DIY SlimSub m/bilder og byggeinstruksjon - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Venter i spenning..

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Det var såppass forskjell i størrelsen ja...

TC elementet ser jo noe penere ut også da, synd man ikke ser så mye til det når det er montert.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orker du sende over tegningene på denne til meg og? Hvordan vil det være å bygge to slike å stille de mot hverandre? eventuelt ut i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange dager siden lørdag nå... Inntrykk??

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en tur i Lofthus, så jeg har ikke fått testet elementet sikkelig enda. Det har imidlertid stått og spilt pink-noise mens jeg var borte (4 dager) så nå er det nok klart for moro

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vel, da har jeg opparbeidet meg et førsteintrykk

Jeg har enn så lenge kun testet på musikk, da det er det jeg bruker subben til 90% av tiden. TC2000 er som bildet i en tidligere post viser et stort element. 76,8 mm spole, 190 oz magnetsystem og 20 hz fs med lineær x-max på 28 mm og mekanisk x-max på 41 mm som legger til rette for noe ekstraordinært, så lenge man har nok effekt.

For TC2000 sluker unna mye effekt. Med BASH'ens 500w spiller den en god del høyere enn 12.3 med samme forsterker, men den er ikke i nærheten av å nå sitt maksimale SPL potensiale. Jeg prøvde såvidt med en 1000w PA amp, bare for å teste effekttålighet og max SPL, og da satte den virkelig himmel og jord i bevegelse. Er det råeste jeg har hørt fra et stk 12" element.

Men jeg er alt annet enn en dB "drag'er" så PA ampen var raskt ute av døra igjen. BASH'en har nemlig ingen problemer med å kontrollere elementet fullt ut opp til et svært respektabelt nivå, så lenge man ikke bruker for mye EQ nede i dypet.

TC2000 trives i relativt lave volum, og er derfor perfekt for subber som ikke skal være for store, men likevel spille som en stor sub. Utfordringen er å klare å avstemme lavt nok. SlimSub er derfor perfekt for dette elementet, med en målt avstemning på rett under 20 hz.

Så hvordan spiller TC2000 i forrhold til 12.3? Vel, den gir definitivt mer attakk, og slår hardere. Når en tone settes med et annslag er det tydligere og "tørrere" med TC2000, uten at det på noe tidspunkt blir for mye av det gode. Dynamiske toner som f.eks et slag fra en stortromme gjengis også mer realistisk. Spesielt under 30 hz syns jeg 12.3 mister litt dynamikk i forrhold til TC'n, som er like dynamisk ved 20 hz som ved 50 hz.

Men TC'n gjør mer enn å slå hardere, den spiller med bedre definert mikrodynamikk og låter generelt litt "tørrere", spesielt under 30 hz. Spesielt litt fete/svulmende bassgitarer som strekker seg dypt har en tedens til å flyte litt ut med 12.3, mens med TC'n låter det stramt og kontrollert. Livealbumet "Sting - all this time" er et godt eksempel på dette. Men selv om dypbassen er litt "tørrere" er den definitivt mer autoritær med TC'n...

TC'n ruller av litt tidligere enn 12.2 oppover i frekvens, noe jeg regner med er pga høyere induktans. Men innen det skjer skal subben være delt bort alikevel.

Vedlagt følger en graf som viser SlimSub med TC2000. Dipen ved 22 og 16 hz er rommet. Det er brukt PEQ for å dempe en peak ved 28 hz. På grafen er BASH'en satt til 20 hz mode, ved 16 og spesielt 12 hz mode går subben dypere, men da taper man noe attakk. Disse modusene egner seg med andre ord bedre til film. Med en kraftigere forsterker vil nok dette bli bedre. Men med et +/- 2.5dB punkt ved 17.5 hz i 20 hz mode spiller det alikevel dypt nok for meg

Jeg har også gjort noen svært uformelle forvregningstester, og også her gjør TC'n det bra:

THD 50 hz @ 95dB, 2 meter - 1%
    THD 20 hz @ 95dB, 2 meter - 4%
    THD 18 hz @ 95 dB, 2 meter - 6%

Med 12.2 var forvregningen høyere, men dette kan være fordi SlimSub'en ikke gir den et optimalt volum å jobbe i.

TC2000 virker med andre ord etter de første timene med grundig testing som et knallkjøp. Bare synd at TC Sounds er så vansklige å ha med å gjøre...

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker TC2000 til BASH 500 ampen ? Fungerer det bra, kan du spille max volum samt med kontroll?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer utmerket til mitt bruk. Ønsker man å makse elementets SPL potensiale trenger man en kraftigere forsterker, men det spiller mer enn høyt nok for de fleste vil jeg tro (høyere en 1 stk PB12-Plus), og det med god kontroll...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Ser jo meget bra ut, det der. Gratulerer med god DIY-konstruksjon. Kan virke som du har justert ned peaken ved 28Hz litt for mye med PEQen, eller har du en dip ved 25Hz også? Uansett er det en glimrende frekvensrespons hvis målingen er gjort i rommet.

Bare av nysgjerrighet: Hva slags måleoppsett bruker du? Det er jo ikke alle som har utstyr for THD-målinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var igrunn interessant.
    TC2000 ser jo ut som et knall-element.

Bare synd TC Sounds nå skal øke alle prisene med 50-100% over hele produktspekteret.

-J

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Heisann

Ser jo meget bra ut, det der. Gratulerer med god DIY-konstruksjon. Kan virke som du har justert ned peaken ved 28Hz litt for mye med PEQen, eller har du en dip ved 25Hz også? Uansett er det en glimrende frekvensrespons hvis målingen er gjort i rommet.

Bare av nysgjerrighet: Hva slags måleoppsett bruker du? Det er jo ikke alle som har utstyr for THD-målinger.
    Målingen er utført med RoomEQ Wizard i stua mi. At peaken ved 28 hz ble dempet såpass var for å roe ned mindre topper ved 25 og 31 hz. Ved å dempe 28 hz såpass fikk jeg den jevneste responsen totalt sett. Prøvde jeg å øke Q påvirket det dipen ved 22 hz negativt. Dette er den flateste kurven jeg får til i min stue uten avansert EQ.

Forvregningsmålingene er som nevnt svært uformelle. De ble tatt via en plugin til Spectrum Analyzer Pro, med en RadioShack koblet til PCn. Eneste poenget med dette var å sammenligne forvregning med 12.3 kontra TCn, og kan naturligvis ikke sammenlignes med andre forvregningstester.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jacjan
    Dette var igrunn interessant.
    TC2000 ser jo ut som et knall-element.

Bare synd TC Sounds nå skal øke alle prisene med 50-100% over hele produktspekteret.

-J
    Vel, jeg tror det er bra. Så langt har TC Sounds vært tilnærmet umulige å ha med å gjøre, utenom via OAudio. Etter denne restruktureringen håper jeg de vil fikse de alvorlige logistikk problemene de har, og yte bedre service. Gjør de det er prisøkningen opp til rundt 4000 kr pr TC2000 12" element kun en bagatell!

Totalproduktet man da får er verdt hver krone. Livstidsgarati er vel heller ikke å forakte

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4000,- for TC2000 !!
    Fikk det vel for 2500 - 3200,- før ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omsider er finish på plass

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et bedre bilde ? Så bra ut!

Har to TC-2000 12" elementer, tenkte å bygge et par lave subber,
    max 50 cm høye, 50 cm dype og så var det bredden da.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser interessant ut Elemental. Meget bra prosjekt:-)

Er du villig til å sende over tegningene/målene på sub'en din?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry sent svar gutter. Fikk ikke med meg at det hadde vært aktivitet her

Har tatt noen bilder i full fart, men da jeg ikke hadde kamera for hånden ble de desverre i heller laber kvalitet...

Gir i hvertfall et godt intrykk av SlimSub sammenlignet med DM683. Som dere ser er det som sagt ikke en liten sub, men som med rørene til SVS har den et svært lite fotavtrykk, og er dermed ekstremt plasseringsvennlig i forrhold til ytelse...

Deler ved 60 hz, og har bash'en i 16 hz mode. Spiller da ned til 15 hz før den ruller kraftig av. Med TC2000 elementet får jeg SPL'n jeg trives med godt innenfor elementets lineære slaglengde, også nede i dypet. Dette bidrar til at det alltid låter passe tørt og vanvittig uanstrengt. Masser av headroom!

@HansMarius:
    Skal se om jeg får lagt ut noen mål/tegninger...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poster her instruksjoner til en revidert versjon av SlimSub tilpasset TC2000 elementet. Skal man bruke elementer med høyere Vas er det en ide å justere målene noe for å oppnå litt mer indre volum, men prisippet er det samme...

Platene har følgende dimensjoner:

Sideplater x 2 = 80x45
    Topp/Bunnplate x 2 = 45x25
    Front = 75x25
    Bakplate = 71x25
    Nedre reflexplate = 25x36
    Bakre reflexplate = 25x62
    Øvre reflexplate = 25x26
    Avstiverplate = 25x62

Mellom refleksplatene og front/topp/bunnplate skal det være 4 cm. Forsterkeren monteres på samme plate som der porten munner ut, slik at den ikke ender opp inne i porten. Vinklene burde mykes opp ved å pusse ned hjørnene, eventuelt lage en avrundet list i ytterhjørne så størrelsen på porten blir mest mulig konstant.

Husk også på at det er svært viktig å sørge for at kassen er 100% tett i alle sjøter. Lekker den luft kommer det plystrelyder ved høyt volum.

Dette gir en kasse på 55 liter med en 17 hz avstemning (målt avstemning). For de fleste passende elementer er litt EQ i bunn nødvendig hvis man ønsker en flat kurve...

Skal man bruke et element med litt høyere Vas burde man øke dybden til 55 cm og høyden til 90 cm. Man kan da la porten stoppe ved toppen av bakplaten, i stede for å vinkle den ut på topplaten. Dette gir en praktisk avstemning på ca 20 hz, noe som også kan gjøre subben mer egnet for bruk uten EQ...

Ønsker man å felle inn elementet kan det være en tanke å forsterke kanten til elementhullet med en kraftig ring av mdf med samme indre diameter som elementhullet. Ringen burde også være stor nok til å limes til front og bakplate for optimal stivhet. Stjeler litt indre volum, men gir bedre feste for elementet og en stivere frontbaffel.

Beholder man de originale målene, men øker avstemningen til 20 hz kan dette kabinettet fungere godt sammen med Dayton 12" elementet fra budsjettsub powerbuy'et...

Har du spørsmål er det bare å sende pm!

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Vel, jeg tror det er bra. Så langt har TC Sounds vært tilnærmet umulige å ha med å gjøre, utenom via OAudio.
    Hmmm, jeg får bare opp linkene til bash forsterkerne og et eller annet 24" element på oaudio's sider...

Må man maile ordre til de da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O Audio skaffet noen TC Sounds elementer til et PowerBuy i sommer,
    men siden TC har sluttet å selge disse elementene så må man nok se
    seg om etter andre elementer. SVS 12.2 elementer dukker jo opp av og til.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •