Heftig DIY-Sub - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 133
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis ørene sier at lyden er dårlig -> tweak litt mer.
    Hvis ørene sier at resultatet er bra -> slutt å tweake.
    Jaha.
    Så hvis man synes at noe låter bra så behøver man ikke bedre? Jeg kjøper aldri noe som jeg ikke synes låter bra. Men alikevel så oppgraderer jeg ofte. Hvorfor det?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er jo inne på noe begge to, men jeg ser for meg en eq som er delvis ferdiginnstilt, men man kan ha muligheten til å justere bratthet og centerfrekvens. I tillegg ser jeg for meg at det bør være parametrisk eq i tillegg.

Hvorfor vil du ikke ha eq Roffe?

Når det gjelder Sunfire så var det kun en sammenlikning for å indikere kassestørrelse, altså ca 35x35x35 cm.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Så hvis man synes at noe låter bra så behøver man ikke bedre? Jeg kjøper aldri noe som jeg ikke synes låter bra. Men alikevel så oppgraderer jeg ofte. Hvorfor det?
    Dette blir jo litt OT, men det er mange grunner til at man oppgraderer. En grunn er jo at man finner noe som er bedre. Hvilke kriterier man legger til grunn for at det er bedre kan variere. Det er ikke BARE lydkvalitet som ligger til grunn. Design, flytting til annet rom, ønske om annerledes lyd etc, etc er grunner som kan oppgis for å oppgradere.

Personlig tror jeg at mange drives av ønsket om noe nytt. Selv om det gamle er bra så er det en verdi i at noe er nytt. Det er ikke sikkert at dette gjelder for deg. Selv er jeg ikke hardt angrepet av dette, og oppgraderer temmelig sjelden. Jeg bruker heller lang tid på utvelgelsen.

Når det gjelder tweakingen over, så er det klart at man tuner mer effektivt og mer nøyaktig med gode måleinstrumenter. Men jeg holder fast ved at selv om ørene er eneste måleinstrument, så kan man ved kritisk lytting og gradvis opparbeidelse av erfaring om hvordan ulike innstillinger påvirker lyden, få resultatet svært bra. Poenget er at jeg tror det er mange som kan nyttegjøre seg en equalizer uten at de nødvendigvis trenger å bruke kompliserte måleinstrumenter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor vil du ikke ha eq Roffe?
    Her er det litt følelser ute og går:
    * Fordi puristen i meg vil ha minst mulig av justeringer i signalveien.
    * Fordi jeg liker tanken på at man valgt ut komponenter og kassedesign for at det skal spille best mulig alene (uten equalizer). Jeg synes også eksotiske kassedesign (som "infinite box" og transmisjonslinjer) er spennende. Ulempen er at enkelte eksotiske design, som for eksempel åpen baffel-konstruksjoner og transmisjonslinjer blir temmelig digre. Jeg innser jo at en lukket box har en del egenskaper som er attraktive, selv om det er et litt "kjedelig" designprinsipp.

Når jeg leter etter muligheter for kassedesign, tar jeg ofte utgangspunkt i denne siden:
    http://www.diysubwoofers.org/

Den inneholder ikke alt, og oppgraderes ikke ofte, men er et greit sted å starte surfingen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig, men det er jo en grunn til at enkelte kassedesign forblir eksotiske da :wink:

Siden markedet nå har kommet med 2 ting som er relativt nytt i forhold til tilgjengeligheten for 10 år siden, altså klasse D-forsterker med masse effekt, og elementer med heftig slaglengde er det også ting som for meg er svært interessante å se nærmere på.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig, men det er jo en grunn til at enkelte kassedesign forblir eksotiske da :wink:
    Joda, men det har ofte ikke så mye med potensialet for god lydkvalitet å gjøre. Størrelse og byggekompleksitet, samt mangelen på gode simuleringsverktøy er blant grunnene, vil jeg tro.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er det jo også sånn at dersom delefilteret som vi i dette tilfellet må kunne kalle en eventuell eq ikke stemmer 100% med kassa så blir resultatet skikkelig dårlig.

Uansett bør vi kanskje utrede fler alternativ, men for meg er det problematisk med noen fysisk stor konstruksjon.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett bør vi kanskje utrede fler alternativ, men for meg er det problematisk med noen fysisk stor konstruksjon.
    Jepp, og når alt kommer til alt, så er dette noe som gjelder for meg også.
    Jeg vil nok prioritere liten størrelse foran mitt ønske om å kjøre uten equalizer.

Jeg prioriterer faktisk størrelsen i såpass stor grad at jeg hvis jeg bygger "Heftig DIY-sub" kommer til å ha elektronikken i egen boks. Eller flere bokser. Da er det vel også aktuelt å gjøre eventuelle equalizer-justeringer med eksterne equalizere fra f.eks. Behringer. Det gjør også at man med en kraftig forsterker kan ha FLERE subwoofer-bokser rundt om i rommet, kjørende på samme elektronikk. (Er klar over at det gir noen plasseringsutfordringer, og at det kan være problematisk å styre lydstyrken på de ulike boksene i forhold til hverandre, men det er en mulighet hvis man ønsker å spare penger...)

For å være konkret, mener jeg at dersom man går for en løsning med flere elementer (du har skissert 2x12-toms XLS), så vil det være svært interessant å ha disse i hver sin kasse.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]
    Ulempen med xls er den lave q-verdien
    det er vel ikke noe problem hvis man har en liten, kansje lukket, kasse?
    kunne svært gjærne tenkt meg XLS i en fjern fremtid....
    Vi snakker nå om dipoler. Det vil også være et problem i lukket kasse da vi får en altfor tidlig avrulling. Det er nesten bare frekvensområdet fra 100 Hz og ned som er brukbart i det heletatt i lukket kasse med disse elementene, og det er dårlig nok det.
    dette skrev du, snikers-is, i "Diopol subwoofer i hjemmekinoen"
    Her motsier du deg selv(hvis jeg tolker det rett) hvorfor en XLS i lukket
    kasse, hvis det "bare er området i under 100Hz som er brukbart."

Dessuten er vel XLS litt utbrukt... det finnes jo mange ferdig subber og
    mange bygesett med XLS allerede, de er jo som oftest med slave.

Hvorfor ikke noe litt nytt? noe nytt og spennende?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med forslag du også!!

Når det gjelder XLS så er det vel det eneste elementet med skikkslig chassis og kraftig progresivt oppheng med x-max 25mm+ som kan oppdrives for rundt 1500 kroner. Det er en vesentlig faktor det også.

Når jeg presiserer at vi må bruke eq på suben er vel det det samme som å si at den ruller av litt for tidlig slik jeg skrev i tråden om dipoler? I tillegg er planen å krympe kassa så de ruller av enda en smule tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Stryke AV-12 da? Koster litt mer, men flytter dobbelt så mye luft. MT skal kanskje ta det inn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den får en grisefin kurve i 30-liters kasse alene. Da har den en helt nydelig avrulling med -12dB ved 20 Hz uten romforsterkning i bassområdet.

Jeg skal se litt mer på denne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer DCX2496 UltraDrive Pro er tingen. Den ligger på kr 5300,- men jeg tror den er å oppdrive til omkring halve prisen.

Sjekk styringssoftwaren på BEHRINGERS HJEMMESIDE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med en xxx12,15 eller 18???

de har kanskje ikke så høy lydkvalitet, men som denne tråden startet så
    kunne kansje det vært aktuelt med et så heftigt element???

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det ser ut for meg tar nå denne tråden følgende retning:

Vi nærmer oss et styresystem som kan ta seg av inntil 4 subber, samt fronthøyttalerne. Det kan i teorien kjøres med hvilken som helst effektforsterker og hvilken som helst sub. Noe av tabken er da å kunne kjøre 4 subber som i en tråd roffe startet tidligere. Med parametrisk eq er det også interessant med støre elementer, og jeg kommer til å lete opp alternativer i alt fra 8 til 15-tommere. Det er selvsagt fullt mulig å kjøre xxx18, men prisen for effekten blir høy. I tillegg vil det, dersom man skal ha 4 stk, være vanskelig å finne kraftige nok fronter og ikke minst ører! Uansett er eksperimentet svært interessant, men prisen på elementene gjør interesen noe lavere.

Sjekk disse her:http://www.stryke.com/AVseries.html
    Her snakker vi om p-p lineær slaglengde på 46 mm! Da snakker vi om rundt 115 dB@20hz fra en 12" i lukket 30-liters kasse ALENE!

Det er her også straks interessant å se på slaveløsninger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 15" slave kryper vi straks over 120 dB for en 12" ved 20hz. Med 4 stk skulle det ikke mangle bass.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV15 Vented/PR Enclosures
    Power 15 24" Cube dual 18" 1600g PR F3 18.7Hz
    250L EBS alignment Fb 17Hz F3 15Hz

Hmmm hvorfor ikke gå for 15"?

12" går til 16Hz MEN den er jo "bare" 12"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er til dels enig, det er jo fritt opptil en hver. Men jeg vet det er mange som sikler på 4 subber, og med 4x12" er du straks oppe i 144 dB ved 20 Hz dersom du ikke får for mye utfasing. I praksis tror jeg du kan regne med omkring 135 dB. Til sammen krever 12"-erne rundt 3500Watt for å komme til sin rett, og med 15-tommerne kan du regne over 5kW. I kasse med slavebasser kan du regne den doble effekten igjen. Det er selvsagt interessant, men har du fronter som henger med da? Hva med kostnader? Du må regne rundt 40 lapper for oppsettet du nevner... Det makter ikke jeg bare til subwoofere

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jah!!! med en femtentommer med 120db ved 20hz trenger man
    nødvendigvis fire stk....(kremt)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]jah!!! med en femtentommer med 120db ved 20hz trenger man
    nødvendigvis fire stk....(kremt)
    Nei, men med et eget styringssystem kan man variere antallet elementer (og kasser) fra 1 til 4 etter rom og behov. Styringssystemet kan i seg selv til og med tilpasses andre basser enn det legges opp til...

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •