HiVi B3S utprøves i 3l lukket kasse. ** Nye kasser i eik **

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiVi B3S utprøves i 3l lukket kasse. ** Nye kasser i eik **

Har hatt mine B3S element liggenes en stund.. og nå klødde det slik at jeg måtte bygge noe. :idea:

Ville jo selvfølgelig få det meste ut av dem, og lenge var det bare kvartbølge design jeg så på. Men etter en del mail utveksling med mannen bak "Tabaq" kassen ble jeg litt usikker, B3S har rett og slett ikke mye å gi under 100Hz. Da måtte jeg bare prøve dem i en liten lukket kasse. Slumpet tilfeldigvis inn på biltema og handlet med meg noen hobbyplater. Så igår tjuvlånte jeg ei sag på skolen og kappet dem opp i ca. ønsket størrelse. Og etter det har det gått slag i slag. Platene ble ikke helt hundre, bl.a knakk begge frontplatene når jeg skulle lage hull. Men tette er dem ivertfall Bruker Zaph audio sitt notch/bafflestep filter.

Ser jo fælt ut, ekspansjonslimet har ennå ikke tørket helt, men det er ivertfall lyd. Kassene har yttermål 200x200x120mm og det gir et volum på rundt 3l. De er også relativt godt dempet med "kosmetikk-bomull" som man finner på badet.

En litt trist ting var at CD-spilleren var død etter noen måneder uten bruk Men høyttalerene gjorde alikevel at smiler kom, de spiller veldig nøytralt og mer enn høyt nok til soveroms-musikk. Bass er det ikke uventet knapt med, om det blir test i større kabinetter eller en liten sub får vi se, tenker litt på en 8" i støyperøra til Biltema, en liten "sonosub". (RuneW inspirerer jo volsomt for tiden)

Her er en titt inn i kassene hvor filteret ligger i bakkant, legg merke til de patenterte "lyd-bølge-diffusorene" som er limt på de andre sidene. De løfter høyttalerene opp minst 5 hakk

Har ikke lyttet så mye, men er til nå veldig fornøyd med fulltone konseptet, og det frister med flere prosjekter. Er jo utrolig billig å eksprimentere med, kostet meg vel knapt 4-500kr tilsammen.

Ha en fin uke folkens.....
    .................................................. ..................DIY til folket...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fint prosjekt har tenkt på de støperørene eg og, ganske genialt. kunne jo brukt denne gogutten ---Creative HiFi-----DIY products shop-----http://www.creativehifi.com
    eller kanskje denne ---Creative HiFi-----DIY products shop-----http://www.creativehifi.com

er det en diy-forsterker som står oppå cd-spilleren?
    hvilken lim er det du har brukt? er d sånn polyutheranettlerant?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en LM3576 gainclone som står oppå cd-spilleren ja... Og det ble en blanding av polyurethan og vanlig trelim. La en stripe vanlig trelim ytterst og urthan limen i en stripe inderst. Tanken var at det bare skulle ekspandere innover, men det ble med tanken.

Støperør er spennenes ja, mener jeg simulerte litt med Silverflute elementet for en stund tilbake, og husker jeg rett hadde det ikke allverdens dypbass egenskaper. 6,5" vil trenger så lite volum at det hadde blitt et veldig kort rør, og det hadde kanskje sett litt rart ut. Hvis jeg skal gjennomføre det, så må det bli med en rimelig 8" som trives i ganske stor kasse. 1m med biltemarør gir jo 113 liter. (pi*r^2*h) Kunne tenke meg en halvmeter med rør eller no.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Har hatt mine B3S element liggenes en stund.. og nå klødde det slik at jeg måtte bygge noe. :idea:
    Artige små kasser! Har selv aldri vært borte i fulltone-elementer (bortsett fra på reiseradioen), men liker konseptet med å få all lyden fra ett "punkt".

Bass er det ikke uventet knapt med, om det blir test i større kabinetter eller en liten sub får vi se, tenker litt på en 8" i støyperøra til Biltema, en liten "sonosub". (RuneW inspirerer jo volsomt for tiden)
    Lurte litt på å ta i bruk kappen etter PVC-rørene mine og lage en mini-sonosub selv, men det blir nok med tanken. Blir litt VEL smått.

Men det er drøssevis av 8" sub'er rundt om kring så: Kjør i vei! Hadde vært artig å sett hvordan det funket.

Det er jo bare for moro!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er jo bare for moro!
    Det skal være visst...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støperør er spennenes ja, mener jeg simulerte litt med Silverflute elementet for en stund tilbake, og husker jeg rett hadde det ikke allverdens dypbass egenskaper. 6,5" vil trenger så lite volum at det hadde blitt et veldig kort rør, og det hadde kanskje sett litt rart ut. Hvis jeg skal gjennomføre det, så må det bli med en rimelig 8" som trives i ganske stor kasse. 1m med biltemarør gir jo 113 liter. (pi*r^2*h) Kunne tenke meg en halvmeter med rør eller no.
    Blir nok en del mindre volum enn 113 liter på metern - drøye 28 høres mer rimelig ut (tror kanskje du har regnet med pi*d¨2*h?) Burde gå bra å finne både 8-tommere til 1-meters volum og 6,5-tommere til halvparten.

Får se om jeg ikke mekker noe lignende selv - har 8 B3S stående i et par testkasser, men der kan de ikke stå evig...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, diametern ja Er det mulig å ikke reagere på den?. . hehe.. 28.35 liter blir det da pr.m...

Uansett, satte dem opp i stua nå i ettermiddag. Det har snurret tre-fire plater siden jeg kom hjem. Blir helt sjokkert over hvor høyt jeg egentlig kan spille, bass er det fremdeles lite av, så stortrommer og de dypseste bass riffene er nesten ikke eksisterende, men det som ligger over dette... utrolig.

De står plassert oppå de gulvstående i stua, og kona presterte å si "spiller du ikke på alle sammen?"...

Har du 4stk i hver kasse da? Hvordan spiller det? Bruker du noe filter?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var oppe hos "jozho" idag og hørte på disse. Trenger noen små høytalere og jeg tror faktisk at noen slike kan gjøre susen. Lyden var overaskende god med tanke på at dette elementet koster rundt 100kr. Med notch/baffelstep filteret så blir totalprisen fortsatt under 500kr!

Lyden kan beskrives som oppløst, luftig og linær.. Det hørtes rett og slett helt riktig ut. Personlig er jeg nesten sjokkert over hvor gode disse er. Selvsagt med en følsomhet på 82db og med maks 15W så er det begrenset hvor mye lyd man kan få ut av dem ,men med elementer til under 100kr så kan man fint kjøpe 5stk uten å bli ruinert.

Som jozho sier så er det ikke mye under 100hz, iflg win ISD så har disse -3db ved ca 75hz. Jeg betviler at de går så langt ned som 75hz (virket iallefall ikke slik ,men kanskje de trenger litt mer inspilling for å mykne opp?). Med en subwoofer som deles ved 80-100hz så burde dette ble bli bli et meget godt hjemmekinosystem til en rimelig penge. Iallefall for oss som har hensyn å ta og ikke har mulighet for å skru opp.

Jeg bestiller 5stk til komplett hjemmekino i kveld. Da skal satelittene i logitech Z5500 byttes ut mot noen B3S i ca 3liters kasser. Da mangler det kun et evt lavpassfilter i subwooferen.

Låter som ble spilt igjennom for å danne seg et raskt inntrykk:
    Dire Straits - Iron Hand
    Dire straits - Fade to black
    Kem - Say
    Ingenting - Katten
    Andreas Vollenweider - Hall of the stairs
    Anima Sound System - 68 (Denne fenget særdeles lite,men her starter morroa under 100hz)
    Silje Nergaard - At first light.
    Madarugada - The kids on high street.

Totalt sett ville jeg beskrevet det som det beste hifikjøpet jeg noensinne har hørt

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøk min første orntlige "demo" til en fellow hifi-geek Må ikke glemme at den "lollipop-sangen" lå på testplata også, hehe

Lykke til med ditt bygg, tror det er lurt å bygge helt nye kasser ja.. 0,5L er nok i minste laget..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du tenkt på noen sub-elementer som kunne matche disse fulltonene?
    Tb W6-1139SG kanskje?.

tenkte eg sku lage ett par slike til brodern som bor på hybel.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangbanden er nok ikke så dum den. Nå spørs det jo hvor høyt du vil spille med b3s elementene. Jeg tror jeg kommer til å dele mine ved enten 100 eller 150hz for å ikke bruke opp Xmax ved å spille såpass lave frekvenser. Er litt greit å kunne tyne litt volum ut av disse også

Har et logitech Z5500 som jeg skal leke med mens jeg venter på å få mulighet for å få fraktet de litt tyngere tinge over fra østlandet. Desverre er b3s litt mer plasskrevende slik at det må bygges nye kabinetter. Med et delefilter i subwooferen og noen b3s fulltoner delt på 100-150hz så tror jeg dette kan bli mye bedre enn dagens situasjon , som faktisk gjør at jeg bruker satelittene alene. (ca 130hz -3db utifra hva jeg kan høre)

Jozho.. Måtte brenne med Windows Media player. Hadde sneket seg inn en sang som absolutt ikke tilhørte der.
    Jeg bestilte 10stk B3S. Spørs om jeg skal bruke alle sammen ,men det er jo billig morro.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du dele passivt eller aktivt da? Snuser selv litt på den Reckhorn F1 saken..

Jeg kjøper gjerne noen jeg hvis du har til overs Er jo så rimelig at man kan bygge høyttaler i gave, er jo morsdag snart

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får se hvor mange som skal brukes. For en skikkelig høytaler som tåler litt effekt så tenkte jeg å prøve fronthøytalere med 5stk slike elementer i hver høytaler.. Det blir ikke noe horn / transmisjonslinje pga lite plass..

Jeg irriterer meg kraftig over at jeg ikke får demontert satelittene på Z5500. Det er tangband elementer som sitter der og jeg hadde håpet å finne noen specs =) Mtp å teste med b3s

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit når folk gjer arbeidet for meg :-D

Venter desverre fortsatt på elementene, håper det skjer noko snart. For dette såg jo svært bra ut!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppfølging:

- Slik har de lenge sett ut, ikke noe lekkert.

- woops, "de glapp" akkuratt idet jeg skulle ut av døra for å ha dem på kontoret.

- Heldigvis var innmaten intakt

- Frem med saga... prøver med på sider med 45graders kutt.

- 45grader gjør sammensetning rimelig rett frem, men da bør sidene pokker meg være nøyaktige. Traff tålig bra(for en gangs skyld.)

- Elementene skal få puste godt.

- Zaph sitt noch filter på plass.

- Biltemas trofaste

- Var svinkalt på mine tildelte to kvadrat i boden, tok da spisebordet i bruk.

- kjedelig...

- Wee, endelig... Det kan nesten ikke gå gæli med oljet eik. (Hum, ble finurlig lys..)

Ellers er det ikke så mye mer å si.... annet enn at DIY gnisten er tent igjen (Og det attpåtil før treffet til helga!) God helj..

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei det der ble utrolig lekker. bra arbeid det der. enkelt å greit prosjekt. er det noe bass i de eller? etterhvert når jeg får tid så tenkt å bygge noen små ht til soverommet. så hvordan elementer er det?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene (som tittelen nevner) er HiVi sine B3S.

Det er nå litt bass, men ikke av det tunge slaget. Kunne tenkt meg å fått tak i en liten subforsterker som kunne tatt 150hz og ned, et lite 2.ordens filter på disse småkassene så kan man faktisk spille ganske høyt. Hvor ideelt det er å dele på 150hz er vet jeg ikke, men hvis bassene blir plassert rett under kan det kanskje gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor fikk du kjøpt de B3S elementene??

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får lakke skruene sorte som en siste prikk over i-en
    Kassene ble bra de, og kombinert med en 8" (eller to som stativ?) er du dekket nedover i registeret også.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desse vart veldig tøffe Kjøpt eika på biltema eller?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •