Hjelp til bygging av Gainclone

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til bygging av Gainclone

Etter mye planlegging og ingen action så kom jeg over en annonse på Hifisentralen hvor det ble solgt 4 LM3875 og 1 PSU pcb'er, men siden dette er mitt første Gainclone-prosjekt så trenger jeg litt hjelp videre i planleggingen.
    Når det gjelder bestilling av deler så har jeg tenkt på Farnell eller Futurlec. Farnell har ganske stor utvalg, men siden Futurlec er billigere så blir det nok det. Slik er handlelisten min:
    Kode:
    **** AMP ****
    8x 22k ohm	motstander
    4x 220 ohm	motstander
    8x 1500 uF 50v 	kondensator
    4x LM3875TF

**** PSU ****
    4x 0.1 	  uF 	polypropylene
    2x 10'000 uF 	electrolytic
    2x 10     uF 	electrolytic
    8x MUR860 	diode
    2x 1 ohm 2w	motstander
    2x 2.2 ohm 2w	motstander
    Hvis dere ser på vedlegget mitt så ser dere det jeg har kommet fram til hos Futurlec. Men det er noen komponenter som jeg ikke finner, som 0.1uF kondensator, og på noen komponenter så stemmer ikke specsa, som 1500uF kondensator. Så derfor lurer jeg på om det finnes noen erstatning for 0.1uF kondensator og om det jeg har finni fram vil funke?

Når det gjelder transformator så er jeg også meget usikker. Har et par stykker som jeg har funnet en god pris på:
    - RINGKJERNETRAFO PRIM:230V SEK:2x30V 300VA
    - RINGKJERNETRAFO PRIM:230V SEK:2x22V 160VA
    - EI-TRAFO PRIM:230V SEK:24V 200VA
    Kan noen av disse brukes ?

Tenkte jeg skulle bygge en stereo forsterker som jeg skal bruke til mine Patos B-400 og det er det denne handlelisten min viser. Seinere så har jeg tenkt å lage meg en stereo forsterker med de to siste pcb'ene som skal drive et mindre anlegg og da tenkte jeg at jeg skulle bruke en BR86 600V 8A Bridge Rectifier som psu.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående trafo så kommer det litt an på hvordan du skal koble dem opp mot chipper. 2x22V på sekundærsiden er fint, men da må du passe på å kjøre "snille" høyttalere impedansemessig (8ohm). Skal du bruke høyttalere som er på 4ohm kan du gjerne gå ned i 2x18V... Størrelsen må bli noe som, 120-150VA for 1 chip, 250-350 for 2 chipper. Noratel skaffer gode trafoer i alle størrelser, jeg betalte i underkant av 400kr inkl. frakt for en 250VA med 2x22V.

Hvor sitter 0,1uf kondensatoren?, vil tippe verdien ikke er kritisk, ta det som er nermest.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da får jeg kikke etter noen andre trafoer.
    Du vet vel ikke om noen lokale sjapper i Kristiansand ?
    Men når det gjelder bestilling av deler fra Futurlec, kan jeg bruke komponenter med litt annen specs eller burde jeg bestille fra Farnell eller Elfa ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med futurlec, men de hadde jo ikke så mye å velge mellom. Farnell har jeg ingen erfaring med, men Elfa har godt utvalg og du vet hvem du handler med. Pass på å kjøpe kondensatorer som passer til kortet, altså at pinnebredden er korrekt. Når jeg handlet deler til min gaincllone hadde ikke elfa MUR860 dioder, men de har MUR820 som etter lesing også skal passe fint til denne bruken, 820 har også samme "TO220-3" innpakning som 860.

Ulveco holder til på Hamar tror jeg, er nok ikke mange lokale sjapper som har slike trafoer som hyllevare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay.
    Etter litt mer leting så fant jeg stort sett det jeg var ute, men holder det med kondensatorer som er på 25v ?
    Vet det blir litt mange n00b spm. men har ikke lyst til å bestille feil deler.
    Så jeg takker for alle som tar seg tid til å svare

Edit:
    Har lagt med et vedlegg som viser den siste lista som jeg har laga på Futurlec.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    25V holder ikke. Når du likeretter må du gange spenningen med 1.414, for 22V på sekundærene får du da ca. +/- 32V ut fra psu. Så du må opp i 40, 50 eller 63V på kondensatorene. Dette gjelder da kondensatorene i strømforsyningen, 2200uf og 10000uf.

Og hvorfor har du både MUR860 diodene og den diodebruen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi når jeg kjøpte de pcb'ene så fulgte det med 1stk PSU og 4stk Forsterker pcb'er. Så da tenkte jeg å lage meg en stereo forsterker med skikkelig psu til mine Patos høyttalere også lage en enkel stereoforsterker med diodebruen til pc'en. Men pc bygget kommer ikke til å skje med det første...
    Men da får jeg sjekke litt andre steder etter deler da.
    Men den 2200uF er ment til å bruke på forsterker pcb'en.
    Det er 0.1uF, 10uF og 10'000uF som er ment å bruke på psu.
    Legger også med de guidene som jeg bruker.
    lm3875rev3.pdf bruker jeg som mal til psu også bruker jeg nigc_kit-users_guide.pdf som mal til forsterker. Dette er fordi jeg har rev 3 av psu og rev A av forsterker.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.. men 2200uf får samme spenningen over seg som de på PSU'en. De er på en måte siste "delen" av PSU biten.. Så den MÅ tåle høyere spenning.

Har du funnt trafo? Bestemt deg for sekundærspenning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke det, men tror jeg kommer til å bestille alt ifra Farnell. Skal ta å sammenlikne med Elfa, men etter det jeg har sett så mener jeg Farnell skal være billigere...
    Når det gjelder trafo så kommer jeg nok til å finne en som har sekdærspenning på 22v. Satt å leste igjennom nigc_kit-users_guide.pdf, som er byggemanualen til LM3875 modulene, og databladet til LM modulen og der fant jeg ut at ca 35v ut fra Psu vil være helt toppers for 8 ohms høyttalere. Fant derfor en trafo med 25v på sekundæren som vil gi litt over 35v ut fra Psu også må man vel trekke ifra litt pga. diodene.
    Hvis dette ikke stemmer så er det bare å arrestere meg. Dette er ting jeg har lest meg fram til, har overhode ingen erfaring med bygg av forsterker...

Edit:
    Her er trafoen jeg har finni på Farnell.

Edit2:
    På den "gamle" Psu pcb'en så er det bare diodene og 2stk 4.7uF. Hvorfor er det så mye større kondensatorer på den nye typen Psu ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser i .pdf fila du la ut så er det anbefalt med 18-22V trafo. 25V er i grenseland og mer ment for folk som har veldig kontroll på hva last de driver og ellers bare vil være ekstreme og på grensen.

Det med at den gamle versjonen har små kondensatorer på PSU siden er vel fordi du ikke vinner så mye på lyden. Det snakkes om mer bass, selv kjører jeg bare 0.1uF avkoblings kondiser og 100uf på PSU siden, og 1000uF inne ved chippene. (Går me planer om litt oppgradring, bl.a holder jeg på å tegne et kort som jeg skal få etset, da økes nok kondensatorbanken også.) Slik ser min beskjedne PSU ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay...
    Er ikke ment å krangle, men det står også dette i .pdf fila:
    ... while voltages above 35V are still well within the range for 8 ohm speakers. ...
    Så da skal det vel gå fint med den trafoen som jeg har finni...
    De har ingen 22v sekundær som passer, da må jeg ned på 18v sekundær. Vet ikke helt ossen forskjell dette vil gjøre, regner med at det vil avgjøre hvor mye output jeg får fra forsterkeren...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du de neste linjene så står det:
    This shows that transformers with 18-22V secondaries are well within reason for many common commercial and DIY speakers. A transformer with 25V transformer secondaries can also be successfully with less of a safety factor.
    Der har med output å gjøre ja, men du tyner på samme tid de termiske egenskapene til chippen, bl.a må du passe på at du har stor nok kjøleribbe.
    Hvis du skal kjøre litt blandigs høyttalere på, så ville spandert på meg en hundrelapp og handlet hos ulveco. Hvor sender farnell fra? Frakt på en tung trafo kan fort bli dyrt hvis de sender fra utlandet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da blir det trafo fra Ulveco. 2x22v sekundær 250VA, m.a.o. samme som du har
    Dette kan fort bli dyrt dette, har en Nad 216 på vei også
    Men må få bestilt så fort som mulig, klør i fingrene!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra dette, du får pøse på med bilder når du begynner å sette det sammen!

Hvis du sammenlikner me mye annet så er det ikke så dyrt, jeg syns min spiller finere enn Harman Kardon forsterkeren min som kost 14-15k ny.. (jeg kjøpte brukt!!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg ikke har tenkt på er et potmeter.
    Noen som har et å anbefale, enten fra Futurlec (Rotary Potentiometers) eller fra Farnell ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50K-100K Dual Logarithmic Taper Pot bør fungere.. men dette er jo ikke "audio"-grade stuff.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •