Delefiltring.. Nærmer seg ferdig...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefiltring.. Nærmer seg ferdig...

Heisan.
    Har snekkret sammen en 2-veis høyttaler nå. Og sliter fryktelig med delefitringen..
    Høyttaleren består av Seas H881 som diskant og Vifa P21-WO-00-08 som bass\mellomtone. Kassa er på 45-50 liter, og porten er tuna på 35Hz.
    Delefiltret er 3 ordens på diskanten og 2 ordens med impedansekorigering på bassen. Har brukt et program kalt AudioCad ENCE 8 som jeg kjøpte på Eltek for en 8-10 år siden med å komme fram til et delefilter.
    Og problemet her er at det låter for nøytralt. Er så lite liv, låter helt flat liksom.
    Det er spesielt i bassen, får den ikke fram.
    Men diskanten og mellomtonen låter helt konge. Flyter godt isammen. Alle detaljene kommer godt fram vil jeg si..
    Og trenger ekspert råd til forandringer, eller tips til forbedringer.
    Har tenkt på å handle inn slik måleutstyr, men veit jo for svarten ikke hva jeg skal måle eller bruke det til liksom..
    Hvor kan det være lurt å begynne, eller hva kan gjøres?

Nilsen..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være bafflestep'en?

Hva er dimensjonene på frontplata?

Home of the Edge

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fult mulig det kan værra det ja.
    Dimensjonene er 28.3cm bred, 36mm tykk, eller 2 på 18mm og 80 cm høy.
    Men, baffelstepp. Har lest om det i en eller annen bok kan jeg huske.
    Men fikk ikke helt med meg hva det var for noe?

Nilsen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har med når lydbølgene går fra å være direktestålende (all energi går forrover) til å bli rundt-strålende (energien spres 360grader rundt høyttaleren).

Og hvis jeg leser programmet rett så intreffer denne ved rundt 500Hz(?) med din baffle. Kan ikke kalle meg ekspert, men mener å ha sett at det ofte brukes en motstand med verdi lik nominell motstand. Men da blir spolen fantastisk stor.

Nå er det på tide noen andre kommer å sier noe

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja titta litt på det programmet ja..
    Så det selv ja.. Og det stemmer nok med det jeg selv opplever..
    Hmm. Hva kan gjøres for å kunne eleminere det?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En motstand som har en spole i parallell, som igjen settes i serie med resten av filteret skal fikse biffen. Circuit 1 i programmet.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan man bruke en større seriespole til basselementet. Motstander i serie med basselementer er fyfy Du burde absolutt skaffe deg måleutstyr og sette deg inn i hvordan du bruker det, for da blir høyttalerbygginga mye mindre prega av gjetting.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..
    Men detter med måleutstyr.
    Hva er det man skal måle?
    Samt, hvordan skal man kunne klare å eleminere de "Feila" i frekvensområdet etter man har målt?
    Det er det jeg ikke helt skjønner.. :S

Nilsen

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    En motstand som har en spole i parallell, som igjen settes i serie med resten av filteret skal fikse biffen. Circuit 1 i programmet.
    Titta litt mere i det programet du linka her.
    Og er noe jeg lurer på.
    Blandt annet hvilken motstand jeg skal bruke på R1. Er det den nominelle (8ohm) eller er det den Voice Coil motsatanden (5.6ohm) på elementet?
    Samt detter med å sette en motstand i serie, det er vel ikke akuratt helt bra det vel? Den tåler jo vanlig vis bare 10Watt. Kan ikke det bli litt lite vist man drar på litt osv? Men det virker jo jævlig interessant og er faktisk villig til å prøve ut den derre ja..
    Og alt detter skal etter hoveddelefilteret og impedansekorigeringa? eller skal impedansekorigeringa helt til slutt da?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet ut plassering av høyttalerne?
    Med rett avstand til bak og sidevegger kan man eliminere deler av bafflestep losses.

En annen mulighet er å sette inn korreksjon mellom for og effektforsterker

Du kan lese litt om dette her:

Baffle Step Compensation

Og her:

Baffle Step II

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har du testet ut plassering av høyttalerne?
    Med rett avstand til bak og sidevegger kan man eliminere deler av bafflestep losses.
    Japp, det har jeg også prøvd..
    Snudde hele rommet på hode her i går. Og fant ut at slik det står nå er det beste..

Hmm. Det andre greiene må jeg sjekke ut..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Hva er det man skal måle?
    Impedans og frekvensrespons for de enkelte elementene, da er du godt i gang.
    Samt, hvordan skal man kunne klare å eleminere de "Feila" i frekvensområdet etter man har målt?
    Det er det jeg ikke helt skjønner.. :S
    Jeg skjønner heller ikke helt hva du mener...?

Hvis du ikke allerede har den, kjøp The Loudspeaker Design Cookbook. Deretter er jo Joe D´Appolito sin bok om høyttalermåling kjekk å ha.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    The Loudspeaker Design Cookbook
    Har denne liggenes ja..

Jeg skjønner ikke hva du mener?
    Nei det jeg mente var at, la oss si at jeg hadde målt impedansen og frekvensegangen til de enkelte elementene.
    Og har et datablad som viser at der og der trenger vi å ordne litt på. Som for eks impedansekurven, eller at frekvensegangen stikker på rundt 1000Hz.
    Hva skal man da gjøra for og eleminere det?
    Er det jeg ikke skjønner med dette måleutstyr greiene.
    For det må jo værra det samma som å ta det på øret, vist man må inn i delefilteret for å gjøra forandringer på lyden. Det blir jo bare ikke like nøyaktig
    men det går ut på det samma? Bare det blir jo enklere med å ha et datablad på hvordan det spiller, for da går man jo bare utifra det.. Vist du skjønner..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte selvfølgelig å spesifisere at jeg anbefaler deg å bruke et simuleringsprogram a´la LspCAD, Soundeasy eller lignende til å prøve seg frem med filtrene. Kun måleutstyret alene hjelper ikke så mye med mindre du har mye erfaring

Det du gjør for å "elminere problemene" er å lage et godt delefilter! Har du lest og forstått det som står i kokeboka?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    har du prøvd uten korreksjon i bassfilteret ?
    har bygd med samme bass tidligere , kun m. et 12 db filter ( riktignok 2stk p21
    og en25ag fra vifa i mtm ) mener å huske at vifaen og den seas diskanten du bruker var ganske like m.tanke på filtrering . delefrekvens ca 2400hz ( 18db til diskanten
    gubben

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte selvfølgelig å spesifisere at jeg anbefaler deg å bruke et simuleringsprogram a´la LspCAD, Soundeasy eller lignende til å prøve seg frem med filtrene. Kun måleutstyret alene hjelper ikke så mye med mindre du har mye erfaring
    Ja, lasta ned denner LspCAD, men skjønte ikke en dritt for å si det mildt.
    Men kan vel sett av tid slik at jeg kan få til noe der å.

Det du gjør for å "elminere problemene" er å lage et godt delefilter! Har du lest og forstått det som står i kokeboka?
    Jada, såppass veit jeg å. Har jo lest denne boka ja, men vil ikke si at jeg har satt meg så grundig i det.
    Men som sakt du missforstår meg.
    For å kunne lage det "ultimate" filter så må man jo fikle å trikse med delefiltret som bare fanden ikkesant. Å da forstår jeg ikke heelt hva det skal hjelpe med slikt måleutstyr. Selv om man da kan få sett hvordan kurven er i virkeligheten, noe som egentlig er relativt greit, for da veit man hvor de eventuelle feilene på frekvensområdet ligger, samt på impedansekurven. Og kan jobbe etter det.
    Men da igjen, hvordan skal man kunne få bort de problemene man har på frekvensområdet eller impedansekurven? Det er det jeg ikke får til å stemme..
    Hva skal man forandre på? Altså jeg ser for meg at dette blir det samme som å
    ikke ha det, fordi man må forandre på div verdier. Så jeg ser for meg at dette også er å arbeide i blinde liksom..
    Så derfor mener jeg at det må da la seg gjørra med å bruke øra man har imellom skallen.
    Åsså har det seg også sån at det som skal låte rått på papiret, ikke altid stemmer med det virkelige liv.. Så jeg jo litt skeptisk til detter greiene der..

Nilsen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    hei
    har du prøvd uten korreksjon i bassfilteret ?
    gubben
    Nei har ikke det, men har fått noen tips ifra fattern om å prøve det..
    Så kanskje en skal skru det opp å ta det bort. Og eventuelt la filtrene ligge på utsiden av kassen, så det blir enklere å gjøre forandringer..

Nilsen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lasta ned denner LspCAD, men skjønte ikke en dritt for å si det mildt.
    Men kan vel sett av tid slik at jeg kan få til noe der å.
    Jeg vil anbefale at du gjør akkurat det, setter av litt tid til å lese dokumentasjonen som følger med og prøve deg frem. LspCAD6 kan virke veldig uforståelig i starten, men etterhvert skjønner du hvilket genialt verktøy det er.
    Jada, såppass veit jeg å. Har jo lest denne boka ja, men vil ikke si at jeg har satt meg så grundig i det ...

Men som sakt du missforstår meg.
    For å kunne lage det "ultimate" filter så må man jo fikle å trikse med delefiltret som bare fanden ikkesant. Å da forstår jeg ikke heelt hva det skal hjelpe med slikt måleutstyr. Selv om man da kan få sett hvordan kurven er i virkeligheten, noe som egentlig er relativt greit, for da veit man hvor de eventuelle feilene på frekvensområdet ligger, samt på impedansekurven. Og kan jobbe etter det. ...

Men da igjen, hvordan skal man kunne få bort de problemene man har på frekvensområdet eller impedansekurven? Det er det jeg ikke får til å stemme..
    Hva skal man forandre på? Altså jeg ser for meg at dette blir det samme som å ikke ha det, fordi man må forandre på div verdier. Så jeg ser for meg at dette også er å arbeide i blinde liksom..
    Nå er det vel heller du som misforstår. Måleutstyret er ikke ment å skulle forandre på noe som helst (hvis det hadde gjort det hadde det ikke vært mye verdt ). Poenget med å ha måleutstyr og simuleringsprogramvare er nettopp å slippe å arbeide "i blinde". Hvordan du løser problemer man har med impedans- og frekvensresponskurvene er opp til deg. Det er ikke én rett måte å lage et delefilter på, det er det som er så spennende med denne hobbyen. Men enkelte grunnleggende ting går jo selvfølgelig igjen, sånn som RC-filtre for å rette ut impedansstigning mot høyere frekvenser o.l.

Så derfor mener jeg at det må da la seg gjørra med å bruke øra man har imellom skallen.
    Vi er tydeligvis bygd på litt forskjellige måter

Åsså har det seg også sån at det som skal låte rått på papiret, ikke altid stemmer med det virkelige liv.. Så jeg jo litt skeptisk til detter greiene der..
    Etterhvert som du blir flinkere til å bruke simuleringsprogrammet og vet hvilke målinger du trenger å gjøre for å få et bra "bilde" av konstruksjonen (frekvensrespons rett frem er bare én av mange ting, forvrengning og spredning er vel så viktige) vil det etterhvert bli mer samsvar mellom det som ser bra ut på papiret og det som spiller bra i virkeligheten. Men dette krever at du tar deg tid til å lære deg hvordan tingene henger sammen, det er ikke gjort på én kveld!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det vel heller du som misforstår. Måleutstyret er ikke ment å skulle forandre på noe som helst (hvis det hadde gjort det hadde det ikke vært mye verdt ). Poenget med å ha måleutstyr og simuleringsprogramvare er nettopp å slippe å arbeide "i blinde". Hvordan du løser problemer man har med impedans- og frekvensresponskurvene er opp til deg. Det er ikke én rett måte å lage et delefilter på, det er det som er så spennende med denne hobbyen. Men enkelte grunnleggende ting går jo selvfølgelig igjen, sånn som RC-filtre for å rette ut impedansstigning mot høyere frekvenser o.l.
    Der har vi det der ja!
    Var no ala det jeg mente.
    At man må ha et stimuleringsprogram ved siden av måleutstyret. Det er forsjovet greit nok. Å da er det denne LspCAD6 som gjelder?
    Kan man da få denne kurven som man måler lagt inn på programmet da?
    Så man får sett de eventuelle forandringene på kurven, når man da fikser å trikser på filteret? Og når det ser ganske bra ut i programmet tester man det i praksis? Og da eventuelt måler engang til får å sjekke at det stemmer sånn høvelig?

Og hva vil sånt koste? For å få et brukanes målemic samt software. Stativ er vel å da kjekt å ha vel? så micen blir ståenes stabilt..
    ..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har vi det der ja!
    Var no ala det jeg mente.
    At man må ha et stimuleringsprogram ved siden av måleutstyret. Det er forsjovet greit nok. Å da er det denne LspCAD6 som gjelder?
    John Krutke (Zaph) sverger til Soundeasy. Ellers så har man jo Speaker Workshop. Av disse er det kun Speaker Workshop som er gratis. Jeg har kun erfaring med LspCAD og LEAP 4.6 fra LinearX (dyrt).

Kan man da få denne kurven som man måler lagt inn på programmet da?
    Så man får sett de eventuelle forandringene på kurven, når man da fikser å trikser på filteret? Og når det ser ganske bra ut i programmet tester man det i praksis? Og da eventuelt måler engang til får å sjekke at det stemmer sånn høvelig?
    Ja! Det er nettopp det som er hele poenget med disse programmene.

Og hva vil sånt koste? For å få et brukanes målemic samt software. Stativ er vel å da kjekt å ha vel? så micen blir ståenes stabilt...
    Behringer ECM8000 er et godt sted å starte (koster rundt 600kr). I tillegg må du ha en mikrofonforsterker som leverer 48V fantomspenning som trengs for å drive mikrofonen. Jeg bruker en M-Audio Audiobuddy mikrofonpreamp (like under 1000kr). JustMLS som følger med LspCAD6 fungerer greit til målinger, men jeg vil anbefale å sjekke ARTA. Gratisutgaven støtter eksportering av målinger til tekstfiler som du kan importere i LspCAD

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •