Bygging av høyttalere - steg for steg..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av høyttalere - steg for steg..

Skal bygge stativhøyttalere, har fått kappet delene skal så sette den sammne, hvordan går jeg frem i arbeidet? Verktøy som trengs osv.

Jeg tenkte å både lime og skru mdf-platene, for å slippe problemet med å lime skjevt.. Da må det forborres.. det har jeg forstått.. Så bør det muligens sparkles over der.. men det trengs vell ikke siden jeg skal kle ht inn i finér..

Jeg lurer på hva slags verktøy trengs? hvordan er fremgangsmåten osv..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enklere å legge finér hvis du har sparklet og pusset slik at alle flatene er rette og fine.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men lurte også på hva slags verktøy som en bør har til å lage høyttalere, minus kaping, dag dette blir gjort hos en annen.. Har ikke noe værktøy her, er også ny når det gjelder å lage ting og tang.. men ett sted må en jo begynne..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en god bygge guide...
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...d-newbies.html

Får du alt kappet er det ikke så mye du trenger, en håndfull tvinger, en overfres og noe pusseredskaper.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har skjønt, så er han du får kappet hos rimelig dreven. Bør kunne plukke opp en del tips der skulle jeg tro.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han vet mye han.. men tenkte å handle inn litt verktøy iløpet av helgen.. så litt info må jeg ha før jeg får delene tilbake..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Her er en god bygge guide...
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...d-newbies.html

Får du alt kappet er det ikke så mye du trenger, en håndfull tvinger, en overfres og noe pusseredskaper.
    Står mye bra i første posting i den tråden, ja. Finleser man den og forstår den, så er man godt rustet for å sette i gang med ulike høyttalerbyggeprosjekter.

Verktøylisten er også fin, selv om alt ikke er 100% nødvendig. Etter min mening bør du ha dette:
    * Sirkelsag med mulighet for innstilling av vinkel
    * Stikksag
    * Håndoverfres m/sirkelanlegg
    * Drill m/borsett
    * Stållinjal 1 meter (lengden er ikke SÅ kritisk. Man kan også klare seg med et rettholt så lenge man har meterstokk)
    * Meterstokk (også kjent som tommestokk)
    * Vinkelhake
    * Skrutvinger i ulike størrelser. Hurtigtvinger er også kjekt underveis.
    * Blyant
    * Syl/kjørner
    * Loddeutstyr
    * Pussepapir
    * Støvmaske
    * Hørselvern
    * Skrujern
    * Avbiter
    * Kniv
    * Trefil
    * Pussemaskin, fortrinnsvis en båndpusser, er kjekt
    * Skal man lime, så er lim på 300ml-patroner kjekt, og da trenger man også en sånn "pistol" for de patronene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Står mye bra i første posting i den tråden, ja. Finleser man den og forstår den, så er man godt rustet for å sette i gang med ulike høyttalerbyggeprosjekter.

Verktøylisten er også fin, selv om alt ikke er 100% nødvendig. Etter min mening bør du ha dette:
    * Sirkelsag med mulighet for innstilling av vinkel
    * Stikksag
    * Håndoverfres m/sirkelanlegg
    * Drill m/borsett
    * Stållinjal 1 meter (lengden er ikke SÅ kritisk. Man kan også klare seg med et rettholt så lenge man har meterstokk)
    * Vinkelhake
    * Blyant
    * Syl/kjørner
    * Loddeutstyr
    * Pussepapir
    * Støvmaske
    * Hørselvern
    * Skrujern
    * Avbiter
    * Kniv
    * Trefil
    * Pussemaskin, fortrinnsvis en båndpusser, er kjekt
    * Skal man lime, så er lim på 300ml-patroner kjekt, og da trenger man også en sånn "pistol" for de patronene.

WÆÆÆH!! blir dyrt dette her.. Loddingen tar en annen seg av, men like vell da.. Stikk og sirkelsag bør jeg vel ikke ha siden det ikker jeg som skal skjere ut delene..

Newcomer HNB79 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=roffe]Står mye bra i første posting i den tråden, ja. Finleser man den og forstår den, så er man godt rustet for å sette i gang med ulike høyttalerbyggeprosjekter.

Det er faktisk forskjell på meterstokk og Tommestokk.:-D :-D :-D
    Meterstokk er med kun cm og mm.
    Tommestokk er med Cm, mm og tommer.

Kjøp en uten tommer, siden du sikkert kommer til å bruke cm, de gule i plast er greie.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    WÆÆÆH!! blir dyrt dette her.. Loddingen tar en annen seg av, men like vell da.. Stikk og sirkelsag bør jeg vel ikke ha siden det ikker jeg som skal skjere ut delene..
    Skal de freses på CNC-fres?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HNB79
    Det er faktisk forskjell på meterstokk og Tommestokk.:-D :-D :-D
    Meterstokk er med kun cm og mm.
    Tommestokk er med Cm, mm og tommer.
    Ja, jeg vet det, men mange kaller det tommestokk, selv om det bare er cm-inndeling, og mange kaller det meterstokk, selv om den ene siden har tommer. Jeg har selv en på en meter og en på to meter, og bruker kun målene med inndeling i mm og cm.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe noe elektrisk verktøy, stikk innom Coop Obs, de selger et merke som heter Kellen med 5års garanti. Noe du kan glemme å få på noe annet verktøy.

Og fungerer helt greit til ditt bruk, er veldig bra pris på de og.

Er snekker selv og har gode erfaringer med Kellen.

For å få sammenføyningene 100% kan du bruke en lammelfres, da freser du et spor som du limer inn en liten brikke, før du limer og skrur hjørnene fast.
    Hvis skjønner.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvis du ikke skal gjøre tilskjæring eller frese ut hullene, og det er nøyaktig gjort, så klarer du deg med:
    * Drill m/borsett
    * Blyant
    * Syl/kjørner
    * Loddeutstyr
    * Pussepapir
    * Støvmaske
    * Hørselvern hvis man skal bruke pussemaskin
    * Skrujern
    * Avbiter
    * Kniv
    * Pussemaskin er kjekt for den siste finpussen i sammenføyningene

...og så kommer utstyr til finish i tillegg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få sammenføyningene 100% kan du bruke en lammelfres, da freser du et spor som du limer inn en liten brikke, før du limer og skrur hjørnene fast.
    Hvis skjønner.
    Jeg har oppnådd noe av det samme med et sånt tappesett man får kjøpt på Clas Ohlson/Biltema. Da trenger man bare en drill i tillegg. Man borer hull for tappen i den ene delen som skal sammenføyes, og bruker en markeringspinne for å finne hvor man skal bore det andre. Ikke så nøyaktig som lamellfres, men er man nøye med boringen er avviket under millimetern, og resten pusser man ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta deg en tur på biltema og kjøp:
    - 3-4 tvinger, størrelsen må du vurdere selv utifra hvor store flater som skal klemmes
    - håndoverfres, kjøp den kofferten med masse ekstratilbehør.
    - boremaskin, gjerne den slagbor-tingen til 100kr, funker knall! kjøp med ett sett med bor.
    - eksentersliper m\passende slipepapir (evt hvis du er veldig tolmodig og har lite penger kan du bare kjøpe vanlig slipepapir, og bruke en trekloss)
    - fint slipepapir
    - finn en tre\jernvare handel og kjøp noen tuber\bokser med sikabond, evt annet god lim.

planlegging er alltid lurt, planlegg hvert steg. eg pleier å gå gjennom bit for bit fremgangsmåten ved neste steg. aller først kan du skjøre ut fordypning og hull til elementer med håndoverfresen. til dette trenger du gjerne å lage en sirkelmal til fresen.
    sirkelmal:
    kjøpt en plate med f.eks 4mm plexiglass på clasohlson, og så skjærer du hull slik at du kan skru den på under fresen, bytter den ut med den platen som er der fra før, og lager hull i midt som fresen kommer gjennom, og så borer du hull med en bestemt avstand fra ytterkanten av fres-bitsen du skal bruke. deretter skrur du en maskinskrue opp i senteret av hullet du skal skjære ut og setter fresen med den påmonterte malen oppå, slik at tuppen av skruen stikker opp i hullet du har laget på malen.
    når alle hull er skjært ut og alle platene ferdig, kan du sette sammen kassen uten bruk av lim, bruker tvinger slik at ingenting sklir og borrer alle hullene til skruene, du trenger ikke mange skruer (egentlig ikke noen). pass på at du borrer akkurat 90 grader.

nå kan du demontere opplegget og bruke tvinger og skruer til å lime platene på hverandre i en logisk rekkefølge. ett triks er å skjære de platene som "overlapper" (de du ser endekantene på når ht er ferdig) litt for store. så kan du bruke kantfres på de etterpå og få ett perfekt resultat.

kan hend eeg har glemt noe i farten, med det er ihvertfall ett utgangspunkt

lykke til! ta deg god tid og kos deg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har oppnådd noe av det samme med et sånt tappesett man får kjøpt på Clas Ohlson/Biltema. Da trenger man bare en drill i tillegg. Man borer hull for tappen i den ene delen som skal sammenføyes, og bruker en markeringspinne for å finne hvor man skal bore det andre. Ikke så nøyaktig som lamellfres, men er man nøye med boringen er avviket under millimetern, og resten pusser man ned.

Er også en mulighet, sannsynlig et billigere alternativ til lammelfres.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe noe elektrisk verktøy, stikk innom Coop Obs, de selger et merke som heter Kellen med 5års garanti. Noe du kan glemme å få på noe annet verktøy.

Det har ikke jeg. Mulig jeg var ekstremt uheldig, men denne var i alle fall helt ubrukelig...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis skjønner.

Forstod ikke så mye, men hva kan en forvente av en som knapt nokk har tatt i en spiker fra før.. Dette kommer til å bli gøy..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det har ikke jeg. Mulig jeg var ekstremt uheldig, men denne var i alle fall helt ubrukelig...
    Har inntrykk av at mange av billigproduktene på Obs Bygg (Kellen), Biltema, Clas Ohlson (COTECH), Rema 1000, Europris, Netthandelen.no mm. egentlig er de samme produktene, men med ulike merkelogoer. Jeg har en 2-3 av disse, og det er noe ræl sammenlignet med proffverktøy som koster 3-10 ganger så mye, men uansett mer effektive enn manuelle verktøy. Siden jeg bruker dem så lite, gidder jeg ikke bruke mye penger på slikt.

Kan du si noe om hvorfor nevnte eksentersliper var så dårlig? Selv vurderer jeg å kjøpe en båndsliper i samme kvalitetsklasse...

Et produkt som er skikkelig dårlig er uansett de billige elektriske høvlene. I det hele tatt er presisjonen i disse verktøyene jevnt over dårlig, og når man skal ha et verktøy for presisjon (les: høvel, stikksag etc), så holder de ikke mål sammenlignet med proffverktøyene. På min elektriske Rema-stikksag må jeg holde den omtrent 10 grader skjevt til den ene siden for at den skal gå rett fram. Altså ubrukelig for rette snitt der man gjerne skulle hatt anlegg mot en rettkant/rettholt. Sirkelsagene er bare måtelig bedre. Uansett: Man må jobbe innenfor avvikene til verktøyene og kjenne til svakhetene, så får man til det meste.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Står jo på esken til sliperen at det er 5års garanti.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •