port tuning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: port tuning

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

port tuning

etter å ha lest denne Ported systems: har eg hvert veeldig i tvil på hvordan eg skal få tunet kassen min riktig. den skal tunes til ca 22hz. ifølge bassbox pro skal eg då ha en port på 10x50cm. men hvis det som står på siden eg har linket til er riktig, så vil kassen med denne porten egentlig være tunet til ett sted under 18hz. noe som vil få "fatale" følger for spl'n.

så ka tror dokkar? burde eg stole på hva troels gravelsen folka har funnet ut, og gange den utregnede lengden til bassrøret med f.eks 07? (veldig omtrentlig). tror dere bassbox sine kalkulasjoner er mer nøyaktige enn dem de har gått ut i fra i testen?

og en ting til, er det mulig å f.eks to rør med forskjellig diameter, for så og bruke det sammenlagte arealet til å regne ut lengden? (på denne måten vil eg kunne justere tuningen ganske nøyaktig etterhvert)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du prøver 5 forskjellige programmer, vil du få minst 4 forskjellige svar!

Nøyaktig lengde på røret kan du tune inn etter at kassen er bygget og elementet spillt inn.

Og ja du kan benytte flere rør og beregne lengden utfra samlet tverrsnitt.
    Men hvorfor forskjellig diameter?

Det er vel enklere å kutte ned lengden på ett rør enn to uansett, eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •