Hvor mye koster sølv til høytalerkabel? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Det som er fordelen med flertrådet kabel er at den er lettere å bøye uten å knekke den.
    Vertfall det jeg vet om.
    Jeg har hatt samme erfaring med enkeltleder av kobber. Sølv, derimot, er så mykt at det går helt fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Hvis du sjekker om dette faktisk er en god pris, og du vil ha så kan jeg skaffe det du trenger neste gang jeg reiser ut. Hvis du ikke har det travelt da, vel og merke. Jeg reiser ut igjen fredag om 3 1/2 uker. Skal ikke koste deg mer en det jeg må legge ut + frakt.
    Hvorfor har dere i offshore-bransjen så mye sølv? Hva bruker dere den til?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man må vel nesten tøye og bøye veldig på en massiv kobberleder før den knekker av, en høyttalerkabel ligger vel stort sett i ro så det bør egentlig gå bra, at de ikke er så lett å ha med å gjøre er en annen sak. Har selv laget DIY høyttalerkabler som består av 3*2,5mm solid core per pol, lakkisolert påtredd bomullstrømpe og pyntestrømpe, stivt som rakkern er det men det går egentlig helt fint er bare ¨bøye dem til :P
    bilde kan ses på mitt anlegg.
    mvh Jørgen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, om man har en solid kabel så blir det masse bøying, ved terminalene osv, det er en grunn til att elektrikere ikke bruker solide kabler til sjøyteledning stort sett offshore bruker en mye flerlederkabler pga alle vibrasjonene i skip/platformer.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    hvorfor vil du egentlig lage din egen kabel? for moro skyld eller? for jeg tror det er veldig lite penger å spare på å lage selv, versus å kjøpe noe massprodusert av god kvalitet..
    Veeeeel....
    Dikemarken slår de fleste rekorder når det gjelder mht. kvalitet og pris.
    Lager/fletter mine egne kabler som jeg er godt fornøyd med:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Vel, om man har en solid kabel så blir det masse bøying, ved terminalene osv, det er en grunn til att elektrikere ikke bruker solide kabler til sjøyteledning stort sett offshore bruker en mye flerlederkabler pga alle vibrasjonene i skip/platformer.
    ja da bør man vel kansje ha noen terminaler med litt kvalitet, det finnes da mange ferdig lagde kabler som bruker solid core ledere, og det er veldig mange som bruker installajsons kabler som høyttalerkabler, har faktisk ikke vært bori noen som er knekt dem av.

Når det gjelder Dikemarken er det en knall kabel til prisen lagde en slike en da den kom igang på hifisentralen funket veldig bra. Men lederne til disse er altofr tykke og jeg tror man kunne fått et enda bedre reuslatat med litt tynnere ledere. Har jo en del ledere liggnede så kansje dette må prøves, er vel bare å få tak iplugger først.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det, jeg har ikke sett noken som har brukt solid kabel, vel det jeg tenke på med solid kabel er at det er EN leder ikkje fleire per fase. Akkurat hva du mener med installasjonskabel er jeg litt usikker på PR(solid)/PN(flere ledere)/RK(enda flere ledere brukes som regel i industri/maritim installasjon osv der det er mye bevegelse, vibrasjon) men det som er også ett problem er at vel solid kabel så vil faktisk lederevnen svekkess LITT per brett/bøy, pga at metall blir porøst.
    Her kan dere se forsjellen jeg mener :
    Installation Cable

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med solid core mener jeg massive ledere, om manbruker for eks. 3 ledere med 3mm solid core ser jeg fortsatt på det som massive ledere. Å bruke slike ledere i kabler er ikke noe skjelden det, audioquest bruker det vel i noen av sine kable, audio magic som selges hos hoium bruker også massive ledere. Med installasjonskable mener jeg selvsagt PR kabel. Er nokk en del som bruker disse ogås som høyttalerkabel, hvis ikke er jo den kjente grøftekablen endel brukt til slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, dette kan være interessant :-)
    vet noen hvor mange ledere man måtte hatt da, for feks. 300w og ca. 2 meter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange ampere er det snakk om, så kan du finne det ut

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er strømmen som til syvende og sist avgjør, og da vil det variere med hva slags høyttalere du har. Hvis du har lettdrevne høyttalere med høy følsomhet holder det fint med til sammen 0.5 kvadrat. Hvis du har veldig tungdrevne høyttalere ville jeg kanskje økt det til det tredobbelte. Det er i alle fall det jeg har kommet fram til i praksis. Du kan sikkert regne på det og komme fram til et helt annet svar hvis du ønsker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Det er strømmen som til syvende og sist avgjør, og da vil det variere med hva slags høyttalere du har. Hvis du har lettdrevne høyttalere med høy følsomhet holder det fint med til sammen 0.5 kvadrat. Hvis du har veldig tungdrevne høyttalere ville jeg kanskje økt det til det tredobbelte. Det er i alle fall det jeg har kommet fram til i praksis. Du kan sikkert regne på det og komme fram til et helt annet svar hvis du ønsker det.
    Jeg har høyttalere på 300w, 103db/1w/1m, 6 ohm...
    Forsterkeren min har bare angivelige 150w per kanal, men er jo ingen vits å skyte seg i foten om man først bytter kabler.

Jeg kjører monster cable original nå..
    Men en annen tanke, er det ikke da en god idè å samtidig bytte kabler inni høyttalerkassene? Mine høyttalere er jo fra år 2000 elns, så kablene er sikkert ikke verdens feteste.

Eller er delefiltrene avhengig av viss resistanse i internkablingen mellom komponenter og filter for å få rett ohm?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Jeg har høyttalere på 300w, 103db/1w/1m, 6 ohm...
    Forsterkeren min har bare angivelige 150w per kanal, men er jo ingen vits å skyte seg i foten om man først bytter kabler.
    Høyttalerne dine er sannsynligvis ganske lettdrevne. Selv om de er rate'a 300W er det ikke snakk om at de trekker mye strøm. Du hadde helt sikkert klart deg fint med ett strekk 0,5 kvadrat sølv. Hvis du ikke skal ha sølv er det sikkert bare å kline til med noe feitere hvis du har lyst.

Er sikkert greit å bytte internkabling også. Jeg har begynt på det, men hadde ikke nok kabel til å trekke til alle elementene. Det går komme senere. Resistansen i internkablingen er nok uvesentlig, så det går helt fint. Men det er mye jobb, og koster fort mer enn det smaker, bare så det er sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne dine er sannsynligvis ganske lettdrevne. Selv om de er rate'a 300W er det ikke snakk om at de trekker mye strøm. Du hadde helt sikkert klart deg fint med ett strekk 0,5 kvadrat sølv. Hvis du ikke skal ha sølv er det sikkert bare å kline til med noe feitere hvis du har lyst.

Er sikkert greit å bytte internkabling også. Jeg har begynt på det, men hadde ikke nok kabel til å trekke til alle elementene. Det går komme senere. Resistansen i internkablingen er nok uvesentlig, så det går helt fint. Men det er mye jobb, og koster fort mer enn det smaker, bare så det er sagt.
    Så du på den url'en tidligere i tråden? man kunne kjøpe en hel rull med sølvtråd på 100 fot. var ikke SÅ dyr egentlig.. billigere enn highend høyttalerkabel og da var lederen isolert

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du på den url'en tidligere i tråden? man kunne kjøpe en hel rull med sølvtråd på 100 fot. var ikke SÅ dyr egentlig.. billigere enn highend høyttalerkabel og da var lederen isolert
    Tenkte du på Homegrown? Jeg har kjøpt derfra tidligere. Kjøpte 50 fot 22 AWG teflonisolert tråd, og mener det kom på rundt 1000,- kr. Det har holdt til 2 m høyttalerkabler pluss internkabling i alt jeg har av cd-spiller, forforsterker og effektforsterker. Jeg er knallfornøyd! Neste gang kommer jeg allikevel til å kjøpe fra Audio Consulting. Audio Consulting - Solid core insulated Silver Wire

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du på Homegrown? Jeg har kjøpt derfra tidligere. Kjøpte 50 fot 22 AWG teflonisolert tråd, og mener det kom på rundt 1000,- kr. Det har holdt til 2 m høyttalerkabler pluss internkabling i alt jeg har av cd-spiller, forforsterker og effektforsterker. Jeg er knallfornøyd! Neste gang kommer jeg allikevel til å kjøpe fra Audio Consulting. Audio Consulting - Solid core insulated Silver Wire
    ja, jeg trenger bare ca. 2 meter til hver høyttaler, samt internkabling.
    tviler på jeg åpner recieveren min, da den bare er noen måneder gammel :P

men jeg snublet over denne siden:
    Speaker Wire

han har mye negativt å si om "fine kabler", hehe..
    anbefaler dere å lese... Står en del om resistans i kabler, m.m.

det er jo påstander da, jeg vil gjerne se målinger/utregninger+++ i andre retningen også! dvs. som støtter sølvkabelfanatikerene

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det er jo påstander da, jeg vil gjerne se målinger/utregninger+++ i andre retningen også! dvs. som støtter sølvkabelfanatikerene

målinger som sier at en høyttalerkabel vil låte bedre enn en annen kommer du neppe til å se på enstund Sølv leder noe sånt som 4% bedre enn kobber, og dette kan man utligne med bruk av tykkere kobberledere. Jeg sier ikke at jeg mener det ikke er forskjell på kabler, for jeg er vel en av idiotene som tror på slikt, men du kommer neppe til å få se noen målinger eller teorier som holder vann når det gjelder ht.kabler.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er jo et kontroversielt tema. Du kan lese side opp og side ned med kabeldiskusjoner på alle hififorum.

Egen erfaring tilsier at utforming, isolasjon og materiale har mye mer innvirkning på lyden enn standard parametere som for eksempel resistans. Jeg bruker ikke sølvleder fordi de har lavere motstand, liksom.

Her er det bare å teste ut selv. Men ikke bruk en masse tid og penger på kabler hvis du har et budsjettanlegg. Dette er mer for de som prøver å tweake lyden maks.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er jo et kontroversielt tema. Du kan lese side opp og side ned med kabeldiskusjoner på alle hififorum.

Egen erfaring tilsier at utforming, isolasjon og materiale har mye mer innvirkning på lyden enn standard parametere som for eksempel resistans. Jeg bruker ikke sølvleder fordi de har lavere motstand, liksom.

Her er det bare å teste ut selv. Men ikke bruk en masse tid og penger på kabler hvis du har et budsjettanlegg. Dette er mer for de som prøver å tweake lyden maks.
    ok, men det betyr at jeg er dum om jeg kjøper sølvkabler til mitt anlegg :P
    har liksom pioneer 1016 reciever, infinity med 15" bass, etc. og monster cable original. kabellengden er dog. kort også.

om jeg en dag lager meg UCD moduler fra hypex, skal jeg heller lage internkabling med sølv :-)

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men det betyr at jeg er dum om jeg kjøper sølvkabler til mitt anlegg :P
    har liksom pioneer 1016 reciever, infinity med 15" bass, etc. og monster cable original. kabellengden er dog. kort også.

om jeg en dag lager meg UCD moduler fra hypex, skal jeg heller lage internkabling med sølv :-)
    Da ville jeg heller spart pengene til forsterker, høyttalere og cd-spiller sånn i første omgang. Her er det mye mer å hente enn på kabler!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •