Peerless prosjekt, trenger meninger og mulig erfaringer fra andre peerless prosjekter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peerless prosjekt, trenger meninger og mulig erfaringer fra andre peerless prosjekter

Vurderer 4 x Peerless HDS Exclusive 205 og 2 x Peerless DT105H.

Tenker og dele det ene Exclusive elementet på ca 3500hz ved et lowpass filter, og det andre rundt 1000hz slik at det ene blir på en måte "mellomtone" og diskanten da seffølgelig ved 3500 høypass. Virker dette her helt tåpelig ?

Visst, så vurderer jeg også:

2 x Peeless HDS Exclusive 205 med samme diskant, bare med 2 x HDS Exclusive 180 som mellomtone.

Vet ikke om noen har erfaring med slike delinger og element valg, trenger hjelp og råd!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ivertfall ha en egen mellomtone hvis du skal kjøre 2x 8" som bass. Og da gjerne mindre element enn 6"... 4" HDS elementet er veldig fint og relativt linært langt opp i registeret og vil være mye lettere å integrere med diskanten.

Og skrift gjerne diskant til en vifa(peerless v-line) eller seas, av den enkle grunn at de er mye mer brukt enn peerless sine egne diskanter.

Skal du bygge denne helt fra scratch og lage filter og alt slikt selv?
    Finnes det ikke noen eksisterende prosjekter som vekker følelser? Av element valg så ser det ut som du skal legge endel penger i dette!?

Inspirasjon:
    DIY Loudspeaker Projects (han har bl.a en høyttaler med 2x 6 1/2" peerless basser som har blitt litt diskutert før, og mye annet veldig flott.)

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    så en dansk nettbutikk som hadde byggesett m. de elementene
    tror den heter freqense.dk (søk på googel diy speaker building )

gubben

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner byggesett med 2x HDS-180 her:

elektronik tilbehoer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jozho: Vist jeg eventuelt tar 8tommern, får jeg større lydbilde en med en som er mindre en 6? pga jeg er ute etter en litt "rå" høyttaler som tåler litt juling til fest osv.

Norcad, det så veldig lovende ut! Det er med Vifa diskant ikke sant?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da
    det var samme kit som norcad viste til , korrekt adresse er
    Frequense.dk
    der ligger det jo ferdig handleliste på filterbiter og kassetegninger.. de leverer
    også flatpakkede kabinetter hvis man ikke vil bygge selv.
    lønner seg ikke å kjøpe elementer derfra , de er billigere hos ELTEK
    Hvis du ønsker en rå ht. så prøv 2 x vifa P21 39-08 + 25AG 06
    dette hadde jeg i min første diy , koster ikke allverden og spiller både høyt og bra i en 90 ltr kasse
    gubben

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg tar spørsmålet.. ang. "stort" lydbilde så har ikke jeg erfaring til å si noe på det, det komme mye ann på spredningskarakteristikk og baffelutforming.

Angående hva som tåler mest og kan spille høyest er det bare å titte litt på følsomhet og effekttålighet. Se litt på kurvene også, alle elementene bør være innenfor det området hvor kurven ligger ganske flatt. Også må du passe følsomheten til hver gruppe elementer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skal ta hennsyn til følsomheten og eventuelt dempe det som er nødvendig, men men hva mener du med innenfor der kurven er flat, kan du gi et eksempel?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke helt den første linken til og funke, Gubben.. Men ordnet seg som jeg ser Var ikke værst det forslaget heller. Vifa er jo forsåvidt etter min mening like bra som peerless. ikke det at jeg har noen erfaring men.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier det igjen... jeg er ikke noe ekspert, så jeg garanterer ikke at det jeg sier nå er den fulle og hele sannhet. Men here I go, hvis du klikker på bildet som er vedlagt finner du igjen grafene som ligger i databladet til de respektive elementene.. I hovedsak er det den blå linjen vi veier tyngst, denne angir hvordan elementet spiller normalt rett ut fra baffelen. Når man bygger en høyttaler er det(som regel) en bein og fin linje man ønsker. Og hvis du da ser på 8" grafen, så begynner den å bli urolig rundt 1000hz, mens 5" ikke bryter opp før 2-2500Hz. (Markert med røde sirkler.) Og siden du skal spille høyt vil du ikke presse diskanten (selv om den strekker seg langt ned) for hardt. Da bør delingen skje høyere enn 3000hz. Så poenget er altså å kjøpe elementer uten store topper og bunner i det området du vil at det skal spille i. For så å lage et filter som får frekvenskurven for hele høyttaleren til å være så jevn og fin som mulig. Med disse elementene ser (uerfarne)jeg for meg en deling på 400 og 3000 hz. Da med rimelig bratt lav-pass del på mellomtonen.

Dette er ikke lett å få til uten måleutstyr, og et filter til en slik høyttaler kommer fort på 1500-2000kr, om ikke mer. Dette må du huske å ta med i budsjettet. Er det høyt og gæli som er målet blir CV fort ganske gunstige kjøp fremfor DIY i denne kategorien.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å kikke på denne konstruksjonen også:

http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html

John Krutke har også testet en haug med 6-7" som du finner her:

http://www.zaphaudio.com/6.5test/

Ellers har Frequence et par som kanskje er interessant her:

New Page 1

og her:

New Page 1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jozho, har hatt cv-clsc12, var ikke akkurat no prakt vidunder nei!

Så det betyr det er og sette isammen høyttaleren mellom blest mulig "rette" linjer slik at høyttaleren holder den linjen hele veien via hzen etter det jeg har forstått?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad, de to nederste så veldig lovende ut. Må bare skjekke og regne ut hvor mye dem eventuelt blir på til sammen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •