Heftig DIY-Sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 133
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heftig DIY-Sub

Jeg har sett behovet for en skikkelig grom DIY-subkonstruksjon. Jeg har derfor satt i gang arbeidet med en konstruksjon som foreløpig er på tegnebordet. For å gjøre konstruksjonen så bra som mulig, og for å tilpasse den til ønsker fra forumets brukere ønsker jeg at dere som ønsker å bygge kommer med forslag. Jeg vil vite følgende:

Hva ønsker dere å bruke den til? (musikk, kino, begge deler)

Hvor store rom har dere? Evt hvilken fassong har lytterommene/kinoene?

Hva synes dere en enkelt sub skal få koste? (vi lager det mest brutale hver enkelt klarer å skrape sammen penger til)

Hvordan bør den se ut?

Hva har dere av andre forventninger?

Dersom vi får samlet mest mulig informasjon kan vi jobbe oss mot et resultat som dekker behovet for de aller fleste.

Kom med alle typer forslag og innvendinger!

JEG HÅPER PÅ MANGE SVAR PÅ DENNE TRÅDEN !!

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker en stor j**** til film. Har aldri prøvd å bygge selv før, men kommer det bra med tips her så skal jeg prøve. Størrelse på rom vet jeg ikke enda, ettersom jeg jakter på hus å kjøpe nå.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte være skremt ved tanken på å bygge selv kommer jeg til å hente inn priser på ferdig kasse, og da bør det også være mulig å få til en helt ferdigbygget versjon!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom utfordring, snickers-is. Jeg har vel tre ting jeg synes er viktig ved en DIY sub, (som jeg vil bruke i det vesentlige til kino):

* Bør gå så dypt som mulig (-3 db rolloff bør ligge rundt 25Hz, og gjerne lavere). Den bør gå opp til minst 120Hz (siden LFE-kanalen i et 5.1 oppsett er oppgitt til å dekke området 20-120Hz)
    * Kassen bør være så liten som mulig for å lette plasseringsfleksibilitet.
    * Prisen på delene bør til sammen utgjøre en vesentlig mindre sum enn en tilsvarende "ferdig-sub". Helst nesten gratis.
    * Den bør være rask, og uten hørbare ressonnanstopper (mest mulig lineær i hele frekvensområdet).

Jeg legger ikke så mye vekt på maksimalt lydtrykk, utseende kan man gjerne tilpasse selv ved egen bygging av kassen, eller hva? Ønsker man mer trykk kan man bygge flere. Det eneste er at jeg synes det er litt gromt å kunne se basselementet. Det utelukker vel båndpasskasser og nedadrettede elementer. Tror også at man får litt mer opplevd trykk hvis subben er plassert i front med membranen rett mot lytteposisjon...

Mitt rom er lite: 2.5 x 3.5, så det er litt på grunn av det at lydtrykket spiller mindre rolle også... Rommet er helt rektangulært, og med bare 2.20 under taket.

Når det gjelder subwoofer og stereo-musikk, vil jeg hevde at subwooferen skal ha omtrent de samme egenskapene, men at det bør være to av dem (en for hver kanal), og at disse skal plasseres nær hver av fronthøyttalerne på en symmetrisk måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kravstor:
    Jeg vil ha:
    "Liten" lukket kasse.
    Lydtrykk opp mot 115-120dB
    -3dB ved 16hz.
    Justerbar q-verdi.

Har forsåvidt bestemt meg for ferdig design og bestilt elementer, men jeg kan vel få lov til å delta i tråden fordet.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er smittet av Dvd og Hjemmekino (hilfe!), og ønsker meg følgende:

-5 små enkeltsub`er
    -et enkelt 8" eller 10" element i hver (seas alu, peerless SHS, XLS, osv..)
    -kompakt, lukket kasse
    -forsterker med god dempefaktor, uten nødvendigvis å være wattsterk
    -uhyre stivt og dødt kabinett (gjerne tungt også... corian kanskje?) :twisted:

Og om man kan elektronikk-leksene sine, kan man kanskje også lage til trinnløs fasevender, nivåkontroll, just. delefrekvens, osv..

Er man enda smartere, kan man lage mulighet for å "bypasse" denne, og koble til et kontrollerkort, slik at man kan sitte i sofaen og justere alle sub`ene individuelt, i sanntid.. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tungt er egentlig ingen fordel. Jo stivere en kasse er jo vanskeligere er det å sette igang resonanser. Men er det tungt kommer resonansefrekvensen lavere i frekvens og jo lavere det er jo mer energi er det til å igangsette resonansene. Er det lett er resonansefrekvensen høyere og der er det mindre energi til å igangsette resonanser.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Jeg er smittet av Dvd og Hjemmekino (hilfe!), og ønsker meg følgende:
    -5 små enkeltsub`er
    -et enkelt 8" eller 10" element i hver (seas alu, peerless SHS, XLS, osv..)
    -kompakt, lukket kasse
    -forsterker med god dempefaktor, uten nødvendigvis å være wattsterk
    -uhyre stivt og dødt kabinett (gjerne tungt også... corian kanskje?) :twisted:
    Jeg er tilbøyelig til å være enig i at det er bedre med flere små enn en stor, men når det gjelder oppsettet til DVD og Hjemmekino vil jeg si at det virker som litt overkill, ihvertfall i forhold til hjemmekino. Skal ikke uttale meg om SACD/DVD-audio i flere enn to kanaler.
    Personlig mener jeg at det beste er fem store fullfrekvenshøyttalere i et 5.1 oppsett som er det optimale. Subbene gjør jobben best i LFE-kanalen. Så lenge høyttalerne i surround-kanalene strekker seg ned mot 60Hz, og receiveren kan sette delefrekvensen for hver høyttaler, så vil det være uproblematisk å dele bassen over i LFE-kanalen fra disse kanalene.

Men for all del: Hvis noen har lest tråden Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen, så er det ikke noe tvil om at jeg mener at 4 subwoofere er optimalt for LFE-kanalen!

Når det gjelder forsterker, mener jeg at subwooferen bør være konstruert slik at kasse og element er avstemt slik at man får godlyd uten å operere med bass-boost eller andre elektroniske justeringer av frekvensgangen. Dette for å kunne bygge bassene separat og drive dem med eksterne forsterkere hvis det er ønskelig. Siden receiverne har aktive delefiltre i utgangspunktet synes jeg det blir "smør på flesk" å ha delefrekvensjustering i subwooferen. Men her er det jo rom for å tilpasse til eget behov.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal være enig i at tungt ikke er noen fordel resonansmessig..
    Men om du f.eks. tenker på kreftene som er ute å går når et relativt stort basselement pumper frem og tilbake, vil det være fordelaktig ettersom kassa blir stående mer i ro, og elementet får et fast fundament å "slå mot".
    Bare se på Sunfire-suben, som spaserer bortover gulvet om man ikke setter noe tungt på den :P

(om man får ei lett, stiv kasse til å stå rolig ved f.eks å legge noe tungt oppå/lime den til gulvet :twisted: blir jo saken en annen. Så jeg er både enig og uenig) :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: helt enig i at man bør unngå frekvensboost o.l. i så stor grad man kan...

Å bygge en sub til seg selv som ikke bruker noen former for "juks" er ikke noe problem, når man vet hvordan lytterommet oppfører seg.
    Introduksjonen av juksekretser er derimot ganske genialt når man snakker om å lage en sub som kan havne hvor som helt, i hvilket oppsett som helst, som jeg trodde det var snakk om her..

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ønsker jeg;

*Et kraftig og stivt kabinett (størrelse ikke vesentlig)
    *Plass til et 12" element
    *Kunne gi ut mye dB
    *Stort frekvensområde (<-20hz 120hz->)
    *lav kostnad (1000-3000,-)

Frekvensområdet og dB er viktigst! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Jeg skal være enig i at tungt ikke er noen fordel resonansmessig..
    Men om du f.eks. tenker på kreftene som er ute å går når et relativt stort basselement pumper frem og tilbake, vil det være fordelaktig ettersom kassa blir stående mer i ro, og elementet får et fast fundament å "slå mot".
    Bare se på Sunfire-suben, som spaserer bortover gulvet om man ikke setter noe tungt på den :P

(om man får ei lett, stiv kasse til å stå rolig ved f.eks å legge noe tungt oppå/lime den til gulvet :twisted: blir jo saken en annen. Så jeg er både enig og uenig) :wink:
    Har man et element med tung membran så vil kassa lett flytte seg ja. Da trenger man en tung fot å montere den oppå. Feks en steinplate.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hovedsak er jeg enig med epifant, bortsett fra at jeg greier meg med en eller to. :wink:

Jeg kunne tenke meg en liten sub, 8" eller 10", hovedsakelig for å avlaste frontene under film. Den bør kunne gå rimelig dypt (25-30Hz, kanskje?), men trenger bare å dekke de lavere frekvensene, og trenger ikke spille voldsomt høyt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg kan tenke meg blir et lite problem med mine små sub`er, blir kanskje frekvensutstrekningen nedover? Et lite element har normalt ikke like lav resonansfrekvens som et stort, uten å måtte bøte med mye følsomhet..
    Kanskje dette blir oppveiet av at man har fler suber? Blir det samme prinsippet som på PA-rigger og liknende?

18" min har et j*** godt grep om lufta, selv når jeg spiller lavt. Har ennå til gode å høre en mindre sub gjøre det samme..
    Det er ikke rumlete, bare dyp, deilig stram bass med god kontroll.
    And I like it

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 5 18-tommere? Det hadde vært litt morro.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikk 30%, Kino 70%

Ca 15-20kvm

Hva synes dere en enkelt sub skal få koste? (vi lager det mest brutale hver enkelt klarer å skrape sammen penger til)

Hmmm maks 5k.. Helst minst mulig.. Ikke noen bindende bud enda håper jeg.. (Ser egentlig etter andre ting først pj feks)

Hvordan bør den se ut?

Pen, helst i samme farge som høytalerne.. (Beech)

Se Roffe's innlegg....

Dersom vi får samlet mest mulig informasjon kan vi jobbe oss mot et resultat som dekker behovet for de aller fleste.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikk 70%, Kino 30%

Ca 5kvm

rundt 10k..(eller det som må til for å få et brukbart resultat)

Hvordan bør den se ut?
    design kan jo for det meste gjøres selv, men den bør bygges av MDF.

fåretrekker lukket og som snikers' sa i starten "HEFTIG" (men for all del ikke noe rumle-dumle-bassreflex-lyd!!!)

Bra fasit.

legger bare til mine ønsker for SUB, har ikke tenkt å bygge en til den første tiden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk 70%, Kino 40%

Ca 25-30 kvm L-formet stue (nåværende, that is..)

Om jeg skal ha 5 stk (:twisted vil jeg si maksimalkostnaden pr. stk. helst ikke bør overskride 4K pr. stk. Selv da blir det endel..

Hvordan bør den se ut?
    Kommer jo an på.. men jeg liker blanke flater, lakket med billakk

Dyp, forvrengningsfri bass som ikke rumler, flabrer eller er slapp.
    Dessuten bør det kunne spille mer enn høyt nok for de fleste.
    Og ja, jeg liker å kunne justere lydkarakteren. Ingen nilytter til lydkvaliteten på et vorspiel...

Pogwaq: gøy ide :twisted: men jeg er litt redd for at det kan bli altfor mye til et lytterom av normal størrelse (man skal jo ha plass til å sitte noen plass også, og med 5 kasser av min nåværende størrelse, vil basskassene oppta...*regne* 1,4 kubikkmeter av rommet :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket kasse, bør gå ned til 30 hz på -3db. Lydtrykk er ikke så viktig. Rom: 15 kvm. Pris 2-4000kr. Bør være god på musikk.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Hovedsakelig film, da gulvhøyttalerne mine produserer nok bass for det meste av musikk. Jeg vil bare avlaste disse undervoldsomme scener, så jeg slipper skade på elementer.

- Ca 12kvm, men bare rundt 7-8kvm brukes til "kinoen".

- Så lite som mulig selvfølgelig, men noe må jo til. Jeg ser som sagt etter en liten sub, så jeg kan eventuelt lage en nedskalert versjon av gigantsubbene deres. :P

Hvordan bør den se ut?
    - Det er ikke så viktig.

- Den må være plasseringsvennlig, har som sagt lite å jobbe med.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •