DIY videokabel fra PC - Enkel løsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY videokabel fra PC - Enkel løsning?

Heisann,
    Har en PC stående og ønsker å få lyd og bilde fra PC til forsterker.

Jeg har planer om å få trukket en slags videokabel gjennom trekkerørene som ligger klare i taket. Det er et vanligt 16 mm trekkerør, så jeg har ikke sjans til å trekke kabler med plugger på.

Det jeg da tenkte, var å trekke en metervare-kabel, og så sette på/lodde på pluggene etterpå. Hva slags kabel er det enkleste med akseptabel kvalitet. Jeg må her nevne at det ikke er planer om noe slags high-end her. Det kommer til å bli brukt til å se på bilder, videsnutter, o.l.
    Kompositt er vel det enkleste? Noen linker med kompositt-kabel som metervare?
    Er det mulig å lodde S-Video plugg selv? Jeg ønsker helst S-video, da det er et stort løft i forhold til kompositt, men gidder ikke hvis det er mye stress.... Hvis det er mulig, er det noen som vet hvor jeg finner S-video kabel, samt plugger?

På forhånd takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Hva slags kabel er det enkleste med akseptabel kvalitet. Jeg må her nevne at det ikke er planer om noe slags high-end her. Det kommer til å bli brukt til å se på bilder, videsnutter, o.l.
    En HMDI eller S-Video kabel ser ut til å være det du vil ha. En HDMI kabel blir veldig fort dyr hvis du skal ha mer en 7-8m. S-Video kabler er mye billigere.

Er det mulig å lodde S-Video plugg selv? Jeg ønsker helst S-video, da det er et stort løft i forhold til kompositt, men gidder ikke hvis det er mye stress.... Hvis det er mulig, er det noen som vet hvor jeg finner S-video kabel, samt plugger?
    Ja, det er mulig å lodde S-Video plugg selv. Noen må vel lodde disse kablene før de kan selges :-D
    ElTek (Eltek) selger S-Video kabel og plugger for eks. Jeg tror at Elfa gjør det også (www.elfa.se). Men jeg tror at jeg hadde kjøpt en ferdig S-Video kabel hvis jeg hadde vært deg. Det er bare å lodde ut en kontakt før du sette inn kabelen. Etter det lodde du kontakten igjen. Se på LSound (www.lsound.no), de har et veldig bra tilbud nå: Velkommen til L-Sound!

Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner desverre ikke hvilken kabel man skal bruke til S-Video....ops:

AV2 hadde jo 2 stk coaxer? Er dette correct? Er det noen som har noen linker til et koblingskjema til S-Video plugger, samt anbefalte kabler til denne bruken?

Beklager hvis jeg er helt på jordet her, men skjønner ikke dette helt...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svideo er jo ikke akkurat det som gir best kvalitet. Jeg jeg først hadde trukket så hadde jeg trukket gode kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha lyd og bilde fra PC'en til forsterkeren og poenget er at jeg har kun ett stk 16mm trekkerør lagt opp, og jeg gidder heller ikke bruke mye penger på dette da det kun blir til bakgrunnsmusikk, bildevisning etc.... PC'en har ikke HDMI, og ikke forsterkeren heller.

Noen forslag? Finnes det kanskje en kabel som har nok ledere (og er egnet) til min bruk?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner desverre ikke hvilken kabel man skal bruke til S-Video....ops:

AV2 hadde jo 2 stk coaxer? Er dette correct? Er det noen som har noen linker til et koblingskjema til S-Video plugger, samt anbefalte kabler til denne bruken?

Beklager hvis jeg er helt på jordet her, men skjønner ikke dette helt...
    Se her: S-Video - Wikipedia, the free encyclopedia

Som jeg ser det er det mulig å lage en S-Video kabel med en AV2 kabel. Ring Eltek hvis du trenger å vite mer, de har god service.

Du kan selvfølgelig bygge din egen kabel men jeg gjentar det jeg skrev før: du burde kjøpe en ferdig bygd kabel og lodde av og på en kontakt. Det blir ikke mye dyrere, mye enklere (det er bare å se hvordan det er bygd for å gjøre det igjen) og du skal få et bedre bildet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •