100000 villaer der.

Jeg tror faktisk karen som gjør arbeidet er pakistaner. Jeg er veldig imponert over hva han har fått til, for han har ikke noe avansert verktøy i det hele tatt. Pure skill.

De initielle reaksjonene her er ikke udelt positive til å kjøpe disse kassene. Jeg håper å få en liten avklaring på dette innen fredag.

-Morgan-

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir jo dette veldig offtopic,men jeg har før og etter bilder i dubai. Fra 1989-2006 og det som var 4byggninger har nå blitt veldig mange. De gamle sjøfolka jeg reist med husker at de reiste gjennom ørken på dårlig vei på 80tallet ,men nå er jo veiene i dubai noe av det beste jeg har sett. Hadde veiene vært halvparten så gode i Norge så hadde det ikke vært mange ulykker. Det er jo bedre at emiratene bruker oljepengene til noe lurt istedet for å sløse dem vekk som saudi arabia gjør. UAE er også den mest "vest-venlige" staten i gulfen som jeg vet om..

Hvis dette har vært gjort uten noe særlig vertøy så kan du hilse han og si at jeg er veldig imponert over arbeidet han har gjort

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingen virker interesserte så får denne tråden gjerne gli litt off-topic =)

Veiene er blitt bedre, kjørte på 16 felts vei tidligere idag. Hard rock cafe som lå midt i ørkenen før ligger nå midt i smørøyet. Tenker de har hatt en absurd verdistigning på tomta si.

Angående arbeidet, så ja, det er virkelig utrolig hva de får til uten fancy verktøy. Dersom du får muligheten så bør du se programmet bangla bangers (nei, ikke koffert) der noen indere designer og setter sammen absurde biler på notime, totalt uten powertools. Inderene eier sjelden nåla i veggen, så de tar til takke med det de har. Mektig imponert jeg også. Hadde ikke akkurat store forhåpninger da jeg lot ham sette igang på prosjektet.

-Morgan-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •