DIY 12.2 Sonosub. (20-39 Wannabe) FERDIG! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 129
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,
    Jeg har to sunfire subforsterkere om du er intr.
    1000w max, 300w RMS i 8 ohm.

"nye" i org. esker., ca 6-7kg stk.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bildene.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Endelig hjemme tazzat? Var ikke noe hokus pokus nedi der nei. Regner med at jeg så smått kan begynne å bygge rundt helgen. Ang de forsterkerne som er nevnt over her; er det noe å satse på? Og Butcher, hva skal du eventuelt ha?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Se her ja. Endelig hjemme tazzat? Var ikke noe hokus pokus nedi der nei. Regner med at jeg så smått kan begynne å bygge rundt helgen. Ang de forsterkerne som er nevnt over her; er det noe å satse på? Og Butcher, hva skal du eventuelt ha?
    hehe, nå fikk jeg nesten lyst å lage iallefall en sylindersub selv :P

nei, jeg vet ikke.. planen min var å aktivt drive bassen i infinity sm255'ene mine, men fant etterhvert ut at mitt DIY prosjekt:
    dynavoice f6 elementer + filtre i eget kammer i sm255 kasser + infinity sin egen 15" sub og aktivt drive bass'en var muligens et dødfødt prosjekt.

pris: bud? Jeg har som sagt to stykker, det er den typen som brukes i AR3 høyttalerene med sunfire 12" sidemontert aktivt drevet subwoofer.

Eneste er at de her er jo NOS (new old stock), i originale esker, aldri brukte, bare testet (i utlandet)!
    300w rms i 8 ohm, gjør jo at man kan kjøre to elementer på 4 ohm, eller dobbeltspole.

Jeg vet ikke hvor bra/om de funker i 4 ohm, avventer spesifikasjoner på det enda.. Om de støtter feks 4 ohm, kan man kjøre 2 x 2 spole elementer, bruke spolene på 4 ohm til å få de ned i 2 ohm, så kan du koble 2 x 2 ohm over i 4 ohm igjen.

Men, ja.. Jeg må researche om/hva de gir i 4 ohm, effektpeak skal iallefall være 1kw, rms i 8 ohm 300w, som er "helt streit".

Med to forsterkere kunne man drevet en god del!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du ser på 12" dB-500 så er annbefalt kasse størrelse 125l vist jeg har regnet rett.4.0ft3 =125l???
    400mm røret blir da 1m høyt og 125l
    Ved 3 stk 3" bassreflex rør blir disse 55cm lange,da er den tunet til 22Hz
    Kan også bruke 1 stk 5" bassrefelx men da mister du muligheten til å tune kassen ved å dempe 1 eller 2 rør

Hva skjer vist røra blir lenger?Går den over eller under 22Hz

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg henta røret og sannsynligvis ordna meg med forsterker likevel. :-D Har vært å kjøpt meg en sirkeljigg til fresen, så nå er det håp! Får besøk i helgen, så det spørs om det blir gjort så mye denne helgen, men nå begynner det hvertfall å nærme seg. tazzat startet tråd selv, og den er absolutt verdt en kikk folkens. http://avforum.no/forum/diy-do-yours...2-sonosub.html

Noen som har en ide til hva jeg bør bruke til å tune bassrefleksrørene med? Skumgummi? Det bør jo se ut i måneskinn også da....
    :-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som har en ide til hva jeg bør bruke til å tune bassrefleksrørene med? Skumgummi? Det bør jo se ut i måneskinn også da....
    :-D
    Biltema Norge

Bare rulle den sammen og putte den i røret.Kappe den til først...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var forsterkeren betalt også. :-D

Hmmmm.... Har du tenkt å ha høyttalerstoff over portene tazzat? Det blir jo ikke akkurat lekkert det der.... De Biltema-greiene der, var det det samme som RuneW brukte inni sine?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmmm.... Har du tenkt å ha høyttalerstoff over portene tazzat? Det blir jo ikke akkurat lekkert det der.... De Biltema-greiene der, var det det samme som RuneW brukte inni sine?
    Jeg leste mye i tråden hans i går og han tok bare den dempingen der inn for å bli kvitt "ekkoet", eller "Pingingen", som han kallte det, når han knipset på røret.

Den dempematrialen der ville visst ikke dempe noe særlig, som dempestoff, fikk han beskjed av ELTEK AS om.

Han tok også GLAVA i endene, som han pakket inn i stoff og stiftet, samt da teipet til bassrøret.

idèen hans var egentlig fin, men jeg tenkte ut en lurere måte enn å teipe noe fast.

Som vi alle vet, løsner teip før eller siden og det er vanskelig å få stramt.

Min idè bygger på hans egentlig, å lage en "sokk", men jeg ville da stiftet denne "sokken" inne og ute, det går jo fint så lenge man stifter inn mot røret først, for så å stifte ytterst etterpå.

Kan jo være man da får ca. 1-2cm uten demping, men her kan man jo ty til fantasien som strekklaken som da vil ekspandere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det "skikkelig" isolasjon som er i de originale SVS-sylinderene? Eller spes dempemateriale? Hørtes ut som en bra løsning det er DaButcher. Jeg får se hva jeg går for til slutt.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planen er å ha høytalerstoff over portene ja,og da spiller der egentlig ingen rolle hvordan det ser ut bare det fungerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Planen er å ha høytalerstoff over portene ja,og da spiller der egentlig ingen rolle hvordan det ser ut bare det fungerer.
    Om du skal bruke 3 bassporter, ville jeg målt diameter på feks. børstet stål krus, sjekket det opp mot diameter på bassportene.

Om det mot all formodning skulle passe, kan du sage av bunnen og da skjøte dette sammen. Så kan du ha magneter du har stappet inni koppen da, før du skjøter sammen.

Da, om dette går da, mot all odds, vil du ha buet, børstet stålkant på bassporten når du fjerner gitteret, som selvsagt henger på feks gammel viftegrill eller en slags ring i stål.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Om du skal bruke 3 bassporter, ville jeg målt diameter på feks. børstet stål krus, sjekket det opp mot diameter på bassportene.

Om det mot all formodning skulle passe, kan du sage av bunnen og da skjøte dette sammen. Så kan du ha magneter du har stappet inni koppen da, før du skjøter sammen.

Da, om dette går da, mot all odds, vil du ha buet, børstet stålkant på bassporten når du fjerner gitteret, som selvsagt henger på feks gammel viftegrill eller en slags ring i stål.
    Dette forstod jeg ingenting av.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg endelig fått begynnt på sono-en min. Bilder kommer i neste post. Det ble en 20-39 wannabe med 12.2 element og 500w BASH. Den blir nok ikke like lekker som de andre som er bygd her på forumet, men jeg tror resultater blir ganske greit. Jeg prøver meg på en liten vri på min. Jeg har en "avstiver" midt i røret. Den er ikke der for å stive av, men for å holde bassrefleksrøra. Da får jeg to limpunkt på de, og slipper b.l.a å sette skruer i de på toppen. Litt ekstra arbeid blir det jo, og sikkert ikke verdt det, men jeg gjør det likevel. :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det litt bilder fra dagens økt.

1. Sono-røret
    2. Jeg freste meg litt ekstra "propper" for det er fort gjort å gjøre feil....:???:
    3. Sånn ser aeroportene ut. Det ble ikke 100%, men greit nok for meg.
    4. Her er "avstiveren" min. Tatt med stikksag og øyemål.....
    5. Ikke lett å se på det elendige bildet kanskje, men det ble ikke 100% treff.
    6. Laget meg en fresejigg for de små hullene.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut dette
    God ide med den avstiveren,hadde jeg bare kommet på det så hadde jeg sluppet å skru fast rørene i toppen....

Hva har du tenkt å bruke som demping?
    Jeg brukte 100mm glava og har nå byttet det ut med 70mm Ultimat da di endelig fikk det inn her i byen.
    Kan ikke si jeg hørte noen forskjell men nå slipper jeg farlig støv.

Skal du ha deksel over portene?
    Mitt fungerer greit men ved lav Hz så kan di lage litt lyd,så noe gitter i stål er nok det beste

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bestemt meg for hva jeg velger enda. Jeg har veldig mye 70mm Rockwool hjemme, men Ultimat frister mer. Tror jeg dropper deksel....

Det slo meg nettopp at jeg må vel bestemme meg for dempemateriale før jeg trer rørene gjennom "avstiveren"..... Vanskelig å få det på plass etterpå..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort litt i går og i dag. :-D

1. Veldig greit å ha båndsag. Kuttet blir vinkelrett og sitter perfekt i aeroportene.
    2. Jeg bruker Bostik Polyuretan-lim. Borret brukes til å holde det hele sentrert.
    3. En liten test av røra i "avstiveren".
    4. "Lakkboksen" min. Vises ikke her, men jeg bruker et dreiehjul til TV. Da kan jeg stå i ro på samme sted og spraye.
    5. Toppen er slipegrunnet 4 ganger.
    6. Toppen lakket 2 ganger.
    7. Baffelen ferdig avrundet.
    8. Bikkja passer på mens jeg sjekker om jeg har frest riktig.

Det kommer flere bilder snart. :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det flere. :-D

1. Veldig greit med mulighet for sylinderboring, selv om det er billigvarianten.
    2. Frest spor til høyttaler-terminaler
    3. Islagsmuttere på plass.
    4. Tabbe! Glemte å overføre hullplassering for bena over til bunnplata. Måtte sette merke gjennom islagsmutterene. Gikk greit likevel.
    5. Krise! Avrundingsfresen mistet styrehjulet! Ikke så lett å se skaden den forårsaket, men noen fraser ble det i kjelleren....:evil:
    6. Synderen reparert. Alle delene ble faktisk liggende på arbeidsrommet, så det var en smal sak å fikse den.
    7. Bunnplate ordnet og pusset.

Nå er det kamp, men det blir flere bilder senere i kveld. :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen til.

1. Toppen med 2 lag lakk. Baffel med 2 lag slipegrunning.
    2. En liten sjekk for å se hvordan det blir seende ut.
    3. Baffelen med 1 lag lakk.

Prøvde å pusse med 1200 papir før neste lag med sort lakk, men jeg var nok for tidlig ute. Venter derfor til i morgen med neste lag.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •