DIY Seas høyttaler (Thor/Trym) Forslag til byggematerial?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Seas høyttaler (Thor/Trym) Forslag til byggematerial?

Hei Folkens!
    Er nå i planleggingsfasen av min første DIY høyttaler. Har en arbeidskollega som skal hjelpe meg med kabinettet, så kassene skal nok bli bra uansett, men det er finishen jeg frykter. Har grublet litt på alternative materialer til MDF. Vet jo at MDF er det beste å jobbe med, men kunne tenkt meg å bygge i heltre hvis det lar seg gjøre, og dette ikke går utover lyden
    Mulig jeg er helt på tur her, men hva tror dere om å bygge i heltre benkeplate i 28mm fra IKEA??? Har regnet ut at Odin MK III da vil komme på knappe 900 kr. Thor noe dyrere.Se på denne linken.

IKEA | hjem | Kjøkken | Benkeplater | Benkeplater i massivt tre | PRONOMEN Benkeplate

Takker for alle kommentarer:-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten sak med heltre er at du må planlegge litt hvordan platene skal kuttes og settes sammen om du vil ha så lite synlig endeved som mulig. Blir da masse skjæring i 45 grader...

Tror disse benkeplatene er stive nok, og du kan jo også lime/skru et dødere materiale fast i disse platene på innsiden av kassen eller evt en ekstra avstiver.

Vurderer litt et byggesett selv også, men det blir ikke med det første, så jeg kommer nok til å følge litt med på utviklingen her...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heltre er ikke like dødt som MDF, og må derfor stives av mye.
    I tillegg er heltre levende og kan krype og vri seg etter temperatur og fuktighet.
    Med stavlimt heltre er mye av dette eliminert, men jeg vet ikke om jeg hadde villet stole helt på det............

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han som skal hjelpe meg å sette dette i hop lever av (ved siden av offshorejobb) å bygge kjøkken og baderomsinredninger i heltre. Så det blir nok ikke noe problem å få sidene kappet i 45 gr. og limt + lameller. I tilleg så er jo transmissjonslinjen en avstiver i seg selv, den går jo på skrått inni kabinettet. Kommer også til å dempe med asfaltplater for sikkerhetsskyld.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er tre "levende" , så det vil ikke vær like dødt som MDF desverre...
    er nokk mye bedre å bygge kassa i mdf å så kle den med finer.
    vet ikke hvor mye dårligere det bil bli med tre da, men tror ikke det er så mange høyttalerprodusenter som går for den løsninga...
    Men klart, setter du inn godt med avstivere å gjør alt etter boka å litt til, så vil det nokk bli et bra resultat skal du se.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget sub med 28 mm stavlimt bøk. (fra IKEA). Den er selvfølgelig godt avstivet og fungerer utmerket. Bøk er jo også et hardere materiale enn furu. Vet selvfølgelig lite om langtidsstabiliteten til IKEA plater, men den tid den sorg. :???: Dessuten er miljøet i stua stabilt nok til at både veggseksjoner og piano overlever, så jeg er ikke så bekymret for temperatur- og fuktighetssvingninger...

Fordelen med helved er jo at det lett å avrunde kantene med fresen, og få en litt "mykere" profil. Eller man kan frese et spor i alle skjøter og felle inn en trelist av et annet materiale. Eller man kan frese fingerskjøter på kantene som en del av designet. Mange muligheter...
    Stå på! Det er gøy å designe noe nytt.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vev og pølsetull.

At tre er "levende" har ingenting med stivhet og dødhet.

28mm bøk er både mer en stivt/dødt nok og i stua di kan du glemme at det vrir og sprekker.
    Bøk er et stabilt treslag.

Fugplater som dette er ikke langt fra MDF i stivhet. Og har en egenresonans som, iallefall for bøk/eik/ask/valnøtt osv som ligger (etter mine ører) ca. 2/3 av MDF sin.

For ekstra effektfull demping (ikke for ditt tilfelle, 28mm er stivt/dødt) kan man lime spon/furuplater på innsiden.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode kommentarer!!! Jeg tror jeg går for disse treplatene:-)
    Bilder kommer når jeg får kommet i gang. Har dessverre et bad som jeg har lovet å flise før jeg begynner på høyttalerene. Det første jeg kommer til å bygge er delefilterene. Tar det med meg neste gang jeg reiser offshore, så kan jeg sitte i hobbyrommet og lodde:-)
    Jeg tror forresten at jeg går for Odin MK III. I steden for å bygge den som stativhøyttaler, forlenger jeg kabinettet helt ned til gulvet, og fyller det nedre kammeret med sand. Vil også skrå kabinettet 5 gr. bakover og lage en plate (fot) som hele høyttaleren står på. Satser på at den blir ca 100 cm høy. Dette fordi jeg tror Thor kan bli litt "ruvende" i stua. Så kan jeg senere bygge om til Thor hvis jeg ønsker det (Samme elementer og delefilter)
    Roger :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •