Seas alu-elementer 2,5 veis med 7" el 10" i bunn? -> L26RXF/P er kjøpt inn!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas alu-elementer 2,5 veis med 7" el 10" i bunn? -> L26RXF/P er kjøpt inn!

Nye DIY fronter er under konstruksjon
    Etter mange vurderinger frem og tilbake, kommer jeg stadig tilbake til Seas elementer med alu. membran.
    Første plan var 2,5 veis med f.eks 27TBFC/G (H1212) og 2 stk L18RNX/P (H1224) i en kasse på ca 45 liter.
    Men dette ser ut til å tåle lite effekt i bassen.

Tanken endte da med å bytte ut den ene 7" med 10"- L26RXF/P (H1209) istedet, og montere denne i siden på kabinettet.
    Planen videre er muligheten for bi-amping og kanskje eq for å dra opp den dypeste bassen en smule, idet 35-40 liter blir noe lite på disse elementene.

På film vil disse bli hjulpet av en Peerless XLS-12, men på musikk var ønsket å kunne kjøre uten hjelp av sub. Dette pga plassering av suben som gjør en helgod integrering med frontene vanskelig.

Noen syn, ideer, gode (eller dårlige ) tips å få?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan minne litt om mine fremtidige fronter (toppkasser). Men osten (whopass cheese) ville ha en 5" i tillegg. Du kan se delefilter o.l her: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post510640

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Kan minne litt om mine fremtidige fronter (toppkasser). Men osten (whopass cheese) ville ha en 5" i tillegg. Du kan se delefilter o.l her: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post510640
    Det var jo noen litt spesielle grunner til at 5" ble lagt til. I mange tilfeller kan man klare seg uten.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nye DIY fronter er under konstruksjon
    Etter mange vurderinger frem og tilbake, kommer jeg stadig tilbake til Seas elementer med alu. membran.
    Første plan var 2,5 veis med f.eks 27TBFC/G (H1212) og 2 stk L18RNX/P (H1224) i en kasse på ca 45 liter.
    Men dette ser ut til å tåle lite effekt i bassen.

Tanken endte da med å bytte ut den ene 7" med 10"- L26RXF/P (H1209) istedet, og montere denne i siden på kabinettet.
    Planen videre er muligheten for bi-amping og kanskje eq for å dra opp den dypeste bassen en smule, idet 35-40 liter blir noe lite på disse elementene.

På film vil disse bli hjulpet av en Peerless XLS-12, men på musikk var ønsket å kunne kjøre uten hjelp av sub. Dette pga plassering av suben som gjør en helgod integrering med frontene vanskelig.

Noen syn, ideer, gode (eller dårlige ) tips å få?
    2,5 veis med forskjellige basselementer ikke å anbefale.

Så lenge ikke subben må gjemmes bort et dumt sted av "tungtveiende grunner", så vil det enkleste garantert være å jobbe for å integrere den skikkelig sammen med en 2(,5)veis løsning. Andre alternativer blir fort dyre og kompliserte om du skal ha mer bass enn det 2x7" kan gi deg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, den "tungtveiende grunnen" er min samboer!
    Og hvorfor er det dumt med 10" istedet for 7" ?

10" kommer ikke til å spille dypere enn 7", men tåle adskillig mer effekt under 40-50 Hz.

Jeg vet man kan få faseproblemer med en sidemontert bass, men hvorfor skal/må elementene være like store i et 2,5 veis system?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, den "tungtveiende grunnen" er min samboer!
    Og hvorfor er det dumt med 10" istedet for 7" ?

10" kommer ikke til å spille dypere enn 7", men tåle adskillig mer effekt under 40-50 Hz.

Jeg vet man kan få faseproblemer med en sidemontert bass, men hvorfor skal/må elementene være like store i et 2,5 veis system?
    iom. at de to bass-elementene skal spille ved samme frekvenser og forsterke hverandre, så kan det blir problemer og rot i lyden hvis de ikke er like. og det er jo uansett unødvendig at det ene elementet tåler mye under 50hz hvis det andre ikke tåler tilsvarende mye. hmm, men faseproblemene burde vel enkelt kunne ordnes\unngås i delefilteret?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao må man tenke 3-veis da kanskje?
    De skal benyttes på en Denon 3805, så jeg har muligheten til bi-amping, og hvis konstruksjonen viser seg å fungere bra, var tanken å oppgradere til aktiv bass senere, evnt benytte en effektforsterker på bassen.

Ang faseproblem, kan det sikkert løses i delefilteret, men hva med faseproblemer mot senterht da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3-veis er vel muligens veien å gå ja. problemet da er at du mister en del følsomhet i forhold til 2,5. pga baffelstep.

hmh, faseproblemer i forhold til senteren har eg ikke tenkt på.. vet sannelig ikke...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas L26 anskaffet!

Gikk til innkjøp av 2 stk Seas L26RXF/P idag :-D

Dro frem et par 20 liters kasser jeg hadde liggende (joda de er for små), og koblet de opp for innspilling right away!

Men herregud å den alumembranen ringer på litt høyere frekvenser ops:
    Her må det puttes på et delefilter hurtigst mulig, man får jo vondt i magen av å høre sånt!

Noen gode ideer om fortsettelsen mottas gjerne

Kanskje MTM i toppen? I såfall burde vel samme elementer som i senter benyttes? I så tilfelle må det bli 2x 6,5" (fortrinnsvis L18RNX/P)
    Satser på aktiv deling mellom topp og bunn, dermed er vel baffelstep og ulik følsomhet også et mindre problem.

Anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk til innkjøp av 2 stk Seas L26RXF/P idag :-D

Satser på aktiv deling mellom topp og bunn, dermed er vel baffelstep og ulik følsomhet også et mindre problem.

Anyone?
    baffelstep må du vel implementere i delefilteret til "toppen" uansett. men blir jo ikke noe stress i forhold til "bunnen" nei, siden den bare justerer du enkelt volumet på.
    er det en slik en du skal lage som topp? Zaph|Audio

blir spennende prosjekt! du må lage en bra byggetråd med gode bilder! (sier han som bygger 2 subber uten å ta ett eneste bilde)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •