Hvordan lage ramme til frontstoff.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan lage ramme til frontstoff.

Jeg har begynnt å tenke på hvordan jeg best kan lage meg en frontstofframme. Hvilket materiale og hvor tykke plater tror dere jeg bør bruke? Har noe 4mm kryssfiner som kanskje kan brukes, men er redd for at det blir for "wobbeli".

Noen som vet hvor dype sneppertene til Eltek er?

En annen ting er hvordan jeg skal få laget en fin bue nederst, slik som vist på illustasjonen:

I første omgang tenkte jeg bare å sette en spiker i en plate hvor jeg får "rett" radius, for så å feste en ståltråd fra spikeren til overfresen og peise på... noen med erfaring som kanskje har en bedre måte å gjøre det på? F.eks hvis jeg vil ha en mer "aggresiv" bue, eller kanskje ikke bruke en sirkelrund radius!?

Tips og triks mottas med takk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli interessant! Mulig jeg lager slik på mine ht også..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buen nederst kan du lett tegne opp med en stor bøtte eller lignende.
    Men når det gjelder valg av matrial, så tror jeg 4mm kryssfiner blir litt "wobbeli" ja... Men kunna jo kansje laga ytterramma i 10mm kryssfiner, åsså hatt en tynn stålgrill som du stifter på baksida som dekker over hele greia for å stive opp, pluss at du også får noe litt mer solid enn duk forran elementa dine.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke 4mm blir for "wobbeli", men du må lage en hel plate, med kun hull til elementene... for deretter å trekke denne med stoff...

Problemet med tykkelsen på 4mm er festing av sneppertene, men det fikser du lett med litt mod og litt lim.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orginal frontene til mine Helicon er laget av 10mm mdf.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilket basselement du har, men plata du lager ramma av bør ihvertfall være tykkere enn slaglengden på elementet. som nevnt er 10mm MDF sikkert passe.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benyttet et tegneprogram til å finne ut hvilken radie på buen jeg foretrakk, rent visuellt. Deretter festet jeg platen som skulle freses på et lang planke, ved å skru det fast der jeg visste hullene til elementene ble.
    Så tok jeg et panelbord og festet overfresen i enden, målte opp ønsket radie, borret et lite hull og skrudde det fast på planken med en lang treskrue gjennom hullet. Det ble stødig og fint til å frese nøyaktig

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, blir nok en konstant radius på hele buen da. Får kanskje prøve meg litt frem med materiale. Ingen som vet hvor dypt sneppertene til Dynabel er? Det kan se ut som om den er på nesten 4mm..

Slaglengden på elementet er nok ikke mer en kanskje 3-3,5mm utover, så tror ikke det er noe problem.

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    ...
    ...
    De er 12mm (hunn) og 6mm (hann) dype.

Jeg kjøpte en drøss av disse til mitt eget prosjekt, men vurderer et alternativ:
    Små neodym-magneter som forsenkes og deretter sparkles og lakkeres/males over så de blir helt skjulte. Så benytter jeg metall-stifter på frontstofframmen slik at de treffer magnetene på selve høyttaleren.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke det være litt risky med "hengende" ramme? Dumt hvis noen dunker lett til også trykkes ramma borti elemntene..? Hva slags metall stifter tenker du på? Kan jo ikke ha noe som kan skrape opp høyttaleren..

Newcomer itsinthethx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nok vanskelig å få tak i 10 mm MDF. Har selv brukt 12 mm, da dette var det tynneste som jeg fikk tak i, samtidig som at det så flott ut.

Snepperter fra Eltek fungerer utmerket, etter hva jeg har erfart. Høres ut som mye jobb å forsenke magneter. I alle fall om du har hovesaklig mesteparten av tiden har tenkt til å bruke rammen. Selvfølgelig klarer man jo å se hunnsneppertene på sort lakk, men er ikke akkurat sjenerende. Må du ikke da ha grasalt kraftige magneter for å få denne rammen til å henge godt? Ellers en artig idée

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke det være litt risky med "hengende" ramme? Dumt hvis noen dunker lett til også trykkes ramma borti elemntene..? Hva slags metall stifter tenker du på? Kan jo ikke ha noe som kan skrape opp høyttaleren..
    Jeg påsto da ikke at jeg hadde fintenkt gjennom alle detaljer! :-D
    Men tenkte å lage det slik at magnetene belastes kun horisontalt og ikke vertikalt. Jeg så for meg at dersom frontstoffet er tykt og mykt nok, vil stiftene som det stiftes fast med, kunne hamres nok "nedi" stoffet (og tildels treverket under) til at det er kun frontstoffet som kommer fysisk i kontakt med flaten som dekker magnetene. Hvis ikke dette funker, må jeg trå til med noen pålimte, små biter av frontstoff eller filt.

Sitat Opprinnelig postet av itsinthethx
    ...
    Høres ut som mye jobb å forsenke magneter. I alle fall om du har hovesaklig mesteparten av tiden har tenkt til å bruke rammen. Selvfølgelig klarer man jo å se hunnsneppertene på sort lakk, men er ikke akkurat sjenerende. Må du ikke da ha grasalt kraftige magneter for å få denne rammen til å henge godt? Ellers en artig idée
    Takk! ops: Syntes det var genialt selv.
    Kjøpte neodym-magneter på Clas Ohlsson, og det er noen utrolig kraftige små rakkere! De har faktisk samme diameter som snæppertene, så hullet som må borres, er de samme. Så bare sparkler jeg over dem samtidig som jeg gjør den andre sparklinga. Tror ikke det er så mye ekstra arbeid. Synes det er litt artig å gjøre ting annerledes enn hva det er på kommersielle produkter. Dessuten slipper jeg å se snæpperter på pianolakken min. Var også motivert av at jeg er litt lei snekring, så det kan gå en tid før jeg lager frontstofframmene. Dessuten fikk jeg det for meg at det kan være krevende å få plassert snæppertene nøyaktig nok til at det hele passer som fot i hose.
    Forøvrig skal frontstofframmene være ca. 30x65cm, foran og bak (bass-delen av en dipolkonstruksjon)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begynnt å tenke på hvordan jeg best kan lage meg en frontstofframme. Hvilket materiale og hvor tykke plater tror dere jeg bør bruke? Har noe 4mm kryssfiner som kanskje kan brukes, men er redd for at det blir for "wobbeli".

...
    Jeg kikket nettopp på noe 6mm kryssfiner (bjørk) som jeg har liggende, og det virker stivt nok til formålet, samt tykt nok til snepperter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne man ikke brukt stål til dette da?
    Man har feks en "stålstang", litt tynn, 3mm? Så må man ha noe for å bøye den pent, kanskje rørbøytang? Bøyer alle formene til, så fester man stoffet rundt (jeg vet ikke hvordan du kan feste det til stålrammen!).

Stålrammen vil jo være magnetisk også, men jeg vet heller ei hva en slik ramme vil veie, men tipper den veier mindre enn 12mm spon! Den vil jo også tåle mer, vlle jeg tro.

Ellers, om du har skikkelig skillz på å bøye stålet, kan du jo faktisk bøye rundt fester til fronten, hehe.. jeg har det i hodet, ganske fett bilde der iallefall, men skal være ganske skilled for å få dette til tror jeg.. Noe jeg personlig ikke er med stål.

--

hva med å lage frontdeksel som har samme form som elementene, bare i litt større radius?

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil en slik ramme med stoff påvirke lyden f.eks. dersom jeg nå bygger BEL 2.5 MKII og tenker å ha en ramme på hele fronten?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil negativt, ble helt sjokkert hvor godt vi hørte forskjell hos en kompis.

Dette gjør jeg utelukkende for kona og av estetiske hensyn.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen høytalere som jeg synes låter bedre med frontstoffet ,mens de fleste låter best uten frontstoffet. Har ikke hørt BEL med frontstoff (ungkarer trenger ikke noe slikt)

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vi med små barn som er interessert i å finne ut hvor stor "sving" det er på høytaler-elementene, vi vil gjerne ha frontramme...:-) Noen forslag hvis jeg ønsker hvitt høytalerstoff? Planlegger Ipod-hvite høytalere!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •