Musikktralle til Roskilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikktralle til Roskilde

Jeg og noen kompiser tenkte å lage en musikktralle til neste Roskilde, men er litt usikre på hva slags elementer, forsterker, strømløsning osv vi skal velge.

Jeg tenkte kanskje litt på et par JBL Decade hvis de fortsatt er å få tak på men det er leenge siden jeg har kikket på bilstereo nå, så ikke vet jeg. Angående strømmen hadde det også vært fint med noen tips og triks. Tenkte i utgangspunktet to bilbatterier, men har ikke spesielt peil på dette heller. Hvor lenge holder dette og og hva trengs for å kunne slå dette skikkelig av og på? Tenkte vel da kanskje å seriekoble batteriene eller noe sånt å ta det videre derfra.

Tenkte å ha en 8" sub i bakkant med bassrefleks å dempe innvendig med profilerte skummatter og Aqustilux fra Eltek, setter også opp en oppstivervegg midt i. Tenkte å bygge hele kassen i mdf å så behandle dette etterpå. Vil det trenges en egen forsterker til subben eller vil det her holde med ett delefilter e.l?

Foreløpig satt opp disse skissene for kontruksjonen:

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye å tilføye, men dette er jo et konge prosjekt. Skal dit selv så jeg regner med å se dere! :-D Blir morsomt å følge med på hva som skjer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å se og forhåpentlig høre oss ja =)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slo meg er at ideen er jo dritbra..

Men, den blir jo ikke så lett å dra/dytte på (men hvem bryr seg) i søla der nede..
    Og dere må skaffe en liten forsterker til bassen ja, og så bør dere basere dere på å høre på noe annet enn cd siden den boksen der kommer til å vibrere endel. En spiller med minijack i fronten + en mp3spiller feks hadde nok vært lurt ..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja blir jo mest for drekking i campen osv men er vi heldig med været funker det jo med hjul og et tau å dra i..

Ja sant, det tenkte jeg ikke på, en minijack i front er et must. Men det burde vel også være noe form for "antishock" på de fleste nyere cd spillere slik det var på discman back in the days..? Mp3 burde det også være på forsterkeren. Tar gjerne imot forslag til forsterker og eventuelt noe til subben.
    Angående den så er det jo bare 8" så vil helst unngå en egen effektforsterker hvis det er mulig...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en tlf til bilradiospesialisten på kalbakken i oslo, de pleier å ha masse billige saker på lur..

Bilradiospesialisten

Edit: Og, det er ikke bilbatterier dere trenger men fritidsbatterier. Sånne som blir brukt i båter og campingvogner feks..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Her hadde de mye rart, fant tilogmed gode gamle JBL Decade.. Fritidsbatterier ja, hvor får en tak i sånt? Noe peiling på hvor lenge de vil vare?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er inne på Bilradiospesialisten, hva med å spørre om litt sponsing? De hadde sikkert satt pris på at noen dro en kasse med bilradiospesialisten-stickers rundt omkring på en plass med masse musikkgale mennesker!

(ja, ikke bare musikkgale, men mange slags gale :-D)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen dum idè det der, jeg får sende over en mail til de tror jeg..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willef
    Se der ja. Her hadde de mye rart, fant tilogmed gode gamle JBL Decade.. Fritidsbatterier ja, hvor får en tak i sånt? Noe peiling på hvor lenge de vil vare?
    Biltema og forsåvidt alle som selger bilbatterier bør ha fritids også vil jeg tro.. Forskjellen er at bilbatterier er laget for å gi mye strøm akkurat i det du starter mens fritids er mer fornøyd med jevn strøm lenge..
    Vanskelig å si hvor lenge de vil vare, siden dere sikkert kommer til å spille på full gass 24/7 der nede.. Men får jo riktig så fjonge bittesmå ladere for tiden så jeg ville nok ha puttet en sånn i bagen også..

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må paralellkoble hvis du bruker et 12v anlegg. batteriene vil da vare dobbelt så lenge som ett
    hvis du finner ut hvor mange ampere snlegget trekker og deler batterikapasiteten på dette finner du ut hvor lenge det varer..
    2x60Ah eller 2x120Ah burde holde en stund, du får se hva det er plass til.. evt. enda større kapasitet..? vanlige bilbatterier funker fint de og..
    du kan også montere et strøminntak til en batterilader som du skrur fast inni tralla, den bør være større enn de minste på 0,5-1A, med 5A tar det ca. ett døgn å lade opp 100Ah. den bør ha velikeholdslading når batteriet er fullt, hvis ikke risikerer du at batteriet koker..
    batterier bør heller ikke lades ut mer enn 50%, da ryker kapasiteten veldig fort.. har sett noen dingser du kobler på batteriet som sender ut noen korte, kraftige pulser, det skal visst hindre/reparere sulfatering, vet ikke hvordan det funker..
    De siste 10-15% av et batteri tar veldig lang tid uansett hvor stor lader du har.
    hvis du har et 100Ah batteri som du ikke lader ut mer enn 50% og du ikke lader det lenge nok til at det er fullt vil det være ca. 35-40Ah å bruke

det ser ut som et bra prosjekt, liker idéen :-D :-D :-D

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kongeprosjekt, men anbefaler litt store hjul med store knaster hvis den skal trekkes rundt Prøv å finne elementer med høy følsomhet, her blir det vel bare om å gjøre å spille høyest mulig med minst mulig strømbruk..

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Prøv å finne elementer med høy følsomhet, her blir det vel bare om å gjøre å spille høyest mulig med minst mulig strømbruk..
    Som jeg skulle sagt det selv..

Jeg ville ha gått for kun to Decade, og gitt f... i den subben, Nettopp for å bruke minst mulig strøm, og fordi dere trenger mye større kasse for å spille bass, med tre elementer enn med to. Decade er ganske så kapable selv, med en god forsterker...

Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må lage radiostyrt med belter, også en sender på deg så den alltid følger etter deg..

avansert, men digg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all respons. Ja angående strømmen så tenkte vi kanskje 2x120ah feks dette parralel koblet med en batterilader vi bygger inn ved siden av feks en sånn? Da har vi antakelig en mulighet til å spille en god del timer samtidig som vi kan lade den via en 220 stikkontakt ved behov..

Angående elementer og utstyr har jeg tenkt meg litt om og noe marine utstyr kunne kanskje være greit med tanke på vær osv.. Kikket da litt på denne cd spilleren og disse høyttalerne for eksempel.. Hvordan takler forresten vanlige elementer en regnskyld eller en skvett pils? Tenkte da kanskje spess på JbL Decadene, noen som husker hva de er støpt i? Btw noen som vet om en god marine spiller med minijack inn i front?

Angående subwoofer har jeg vært inne på tanken å droppe hele greia som pirium skriver men vi går jo glipp av litt av morroa også da føler jeg, så vi må regne litt nærmere på strøm og effektbruk før vi stryker den helt tror jeg =) De er jo som regel også helstøpt så der trenger vi vel heller ikke et marine element..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne litt jeg og spør igjen, noen som vet om en marine spiller med minijack inn i front? Tar også med glede imot andre forslag og ideèr =)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne litt jeg og spør igjen, noen som vet om en marine spiller med minijack inn i front? Tar også med glede imot andre forslag og ideèr =)
    Hehe - du har et morsomt prosjekt på gang her!

Dette er i alle fall en marine headunit me aux/minijack inn. Dessuten er det en mp3-spiller og spiller du av mp3 så er det vel mindre fare for hakking ved vibrasjoner? Mindre datarate og mer plass i bufferet...

Ellers skjønte jeg ikke forslaget med store knaster på hjulene litt over her. Skal det være drift på tralla eller? Hadde forresten kanskje ikke vært noen dum ide. Du har jo batterier nok... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja takk for respons, sprengte nok budsjettet litt den spilleren du foreslo der desverre men. Hehe hadde nok ikke tenkt på drift på tralla nei =) blir nok til at den står stille for det meste i campen, men vi må kunne dra den med oss for blant annet å lade.. Noen som vet om en litt rimeligere spiller med aux? Eller så blir det vel kanskje fort den andre jeg nevnte lenger opp her men er litt upraktisk uten minijack..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja takk for respons, sprengte nok budsjettet litt den spilleren du foreslo der desverre men. Hehe hadde nok ikke tenkt på drift på tralla nei =) blir nok til at den står stille for det meste i campen, men vi må kunne dra den med oss for blant annet å lade.. Noen som vet om en litt rimeligere spiller med aux? Eller så blir det vel kanskje fort den andre jeg nevnte lenger opp her men er litt upraktisk uten minijack..
    Tror du skal slite litt med å finne en "gratis"-spiller som tåler å stå ute...

Det går jo alltids en å lage et lokk slik at headuniten ikke står ute i vær og vind. Da trenger du ikke noen marine sak i det hele tatt. Lager du lokket av plexiglass, virker muligens en evt. fjernkontroll også. Da trenger du ikke fikle med headuniten i det hele tatt for å justere volum eller bytte sanger... Og da blir det enda mindre stress for spillleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ingen dum idè det der, enten helplexi med fjernkontroll eller et slags "tak" over spilleren..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •