ny diy kino underveis. (bilder: 25.02.07)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny diy kino underveis. (bilder: 25.02.07)

hei.

er igang med å bytte ut min nåværende kino, som består av Yamaha rx-v595a-rds, 5stk Dynabel C11, to 120wrms aktive peerless 10", 32" philips crt,, til noe nytt..

Og som vanlig bygger man mest mulig sjøl, og tenkte å prøve Hi-Vi b3s elementer..en god del av dem faktisk
    LineSource og aperiodisk løsning er planen, og antall b3s per høyttaler blir 6 eller 8stk.. laget av U-profiler i aluminium, som enten bestilles eller lages til mine mål og specs. veggtykkelse så lite som 6mm er vurdert, med systematiske avstivninger er selvfølge. tykkelsen blir selvfølgelig vurdert, men det blir lagt 8mm med flytende dempemasse og dempeplater innvendig for mest mulig resonansefritt kabinett.
    Forsterker blir helst Yamaha igjen da jeg er oki fornøyd med 595`en men den blir litt svak når man trenger det lille ekstra..har også vurdert brukt,og speider bruktbørsen daglig..hehe..
    Sub-elementer blir 4stk Resonant Engineering re10, billige elementer som låter meget greit og ikke minst tåler ekstremt mye misbruk..dvc4ohm, 12mm xmax,175wrms, lav Fs.. har bygd kassene med 48L volum, bassrefleks, og tuning blir rundt 28hz.,
    Har betonggulv og parkett, er ikke noe særlig når det kommer til bass da den forsvinner opp i andre etasjen..så det blir evnt bygd en "plattform" i det gulvarealet hvor kinoen befinner seg..det vil si halve stuen..men får se hvordan det blir først uten "platttform".
    Har en vegg, 430x240cm, dedikert til lerret , høyttalere og et par cd/dvd hyller(<-seff diy).. tenkte 16:9 lerret også for å få det lengst opp på veggen.

Ellers kan jeg vel komme med bilder av byggeprosess av det som er igjen subkasser, og 40stk B3S fordelt utover 5 kasser og evnt plattform.

Men har problemer med å få kontakt med creativehifi, noen andre alternative sider som selger Hi-Vi? eller noen her som har litt (kansje personlig?) kontakt med de ansvarlige så man i det minste kan få en bekreftelse på diverse ting..?

start update 25.02.07 kl.20:50 :
    slik ser rommet ut..med bruk av CAD mål og slikt er bare noe jeg glemte å slette

og her er noen plater til cd/dvd hyllene

og her er en ferdig kasse, og resten av mdf`en til kassene.. 40x40x40cm 19mm

og man bruker så mangt til å tynge ned ting under liming..hehe..men brukte alle platene som jeg hadde liggende i tillegg

slik ble hyllenen etter et strøk svart, som skal pusses mellom hvert strøk. de blir plasser på hver side av lerrete.. var ihvertfall planen da..hehe..

og her er 4stk 47L kasser som venter..på noe.. godt...?

alt er jo en begynnelse...

mvh, stig
    ((forbehold om skrivefeil, manglende info og lign.. ))

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neimen, sfh rotet deg inn her nå Dette skal bli morro å følge.

Du har jo hatt en del tøffe ideer når det gjelder bilstereo og db.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nemmen, per.. det er jo mulig å prøve å kombinere sine erfaringer i bil med litt kino i stua vettu men er ikke helt så uerfaren i stue-sammenheng heller

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi krever selvfølgelig bilder av fremtidige byggeprosesser. Gjerne også av de du allerede er ferdige med.

Velkommen!

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe..joda..bilder skal man vel få inn ettehvert..som påkrevd..
    har noen bilder som blir uploadet til bucket, så snart jeg finner kabel..og hm..kamera..

takk, hyggeligt å vere her

edit:
    men når jeg først er igang her... er det noen som har erfaringer med Hi-Vi B3S, enten fra bygging eller lytting?
    takker seff for svar.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

AVshop.no selger hi-vi elementer ihvertfall, sjekk hva de har å tilby.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    nemmen, per.. det er jo mulig å prøve å kombinere sine erfaringer i bil med litt kino i stua vettu men er ikke helt så uerfaren i stue-sammenheng heller
    Det høres bra ut:-) Er vel flere her inne som ikke ukjent med lyd i bil her nei :-)

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hei og velkommen til forumet!
    AVshop.no selger hi-vi elementer ihvertfall, sjekk hva de har å tilby.
    takker.
    vet avshop selger hivi, men finner desverre ikke b3s i shop`en :cry:
    det jeg fikk av svar fra creative var at ting vil ta tid da en hadde "plutselig" sagt opp.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en mail til dem og spør om de kan skaffe de.
    Har gjort det før med andre produkter og de klarer og ordne det meste.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får vel komponere en mail å sende til avshop å høre me de.
    har tenkt litt på høyttalerene utseendemessig..og om det er like dumt å evnt få tak i b3n som har rund monteringsflens istedenfor b3s som har firkantet flens...bare litt hodebry :-?
    utenom det så er de ganske like utenom et par parametre, som ikke bryr meg så mye da kassene/designen må prøves å feiles litt på uansett.

men har fått pusset cd/dvd-hyllene og fått på et strøk svart halvblank maling. første strøket blir vel som en grunning, skal pusses mellom hvert strøk. svartfargen ble forresten også brukt på kjøkkenet når jeg bygde det.
    har vert minimal fremgang pga mangel på element, men har jo gjort noe da..
    og bilder er seff tatt, men det var den kabelen da...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder!!!!

:-d

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    madisound.com har iallefall elementene.
    Madisound Speaker Components, Inc. - - Product Listing - HVW

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøver så godt jeg kan å shoppe innenfor de norske grenser, men det blir et alternativ om ikke noen her til lands skaffer b3n...som det ser ut til at det blir
    mon tro man får kvantum-rabatter..hehe......

svært som du maser da konrad..hehe..de kommer de kommer..heh..ikke så mye å se, men bilder er vel bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mer interisert i DIY enn noen gang (tror jeg). Derfor er det spesiellt artig å se hva andre får til.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki..konrad..helt greit..fikk snekra til noen bilder så håper du blir "fornøyd" med det lille jeg har å tilby for nå.. hehe..

har just nu sendt mail til madisound for en qoute på frakt og total pris på 40stk B3N.. er vel ikke så mye å spare om man får de i norge til 75,-..eller 95,- pr.stk.. eller hva som enn er prisen på creative..heh..

-stig

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik vil det vel bli, med evnt små forandringer

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, nice!

Spennende høytalere må jeg si. 40 stk 3" fulltone burde sparke godt. Hvordan skal de kobles og hva skal du bruke av effekt?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    folk sier at en enkel b3s/n funker greit i kasse, selvfølgelig begrenset lydtrykk pga lite areal..det er jo hva det er
    8stk 3" pr.linje vil få et areal som er omtrent 240cm2, så det tilsvarer vel et 9" element med 3mm xmax.. så jeg hadde jo håpt på liiitt dynamikk da..hehe..
    re10" som jeg skal bruke har 322cm2, mens 8" i samme serie har 195cm2.. de re8" hadde jeg tenkt å bruke, men syns det ble for.."pinglete"..hehe..

de blir koblet 2 i serie til 16ohm og så i paralell til en total 4ohm last. vil tro 595`n blir byttet ut mot noe yamaha med ca.doble effekten, eller ca.100~150wrms pr.ch, om det blir for lite så blir det vel ikke annet å gjøre enn å kjøpe seg en effektforsterker sånn grov kalkulering så vil vel følsomheten på en linje komme opp i rundt 93~94db..teoretisk..om jeg ikke surrer litt da..hehe..

stussa litt når jeg såg ferdig-høyttalere som bruker to b3s/n, og anbefalt forsterker til desse er opptil ca.100wrms /4ohm..hm..

hadde tenkt å legge ut pics/detaljer over aperiodic-linjene men tror jeg holder det litt for meg sjøl...foreløbi...hehe...
    godt mulig de blir bygd i mdf og kledd med rustfrie 1.5mm plater som er børstet, da det viser seg at U-profil i alu og mine dim må bestilles...til en fy fy pris..hehe...eller evnt 10~15cm brede aluplater som sveises til U-profiler..
    en kompis som eier/driver mekanisk verksted venter på en vannskjære maskin, så med mine cad-"skills" så kan det raskt bli noen gøyale kutt titt og ofte...hehe...

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har da fått et tilbud på b3n med madisound... pris per enhet er forsåvidt latterlig, men fraktkostnad og moms gjør det like dumt å få en grei pris her til lands..:-|
    AV Shop har også svart meg og sier de kommer tilbake med opplysninger om pris, tilgjengelighet og leveringstid.
    så da får man vel bare vente litt da

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0