Oppgradering/matching av elementer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering/matching av elementer

Har lekt litt med tanken på å prøve noen nye elementer i høyttalerne mine, men trenger litt innspill med tanke på matching. Hvilke parametre er viktigst for å få tilnærmet lik balanse som med de orginale elementene? Tanken er å finne noen nye elementer med ca. samme spesifikasjoner så de kan kobles på det eksisterende delefilteret. (I hvertfall i første omgang.)

Sensitivitet er vel kanskje det viktigste siden det sier noe om hvor mye lyd elementet gir fra seg ved gitt strøm. Høyttalerne er en lukket treveis konstruksjon med bånddiskant (som jeg ønsker å beholde), en 3,5" mellomtone og 8" bass. Sensitivitet er oppgitt til å være 89 dB, impedans 6 ohm. Siden 6 ohms elementer er vanskelig å oppdrive, hva er best å velge i stedet? 4? 8? Ser at det er noen elementer, bl.a. fra Seas som "er spesielt egnet til lukket kasse" osv., men har dette egentlig noe å si? De elementene som sitter i fra før likner ikke på disse i katalogen til Seas.

Det er jo ingen som lager 3,5" lenger men jeg har målt meg frem til at en 4" også vil passe. Den mellomtonen som sitter i nå har et plastkammer festet på baksiden, sikkert for å minimere påvirkningen fra basselementet. Slik jeg tenker da, kan jeg enten prøve en 2" dome fra Visaton (som forøvrig passer med sensitivitet, delefrekvenser og tom. skruehull) eller prøve en 4" og lage et nytt tilpasset kammer av et litermål/colaflaske eller noe.

Ser for meg at det kunne vært morsomt å prøve alu-membran elementer fra Visaton eller noe liknende fra Seas.

Har noen her erfaringer med slike inngrep så tas de imot med takk.

Edit: Var vist litt rask i vendingen. Audax lager visst 6 ohms elementer...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror dessverre ikke at det ville blitt helt vellykket å bare skifte elementene uten å konfigurere delefiltrene. det er en del faktorer som spiller inn på hvordan elementet spiller i forhold til delefilteret, f.eks impedansen, ikke bare nominell impedans. tror ikke du vil få bedre lyd av å bare skifte noen av elementene, i verste tilfelle vil lyden bli verre. du kan jo se om du finner noen ferdigutviklede diy-høyttalere som kunne passe i din kasse, dvs at elementene passer fysisk. så kunne du skiftet ut alle elementene og delefilteret.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det virkelig være så stor forskjell selv om jeg bytter til et element med tilnærmed like spesifikasjoner, kun annet membranmateriale (f.eks.)? Jeg kan jo selvsagt kjøpe et universal-delefilter fra dynabel for treveiskonstruksjon men jeg ser ikke helt poenget, bortsett fra 100 hz lavere deling til bass og 500 hz høyere deling til diskant...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs litt hva du mener med tilnærmet like spesifikasjoner. er en del elektriske parametre som skal være like.
    tror ikke universalfilter vil gjøre saken bedre.

du kan for all del prøve å skifte ut ett element eller to. men det er en mulighet for at lyden vil bli litt feil. det er dette med impedansen som kan ha ganske stor betydning. hvis du skifter ut med ett element som har en annen impedans-kurve, vil delefrekvensene for dette elementet bli feil i forhold til resten. dessuten kan delefilteret inneholde visse filtre for å rette opp i ujevnheter til det spesifikke elementet som allerede står i. det nye elementet vil da ikke ha akkurat de samme ujevnhetene, og kanskje ujevnheter ett annet sted i frekvensgangen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tror jeg at jeg skrinlegger det prosjektet... :???: