Kasse til Infinity Perfect 12.1 sub ++ - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du trenger egentlig ikke noe dempemateriale i en subwoofer, da filteret skal fjerne det som er av høyere frekvenser. At MDF har en høy egenresonansfrekvens er bra av samme grunn, subwooferen skal ikke spille så høyt i frekvens og denne resonansen vil derfor ikke være noe problem.

Formen på kassa er ikke noe problem, siden alle bølgelengdene subben skal jobbe med uansett er mye større enn dimensjonene på en 28l kasse (med mindre du lager den som en tåkelur). Å skrå bakveggen for å få bedre passform mot seteryggen er helt kurant, men det kompliserer selvfølgelig bygginga bittelitt.

Dobbel baffel er ikke nødvendig, det vil kun gjøre kassa upraktisk tung. Avstivninger kan derimot være nyttige, men dette må du se an i forhold til hvor liten kassa faktisk blir og hva du får plass til innvendig

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Golden rule

Lite svar her....

Eg ser at ratioen mellom hxbxd skal vere 1.62:1:0.62

Eg ser vist eg har målene (i dm) 5x3.1x1.87. Da får eg ratio 1.61x1x0.6. Men eg har ikkje plass til den stående (5dm), kan eg legge den ned da?

Og eg spør igjen, bør eg kle med spon på innsiden for å få vekk den stående bølgen ved 400hz? Men eg kan feste 2.54cm X 5.08 (1"x2"), diagonalt på sidene i kassen for å dempe resonansen.

Noen som veit hvor den selger MDF plater i Stord/Haugesund?

Hva dempematerial bør eg ha? ser infinity anbefaler 1" fiberglass eller fiberfill inkledd på veggene.

Skal starte for fult om 2 veker, jobber på båt.

Hva er bra lim å bruke til bygging?

Eg ser dem selger vinkler på ljudia, lurer på om eg skal vinkle baffelveggen for å bli kvitt stående bølgene i kassen.

Kan dere med peiling please svare?

MVH
    Frode

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du trenger egentlig ikke noe dempemateriale i en subwoofer, da filteret skal fjerne det som er av høyere frekvenser. At MDF har en høy egenresonansfrekvens er bra av samme grunn, subwooferen skal ikke spille så høyt i frekvens og denne resonansen vil derfor ikke være noe problem.

Formen på kassa er ikke noe problem, siden alle bølgelengdene subben skal jobbe med uansett er mye større enn dimensjonene på en 28l kasse (med mindre du lager den som en tåkelur). Å skrå bakveggen for å få bedre passform mot seteryggen er helt kurant, men det kompliserer selvfølgelig bygginga bittelitt.

Dobbel baffel er ikke nødvendig, det vil kun gjøre kassa upraktisk tung. Avstivninger kan derimot være nyttige, men dette må du se an i forhold til hvor liten kassa faktisk blir og hva du får plass til innvendig

Takker Akuratt det eg ville høre Sitter å leser "Loudspeakers designer cookbook" og "introduyction to loudspeaker design" Så alt dette med resonans og slikt er nytt for meg, prøver å lære. Hva du synst om "the golden rule" som jhon L. Murphy snakka om?

MVH
    Frode

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan legge opp ein 3d modell av slik eg har tenkt å ha kassen, laget i google sketchup. Så kan du vurdere om eg treng avstivning?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt opp bilder av subben, trur eg går for firkanta sub. Eller går det an å ha skrå baffelvegg? Eller svekker eg konstruksjonen da? Det i zip fila er google scetchup fila.

Avstand mellom elemente og bak vegg er 11cm, vitsi med forsterkning?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEY har laget akkurat samme sub 8) min er på CA, 28liter lukket (samme element og !! )
    dette er material lista mi:
    2X sider
    høgde 298mm
    lengde 370mm
    tykkelse 22mm

______ 1X top 1X bunn
    brede 370mm 326mm
    lengde 370mm 370mm
    tykkelse 22mm 22mm

2X sider
    høgde 276mm
    brede 326mm
    tykkelse 22mm

vurderinga mi på kassa er ok bass ca 40-60hz så rister gulve som bare F#%& (har ikke 100% bra dempe material i subben bare et pledd og lakentrekk hehe "polyester og den ligger løst")
    og jeg bruker en reciver som forsterker 7x210w (pc styrt så jeg trengte ikke et "filter")
    kunne ha lagt ut min design av kassen men har ikke web hosting atm

lykke til!!! infinity subber er super i lukket kasse

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [gallery=1954]infinity sub[/gallery]
    der er'n 8)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Takker Akuratt det eg ville høre Sitter å leser "Loudspeakers designer cookbook" og "introduyction to loudspeaker design" Så alt dette med resonans og slikt er nytt for meg, prøver å lære. Hva du synst om "the golden rule" som jhon L. Murphy snakka om?

MVH
    Frode
    Flott at du prøver å sette deg litt mere inn i dette enn de fleste som vil bygge selv, "kokeboka" er en veldig bra introduksjon til de fleste deler av høyttalerbygging

De "gyldne proporsjonene" er mer aktuelt for en fullfrekvent høyttaler (mao. noe som skal spille mer enn bare bass), på grunn av det jeg sa tidligere om bølgelengder. Men etter å ha sett på skissa av kassa du har tenkt å lage vil jeg ihvertfall anbefale å stive av bakveggen. Å lage kassa med skrå bakvegg (og/eller baffel) svekker ikke konstruksjonen, med mindre du har tomlene plassert på hofta

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde bygget en 28-30 liters lukket kasse i 22 mm (gulv)spon. La bakveggen være skrå, i samme vinkel som seteryggen, og la elementet spille bakover i bilen. Lim den sammen med vanlig trelim, f.eks Casco Vinter Trelim, og sett inn treskruer for ca hver 5-7.cm. Tett alle innvendig skjøter/hjørner med acrylmasse eller silikon, avstiving er ikke nødvendig i en så liten kasse. Mal kassen innvendig og utvendig så unngår du at den trekker fuktighet. Kle kassen utvendig med teppe, så skjuler du alle skruene. Innvendig demping er ikke nødvendig, og gjør lite fra eller til i så lave frekvenser.

I vedlegget ser du frekvensrespons på en 28 liters kasse i en VW Golf, så selv om den har en fhv høy avstemning, er praksis i bil noe helt annet pga romforsterkningen. Dette bør bli meget bra :-D

Lykke til!

PS! Husk at boken du leser, og WinISD handler om høyttalerbygging for innebruk. I en bil snakker vi om et helt annet lytterom med lite volum og mye demping, ifht til i en stue hvor det er motsatt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest boka selv norcad? Den inneholder faktisk et kapittel som omhandler bilstereo, med sammenligninger av effekten av forskjellige kupéstørrelser.

Jeg heller forøvrig mot MDF fordi det er mye mer ålreit å jobbe med. Avstivningen av bakveggen er som du sier ikke nødvendig (karosseriet i bilen gir seg før kassa gjør det), men jeg liker å gjøre ting bunnsolid når jeg først er i gang. frodehf får avgjøre.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sleepy4u
    HEY har laget akkurat samme sub 8) min er på CA, 28liter lukket (samme element og !! )
    dette er material lista mi:
    2X sider
    høgde 298mm
    lengde 370mm
    tykkelse 22mm

______ 1X top 1X bunn
    brede 370mm 326mm
    lengde 370mm 370mm
    tykkelse 22mm 22mm

2X sider
    høgde 276mm
    brede 326mm
    tykkelse 22mm

vurderinga mi på kassa er ok bass ca 40-60hz så rister gulve som bare F#%& (har ikke 100% bra dempe material i subben bare et pledd og lakentrekk hehe "polyester og den ligger løst")
    og jeg bruker en reciver som forsterker 7x210w (pc styrt så jeg trengte ikke et "filter")
    kunne ha lagt ut min design av kassen men har ikke web hosting atm

lykke til!!! infinity subber er super i lukket kasse
    Hehe høyres flott ut, skal drive min med audison lrx 1.400 som brodern var å hentet igår. Berre 2 veker til eg kommer heim, gler meg ;=

Eg får ikkje sett bildet du har lastet opp, feil med mitt inett?..

Bruker du den inne? Har kansje tenkt og lage slik finish slik at eg kan bruke den i bilen nå. Men kansje seiner bruke den inne (montere ein bash forsterker i den). Hadde kansje tenkt og kle den i finèr og beise den mørk, vist det går an. Skal snakka med gamlingen å sjå ka trix han kan.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du prøver å sette deg litt mere inn i dette enn de fleste som vil bygge selv, "kokeboka" er en veldig bra introduksjon til de fleste deler av høyttalerbygging

De "gyldne proporsjonene" er mer aktuelt for en fullfrekvent høyttaler (mao. noe som skal spille mer enn bare bass), på grunn av det jeg sa tidligere om bølgelengder. Men etter å ha sett på skissa av kassa du har tenkt å lage vil jeg ihvertfall anbefale å stive av bakveggen. Å lage kassa med skrå bakvegg (og/eller baffel) svekker ikke konstruksjonen, med mindre du har tomlene plassert på hofta

Oki, da blir det skrå bakvegg. Kjøper noen vinkler for å styrke dem opp litt extra. Skal forsterke bakveggen. Hva trur du om finèr fra sidevegg til sidevegg. Og ein bjelke fra bakvegg som treffer og styrker magneten på elementet. Så bilde av det i "kokeboka"

Begynner å skjønne meir no, er litt vanskeleg engelsk for meg. Masse nye ord.. Men skjønner hva du meiner..

Takk for masse og lærerike svar D|sElMiNk

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg hadde bygget en 28-30 liters lukket kasse i 22 mm (gulv)spon. La bakveggen være skrå, i samme vinkel som seteryggen, og la elementet spille bakover i bilen. Lim den sammen med vanlig trelim, f.eks Casco Vinter Trelim, og sett inn treskruer for ca hver 5-7.cm. Tett alle innvendig skjøter/hjørner med acrylmasse eller silikon, avstiving er ikke nødvendig i en så liten kasse. Mal kassen innvendig og utvendig så unngår du at den trekker fuktighet. Kle kassen utvendig med teppe, så skjuler du alle skruene. Innvendig demping er ikke nødvendig, og gjør lite fra eller til i så lave frekvenser.

I vedlegget ser du frekvensrespons på en 28 liters kasse i en VW Golf, så selv om den har en fhv høy avstemning, er praksis i bil noe helt annet pga romforsterkningen. Dette bør bli meget bra :-D

Lykke til!

PS! Husk at boken du leser, og WinISD handler om høyttalerbygging for innebruk. I en bil snakker vi om et helt annet lytterom med lite volum og mye demping, ifht til i en stue hvor det er motsatt.

Jau, han nemner det fleire ganger i boken.
    Går for skrå bakvegg ja, men trur eg forsterker litt.
    Skal male den for å ungå fukt (elemtentet verste fiende? )
    Skal legge ut bilder når eg begynner bygginga.

Takk for flotte svar

MVH
    Frode

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest boka selv norcad? Den inneholder faktisk et kapittel som omhandler bilstereo, med sammenligninger av effekten av forskjellige kupéstørrelser.

Jeg heller forøvrig mot MDF fordi det er mye mer ålreit å jobbe med. Avstivningen av bakveggen er som du sier ikke nødvendig (karosseriet i bilen gir seg før kassa gjør det), men jeg liker å gjøre ting bunnsolid når jeg først er i gang. frodehf får avgjøre.
    Trur eg kommer til å avstive, må lære meg å gjøre det og. Siden eg sikkert kommer til å bygge meg fleire kasse fremover.

Hvor får eg tak i den boken? Har ikkje lest den

MVH
    Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

subben min er finert i bøk og blir brukt inne

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sleepy4u

subben min er finert i bøk og blir brukt inne
    Flotte den sikkert, kan du fortelle litt meir om hvordan du bygget kassen. Brukte du forsterkning, hva material? Hvor ligger sub elementet (har du den på siden eller ned mot gulvet)?

Har du noen bilder av subben ferdiglagd?

Tusen takk!

MVH
    Frode

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Akuratt det eg ville høre Sitter å leser "Loudspeakers designer cookbook" og "introduyction to loudspeaker design" ...<snip>
    Hvor får eg tak i den boken? Har ikkje lest den
    Kokeboka som jeg refererer til er The Loudspeaker Design Cookbook (sjette utgave). Jeg regnet med at det var den du mente du satt og leste

Når det gjelder avstivinga så er det bra å bygge slik at du får elementet i spenn mot avstiveren. Bruk litt ekstra tid på tegninger og avstandsberegninger slik at du kan lage avstiveren i helt riktig lengde. Ved å bruke samme type materiale mellom magnet og avstiver som det du bruker som pakning så får du en perfekt passform Har brukt denne metoden flere ganger selv. Avstiving av sideveggene er ikke fullt så kritisk, siden disse har mindre overflate.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte den sikkert, kan du fortelle litt meir om hvordan du bygget kassen. Brukte du forsterkning, hva material? Hvor ligger sub elementet (har du den på siden eller ned mot gulvet)?

Har du noen bilder av subben ferdiglagd?

Tusen takk!

MVH
    Frode
    subben er laget av mdf 22mm og er sammen satt av tapper 8mm x 32mm tror jeg og skruer, har ikke noe avstivninger i kassen fordi den virker så inni hampen sterk!! selve elementet er i den plata som er løfta fra kassa ( 370mm x 370mm plata )
    skrue hullene er forsenket i kassen slik at skruene er så flate som muligt når jeg skal finere ( må bruke sparkel for og få det flatt og fint )

finer'n er lagt på med kontakt lim ... og jeg har bare lakket overflaten ( seff pusset den )

såg på inkjøpet dit det er ikke 100% samme sub men dem har 100% like mål ( watt styrke, ohm, hz ) så det er bare design på suben min som er ulik din 8)

bilde ja hmm må see om jeg finner et ( er ikke på hybelen nå men søndag!! )

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokeboka som jeg refererer til er The Loudspeaker Design Cookbook (sjette utgave). Jeg regnet med at det var den du mente du satt og leste

Når det gjelder avstivinga så er det bra å bygge slik at du får elementet i spenn mot avstiveren. Bruk litt ekstra tid på tegninger og avstandsberegninger slik at du kan lage avstiveren i helt riktig lengde. Ved å bruke samme type materiale mellom magnet og avstiver som det du bruker som pakning så får du en perfekt passform Har brukt denne metoden flere ganger selv. Avstiving av sideveggene er ikke fullt så kritisk, siden disse har mindre overflate.

Eg misforstod deg, trudde du meinte ein bok som heite norcad. Hadde 15min på meg i pausen på jobb til å svare 4 inlegg med modem hastighet.
    Har 6 utgave ja, genial bok. Anbefales.

Med avstivning hadde eg tenkt å legge ei finèr plate slik fra side til side, slik at den kommer borti magneten. Kan legge inn ein pakning bakom og. Så hadde eg tenkt å legge ein bjelke som presset mellom bakveggen og magneten (treffer den diagonale avstvningsveggen).

Det var litt vanskeleg å forklare, kan komme med ein teikning i måra. Har ikkje tid idag, ligger til kai i Bergen. Og da blir det tur ut på byn.

Takk for svar igjen

MVH
    Frode

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada jeg har lest boken (selv om det er noen år siden), men det kan ikke nevnes for mange ganger hvor stor forskjell det er mellom bil og stua. Desverre mange som feiler der i starten.

Grunnen til at jeg sier 22mm spon, er fordi det er enkelt å få fatt i, billig og lydmessig (i mine ører) like bra i en dedikert sub. MDF er bedre på finish, men ofte blir en subkasse til bil kledd med teppe og da spiller det ingen rolle. Men om MFD er enklere å jobbe med? Nei si det, spon sprekker ikke så lett som MDF..............
    Men neida, det er selvfølgelig ikke noe galt i bruke MDF.

Det samme gjelder avstivinger og demping, ikke nødvendig i denne kassa noen av delene, men absolutt ikke feil heller

Jeg har en lei tendens til å tro at alle er som meg, og vil gjøre ting enklest og billigst mulig. To andre ord på det er lat og bedagelig :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •