DIY: Trenger teoretisk hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY: Trenger teoretisk hjelp!

Tenkte jeg skulle mekke meg noen høyttalere til stereo-bruk, men ikke noe spesielt high end eller.no.

Det er først å fremst designen som er problem 1:

AVforum.no - Anfield's hjemmekino

Disse frontene som Anfield har er kule. Det jeg tenkte var noen høyttalere som bygger på samme form, men bruke ordinære elementer for diskant og mellomtone.

Planen min var å lage noen høyttalere som hadde et ca. 8" element nede i en liten kasse, og diskant og mellomtone i en så lite dype kasse som mulig. Vet ikke om dere forstod meg, men formen skal uansett bli lignende den som de frontene som jeg linket til.

Lurer på om det går an å få grei lyd med noe sånt til en pris på ca 3000 for elementer til alle høyttalere. VIl ikke bruke så mye på dette anlegget da det kun skal brukes til bakgrunnsmusikk. Er liksom designen som er det viktigste,. Høy og slank, men bass i bunn!

Takk for eventuelle svar

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bygger dem så tynne vil du jo ikke få noe volum bak til diskant og mellomtone? Eller er det noe jeg har misforstått?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det greieste hvis du skal ha noenlunde slik form må være å bygge dipol.

Sjekk ut Orion til Linkwitz:
    ORION Loudspeaker System

Ellers så har mr.Gravesen noen stilige Sonus Fabre inspirerte høyttalere som er relativt tynne.
    Poor Man'
    PMS- -Samme kasse, men med Excel element.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenkte var å lage plass til diskant og mellomtone, men så lite som mulig.. Er ikke så lett å forklare, men kanskje det hjalp nå..

Siden bassen ordnes i kassen i bunn, så fikser kanskje diskant og mellomtone et lite volum. Kanskje det finnes noen elementer som ikke bygger så mye i dybden... skjønner?

Ideen bare svirrer i hodet.. Jeg er jo kanskje blitt surrete...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver er vel en høyttaler som er en basskasse nederst og dipol oppover. Det er ikke noe problem å lage noe slikt, men spredningsmønsteret til en dipol gjør at man må tenke litt annerledes når det gjelder delefiltre, frekvensrespons og slikt.

Tonart Etera er jo en høyttaler som er en dipol linjekilde i mellomtonen, en diskant på midten, har basskasse nederst etc:

http://www.tonart.no/go.cfm?id=8020&...6330i6336i8020

Ellers finnes det jo flere rene dipoler der ute, ofte som DIY-prosjekter:

Dipole Speakers - buggy side

Audio Asylum Thread Printer

Konseptet er uansett spennende og verdt et forsøk. Regn likevel med litt prøving og feiling. Pass på at bassdelen går så høyt opp at du ikke får akustisk kortslutning i mellomtonene, så er mye gjort, tenker jeg... Får du en alliert som kan en del om delefilterdesign, så burde dette være mulig å realisere til et velspillende prosjekt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe: basskassa du refererer til på Etera er delefilterkassa

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bastanis har noen kit som kan bygges på denne måten.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk for øvrig en litt morsom ide:
    En treveis-høyttaler ala det som beskrives her. Bassreflekskasse i bunnen, en MTM-konfigurasjon på toppen med et lite, grunt, aperiodisk, hardt dempet bakkammer (så grunt som mellomtonelementene tillater), eventuelt kan man la dem spille som dipoler også, men da kan baffelbredden bli en begrensning.

Her kommer det spesielle: Bassrefleksporten følger baksiden/innsiden av baffelen oppover mot MTM-kammeret, og munner ut rett i underkant. Baksiden av baffelen dekkes med frontstoff, det samme med fronten, mens man kan ha lakkerte plater på sidene av baffelen.

Hvis det var noen som skjønte dette, så er jeg imponert....

Denne skissen gjør det vel neppe klarere:
    DIY: Trenger teoretisk hjelp!-hybrid_dipole_sketch-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Bastanis har noen kit som kan bygges på denne måten.

Frode

Den var ikke dum, Frode.

Viser at prinsippet er fullt mulig, ihvertfall.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke beskrivelsen men den tegninga hjalp på litt... ser spennende ut!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En treveis-høyttaler ala det som beskrives her. Bassreflekskasse i bunnen, en MTM-konfigurasjon på toppen med et lite, grunt, aperiodisk, hardt dempet bakkammer (så grunt som mellomtonelementene tillater).
    Her kommer det spesielle: Bassrefleksporten følger baksiden/innsiden av baffelen oppover mot MTM-kammeret, og munner ut rett i underkant. Baksiden av baffelen dekkes med frontstoff, det samme med fronten, mens man kan ha lakkerte plater på sidene av baffelen.

Jeg synes det så greit ut. Det burde kunne fungere bra.

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var ikke dum, Frode.

Viser at prinsippet er fullt mulig, ihvertfall.
    Jeg har ikke hørt Bastanis konstruksjoner, men Isbjorn på Hifisentralen skryter veldig av dem. Han bruker vel toppdelen kobinert med egenkonstruerte dipol "basskasser". Thorsen Loesch har vel også sagt mye godt om disse høyttalerene.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En treveis-høyttaler ala det som beskrives her. Bassreflekskasse i bunnen, en MTM-konfigurasjon på toppen med et lite, grunt, aperiodisk, hardt dempet bakkammer (så grunt som mellomtonelementene tillater), eventuelt kan man la dem spille som dipoler også, men da kan baffelbredden bli en begrensning.

Dette er jo midt i blinken design-messig og alt!

Er ikke så veldig dreven på dette, så jeg tenker treveis, da dipol ikke er noe jeg har kjennskap til

Tips til relativt rimelige elementer og delefiltre mottas med takk!

Regner med å kjøre høyttalere med en integrert forsterker.

Tusen takk for så god respons!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten skisse er ingen ferdig høyttaler. Uansett tror jeg det er vanskelig/uhensiktsmessig å lage en slik høyttaler like stor som en Martin Logan-høyttaler (som det lenkes til bilde av innledningsvis).

Elementforslag er ikke SÅ enkelt. Det gjelder å finne basselementer som ikke har for lav følsomhet, og som samtidig vil yte godt. Jeg skal tenke litt på saken...

Den største utfordringen er likevel delefiltre. Det er der den STORE forskjellen mellom middelmådig og god lyd for DIY ligger. Kjenner du noen som har måleutstyr og filtersimuleringsprogram? Måling av frekvensresponsen er et must for å komme i mål, men der finnes det heldigvis rimelige løsninger (du kommer et stykke på vei med en PC med et greit lydkort, gratis måleprogram og en RadioShack lydtrykksmåler med kalibreringsfiler).

Jeg og andre kan sikkert være behjelpelige med kassedesign for grei bassavstemming. Det er noe man uansett må tenke på når man velger elementene.

Hvor i Norge bor du, las^se? (Det er sikkert noen DIY-ildsjeler i nærheten av der du bor).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 fulltoner, en diskant og Peerless XXLS 10" + slave, samt aktiv deling mellom bass og fulltoner, da kan det låte kanon, det kan spille høyt, det går dypt, og det er mulig for en nybegynner å få til.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    4 fulltoner, en diskant og Peerless XXLS 10" + slave, samt aktiv deling mellom bass og fulltoner, da kan det låte kanon, det kan spille høyt, det går dypt, og det er mulig for en nybegynner å få til.
    Får du klemt det der under 3000 totalt for elementer til et par HT, da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min omgangskrets, og venner og kjente jeg vet om, så har ingen noen form for lyd og bilde som lidenskapelig hobby. Så jeg er ganske alene der. Holder til på Haugalands vorte, Karmøy, forresten.

Selv har jeg ikke noe lydtrykksmåler e.l., men ser ut til at jeg må invistere i en. Har ikke noe spes. lydkort, men det er jo ikke det dyreste. Tips til en rimelig måler?

Som i første tråden, så må jeg jo repetere at dette ikke er noe high-end projekt, men heller en måte å få litt lærdom av det å lage en høyttaler, og det å få noe som kona godkjenner. Bruken er å få fyldig og ren lyd i lett til moderat volum. Høyttaleren skal være liten, mer i de tankene roffe har..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes dette så ganske stilig ut, jeg! Synes port-løsningen var tett på genial også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg synes dette så ganske stilig ut, jeg! Synes port-løsningen var tett på genial også.
    Den løser ihvertfall problemet med nok tverrsnitt/lengde i små kabinettvolumer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av las^se
    I min omgangskrets, og venner og kjente jeg vet om, så har ingen noen form for lyd og bilde som lidenskapelig hobby. Så jeg er ganske alene der. Holder til på Haugalands vorte, Karmøy, forresten.

Selv har jeg ikke noe lydtrykksmåler e.l., men ser ut til at jeg må invistere i en. Har ikke noe spes. lydkort, men det er jo ikke det dyreste. Tips til en rimelig måler?

Som i første tråden, så må jeg jo repetere at dette ikke er noe high-end projekt, men heller en måte å få litt lærdom av det å lage en høyttaler, og det å få noe som kona godkjenner. Bruken er å få fyldig og ren lyd i lett til moderat volum. Høyttaleren skal være liten, mer i de tankene roffe har..
    Han som bygde prototypkassene til Capri bor på Vormedal. Han er full av ideer så om du savner en hifiinteressert i din omgangskrets så er det jo bare å bli kjent med ham.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •