Hvilken skal jeg bygge..Hypex eller Zappulse??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Ko_deZ : Hvor kommer virkningsgraden til sluttrinnet inn i beregningene dine?

Det ville i så fall si at signalet har en likespenningskomponent (dc-offset), noe som aldri er ønskelig i høyttalersammenheng. Har man nok sinuskurver satt sammen på riktig måte kan man skape de utroligste signaler ifølge denne karen.
    Joda, man kan lage de utroligste signaler med sinuser, men så lenge man ikke har DC-offset på noen av dem, så vil det alltid svinge rundt hvileposisjon.

Hvis man lager et firkant-signal med ekstremverdier lik maksimal spenning så vil effektiv-spenning ut økes til max-verdi. Man får da større areal under grafen til signalet, og dermed også større effekt, ergo kan signal-typen avgjøre hvor mye effekt det er i signalet. Et sagtann signal vil nødvendigvis ha mindre effekt i forhold til maks-verdi enn et firkantpuls signal, siden P = UI, og spenning * strøm her vil bli mindre.

Virkningsgrad i slutt-trinnet er uvesentlig i forhold til påstanden min. Jeg snakket om effekt i forhold til utsignalet fra forsterkeren. Har man en transistorforsterker ( av typen A/B/AB/D ), så vil maksimalt utsignal være spenning på lyttebanken minus spenningstap i transistoren. En transistor har vanligvis 0.7V spenningstap eller noe rundt der. Dvs at signalet som kan maksimalt komme ut gjennom transistoren nødvendigvis må være 0.7V lavere enn spenning på kondensatorene, altså tilnærmet hva jeg sa (forenklet det litt). Om forsterkerleddet ditt brenner av 50% av effekten, så vil likevel utspenningen være så høy, du vil bare brenne av mye mer strøm fra kondensatorene og strømnettet. Virkningsgraden påvirker altså ikke utsignalet, men mengden strøm som kommer inn i forsterekeren. Dette fører jo naturligvis til at den ekstra strømmen in blir brukt til varme, som er hvorfor A/B/AB forsterkere blir veldig varme i forhold til D forsterkere.

-Morgan-

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er effekten i et signal avhengig av hva slags signal det er snakk om men når det gjelder virkningsgrad ser man på forholdet mellom effekten ut og effekten inn. Samme hva slags signalform som skapes på utgangen kan ikke forsterkeren levere mer enn den får tilført fra strømforsyninga.

Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Med 8Ohm så blir regnestykket annerledes. 42V/8Ohm gir 5A, og 5A^2*8 = 200W.
    Hypex oppgir det som litt mer. Det kan godt stemme siden lydbølger ikke nødvendigvis er sinuskurver, og kan ha snitt som ligger lenger unna hvileposisjon.
    Tilnærmet likt 221W? Med sinuskurver er det effekten som resultat av spenningen/strømmen og lasten du beskriver.

Edit: Nå er vi et godt stykke utenfor temaet. Jeg har ikke hørt verken Hypex eller Zappulse, men regner med å ta utgangspunkt i Hypex-modulene ved neste forsterkerbygging fordi de er lette å få tak i og har fått mye skryt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Selvfølgelig er effekten i et signal avhengig av hva slags signal det er snakk om men når det gjelder virkningsgrad ser man på forholdet mellom effekten ut og effekten inn. Samme hva slags signalform som skapes på utgangen kan ikke forsterkeren levere mer enn den får tilført fra strømforsyninga.
    Riktig! Strøm og spenning er derimot to helt forskjellige ting. Virkningsgraden i en forsterker forteller hvor mye strøm som kommer inn i forhold til hvor mye strøm som går ut. Det forteller IKKE noe om spenning inn og spenning ut, for virkningsgraden har med effekt å gjøre, og effekt er et resultat av (I^2)*R, altså uavhengig av spenningen. Siden vi kan greit finne ut hvilken spenning man får ut av forsterkeren, så er alt effekttap foran uvesentlig for utregningen av uteffekt. Klarer forsterkeren +-60V ut, så vil den nødvendigvis gi ca 200W ved 8Ohm. Om man har måttet mate forsterkeren med 1000W for å få den spenningen ut har ikke noe med denne saken å gjøre, det vil bare si at det har blitt mye varme ut av prosessen.

Det er selvfølgelig riktig at strømforsyninga må kunne levere effekten. Dersom forsterkeren har 50% virkningsgrad, så må strømforsyningen levere dobbelt så mye strøm som det som går ut av forsterkeren. Det påvirker ikke spenningsnivået nevnerverdig(annet enn litt mer ripple) med mindre den er underdimensjonert og kneler under påkjenningen.

Det ble påstått at man må ha +- 75VDC for å få 300W i 8Ohm. Det stemmer ikke i forhold til teoriene, hvilket sier at det vil kunne gi godt over 600W i ren sinus, og godt over det med signaler som har høyere effekt.
    Det ble også påstått at +-42VAC trafo ikke kunne gi mer enn 150W, noe som heller ikke stemmer. Det var det jeg ville rette opp i.

Forøvrig så er jeg serdeles fornøyd med mine Hypex 400 moduler. De har massevis av kraft og etter mine ører god lyd. Óg, de kan faktisk gi meg 400W ved 4Ohm om jeg noensinne blir gal nok til å lage høyttalere i 4Ohm =)

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm. Nå har det seg vel sånn at transistorene avgjør hva slags musikkeffekt forsterkeren kan gi. GB300D er oppgitt til å levere 300W maks ved +-75VDC strømforsyning. En reduksjon i forsyningsspenningen vil også gi en reduksjon i maks effekt. Altså var 150W bare et wild guess, fordi det ikke er så enkel regning som det kan virke som. IRFP9240 kan ikke levere så voldsomt mye strøm, så hvis høyttalerne har en minimumsimpedans som er lavere enn 4 ohm er det lurt å oppgradere til IRFP9140. Da er riktignok maks forsyningsspenning +-50V.

Effektiviteten på en Hypex forsterker er en helt annen på en transistorforsterker, så her går det ikke an å sammenligne direkte. Hypex vil gi mye større utgangseffekt enn en transistorforsterker med samme strømforsyning.

Det ble kanskje mer forvirrende enn oppklarende men. Uansett. Både ZapPulse og Hypex leverer mer effekt på en 42VAC trafo enn GB300D.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble påstått at man må ha +- 75VDC for å få 300W i 8Ohm. Det stemmer ikke i forhold til teoriene, hvilket sier at det vil kunne gi godt over 600W i ren sinus, og godt over det med signaler som har høyere effekt.
    Igjen. GB300D benytter IRFP9240 som ikke kan levere strøm nok til å gi mer enn 300W. Da smelter de. Teoretisk sett kan strømforsyninga gi høyere utgangseffekt, men transistorene begrenser denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt stemme at transistorene vil dø om du forsøker å fyre ut mer, men de vil klare det i ett lite øyeblikk før de smelter =) Det er forøvrig en helt annen begrensning, og har egentlig ingenting med innspenning og utspenning å gjøre. Det handler om hvor mye effekt transistorene tåler over tid.

Effekten som går til spille i en transistor er avhengig av spenning over transistoren og strømmen gjennom den. Har du for høy innspenning vil spenningen over transistoren bli høyere, og den vil bli varmere. Transistoren vil altså tåle mer strøm, og ergo mer effekt, gjennom å ha lavere spenning på strømforsyninga. P=U*I sier at dersom du senker spenninga over transistoren med 50%, så kan du doble strømmen og allikevel ha det samme effekt-tapet i transistoren, ergo dobbelt så mye effekt. Nå har transistorer også en maksimal strøm spesifisert også gjerne, så det må også tas med om man designer en forsterker.

Dette er også avhengig av hva slags last man kjører med, og hvordan man har bygget forsterkeren. Det er godt mulig at høyere innspenning vil gi bedre ripple rejection eller noe slikt. Det er isåfall et design-spørsmål, og er da forsterker-avhengig.

En A/B/AB forsterker kan levere like mye i peak ut som det en klasse D forsterker kan, det vil bare gjøre transistorene varme. En klasse D forsterker har gjerne samme max og rms effekt ut siden de som regel utmerket kjører full effekt over lenger perioder, mens AB forsterkere gjerne har en høyere max enn rms effekt. Jeg antar at 300W er maksimal RMS den tåler, dvs over lenger perioder. Antagelig vil den kunne gi høyere peak effekt enn 300W mens rms begrenses av lav virkningsgrad og tilhørende høy temperatur. Det er også mulig at forsterkeren er designet til å ikke kunne gi høyere spenning ut, men det høres ut som et underlig valg for en AB forsterker. Dersom du henger på en høyohmig last så vil nok forsterkern kunne sende ut omtrent sine +-75V.

Jeg ser forresten at jeg har regnet feil, og 600W ved sinus er ikke riktig. Det skulle vært 350-400W ved ren sinus, og 600W+ ved maksimal firkantpuls og 8Ohm.

Uansett så er vi kanskje enige i det første jeg sa, at uttalelsen om at man må ha +-75VDC for å få 300W i 8Ohm ikke helt stemmer, men heller gjelder for enkelte forsterkere? Vi er kanskje også enige om at Hypex modulene kan gi mer effekt enn det som først ble sagt?

Uansett så bør ikke trådstarters valg av forsterker baseres på troen om at hypex lyver på effekten, fordi det gjør dem ikke.

-Morgan-

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så er vi kanskje enige i det første jeg sa, at uttalelsen om at man må ha +-75VDC for å få 300W i 8Ohm ikke helt stemmer, men heller gjelder for enkelte forsterkere? Vi er kanskje også enige om at Hypex modulene kan gi mer effekt enn det som først ble sagt?

Uansett så bør ikke trådstarters valg av forsterker baseres på troen om at hypex lyver på effekten, fordi det gjør dem ikke.

-Morgan-
    Ja, det er jeg helt enig i. Nå tror jeg at jeg forstod hva du mente. Teoretisk kan man få mye høyere effekt enn 300W på en +-75V forsyning.

Både Hypex og ZapPulse oppgir korrekte effekter og er veldig strømsterke og stabile ved lave impedanser. De er ordentlige kraftverk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •