DIY: Trenger teoretisk hjelp! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Egentlig tror jeg man kunne realisert dette designet med et standard 3-veis høyttalerkit, siden kravene ikke er så voldsomme til lydkvaliteten, og bare designet nye kasser. Da ville man kunne slippe unna problemet med delefilterdesign.

Problemet er at jeg faktisk ikke kommer på noen gode 3-veis kit i prisklassen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Problemet er at jeg faktisk ikke kommer på noen gode 3-veis kit i prisklassen...
    Trenger ingen gode, men et greit hadde vært kult! Hovedbruken er jo som sagt bakgrunnsmusikk. Vil egentlig bare ha noe bedre enn disse tynne høytalerene med 2" mellomtone.. (you get the point...)

Så om noen vet om noen kit så fyr løs. Kjekt om de er forholdsvis lettdrevne..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at creativehifi.com ikke er 100% operativ om dagen. Ellers ville jeg nok gått for noe Tangband-basert eller noe... Største problemet er å finne et basselement med god følsomhet som går dypt i en liten bassreflekskasse...
    Det er faktisk mulig du kunne bruke Silverflute W17RC-38S-08 som benyttes i BEL i bassen. Grei følsomhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje et skudd i blinde:
    Diskant og mellomtone:
    Product information:TM1A Midrange Tweeter

Basselement:
    Product information:F6 Bass-Midrange

Går det an å bruke det delefilteret som avshop selger også?

Basselementet tar jo veldig mye av jobben som kanskje en større mellomtone kunne tatt, men så skal det passe med designet også da

Blir jo billig og kanskje bra dette?!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mellomtonen der er nok ikke en "fullrange" mellomtone, siden den ruller av allerede ved 800Hz. For å kunne sidemontere bassen, så bør den ikke deles noe særlig høyere enn 200Hz. Det gjør at mellomtonelementet bør spille fint ned til rundt 100Hz ihvertfall.
    Jeg ville nok gått for en eller to separat(e) mellomtone(r) på rundt 4-5 tommer. 2-tommeren du foreslår i mellomtone/diskant-komboen her blir rett og slett for liten.

Et alternativ kan være å kjøpe f.eks. et kit dynaBel Geb (evt. Isis) fra Eltek, og supplere med F6-bassen du nevner. Da har du delefilteret mellom diskant og mellomtone klart, og trenger bare legge på et enkelt 1ste-ordens filter for filtreringen mellom bassen og mellomtonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å finne ut hvor mye elementene bygger inn i kassen.. Noen som vet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tegnet på roffe sitt design, se vedlagt roffe mk2
    DIY: Trenger teoretisk hjelp!-mk2-gif

Mitt forslag:
    Kjøp Dynavoice F6 og slakt de for elementer/filter/terminaler?

Du får de i brun farge for 970kr fra Untitled Document , noe som må sies å være "ok" pris for to delefiltre, to terminaler, 6 midbasselementer og to diskanter?

Du kan jo også da bruke feks kassene som utgangspunkt, gjerne bruke fronten og skjære den til som du vil ha nye designet?

regner med det er bassporter på f6'en også, har ikke sett så nøye på F6.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult forslag!

Mitt problem som må løses først er å finne noen elementer som bygger lite.. mange av disse mellomtonene som blir brukt bygger jo gjerne 10 cm, og da blir det ikke rare slankheten over høyttaleren...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av las^se
    Kult forslag!

Mitt problem som må løses først er å finne noen elementer som bygger lite.. mange av disse mellomtonene som blir brukt bygger jo gjerne 10 cm, og da blir det ikke rare slankheten over høyttaleren...
    Man kan jo egentlig "drite i" det på en måte..

Om man feks bruker en stål/alu plate i front, istedenfor spon.
    Som "bøtter" på mellomtoner, kan man jo da bruke noen slags børstet stål "hetter".

litt vanskelig å forklare, men det kan jo gjøre at man slipper å tenke på dybde til elementer, så lenge man har feks børstet alu front på høyttaleren og da en "mellomtonebøtte" i børstet metall også.

Tynn plate som front vil kanskje kreve en liten forsterkningsramme, iallefall om det er stål. ALU er en del stivere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

Som "bøtter" på mellomtoner, kan man jo da bruke noen slags børstet stål "hetter".

litt vanskelig å forklare, men det kan jo gjøre at man slipper å tenke på dybde til elementer, så lenge man har feks børstet alu front på høyttaleren og da en "mellomtonebøtte" i børstet metall også.

Tynn plate som front vil kanskje kreve en liten forsterkningsramme, iallefall om det er stål. ALU er en del stivere.
    Jeg forstår hva du mener, men dette var ikke det jeg var ute etter sånn i grunn.. Men liker tanken på et sånt design. Vil være helt sikker på at det IKKE går med slank spon-kasse-konstruksjon først..

Stål er forresten stivere enn aluminium..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med HiVi A2S i mellomtonen? Det bygger kun drøyt 3cm i dybden. Du trenger nok helst 8 stk per høyttaler for at det skal være noen vits (følsomheten er lav), men prisen er såpass lav at det klarer du fint å få til innenfor budsjettet på 3000 for elementer.

Product information:A2S Full-Frequency

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du 8 i linje da? Hvordan vil det bli hvis man kjører 2 rekker på 4 inntil hverandre. Blir det noe krøll i strålingsmønsteret da?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Tenker du 8 i linje da? Hvordan vil det bli hvis man kjører 2 rekker på 4 inntil hverandre. Blir det noe krøll i strålingsmønsteret da?
    Tenkte linjekilde, ja. Hvorfor ville du ønske 4 og 4 når du likevel skal ha en høy, slank front? Monterer du dem tett så kan du sikkert montere dem parvis ved siden av hverandre også. Men de er jo så små at 8 i høyden ikke fyller mer enn omtrent 44 cm.

Har forresten lurt litt på hvilke mellomtoneelementer som benyttes her (de to ytterste radene):

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte at hvis du skal ha en basskasse i bunn så er det greit om frontplaten er like bred som bass kassen skal være. B3S er vel også et greit utganspunkt, den bygger 2cm mer, men med den høye Qts verdien fugerer den greit som dipol hvis den deles relativt høyt mot bassen. Og da kan de gjerne puste fritt? Jeg så for meg noe slikt som i vedleggene. Problemet er vel mest at bassen ikke får nok rom å kose seg i...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg har vært hos han der et par ganger. damn de spiller bra. virkelig en high end høyttaler. til 5k!
    mk1 av bastanis som også er nevnt...

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher

hva slags stål tenker du på da tro:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ]Hva med HiVi A2S i mellomtonen? Det bygger kun drøyt 3cm i dybden. Du trenger nok helst 8 stk per høyttaler for at det skal være noen vits (følsomheten er lav), men prisen er såpass lav at det klarer du fint å få til innenfor budsjettet på 3000 for elementer.

Product information:A2S Full-Frequency
    Da trenger jeg ikke diskanter? Hva slags delefilter vil jeg da trenge? Vil denne passe med det basselementet nevnt tidligere? (silverflute)

Vil jo helst ikke at komponentene skal vise. Dersom det bør være åpent bak, går de kanskje an å legge noen lister på siden, for så å trekke stoff over baksiden..? Hva er anbefalt løsning her?

Å bruke 25mm mdf til frontplate og basskasse er vel kanskje en selvfølge?

Vil bare si at jeg er overveldet over all responsen jeg har fått på denne tråden. Takk for at dere tar dere tid til å svare på spørsmål, og kommer med ideer! Dere tar jo til og med tegnebrettet fatt! Skal prøve om jeg klarer det samme... hehe!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, vil nok anbefale en diskant også, gjerne plassert med 4 mellomtoner over og 4 mellomtoner under. Grunnen er en litt lurvete on-axis respons i øvre oktav (10-20kHz), samt at kamfiltereffekter mellom multiple elementer er en økende faktor med økende frekvens.
    Det er faktisk ikke SÅ enkelt å finne grunne diskanter heller, men Seas H0737 19TFF1 er ikke så dum. Det er en klassisk og rimelig 3/4" Seas-diskant med en meget fin og jevn frekvensgang til over 20kHz.
    Legg gjerne delefrekvensen som høyt 1. ordens filter med mellomtonene, f.eks. rundt 4000-5000Hz. (Man kan godt legge inn en beskyttende dreining mot 2. orden litt lavere i frekvens i diskanten om man ønsker det).

Det er uproblematisk å dele disse mellomtonene mot Silverflute- eller Hivi F6-bassen som er nevnt tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ---Creative HiFi-----DIY products shop-----http://www.creativehifi.com

hva med denne, og et annet delefilter for å dele bass og mellomtone/diskant?

Ble kanskje feil dette.. eller mer komplisert enn nødvendig?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av las^se
    ---Creative HiFi-----DIY products shop-----http://www.creativehifi.com

hva med denne, og et annet delefilter for å dele bass og mellomtone/diskant?

Ble kanskje feil dette.. eller mer komplisert enn nødvendig?
    Den er grei den, las^se. Den er 45mm dyp, og kan du leve med den dybden så er den diskanten et helt ok valg.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •