Heftig DIY-Sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 133
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1: Det skrives nesten unisont at den skal koste så lite som mulig. Da vil jeg bare nevne at Eltax har en sub til 814 Kr. Den koster så lite som mulig. La meg bare si det med en gang at den skal ikke koste så lite som mulig. Den skal heller ikke være så bra som mulig.

2: Jeg ser ikke noe poeng i å lage en liten pusete sub som skal gi bittelitt bass til en liten søt hjemmekino. For de som vil ha en pusete sub er det bare å la seg inspirere av "tigersuben".

3: Små elementer, små kasser, høyt lydtrykk og ingen eq. Hvor stor forsterker har dere tenkt å koble til? En xls 10 tommer i 24 liter lukket kasse må ha 600gram ekstra masse for å nå en F3 på 20 Hz. Den vil ha en følsomhet på 77 dB, og 120 dB oppnås ved omtrent 40 kW, samtidig som elementet beveger seg 4 meter. Jeg trenger kanskje ikke nevne at noen er litt på kant med de fysiske lovene her?

Jeg tenker følgende innledningsvis:
    En aktiv sub med eksempelvis 2 12" XLS i lukket kasse. En klasse D-forsterker eller to, en parametrisk EQ, samt en regulerbar delay. (det er ikke mulig å fasejustere en sub som ikke har delefilter da det ikke finnes noen frakvens å fasejustere til. Videre ser jeg for meg en EQ som skal håndtere de i utgangspunktet feilaktige parametrene til kassa. Jeg kunne også tenke meg et filter, også et subsonic-filter slevom enkelte er vaksinert mot dette. Det kan redde en filmkveld, og det kan være med på å gjøre det mulig å spille de hørbare frekvensene høyere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub med subsonic filter er ikke noe "tigersub". I beste fall en halt gaupe. :wink:

Små elementer, små kasser, høyt lydtrykk og ingen eq var det vel ingen som sa at de ville ha? :?

Jeg vil ha "liten" (under 150 liter) og høyt lydtrykk, men med store elementer (15") og EQ (LT).

Hvis ambisjonene bare er 2xXLS 12" i lukket kasse så var det ikke mye spennende. Det har jeg fra før av.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaken er igjen som baken.

Lag DIN drømmesub, Snickers-is, så kan vi andre sikle og (som du sier) la oss inspirere.

Personlig vil jeg si at det å være i konflikt med de fysiske lovene er ganske spennende. Sluttresultatet vil uansett bli et kompromiss. Jeg vet at enkelte her misliker lyden i dynaBel Euforia, men den har eksempelvis relativt dyp og (hvis man ser bort fra romressonnanser) temmelig lineær bass i en (relativt) liten kasse fra 6½ toms elementer. Men lav pris, den aller dypeste bassen og maksimalt lydtrykk er selvfølgelig ofret i denne løsningen...

Poenget mitt er at gitt et sett av preferanser, så kan man bare kontrollere noen av dem, resten vil være gitt av de første. Så når jeg sier liten kasse, lav pris og lineær og dyp respons, så blir det en utfordring med lydtrykket (noe som er greit for meg innenfor rimelighetens grenser). Det er mulig det blir umulig å oppnå dette uten en equalizer... So be it. 3 av 4 ønsker oppfylt er ikke så galt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du livet av hele prosjektet etter bare 23 innlegget? Gledesdreper. :wink:
    Du kan ikke forvente at sånt som dette går fredfullt for seg.

De fleste prosjekter av denne typen pleier jo å gå over flere måneder, med dusinvis av forslag, avstemninger, målinger, prøvelytting, feiling, innhenting av tilbud, skriking og banning.

Før man eventuelt kommer i mål må du nesten forvente 100-vis av innlegg i forskjellige tråder.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Ta liv av?! Neida.

Men det er relativt uinteressant for meg å plassere en 100 liter ++ boks med to 12-tommere i mitt planlagte kinorom på 8,75 m².

Så det er vel heller slik at "Heftig DIY-sub" er inkompatibelt med mitt rom. Men jeg gleder meg til å se hva som kommer ut av dette prosjektet. Etter hva jeg skjønner bor ikke Snickers-is så langt unna heller, så da får jeg kanskje hørt vidunderet når den tid kommer også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør da kunne finne noe som kan skaleres etter behov.
    Mange elementer er jo del av en serie med flere ulike størrelser, men med stort sett samme egenskaper.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hvis ambisjonene bare er 2xXLS 12" i lukket kasse så var det ikke mye spennende. Det har jeg fra før av.
    Dette er jeg enig i. Hvis det bare er å bygge standardelementer inn i en litt for liten kasse og la elektronikken ta seg av resten, så er det vel ikke så store utfordringer ved selvbyggingen, eller hva.

Det som virkelig hadde vært interessant hadde vært et originalt kasseprinsipp dratt til det ekstreme. F.eks. "infinite box" ala dynaBel Phobos. En ting jeg lurte på i den forbindelse: Noen som vet om det er forsøkt laget bassreflekskasser med flere porter med ulik avstemming?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det går fint. Det blir da et slags gjennomsnitt av de ulike avstemningene. Så veldig nyttig synes jeg ikke det var. Fikk jevnet ut noen orgelpiperesonanser, det var det eneste.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det som virkelig hadde vært interessant hadde vært et originalt kasseprinsipp dratt til det ekstreme. F.eks. "infinite box" ala dynaBel Phobos. En ting jeg lurte på i den forbindelse: Noen som vet om det er forsøkt laget bassreflekskasser med flere porter med ulik avstemming?
    Infinite box er en fin ting, men jeg ser for meg at vi kan frotse litt i effekt, og slippe å miste de dB som naturlig forsvinner med infinite box dersom vi bruker en lukket kasse.

Flere porter med ulik avstemning er helt meningsløst, for dersom avstemningsfrekvensene ligger nært hverandre vil det fungere som et kanselleringssystem, og dermed motvirke effekten av selvsving som jo er hele prinsippet med bassrefleks.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er jeg enig i. Hvis det bare er å bygge standardelementer inn i en litt for liten kasse og la elektronikken ta seg av resten, så er det vel ikke så store utfordringer ved selvbyggingen, eller hva.
    Hva skal vi bruke dersom vi ikke skal bruke standardelementer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ambisjonene ligger ikke i spesifikke elementer, men i resultatet. Jeg vil trenge innspill av øangt mer kreativ karrakter enn dette :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva skal vi bruke dersom vi ikke skal bruke standardelementer?
    Point taken. Det var klønete formulert. Det var totalkombinasjonen (kjedelig element i kjedelig kasse til en kjedelig pris) som ikke akkurat fristet.

Det jeg mener er at det må være en eller annen gevinst ved å gjøre dette som selvbygg. Det finnes nok av standard-kasser der ute som er godt avstemt og enda flere subber med litt for små kasser for å tekkes markedet, justert med equalizer for flat respons. Dette er ikke noe nytt. Altså må det i det være en prisgevinst eller noe annet som sporer til selvbygg fremfor å kjøpe ferdig.

Så hva skal vi finne på for å gjøre dette til noe utenom det vanlige? :?:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ønsker dere å bruke den til? (musikk, kino, begge deler)
    De fleste vil helst bruke den til begge deler, selvom noen mener at de har nok bass i frontsystemet. Vi bør ha en sub som klarer begge deler.

Hvor store rom har dere? Evt hvilken fassong har lytterommene/kinoene?
    Her er det store variasjoner ute og går. Vi må ha en sub som er relativt imun mot stående bølger, og den må ha kompensasjonsmuligheter for romresonanser.

Hva synes dere en enkelt sub skal få koste? (vi lager det mest brutale hver enkelt klarer å skrape sammen penger til)
    Det er ikke så mange som er interessert i å legge 20 lapper på bordet for en sub, men jeg ser ikke for meg en sub til 3-4 000 heller, selvom noen nevnte det.

Hvordan bør den se ut?
    Det er mange som nevner størrelsen. Den bør være fysisk liten.

Hva har dere av andre forventninger?
    Her løper fantasien løpsk, men plasseringsvennligheten blir trekt frem, i tillegg til evnen til å spille høyt og dypt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har formet noe som minner om en foreløpig ide (igjen...) :wink:

Vi tar ei kasse på 30 liter netto, setter inn 2 x 12" med grom slaglengde. Vi kobler det hele opp mot en forsterker som leverer nok effekt (ZapPulse eller noe), så utstyrer vi den med fasekompensasjon, med limiter, med parametrisk eq på minst 2 bånd, og med en inngang for fronthøyttalersignalet, samt en for LFE-signalet som kan brukes SAMTIDIG. De to inngangene får individuell nivåregulering, samt en mulighet for ekstra eq på signalet som kommer fra LFE-utgangen. Vi setter da samme avstand til suben og fronthøyttalerne i oppsettet på recieveren for deretter å kompensere fasen på det miksede signalet.

Kan det være noe da tro?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke galt, det der.

...men det høres dyrt ut med all elektronikken... Hvor mye vil noe sånt koste? Hvor dypt vil det kunne gå i en så liten kasse uten å måtte kompensere voldsomt ( >9dB) med equaliseren?

...og vil ikke noe sånt kunne bygges inn i et "standard" bassrør for bil med all elektronikken på utsiden i egen boks? Ikke dermed sagt at det ikke skulle være bra...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom vi regner med en romforsterkning på 12dB ved 20 Hz, og 2 stk 12" XLS i 30 liters kasse må vi kompensere med ca 6,5 dB ved 20 hz og 17,5 Hz vil vi nå ved 9 dB forsterkning og rom-gain på 12 dB.

Dersom vi setter et filter med senterfrekvens på 70 Hz til å ta seg av bass-eq-en og lager en q-justering der vi justerer filterbrattheten som igjen gir q-verdien for kassa trimmer vi på denne måten frekvensresponsen til systemet, da kan vi få:

6dB/okt = 70 Hz @ 0 dB, 35 Hz @ -1 dB og 17,5 Hz @ -6dB

med romforsterkning på 0 dB @ 100Hz og 12 dB @ 17,5 Hz får vi omtrent:

6dB/okt = 70 Hz @ +3 dB, 35 Hz @ +5 dB og 17,5 Hz @ +6 dB

Med litt svakere eq kan vi få:

4dB/okt = 70 Hz @ -1 dB, 35 Hz @ -4 dB og 17,5 Hz @ -13dB

4dB/okt = 70 Hz @ +2 dB, 35 Hz @ +2 dB og 17,5 Hz @ -1dB

Vi kan samtidig se på en eq på 6dB/okt @ 53 Hz (siden det er her systemet med naturlig avrulling på 10dB/okt har falt med halvparten, altså 5 dB) får vi omtrent disse tallene:

6dB/okt @ 53 Hz = 70 Hz @ -2 dB, 35 Hz @ -6 dB og 17,5 Hz @ -12 dB

6dB/okt @ 53 Hz = 70 Hz @ +1 dB, 35 Hz @ 0 dB og 17,5 Hz @ 0 dB

For meg er elektronisk korreksjon svært interessant da vi kan komme ned i størrelse Sunfire med 2 x 10", men så bygger vi med 2 x 12" i stedet.

Jeg har gått med disse tankene en stund, men det er først nå jeg føler at det kan oppdrives til en fornuftig pris. Mange av funksjonene kan vi få tak i til en pris på rundt 1800/enhet eller noe rundt omkring der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sunfire bruker vel slavebass. Så det kan ikke akkurat sammenlignes. Eller er det meningen at systemet skal ha slavebass?

For at EQ skal ha noen spesiell hensikt må den jo stilles inn etter hvert enkelt rom og hver enkelt plassering. Det krever jo tilgang til litt måleutstyr og lyst til å eksperimentere. Tror ikke så mange er interessert i en såpass komplisert løsning?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg det hadde vært kult med en sub som gav god lyd med "umodifisert" signal. Altså der kassa og elementet er så godt avstemt at alt man trenger er en forsterker i tillegg.

Men når det gjelder det at det skal bli så komplisert med en equalizer:
    Det er vel ikke verre enn at man kan beregne en fast, anbefalt equalizerinnstilling, slik at dem som ikke har måleutstyr ihvertfall får en subwoofer som er minst like bra som ferdigsubber.

Dessuten har jo alle Hifi-entusiaster innebygget måleutstyr (ører), så det er vel lysten til å tweake lyden som må være til stede, og den er vel der hos de fleste DIYere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørene funker dårlig som måleutstyr. Vi hører riktignok forskjeller på 0,1 dB og enda litt lavere. Men vi hører ikke hvilken av to lyder som er høyest om ikke forskjellen overstiger 2-3dB.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, vet jo at ørene ikke akkurat er nøyaktige som måleutstyr, men det er ørene som skal tilfredstilles når man skal nyte resultatet.
    Hvis ørene sier at lyden er dårlig -> tweak litt mer.
    Hvis ørene sier at resultatet er bra -> slutt å tweake.

I denne forbindelse består tweakingen i å skru litt på parameterne i en equalizer...

Svært forenklet og kanskje litt flåsete, men dersom ørene er fornøyd med sluttresultatet, så er det vel bra nok? (Helt til noen kommer og sår tvilens spire med kommentarer som: "synes du lyden blir bra med en så billig kabel?" :twisted: Men det er en annen historie...)

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •