Hvordan måles lengden på et bassreflexrør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan måles lengden på et bassreflexrør?

Sikkert et dumt spørsmål for mange, men svaret er kanskje ikke så lett som det virker...

For å få plass til et rør på minst mulig plass, hvorfor ikke lage en spiral?
    Det vil i teorien bestå av 1 stk bend, bare ikke 45grader eller 90grader, men kanskje 720 eller flere grader, da tar ikke 1m med 4" rør så mye plass lenger.

Hvordan finner man ut lengden på et slikt rør?
    hvis man tar utgangspunktet i et 90graders bend, kan man måle ytre lengde og indre lengde å bruke verdien som faller midt i mellom disse?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Sikkert et dumt spørsmål for mange, men svaret er kanskje ikke så lett som det virker...

For å få plass til et rør på minst mulig plass, hvorfor ikke lage en spiral?
    Det vil i teorien bestå av 1 stk bend, bare ikke 45grader eller 90grader, men kanskje 720 eller flere grader, da tar ikke 1m med 4" rør så mye plass lenger.

Hvordan finner man ut lengden på et slikt rør?
    hvis man tar utgangspunktet i et 90graders bend, kan man måle ytre lengde og indre lengde å bruke verdien som faller midt i mellom disse?
    Som regel bruker man linjen som senter av røret "tegner" når man måler lengden. En mellomting mellom ytre og indre lengde høres ikke så galt ut (uten at jeg har regnet på det).

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så jeg var ikke så ute på tur?

sett av ytre måler 15cm, og indre måler 5cm, da mener jeg at 10cm er lengden.

En annen fordel kan jo være at et bend ofte hjelper mot blåselyder har jeg hørt, og om da hele røret er et bend, burde jo det holde?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så jeg var ikke så ute på tur?

sett av ytre måler 15cm, og indre måler 5cm, da mener jeg at 10cm er lengden.

En annen fordel kan jo være at et bend ofte hjelper mot blåselyder har jeg hørt, og om da hele røret er et bend, burde jo det holde?
    Du tenker på bend i motsetning til et rett hjørne, da eller?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bend / Sving ja, seff... ingen skarpe kanter...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel, og det skrives bøker om hva som skjer med strømninger og lydhastighet, trykk osv i vesker og gasser før i og etter et rørbend, så helt så enkelt som å ta lengden på senter linjen er etter min mening dette ikke.
    Gennerelt vil et bend ha en høyere strømnings motstand enn et tilsvarende rett rør med samme lengden på senter linjen, og faktorer som bøyeradius og hvor mange graders vinkel, hastighet i mediet osv spiller inn.

Nettop, og det skulle jo tilsi at et bend gjør mer enn bare å virke som et tilsvarende langt rett rør.

Ser man på subwoofer konstruksjoner fra f.eks SVS der kassa blir mindre enn den invendige lengden på bass refleks rørene osv, der brukes det 90 graders bend for å oppnå dette.

(bilde hentet homecinema sitt innlegg i flageborg sin Guide for skifting av SUB-element)

Er derfor som du var inne på eMTea usikker på riktig måte å måle disse tingene på for bass porter, og er usikker på om det egentlig finnes noe enkelt svar på dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •