DIY - Fronter Extra Large - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    med en såppass avansert høyttaler blir det en formue i delefilter komponenter også.
    med mindre du vet absolutt hva du driver med så ville jeg ikke valgt noe mere avansert enn 3 veis. selv det er jo en utfordring...

(med mindre det er snakk om kitt seff)
    Delefilter har eg liten erfraring med. Men eg har funnet ut måter å koble rundt på ett 3 veis system. Vet hvordan eg skal koble bassene sånn ca. Det store spørsmålet er om eg heller skal kutte ut mellomtonen. Og kjøre en hybrid diskant og 4-5 mellombasser på 7" ?

PS: Eg skal bygge den rundt september 2007, så det blir tenkegang og planlegging.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    med mindre du har en del erfaring med å designe delefilter + egnet måleutstyr og design-programvare, ville eg slått fra meg tanken med å bygge en slik høyttaler. å designe ett skikkelig delefilter er mye vanskeligere enn man skulle tro. særlig 3veis. og ihvertfall 4.veis!

tror det beste hadde hvert Bel XL (heter den ikke bel es f?) og så putte i en xxls 12". Du kan jo leke litt med simulering, kanskje du kan lage lukket kasse til elementene fra Bel, for å få ned volumet litt. kanskje 15-20liter lukket? hvis du får en grei kurve ned til 80hz kan du jo ta 12" derfra. f.eks en 847 i 60liters kasse bassreflex. du får nok få bra med lydtrykk ut av ett slikt oppsett vil eg tro. bra vil det nok låte også.

Har en Onkel som har god erfaring med måleinstrument og kan litt mer om deling. Eg kommer nok til å vere ganske sta, eg skal lage en med minst 3 bass og en 12" xxls :P Men design på kassen kan dere komme med. Og element forslag.

Den xxls 12" kommer nok til å stå i siden av karbinettet og vil nok få minst 60 liter, kansje mindre vist eg kjøre den i trykk kammer. Skal bruke en egen forsterker på den. Enten en subforsterker eller en PA effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du tar tre mellombasser en bass og en diskant, og bare setter de sammen med standard delefilter, så vil du garantert ikke få noe særlig god lyd.
    det er svært mange faktorer som spiller inn. særlig i 3.veis-konstruksjoner.

men hvis du absolutt vil prøve å gjennomføre dette (kjenner følelsen, så eg skjønner deg) så vil eg anbefale deg å lese mye om designing av delefiltre og helst få tak i noe bra software. og forbered deg på innkjøp av stoore mengder filterkomponenter, og mange mange timer, dager uker, måneder på å få høyttalerne til å låte tilfredsstillende

uansett tror eg det vil lønne seg å bare bruke delefilter og elementer fra bel xl. er jo tross alt 2 basser der:P vil ikke lønne seg lydmessig å prøve å designe selv.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    hvis du tar tre mellombasser en bass og en diskant, og bare setter de sammen med standard delefilter, så vil du garantert ikke få noe særlig god lyd.
    det er svært mange faktorer som spiller inn. særlig i 3.veis-konstruksjoner.

men hvis du absolutt vil prøve å gjennomføre dette (kjenner følelsen, så eg skjønner deg) så vil eg anbefale deg å lese mye om designing av delefiltre og helst få tak i noe bra software. og forbered deg på innkjøp av stoore mengder filterkomponenter, og mange mange timer, dager uker, måneder på å få høyttalerne til å låte tilfredsstillende

uansett tror eg det vil lønne seg å bare bruke delefilter og elementer fra bel xl. er jo tross alt 2 basser der:P vil ikke lønne seg lydmessig å prøve å designe selv.

Hmm.... Er jo noe å tenke på da. Men eg skal nok lese som en hest, og prøve å finne ut av dette her.
    Men hva ville du ambefalt av diskant, mellomtone og bass. Eller diskant og 4 stk mellombasser ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal bruke en diskant og 4 basser så må du finne en diskant med ekstremt god følsomhet eller basser med veldig lav følsomhet hvis det skal lønne seg. så ett slikt oppsett vil eg ikke anbefale.
    da ville eg heller valgt den siste. du kan evt lage en 3,5veis, siden du absolutt vil ha så mange elementer
    da blir det diskant, mellomtone, bassmellomtone og bass, hvor bassmellomtonen ikke har noe lavpassfilter. men eg må igjen advare deg om at delefilteret til en slik konfigurasjon blir ekstremt vanskelig!

men lykke til med lesingen og læringen! er meget interresant når du først kommer inn i det! en basic ting som du må vite er at det som skjer når to elementer spiller samme frekvens med samme lydtrykk og i fase, er at lyden blir 3 db høyere i ett visst frekvensområde. så hvis du har 4 bassmelltoner på 88db følsomhet hver, vil den totale følsomheten i bassmellomtonene sitt område teoretisk sett være 97db. såvidt eg har forstått det. en gjennomsnittlig ikke så altfor dyr diskant ligger vel på rundt 90db. å bruke to diskanter er uaktuellt.

Sample 3 Way Crossover

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge en grunnkonstruksjon i 2,5 veis, med 1" disk, 6,5 mellom/bass og 3 x 6,5" bass, hvor de sistnevnte tar seg av baffelstep-korreksjonen ( spiller fra f.eks 2-300 Hz og ned).
    I tillegg putter du inn en aktiv sub i siden på kabinettet.

Forslag til elementer:
    Diskant: Seas 27 TBFC el 27 TDFC
    Mellomtone/bass: Seas L18RNX el CA18RNX
    Sub: Peerless XLS el XXLS 10/12"

Med 2,5 veis passiv deling, og aktiv deling til sub, er veien til godlyd gjennom delefilteret langt enklere enn ved en 4-veis konstruksjon.

Vær obs på impedansen i bassdelen, og at alu elementer trenger bratte filtere pga høy oppbrytning i høyere frekvenser.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han kjøper XXLS med passivt så kan det holde med nedi 40-45liter...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du virker veldig opsatt på at det skal være masse elementer. Hvorfor ikke velge litt mer følsomme elementer slik at man får like mye lyd med et fåtall elementer.

lange høytalere med sidemontert bass er eneste designet som jeg klarer å se for meg. Det finnes jo flere gode kit til gulvstående på bredder under 25cm.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke nødvendigvis veldig høy følsomhet på mellomtonene for å henge med de andre elementene i en treveiskonstruksjon. Avhengig av hvor stort frekvensområde mellomtonene skal dekke får man forsterkning på grunn av summeringen med de andre elementene. Jo mindre frekvensområde mellomtonen skal dekke jo lavere følsomhet kan den ha. Å se på det ene tallet for følsomhet som står oppgitt i databladet er langt fra nok

Å lage en god treveiskonstruksjon med passive filtre kan være en utfordrende og dyr affære avhengig av hvor flink man har vært til å plukke ut elementer som har gode forutsetninger for å spille bra sammen. Hvis dynamikk er målet anbefaler jeg å sjekke ut muligheten for å bruke aktive filtre.

Når det gjelder endring av lydtrykk ved flere elementer er spenningsfølsomheten i forhold til ett element:
    to elementer i parallell +6dB
    to elementer i serie 0dB
    fire elementer i serie-parallel +6dB
    tre elementer i parallell +9,5dB
    tre elementer i serie 0dB

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Man trenger ikke nødvendigvis veldig høy følsomhet på mellomtonene for å henge med de andre elementene i en treveiskonstruksjon. Avhengig av hvor stort frekvensområde mellomtonene skal dekke får man forsterkning på grunn av summeringen med de andre elementene. Jo mindre frekvensområde mellomtonen skal dekke jo lavere følsomhet kan den ha. Å se på det ene tallet for følsomhet som står oppgitt i databladet er langt fra nok

Å lage en god treveiskonstruksjon med passive filtre kan være en utfordrende og dyr affære avhengig av hvor flink man har vært til å plukke ut elementer som har gode forutsetninger for å spille bra sammen. Hvis dynamikk er målet anbefaler jeg å sjekke ut muligheten for å bruke aktive filtre.

Når det gjelder endring av lydtrykk ved flere elementer er spenningsfølsomheten i forhold til ett element:
    to elementer i parallell +6dB
    to elementer i serie 0dB
    fire elementer i serie-parallel +6dB
    tre elementer i parallell +9,5dB
    tre elementer i serie 0dB
    Målet med høytaleren er jo att den skal kunne spille høyt og ha en god dynamikk. Ikke begynne å skrike og vere uklart når eg går opp til 100db i lydtrykk. Både i øvre og nedre område av hz. Tenkte å kjøre 12" XXLS på hver side med sin egen Bash forsterker. Så nedre område under 80hz er ikke noe problem å få til. Eneste er fra 80hz og opp til rundt 23k hz.

Men lurer på en ting. Kobler eg to basser i 8 Ohm paralell og de to andre bassene i 8 ohm paralell. Da har eg praktisk tenkt to elementer på 4 ohm. Så kobler eg de i serie inn på delefilteret. Of får 8 ohm til slutt ?
    Så vist bassen skal deles på 40hz - 240hz ? (er det en grei plass?) Trenger eg vel ikke noe mer en enn god spole ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Du virker veldig opsatt på at det skal være masse elementer. Hvorfor ikke velge litt mer følsomme elementer slik at man får like mye lyd med et fåtall elementer.

lange høytalere med sidemontert bass er eneste designet som jeg klarer å se for meg. Det finnes jo flere gode kit til gulvstående på bredder under 25cm.

Har du noen tips på noen gode kitt. 3 og 2 veis som spiller høyt og kan ha godt lydtrykk ?

Tror du det er mulig å trikse med ett 3veis kitt. Exp, sitte på 2 ekstra basser og koble de inn med ett annet passivt delefilter ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvis han kjøper XXLS med passivt så kan det holde med nedi 40-45liter...
    Passivt, da mener du uten egen forsterker på xxls'n sant ?
    Men da blir det vel vanskeligere å bygge ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hva med å bygge en grunnkonstruksjon i 2,5 veis, med 1" disk, 6,5 mellom/bass og 3 x 6,5" bass, hvor de sistnevnte tar seg av baffelstep-korreksjonen ( spiller fra f.eks 2-300 Hz og ned).
    I tillegg putter du inn en aktiv sub i siden på kabinettet.

Forslag til elementer:
    Diskant: Seas 27 TBFC el 27 TDFC
    Mellomtone/bass: Seas L18RNX el CA18RNX
    Sub: Peerless XLS el XXLS 10/12"

Med 2,5 veis passiv deling, og aktiv deling til sub, er veien til godlyd gjennom delefilteret langt enklere enn ved en 4-veis konstruksjon.

Vær obs på impedansen i bassdelen, og at alu elementer trenger bratte filtere pga høy oppbrytning i høyere frekvenser.

Dette virket ikke så dumt. Har du forslag til hvordan man skal koble dette. Og hvilken delefilter man skal bruke ?
    Har funnet ut att det med delefilter er vanskeligere en eg tror :P

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg nybegynner selv, men har lest og prøvet ut nok til at jeg har forstått at delefilter er mye verre enn vanskelig!

Skal man få et delefilter virkelig bra, må man først og fremst måle T/S parametere på elementene, data oppgitt fra fabrikant viser seg ofte å ha store avvik.
    Dernest må man måle den ferdige konstruksjonen med et teoretisk bygget delefilter, så er det å tweake, tweake og atter tweake.

Det er selvfølgelig et spørsmål om hvilke preferanser man har, for hva som er bra nok.
    Rommet høyttalerne skal spille i ødelegger desverre ofte frekvensgangen tilslutt uansett, men det er ikke dermed sagt det er greit med et dårlig utgangspunkt.

Rent teoretisk var tanken min et 2.ord filter mellom disk/mellomtone @ f.eks 2000Hz, baffelstep korreksjon kan man glemme.
    Siden la bassene spille fra 2-300 Hz og ned (da KAN et 1.ordens filter være ok)
    Å benytte 2 mell/bass + 2 bass er vel det enkleste mtp impedansen.

Ellers er det vel mulig å koble to av bassene i serie, i parallell med den 3.
    Når disse da spiller sammen med mellomtonen havner man vel på ca 3,2 ohm, under delefrekvensen. Noe en god forsterker burde klare (tror jeg).

Siden kan man dele aktivt mellom denne 2,5 veis konstruksjonen og sub, slik at 7" slipper å spille under 60-80 Hz. Effekttåligheten til disse stuper under 40-50Hz

Spennende prosjekt i hvertfall!

Her har du min variant av en toveis som er modifisert til 2,5 veis:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...litt-juks.html
    Delingen til bass her er 1.orden@200Hz, og lyden er engasjerende og morsom

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde ha en saftig diskant hvis du skal dele ved 2k med 2. ordens...
    tror du burde satse på en høyere frekvens gjerne med brattere filter også...

Edit: L18rnx ville jeg og droppet da du må ha relativt bratt filter på de også pga en relativt stygg oppbrytning i 5-6k området...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå er jeg nybegynner selv, men har lest og prøvet ut nok til at jeg har forstått at delefilter er mye verre enn vanskelig!

Skal man få et delefilter virkelig bra, må man først og fremst måle T/S parametere på elementene, data oppgitt fra fabrikant viser seg ofte å ha store avvik.
    Dernest må man måle den ferdige konstruksjonen med et teoretisk bygget delefilter, så er det å tweake, tweake og atter tweake.

Det er selvfølgelig et spørsmål om hvilke preferanser man har, for hva som er bra nok.
    Rommet høyttalerne skal spille i ødelegger desverre ofte frekvensgangen tilslutt uansett, men det er ikke dermed sagt det er greit med et dårlig utgangspunkt.

Rent teoretisk var tanken min et 2.ord filter mellom disk/mellomtone @ f.eks 2000Hz, baffelstep korreksjon kan man glemme.
    Siden la bassene spille fra 2-300 Hz og ned (da KAN et 1.ordens filter være ok)
    Å benytte 2 mell/bass + 2 bass er vel det enkleste mtp impedansen.

Ellers er det vel mulig å koble to av bassene i serie, i parallell med den 3.
    Når disse da spiller sammen med mellomtonen havner man vel på ca 3,2 ohm, under delefrekvensen. Noe en god forsterker burde klare (tror jeg).

Siden kan man dele aktivt mellom denne 2,5 veis konstruksjonen og sub, slik at 7" slipper å spille under 60-80 Hz. Effekttåligheten til disse stuper under 40-50Hz

Spennende prosjekt i hvertfall!

Her har du min variant av en toveis som er modifisert til 2,5 veis:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...litt-juks.html
    Delingen til bass her er 1.orden@200Hz, og lyden er engasjerende og morsom

Ja, dette var ikke en dum tenkegang. Eg har sett litt på Seas kit 2 veis da. med to basser og en diskant. Også tenket eg å lage en kasse med en XXLS12" i nede. Da blir den nok aktiv. Men tror du det går ann å koble på to basser til på det seas settet. Eller exp kjøre to sett i en kasse og paralellkoble/seriekoble etter hva ohmen er på de ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kit er det som spiller best her montro ?

Madisound Speaker Components, Inc. - - Thor Kit Pair - Parts Only
    Madisound Speaker Components, Inc. - - Odin MK3 Kit Pair - Parts Only

Og de delefilter uppgrade tinga. Er det vert penga montro.

Spiller disse bedre en Dali 8008 når de får en 12" xxls i siden ?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har hørt noen av disse så tror jeg nok Thor er det beste valget hvis du skal spille høyt. Lite volum betyr ofte at de ruller av tidligere og lydtrykket begrenses endel.

Har dog hørt de samme elementene i en litt annen setup (annet kasse og delefilter) og det ble absolutt godkjent

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Uten at jeg har hørt noen av disse så tror jeg nok Thor er det beste valget hvis du skal spille høyt. Lite volum betyr ofte at de ruller av tidligere og lydtrykket begrenses endel.

Har dog hørt de samme elementene i en litt annen setup (annet kasse og delefilter) og det ble absolutt godkjent
    Nice, hvordan spilte de iforhold til Dali 8008 da ? Eg synst selv 8008 spiller fantastiskt høyt og med god lyd. Men kunne tekt meg litt mer trøkk på hver side og klarere i mellomtonen og diskant området.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Men tror du det går ann å koble på to basser til på det seas settet. Eller exp kjøre to sett i en kasse og paralellkoble/seriekoble etter hva ohmen er på de ?
    dette går ikke an nei. gå for f.eks thor du.. og så supplerer du med en xxls i bunn.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •