Musikktralle til Roskilde - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Yes yes da var det lenge siden vi har tenkt på denne men nå nærmer roskilde seg med stormskritt og vi regner med å starte byggingen i løpet av en uke eller to. Er fortsatt ikke kommet så mye lenger på valg av deler og utstyr så her trenger vi kanskje deres hjelp.

Det som trengs er først og fremst dette:

-2 stk 6x9 Treveis høyttalere
    Her står vel igrunn JBL Decade høyest på ønskelista hvis disse går ann å oppdrive til en fornuftig pris, men åpen for andre forslag her.

-1 stk hovedenhet
    Her er det to kriterier og det er AUX inn i front og støtte for Mp3. Ellers hadde det vært fint om det hadde vært en marine enhet, men tviler på at vi får dette med det jeg nevnte og til en pris som passer budsjettet.

-1 stk 8" eller 10" sub
    Enda ikke bestemt oss om vi tar med dette i første omgang, det hadde jo sett jævlig kult ut å økt lydopplevelsen men så blir det spørsmål om vi i tillegg da vil trenge en effektforsterker til denne og det vil jo gå utover effektforbruket. I tillegg tror jeg kanskje et par Decader vil holde, selv om det hadde vært tøft med en subber. Et alternativ her er å sette inn en 6,5" slave jeg har liggende å evt bytte ut denne med en sub siden.

-En løsning for lading av bli/moped/fritidsbatterier
    Her er vi ganske blanke, trenger noe som lett kan bygges inn og lader batteriene våre effektivt fra en vanlig stikkontakt.

-Andre materialer
    Her er vel igrunn ting på plass. Kjøper inn MDF og bygger og avstiver med dette. Hjul finner vi alltids og demping tar vi med matter og aqustilux fra Eltek

Budsjettet vårt ser ut som havner på cirkus 4000 men det er litt fleksibelt.

En liten update på designen også. Vi fant jo ut at vi selvfølgelig må ha en ølhenger også! Legger med noen bilder av den =)

Takker for alle innspill her folkens

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation :o

Jeg skulle gjerne visst mer om dette med strømforbruk selv.. og alternative lademetoder, er veldig usikker på hvordan det skal gjøres:$ er ikke bare bare å finne en kontakt på roskilde heller egentlig, batteriene kan vell lades opp i bil, men det er jo ganske tungvindt å gjøre det da.
    hvor lenge holder et batteri egentlig?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HelloMellow
    Jeg skulle gjerne visst mer om dette med strømforbruk selv.. og alternative lademetoder, er veldig usikker på hvordan det skal gjøres:$ er ikke bare bare å finne en kontakt på roskilde heller egentlig, batteriene kan vell lades opp i bil, men det er jo ganske tungvindt å gjøre det da.
    hvor lenge holder et batteri egentlig?
    hvor lenge det holder kommer veldig an på hvor mye strøm du tekker ut av dem.
    hvor lenge de holder finner du ut av å dele kapasiteten på forbruet. Ah/A, som sagt bør du heller ikke tømme de mer enn 50%

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm ja, vi må altså få montert på en slags måler som viser hvor mye som er gjenværende på batteriene i tillegg da. Er dette noe det er lett å få kjøpt på claes ohlson feks eller?

Angående lading må vi jo kunne klare å oppdrive en stikkontakt men spørsmålet er jo hvor lenge den må stå å lade. Vi blir jo da sikkert nødt til å stå å "vokte" tralla mens den lader, er ikke veldig fett å stå å vente på det i maange timer..

Hvordan blir igrunn utregningen av effekt kontra volumstyrke? Er dette helt lineært eller? Altså halvt volum = halvt maks spesifisert effektbruk for eksempel?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utregnin av effekt blir litt verre om det ikke er volumvisning i -dB
    for å øke lydtrket med 3dB m du doble effekten. 6dB er dobbelt så høyt, men 10dB oppfattes som dobbelt så høyt.
    en 100watter vil i -3dB sende ut 50W på høyttalerene
    det kommer også an på hvilken klasse forsterkeren opererer i, klasse D vil nesten ikke forbruke mer enn den putter ut(over 90% effektivitet)

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan en jo også lufte tanken om å kjøpe et billig bensin agregat i tillegg, så slipper du strømproblemet. Det er mange slike ute på markedet nå, så du finner nok noe som er brukenes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk en veldig god idè KimSan. Problemet med det er jo bare at det ikke er tillat å ta med inn på området så eneste mulighet da blir å bygge den inn i selve kassa.

Kikket litt på denne som så ut til å ha en grei størrelse, pris og ikke minst lydnivå. Problemene da blir jo at vi vel antakelig må bygge et lite eksosannlegg på den og en bensinsjakt osv osv, det kan jo bli en tanke brannfarlig også :/ så er det vel luftkjøling på disse så det må også tas i betraktning. Men sammenliknet med batterier spørs det om dette kanskje ikke er en bedre løsning.. hm

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med solcellepaneler da? det er billigere enn et agregat, også kan du bruke vanlige bilbatterier.

Veldig greit egentlig.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Hva med solcellepaneler da? det er billigere enn et agregat, også kan du bruke vanlige bilbatterier.

Veldig greit egentlig.
    Er det nå det? for å få et panel som gir 80-100 W, må du ut med 10.000 kroner, og denne effekten er maksimalt på skinnende sol. agregatet han har plukket ut til 2000 kroner gir 800 W, noe som er mye mer virkelig i forhold til det kravet bruksområdet har...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80w koster 5k på clasolson. Ser at det blir litt i meste laget ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solceller har jeg veldig lite peil på, men om det ligger i den prisklassen der er det helt utelukka. Budsjettet strekkes allerede hvis vi skulle gå for aggregatet.

Jeg synes aggregatet igrunn virker mest fristende nå vs en batteri løsning men det må jo bygges inn. Noen som vet om dette går på en forsvarlig måte? Har ingen erfaring med aggregat fra før så ikke vet jeg, men det blir jo eksos, varme og kjøling å forholde seg til da.. Hvor mye er det av dette på et så lite aggregat?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke et stort problem å bygge inn agregatet i kassen, så lenge det er plass. dessuten om du dropper batteriene helt, så er blir ikke pris-differansen så stor med agregat alikevel. Du finner også flere fremgangsmåter for å bygge den in forsvalig. Å bygge inn agregatet er jo det man som oftest gjør på familiehytta

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willef
    Solceller har jeg veldig lite peil på, men om det ligger i den prisklassen der er det helt utelukka. Budsjettet strekkes allerede hvis vi skulle gå for aggregatet.

Jeg synes aggregatet igrunn virker mest fristende nå vs en batteri løsning men det må jo bygges inn. Noen som vet om dette går på en forsvarlig måte? Har ingen erfaring med aggregat fra før så ikke vet jeg, men det blir jo eksos, varme og kjøling å forholde seg til da.. Hvor mye er det av dette på et så lite aggregat?
    Vi har et 4,2kw nødaggregat her hjemme, det krever kollosale mengder kjøling. Vi hadde det innebygget i ett lite skur før, men det var ikke spesielt gøy på varme dager. noe slikt kan ivertfall ikke bygges helt inn! Men du kan sikkert bruke finmaskerte rister eller noe. Tror det er litt mindre krav til kjøling desto mindre det er.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm ja det jeg fant over var jo på 750watt, det ideelle hadde vært om kassen kunne vært lukket (pga bla annet vann fuktighet o.l) kun med utførsel for eksos, et rør inn for bensinen og en evt snoren du må starte det med. Dette gir jo veldig lite kjøling men spørsmålet blir jo da hvor mye ett slikt trenger.

En annen ting som slo meg når jeg leste litt rundt er at det vistnok var et problem med billige aggregater og elektronikk. Ustabile sinus kurve (ellerno) og spenninger kunne være skadelig. Er dette et reelt problem eller er bilstereo komponenter allerede beskyttet mot slikt?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du stripser fast en boomblaster til et skateboard i steden, hadde det spart deg for mye tid, penger, blodslit og masse ergelse hver gang bilbatteriet gikk tomt. Hadde båt for en del år siden med 18" bass og to 6"x9" JBL, det var stort sett full pudding på anlegget hele tiden. Da var det neimen ikke lenge batteriet holdt gitt, og få ladet opp et 120AH batteri er ikke gjordt i en fei.

Det er selvfølgelig ikke mye byggeglede i å montere et par strips, men livet på Roskildefestivalen hadde nok blitt mye enklere for deg med en boomblaster. Gitarinngang er det også på blasteren.

Boomblasteren min blir i hvert fall brukt flittig på turer, og med nok batterier i sekken så får jeg si som Borat: "Great succsess!"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe joda.. Boomblaster hadde vi med ifjor men den ble desverre bøffa. Derfor tenkte vi å lage noe litt mer spesielt i år, er jo lett gjennkjennelig forholdsvis stor og blir sikkert passet bedre på =) Tror nok det kanskje blir en aggregat løsning hvis det lar seg gjøre å bygge den inn på en grei måte.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mange mann skal dere bruke til å trekke denne?
    Høres bare større og større ut for meg...
    vill latt aggragatet stå for seg selv og heller bruke 2 batterier. aggregate kan jo lade når dere ikke er ute å går tur.

har dere dekk? eller skal dere bare bruke en død barnevogn?

med aggragat, cd-spiller, batterier, forsterker, elementer, hjul... høres ut som budsjettet på 4k blir knust så det holder...
    Whoa, devade var dyre og! 1800... da hadde jeg valgt noe annet.
    Eltek har jo ett par 6x9 til 500. sikkert ok til dette formålet... synd de er så stygge
    Edit: jeg hadde gått for dynabel 6" settet. koster det samme som dem 6x9" (500). særlig hvis dere skal ha en subb i tillegg.

Men, noen av dere har sikkert en ipod e.l. som kan brukes istede for cd-spiller. går fint ann å koble den rett på forsterkeren. Sparer du både i budsjettet og strømforbruket!

Hva slags forsterkere har dere sett på? eltek har jo en billig serie som sikkert er mere enn gode nok
    ELTEK AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willef
    En annen ting som slo meg når jeg leste litt rundt er at det vistnok var et problem med billige aggregater og elektronikk. Ustabile sinus kurve (ellerno) og spenninger kunne være skadelig. Er dette et reelt problem eller er bilstereo komponenter allerede beskyttet mot slikt?
    Norgesagregatene er gode, men det går jo ann å settte på en kondis for sikkerhetskyld..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å holde et budsjett på 4000 k, blir nok vanskelig, ja. Bare mdf'en vil koste en formue... rundt 1500k.. må nok revurdere enten budsjettet, eller delevalg...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •