Hvilken skal jeg bygge..Hypex eller Zappulse???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken skal jeg bygge..Hypex eller Zappulse???

Nå har jeg sjekket litt rundt på nettet og vurderer sterkt å bygge meg noen av disse effekttrinnene, men jeg vet ikke hvilket av de to merkene jeg skal gå for! Er det noen av dere forumere som har erfaring eller råd å komme med?
    Mvh Chris

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med denne som er billigere og bedre
    Hifisentralen - Simple Killer Amp - Byggetråd

Newcomer Runem sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har testet hypex 400watt og det spillte meget bra, jeg vet at også zapp låter bra men dette er det lenge siden jeg har hørt.
    Hypexene er meget praktiske, kan lages i små kabinetter (utvikler lite varme)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor bedre?

Sitat Opprinnelig postet av einis
    hva med denne som er billigere og bedre
    Hifisentralen - Simple Killer Amp - Byggetråd
    Den så interessant ut denne! Hvorfor mener du den er bedre?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi de som hadde gjort sammenligning mente zappulse til dobbel pris var betydelig dårligere.
    men nesten hele tråden forsvant etter "hack"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært interessant å fått tak i den testen! Er jo veldig sugen på en klasse D forsterker...hypex er jo blitt testet av High Fidelity og fikk meget bra tilbakemeldinger Vet ikke hva i dette high-end sjiktet jeg uansett klarer å høre forskjell på? Kanskje en varmere klang i transistor...sies jo samtidig at Hypexen har nettopp dette også!? Må kanskje bare satse...litt mer plukk med den du anbefalte...vet ikke om jeg er så keen på all den loddinga...hmmm..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    både klasse D og AB er transistor.
    SKA er klasse AB og burde ikke ta lange tiden å lodde sammen, 2 knøtt kretskort. + 4x 10.000uF lytter og en 500VA +-50V trafo. for GB150D.

noen av delene til hypex er latterlig overpriset. f.eks 700kr for 2 standard kondensatorer og et par sikringer på et print.
    og nesten 2000 for den større versjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får meg til å tenke nå Har jo ikke sjekket prisene på alt så det er bra å få litt tips ift hva ting koster! Målet må jo være å få bygd noe som yter veldig bra for en grei penge!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prisene var ikke vanskelig å finne

SKA - Pricelist
    ELTEK AS
    L C Audio Technology / ZapPulse 800XE

ca 2000kr for 2 300watt moduler. + rundt en tusenlapp for trafo likeretter og kondensatorer.
    menmen... du får vel finne ut av det.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har erfaring med både SKA og ZapPulse. Kvittet meg nettopp med Zappulsen til fordel for SKA. Denne spiller rett og slett mer naturlig, mer oppløst, "tyngre". Musikk er morsommere med SKA enn med ZapPulse! Uten tvil, gå for SKA.

Du kan bestille modulene ferdig montert, så slipper du loddinga.

SKA trenger riktignok en del kjøling. Det slipper du med ZapPulse. Alt i alt er det allikevel en del billigere å bygge SKA.

Har ikke erfaring med Hypex. Det er mange som mener at disse er bedre enn ZapPulse. Det kan godt hende. Men jeg synes fortsatt det er overpriset.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

prisene var ikke vanskelig å finne

SKA - Pricelist
    ELTEK AS
    L C Audio Technology / ZapPulse 800XE

ca 2000kr for 2 300watt moduler. + rundt en tusenlapp for trafo likeretter og kondensatorer.
    menmen... du får vel finne ut av det.
    Takk for svaret, dette hjelper veldig Er nok en liten stund til jeg bygger, men liker å innhente masse info før jeg bestemmer meg! Når jeg først bygger skal nok dette stå i kinoen en stund...helt til jeg kanskje som alle andre blir bitt av oppgraderingsmonsteret

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig greit :)

Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Hei.

Jeg har erfaring med både SKA og ZapPulse. Kvittet meg nettopp med Zappulsen til fordel for SKA. Denne spiller rett og slett mer naturlig, mer oppløst, "tyngre". Musikk er morsommere med SKA enn med ZapPulse! Uten tvil, gå for SKA.

Du kan bestille modulene ferdig montert, så slipper du loddinga.

SKA trenger riktignok en del kjøling. Det slipper du med ZapPulse. Alt i alt er det allikevel en del billigere å bygge SKA.

Har ikke erfaring med Hypex. Det er mange som mener at disse er bedre enn ZapPulse. Det kan godt hende. Men jeg synes fortsatt det er overpriset.
    Det er jo kanskje nettopp dette du nevner som er viktig for meg...hvordan de faktisk spiller! Det er klart man ønsker best mulig lyd for pengene også
    Ser her at det foreslås 2 moduler a' 300 W...bør jo bli nok trøkk i nesten enhver høytaler da. Spørsmålet er om dette ikke blir litt overkill? Går trolig for den nye 800V serien til focal og 826 har referanse fra 40-200 W...kan selvfølgelig bygge for evt oppgradering senere da men...
    En annen ting jeg faktisk lurer på er om det er mulig å få 3 moduler inn i et kabinett? Jeg har veldig lyst til å ha samme effekttrinn for alle tre HT i front..dvs lage en forsterker på 3 x 300 W...da kan man jo bygge 2 kabinetter senere med 2 moduler hver og ha et 7.1 oppsett

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt en sannhet med modifikasjoner. 300W er i 4 ohm med +-75VDC strømforsyning. Hvis du derimot har en 2x42VAC trafo yter den nok ikke mer enn kanskje 150W max i 8 ohm. Det er nok. Det er muligens overkill. Men det er ikke ekstremt.

Hvis du skal bygge flere kanaler i samme chassis ville jeg nok valgt GB150D-utgaven istedenfor på grunn av plass. Du vil riktignok trenge to separate strømforsyninger til et flerkanals oppsett, og det vil bli mye dyrere. Jeg er ingen hjemmekinomann, så jeg vil ikke gi noen anbefalinger på hvorvidt du bør bygge 2 eller flere kanaler.

Her er det bilder av en som bygger seg en forsterker med 4 SKA GB150D-moduler:
    diyAudio Forums - Simple Killer Amp Constructor Thread

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor...

oppgir de specsen til 4 ohm...trodde de fleste høytalere var oppgitt til 8 ohms last? Ønsker å ha nok reserver når jeg først skal bygge dette. Nå er det jo sikkert mer enn nok med 150 W pr kanal, men har pr i dag 100 W pr kanal (Rotel RB-985), og skal jeg oppgradere vil jeg gjøre det skikkelig Mye bra tips fra dere uansett!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttalere har en impedans som varierer med frekvensen. I tillegg er det andre forhold som avgjør hvor mye strøm de trekker, og hvor mye power forsterkeren klarer å levere. Du bør ikke henge deg så veldig opp i antall watt. Både GB150D og GB300D vil begge være en forbedring fra Rotel'n, både i krefter og i kvalitet. Det er garantert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg bestemt meg :)

Er på vei for å kjøpe en Zappulse 2.3 i dag. Har samtidig mailet mye med Greg...forresten en utrolig bra fyr Skal bestille 3 stk 150D av han når han bare har svart meg på siste mailen og jeg får oppklart litt!
    SKA virker overbevisende etter å sjekket en god del rundt den på diyhifi.org.
    Hadde egentlig lyst til kutte kjøpet av Zappulsen, men tenkte at jeg faktisk kunne teste de opp mot hverandre etterhvert...dette kan bli interessant!
    Hadde vært glad om jeg kunne spurt noen av dere SKA eiere (hvis det er noen her da) om litt hjelp etterhvert til hvor å kjøpe transformers, ledninger etc. når jeg får SKA'ene.
    Mvh Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blitt klokere nå Einis :)

både klasse D og AB er transistor.
    SKA er klasse AB og burde ikke ta lange tiden å lodde sammen, 2 knøtt kretskort. + 4x 10.000uF lytter og en 500VA +-50V trafo. for GB150D.

noen av delene til hypex er latterlig overpriset. f.eks 700kr for 2 standard kondensatorer og et par sikringer på et print.
    og nesten 2000 for den større versjonen.
    Har sjekket en del som du ser over...må jo bare si takk for tipsene
    Dette ser meget lovende ut! Prisene på Hypexene må jo være satt ganske høyt når man ser på andre komponenter og pakker fra utlandet!? Men,men dette er jo ingen prisdiskusjon..kun en leting etter beste mulige forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er underveis med ZAP

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Er på vei for å kjøpe en Zappulse 2.3 i dag.
    Hadde egentlig lyst til kutte kjøpet av Zappulsen, men tenkte at jeg faktisk kunne teste de opp mot hverandre etterhvert...dette kan bli interessant!
    Hadde vært glad om jeg kunne spurt noen av dere SKA eiere (hvis det er noen her da) om litt hjelp etterhvert til hvor å kjøpe transformers, ledninger etc. når jeg får SKA'ene.
    Mvh Chris
    Hei Chris,

Holder akkurat på med å bygge en ZAPpulse 2.3SE forsterker. Det har gått relativt greit hittil, eneste irritasjonsmomentet jeg har nå er litt susing i diskanten som jeg kan høre kloss på elementet. Er ikke hørbar på en halv meters avstand, så det er vel ikke det store problemet. Skal eksperimentere litt med intern avskjerming i kassa, så får vi se.

Fikk litt tips på Hifisentralen; du kan sjekke tråden min der på Hifisentralen - Bygge LC Audio ZAPpulse 2.3SE Effekttrinn

Lykke til, hører gjerne fra deg når du har noe å si mhp sammenligningen mellom SKA og ZAP. Så gøy å bygge begge da

mvh

Håkon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Det er forsåvidt en sannhet med modifikasjoner. 300W er i 4 ohm med +-75VDC strømforsyning. Hvis du derimot har en 2x42VAC trafo yter den nok ikke mer enn kanskje 150W max i 8 ohm. Det er nok. Det er muligens overkill. Men det er ikke ekstremt.
    Jeg er ikke sikker på at det du sier er helt riktig, og har regnet litt på det. En trafo som er oppgitt til +-42V har oppgitt RMS verdien. For å få ladespenninga på kondis-banken så må du gange med roten av 2 og trekke fra spenning over likeretter-diodene. Med andre ord så ender du på 42V*1.42-4V = 55V (satte 4V på likeretterne. Det er vel ofte ikke så mye over dem). Dette kan du så gange med avviket du har på nettspenningen hjemme. Ofte er spolene oppgitt med 220V eller 230V, men selv har jeg 240V i kontakten, altså blir spenningen 5% høyere, eller nermere 60V, så for min del så gjør det mer eller mindre opp for likeretter-diodene.

Vi vet altså at vi har 42V RMS. Vi vet at forsterkernen kan da levere 42V RMS ut omtrent (siden likerettere og nettspenning utjevner heverandre: 60V/1.42). 42V over 4 ohm gir nødvendigvis litt over 10A ( U=RI formelen). Med andre ord blir RMS effekten 10A^2*4Ohm = 400W.

Med 8Ohm så blir regnestykket annerledes. 42V/8Ohm gir 5A, og 5A^2*8 = 200W.
    Hypex oppgir det som litt mer. Det kan godt stemme siden lydbølger ikke nødvendigvis er sinuskurver, og kan ha snitt som ligger lenger unna hvileposisjon.

Fordelen med å bruke 8Ohm høyttalere er at forsterkeren slipper å levere så mye strøm for en gitt effekt, og man får dermed mindre forvrengning ved samme lydeffekt. Maks-effekten blir da noe mindre som et resultat av det.

Dersom du tar et titt på impedans-grafene til mange høyttalere, samt faseforskyvninger, så vil du se at de fleste høyttalere som idag karakteriseres som 8Ohm gjerne er godt nede på 6Ohm eller mindre i deler av registeret, og gjerne ikke 8Ohm i snitt engang. Ergo vil du få noe mer effekt ut av forsterkeren din, gitt at den klarer å levere nok strøm.

Disse formlene gjelder for elektronikk generelt ( 2200W stekeplate på 220V gir 10A RMS. Siden de fleste sekeovner går på tre-fase så har dem mer spenning å ta av, så stekeplata kan ha høyere motstand, og ergo trekke mindre strøm for samme effekten ), noe som betyr at det samme gjelder for alle typer forsterkere (A AB B C og D, hvor C er litt spesiell, men det er utspenning som gjelder der også). Det er maksimalt spenningsutsving som er forteller hvor mye effekt en forsterker kan gi, og dette er oftest direkte koblet til hvor stor spenning du har på spenningsbanken (ikke nødvendigvis riktig for klasse C). Ikke glem roten av 2 når det er snakk om spenning via likerettere fra en trafo. RMS og peak er ikke det samme.

Forresten vil en +-75V trafo kunne gi 106V på kondisene, og 75/4 = 19A -> 19*19*4 = 1444W ved 4Ohm.

-Morgan-

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ko_deZ : Hvor kommer virkningsgraden til sluttrinnet inn i beregningene dine?

Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Det kan godt stemme siden lydbølger ikke nødvendigvis er sinuskurver, og kan ha snitt som ligger lenger unna hvileposisjon.
    Det ville i så fall si at signalet har en likespenningskomponent (dc-offset), noe som aldri er ønskelig i høyttalersammenheng. Har man nok sinuskurver satt sammen på riktig måte kan man skape de utroligste signaler ifølge denne karen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •