Har bygd meg BEL Exclusive Stativ (ES) men...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har bygd meg BEL Exclusive Stativ (ES) men...

Jeg trenger sårt innspill fra dere..

Får feilmeldingen "Check SP wires" når jeg bikker over -23dB.. og det er jo ikke spesielt høyt. Har en Yamaha receiver og det bør kanskje legges til at den er kjøpt i USA og bruker en liten trafo, men den skal kunne levere 750W så tror ikke det er her problemet ligger...

Merket meg en artig liten sak, da jeg hadde elementet utenfor kassa (HiVi Research 6,5'' F6) kunne jeg guffe på mye mer. Trodde derfor jeg hadde fiksa problemet, helt til jeg satte elementet på plass og fikk samme feilmelding.

Kan det ha noe med +/- på F6 elementet, for det står nemlig ikke merket, så her lyttet jeg meg frem til hva som måtte være riktig.. kanskje jeg skal bytte om på + og - her..

Håper noen kan hjelpe......

mvh, Jørgen

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sjekket alle koblinger og lodde punkter i delefilteret, ka se ut som om du har en kortslutining (nesten kortslutning) en plass!?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret jozho, men jeg har gått nøye gjennom delefilteret... Bruker et loddebrett jeg kjøpte på Clas Ohlson.. har sjekket nøye at det ikke er noen kortslutninger..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen sak.. Er det noen polaritet på spolene? Med andre ord: er den innerste terminalen + og den ytterste -...? Tviler vel sterkt på dette selv :-D

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loddebrett? Jeg har en ide om hva dette er ,men har du et bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det kanskje ikke så lurt med loddebrett likevel....? :-?

Her er noen bilder. Jobbet ikke mye med estetikken da jeg loddet, så jeg får unskylde rotet:-)

Det siste bildet er av F6 elementet, du vet ikke tilfeldigvis hva som er + og - på dette...?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm.. ikke godt å si... Du er sikker på at du har kontroll på hvilken lodderekker som har tilloddet komponenter. Noe som er like greit, og kanskje mer oversiktlig er å bruke en liten plankebit og litt smeltelim. Da har man god oversikt over både loddepunkt og hvor hver komponent ligger.

Teipen rundt terminalene kan også bli en kilde til ulyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å teste med andre høyttalere / kabler? Dette kan være et problem med utgangstrinn eller protection-kretsen på Yamahaen - andre har rapportet om at den type feil har gitt denne meldingen.

Sjekk også høyttkabel i receiver-enden hvis du ikke har gjort det - bruker du stranded kabel holder det at en enkelt leder ligger over mot feil pol for å skape en kortslutning når du skrur opp noe.

Polaritet på elementene skal ikke ha noe å si i dette tilfellet - impedansen er den samme uansett hvilken vei du kobler dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fine innspill her.. Jeg er i ferd med å gå over alle lodderekkene nå for å sjekke at alt er cleant. Har gjort det et par ganger før, men man kan jo aldri være sikker.. Tenkte å

Jeg har sjekket med andre høyttalere. Når jeg bruker høyttalerene som fulgte med anlegget, kunne jeg guffe på uten problem, men disse høyttalerne var jo mye mer puslete da... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gått over delefiltrene... og jeg finner ingen feil med lodding..

Har koblet ut én og én høyttaler, men problemet er der uansett..

Spilte en cd i sta på -17dB og det gikk fint (brent fra mp3). Trodde jeg hadde løst problemet, men så puttet jeg i en annen CD og da fikk jeg igjen den kjente og kjære (not) meldingen "Check SP wires".......

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett i instruksjonsboka til forsterkeren? Send en mail til Yamaha Norge eller.no.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si (selv om du har sjekket) at jeg tror det kan være en feil i kabling/delefilter...

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser det ut på høytalerterminalene både på forsterker og på høytaler? Det er nok at en liten trådflis kortslutter mellom polene. Da vil du få denne feilmeldingen

Ooops, det var visst nevnt tidligereops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får kanskje lodde av alle komponenten og starte på nytt... Men det er rart at jeg skal ha klart å lodde feil på tre høyttalere.. Har nemlig samme problemet med senter høyttaleren.. Kan eventuelt få lånt meg en annen forsterker og se om jeg kan guffe på mer da.

Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Loddebrett? Jeg har en ide om hva dette er ,men har du et bilde?
    Ellers er jeg spent på hva CFD har å si.....??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nesten det ser ut som den hvite motstanden nede midt på første bildet er loddet i samme rad i begge ender... Stemmer dette?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du virkelig skal ta alt på ny så vil jeg oppfordre deg til å benytte en trebit og strips/smeltelim. Slike verobrett er beregnet for mye mindre komponenter enn dette her, og så lenge du lodder punkt til punkt så er det ikke nødvendig med noen lodderekker.

Syns også det høres veldig usannsynlig ut at du har gjordt samme feil 3 ganger. Ville fulgt opp det afoelges sier... at feilen ligger i forsterkeren.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle til å si det samme som jozho.. Jeg regnet med at det var slike brett som ble brukt ,men du må tenke på hvor mye strøm som går igjennom disse syltynne banene. Må tenke på at når det blir nok strøm så slår det over fra en bane til en annen. (luft leder jo også strøm hvis spenningen er høy nok).

Jeg ville brukt noe annet en slike loddebrett og loddet komponentene sammen uten bruk av noe kabler eller noe. Noen steder må du bruke kabler ,men jeg liker å begrense dette så mye som mulig.

Slike brett er geniale , men tror ikke dette er bruksområdet. Har selv loddet massevis på slike ,men da snakker vi om finelektronikk som IC og slike ting som ikke trekker noe særlig med strøm.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal sies at BEL ES er meget tungdreven og bikker godt under 4 Ohm et par plasser, kanskje forsterkeren rett og slett går tom?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Det skal sies at BEL ES er meget tungdreven og bikker godt under 4 Ohm et par plasser, kanskje forsterkeren rett og slett går tom?
    Har vært inne på den tanken, men det er rart at forsterkeren kutter ut selv når jeg bare kobler til én høyttaler.. Bruker forresten denne forsterkeren.

Når det gjelder verobrettet ser jeg at jeg har resonert veldig feil her. Har gått i den villfarelsen at spenningen er nesten konstant over delefilteret og at det er améren som har forandret seg (effekt = strøm x spenning). Det jeg da glemte, er at det også er kondensatorer og spoler der som naturligvis påvirker spenningen relativt drastisk ops: Det er jo liksom litt av vitsen med disse komponentene.... Det er derfor jeg har trodd at verobrettet måtte være bra siden motstanden mellom robbene skulle være god nok til å takle lav spenning...

Men nå skal jeg frem med loddebolten igjen og høre på deres råd om bruk av trebrett og smeltelim :-) Kommer tilbake med resultatet. Takk for hjelpen så langt!!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv brukt perforert huntonitt med hell...
    Kan da bruke strips for å feste komponenter, og dermed også fjerne dem igjen.
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...dynabel&gid=62

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •