DIY SlimSub m/bilder og byggeinstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY SlimSub m/bilder og byggeinstruksjon

Har lenge fått følsen av at mange her på forumet tror at for å få skikkelig dypbass må subben være enorm. Siden jeg nylig har flyttet fra enebolig til leilighet var dette et perfekt tidspunkt å teste denne myten...

Har planlagt og kalkulert i flere måneder nå, før jeg for ca en uke siden rev skrotten opp av stolen å begynte å jobbe...

Teorien

Volum er vesentlig for et element, og med mindre volum ruller subben av tidligere. Men elementets parametre er også vesentlig. Enkelte elementer trenger langt mindre volum enn andre for å yte bra.

De som har hørt små lukkede subber (f.eks SB12 Plus) sammenlignet med store bassrefleks subber (f.eks PB12 Plus) har sikkert merket at den lille som oftest ikke kan måle seg med sin større konkurent. Selv om volum er vesentlig kan svært mye av æren gå til refleksløsningen, som i samspill med volumet gir elementet en betraktlig aukustisk forsterkning.

Hovedårsaken til at bassreflekskasser med svært lav avstemning alltid er så store er ikke nødvendigvis fordi elementet trenger så stort volum, men rett og slett fordi lav avstemning i små kasser krever svært lange rør. I formelen for avstemning er nemlig volum en faktor. Dvs jo mindre volum kassen rommer, jo lengre må refleksrøret være for å gi samme avstemning.

Som et eksempel må et rør på ø10cm i en 60 liters kasse være ca 1,5 m langt for å gi en avstemning på 16 hz! Som et resultat er subber som skal gå dypt, men ikke være for store, alltid trykkammer eller slave konstruksjoner...

Kort fortalt kan man dele det inn slik:

-Å bruke slave er den av de tre alternativene som gir tregest impulsrespons, pluss at selve slaven ofte er relativt dyr...

-Liten lukket kasse krever svært mye EQ for å gi dypbass, noe som gir høy forvregning og krever svært mye effekt og slaglengde...

-Bassrefleks blir fort altfor stor...

Planen

En lukket kasse var utelukket pga kostnader og forvregning. Slave ble lagt på hylla mest pga kostnadene... Etter masse simulering bestemte jeg meg derfor å gå for en bassreflekskasse med firkantporter. Med rett design gir dette muligheten for relativt lang rørlengde i en "ikke altfor stor" kasse... Vel, vel, alt er relativt

Jeg kom fram til at jeg kunne teoretisk få gode resultater ved bruk av en 60 liters kasse avstemt til 18 hz, med litt forsiktig bruk av EQ. Akurat nok til at kurven blir flat, uten at forvregningen stiger eller at jeg stjeler for mye dynamisk takhøyde...

I utgangspunktet var planen å bruke det ekstreme TC2000 elementet, men da jeg ikke har mottatt dette enda, bestemte jeg meg for å bruke SVS 12.2 enn så lenge... OAudios BASH 500w fikk jobben med å drive det hele...

Resultatet

Subben er relativt voksen i størrelsen, men sammenlignet med PB12-Plus er den kun halvparten så stor. Refleksporten sitter på baksiden av subben mens elementet er sidemontert. Subben har en høyreist form, omtrent som et stående PC kabinett, bare større...

Da limet hadde tørket plugget jeg i subben og satte på en Keb Mo skive. Fasen satte jeg til 180 grader, da det er det som normalt fungerer best i stua mi. For første gang i min nye stue hørtes stortrommeslagene ut som en faktisk tromme, ikke bare et opptak av en. Bassgitaren strakk seg hele veien ned, og man følte de underliggende trykkbølgene i musikken. Akurat slik jeg husker det fra den gamle stua mi, der jeg har hatt både en DIY PB12-Plus og en ekte fra SVS på besøk... Hørte gjennom noen sanger før jeg bytta til Seal, Sting og Ambra. Joda, her var det skikkelig dypbass Men behovet for kalibrering var naturligvis stort...

Etter en god del timer med målinger og justeringer kom jeg fram til en kurve jeg kan leve med... (se vedlagt bilde)

Så var det tid for ny lytteseanse, og nå skal jeg si deg ting falt på plass. Bassen var gått fra heftig og dyp til lineær, kontrollert, stram og evig dyp... Musikk låter helt fantastisk! Og til alle dere der ute som tror at dypbass kun er til film, kom på demo! Respons under 25 hz gir mange "grove" instrumenter et fundament og et trykk som er nøkkelen til en realistisk gjengivelse av instrumentet. Musikken går fra å være et opptak til å være fremført i din egen stue...

Så var det på tide med litt film. Jeg begynte med I-Robot og De Utrolige, og jobbet meg derfra gradevis igjennom samlingen... Samme hva jeg kastet på subben av action og dypbass hang den med uten å svette! Denne fungerer utvilsomt like bra til film som til musikk...

Så var alt rosenrødt?
    Vel, ikke langt unna! Eneste jeg kan sette fingern på i forrhold til PB12-Plus er noe mindre SPL. Det er ikke snakk om mange dB, men en liten forskjell er det... Jeg forventer at denne forsvinner da jeg får TC2000 elementet i hus

Subben er 30x45x80 cm (BxLxH) og har dermed et svært lite fortavtrykk, noe som gjør den lett å gjemme bort i et hjørne. Til tross for dette er den rimlig tung, rett under 40 kg!

Porten lager ikke anntydning til støy, selv ved dype sinustoner på svært høyt volum!

Så var det ut med element og forsterker, og starte på finish. Planen er å gi den en lekker White Highgloss finish...

Mer bilder kommer når finishen er ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig elemental studios! Ser ut til at du har fått til en PB12+ i en meget lekker og nett innpakning Den er iallfall meget liten og nett ut på bildet.

Ser også ut til at den klarer å gjengi ganske mye dypbass, og det at kassa må være stor sor å få mye dypbass ser ut til å ikke være en ensbetydende faktor!

Grattis! Gleder meg til å se hvordan den blir med skikkelig finish på!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en virkelig snerten og vellykket konstruksjon!

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er akuratt en sånn sub jeg kunne tenkt meg på rommet! Hvordan refleksrør har du brukt? Har du noen tegninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stilig

sub det der ja, låter sikkert bra også

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Det der er akuratt en sånn sub jeg kunne tenkt meg på rommet! Hvordan refleksrør har du brukt? Har du noen tegninger?
    Han har ikke brukt noe rør i det hele tatt. Bassrefleksporten er en integrert del av konstruksjonen (en løsning som forøvrig ofte blir brukt i PA-kasser), altså et rektangulært kammer og ikke noe rør.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja:-? Skjønner ikke helt jeg. Bilde?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger jo bilde av porten i den første posten.

Frode

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ "slim" er vel ikke den subwooferen der, men det er riktig at man kan bygge en sub slik at den fyller mer i høyden enn i bredden. Uansett så er det en god ide som virker meget godt gjennomført.

Det største problemet med denne er vel at en så lang port vil kunne få en stor group delay?

Har for øvrig hatt en lignende ide selv, altså en foldet hylleport til noen mindre subber som foreløpig kun er på idestadiet. Spennende konsept. Men jeg er altså litt skeptisk. Mulig så lange porter vil føre til at subben oppleves som litt treg, men på den annen side opererer vel porten i et område der bølgelengden i seg selv er så lang at portens treghet spiller mindre rolle...
    Skulle gjerne hatt T/S-parametre på elementet du har brukt for å se hvordan det simulerer i det kabinettet, selv om jeg er imponert over frekvenskurven du har målt. Minimale avvik til bassområdet å være... Kan du si noe om hvilke justeringer du gjorde for å få fram den frekvenskurven der?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har streket opp porten med rødt for deg.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    SÅ "slim" er vel ikke den subwooferen der, men det er riktig at man kan bygge en sub slik at den fyller mer i høyden enn i bredden
    Hehe.. Nei den er jo ikke slim i forrhold til mye annet, men alt er jo relativt. Sammenligner man med PB12-Plus er den jo slim

Det største problemet med denne er vel at en så lang port vil kunne få en stor group delay?
    Lange rør øker group delay, men det gjør også større volum. Det denne subben taper i røret tar den igjen i redusert volum. Summert har den faktisk lavere group delay enn 120 liter avstemt til 16 hz med samme element...

Skulle gjerne hatt T/S-parametre på elementet du har brukt for å se hvordan det simulerer i det kabinettet, selv om jeg er imponert over frekvenskurven du har målt.
    Jeg har simulert både med TC dB500 (Så og si identisk med SVS dB12.2) og med TC2000. Legger ved bilde av de simulerte kurvene. Blå kurve er med dB500 med forsterkeren i 16 hz mode, gul kurve er dB500 uten EQ og svart kurve er TC2000 med forsterkeren i 12 hz mode... T/S-parametre for nevnte elementer ligger på TC Sounds Inc.

Minimale avvik til bassområdet å være... Kan du si noe om hvilke justeringer du gjorde for å få fram den frekvenskurven der?
    Jeg hadde en stygg peak fra 40 - 60 hz og en dyp dip rundt 20-25 hz. Dip'en ble kraftig redusert ved å endre fase til 90, peak'en ble dempet ved bruk av PEQ...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Stilig elemental studios! Ser ut til at du har fått til en PB12+ i en meget lekker og nett innpakning Den er iallfall meget liten og nett ut på bildet.
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Gratulerer med en virkelig snerten og vellykket konstruksjon!
    Takk gutter Er svært fornøyd så langt, så får vi se åssen finishen blir...

Driver å tester med romkorreksjon, men har litt problemer i den sammenheng... Virker som den endrer ganske mye et godt stykke ned i frekvens... Kommer med oppdatert kurve når jeg finner ut av det

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har streket opp porten med rødt for deg.
    Ja nå ser jeg det jo selvfølgelig!
    Elemental Studios: Hva er målene på porten da? Hvor tykke plater har du brukt? Har du tegninger, evt lyst til å dele?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig løsning! Hadde vært fint å sett en frekvenskurve i friluft evt mot en av dine andre DIY SVS produksjoner. Får se se forskjellene..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå ser jeg det jo selvfølgelig!
    Elemental Studios: Hva er målene på porten da? Hvor tykke plater har du brukt? Har du tegninger, evt lyst til å dele?
    Du har pm...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Artig løsning! Hadde vært fint å sett en frekvenskurve i friluft evt mot en av dine andre DIY SVS produksjoner. Får se se forskjellene..
    Hvis du ser på svaret mitt til roffe så ser du en teoretisk utregnet kurve (blå linje) for hvordan subben vil oppføre seg i et ekkofritt rom (friluft)

Som du ser spiller den teoretisk ned til 14,5 hz +/-3dB i friluft.

Legger ved en grafe som teoretisk sammenligner 120 liter 16 hz (rød) mot slimsubben (blå) i ekkofritt rom...

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flott kasse må jeg si

Men den er jo trossalt 112 liter utvendig da. Og da er det ikke akkurat noen liten sak. Jeg har meget stor tro på en løsning som du mente at ville bli for dyr, slave. Joda, det blir dessverre en del dyrere. Og du har jo fått en genialt resultat til en så lav pris. For man må inngå kompromisser når det gjelder lyd dessverre. Om man ikke har altfor stor lommebok og plass til et monster av en sub selvsagt.

Vet foresten om en ferdig slavesub som selges for over 20 000 og jeg kunne fått tak i elementene og tilsvarende forsterker for 6000. Da har man 14 000 å bruke på kasse

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forrhold til hvordan den spiller, og hvilken størrelse det er på dens nærmeste konkurenter, så vil jeg definitivt si at den er liten! Denne kan du gjemme bort langt lettere enn store rørsubber...

Sammenligner man med hele markedet, uten hennsyn til ytelse, så er det selvfølgelig en stor subb, ja

Her er siste kurve i samspill med fronthøyttalerene, målt med RoomEQ Wizard, med Audassy satt til front. Peaken ved 54 hz, og dipen ved 80 hz er rommets negative effekter, som jeg dessverre ikke har klart å gjøre noe med...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kunne jeg også ha fått vite det

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Kan du lage tegninger med mål, materialliste? Hvor fikk du tak i forsterker/element? Og gratulerer med en vellykket kontruksjon, gleder meg til å se finishen!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •