xxls sub - ferdigstilling/finish

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

xxls sub - ferdigstilling/finish

Nå har eg kjøpt meg en dsw-250 forsterker og peerless xxls 844 er på vei i posten. i garasjen står 9 plater med 25mm mdf, så nå skal det bygges kasse

Eg holder nå på å simulere forskjellige kasser og oppsett i bassbox 6 pro.
    og har kommet frem til en 100liters kasse tunet til ca 17hz. da vil jeg få 106db @ 18hz, og hvis eg legger på ett 6db/oct lavpass filter ved ca 40-50hz vil eg få en meget lineær respons fra 17-18hz og opp til 100hz. elementet vil ikke overgå xmax før ca 15hz @ 300W.
    Noen som syns dette var en god ide?

med 80mm rørdiameter får eg ifølge bassbox pustelyder mellom 12,5 og 17,5hz. Men tatt med i beregningen at eg bruker koniske bassrør, + at det sjelden er så høye signaler ved så lave frekvenser, tror dere at eg likevel kommer til å bli plaget av pustelyder? Hvis eg eg opp til 10mm rør blir røret for langt, og får ikke tak i mellomstørrelser som er koniske.
    og en liten ting til, burde eg lage eget rom for dsw-250'en? taper eg noe stivhet eller tetthet på å ikke lage eget rom til den?

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørest intresangt ut har planer om et lignende bygg selv men det har liksom ikkje vorte...men det kan fort endre seg. har du vurdert slaver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slaver blir for dyrt for meg. dette blir ett 3000kr's prosjekt materialene har eg fått gratis, forsterkeren kjøpte eg brukt, og elementet nytt. vips, der var budsjettet brukt opp:P men kommer til å strekke meg litt siden eg må kjøpte rør og slikt, og lage finish. noen tips på kor eg kan kjøpe 85mm koner? 85mm port ville hvert ideellt, minimalt med portbråk og får akkurat plass i lengden.
    Holder på å designe kassen nå. foreløpig er den 60*65*50 (H;B;D)cm med masse avstivere og eget rom til forsterkeren. vet ikke om eg trenger dobbel baffel eller ikke..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tuner denne til en linear respons "på papiret", må du huske på at du vil få en del room gain i tillegg.
    Kan fort bli romlebass og mindre trykk en ønsket.

Jeg ville nok forsøkt en mindre kasse, med en noe snillere avrulling.
    Problemet blir jo et langt rør det ikke enkelt blir plass til i kassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    responsen blir slik. for å kompensere med room gain kan eg jo bare enten flytte -6db/oct filteret opp litt, eller ikke ha det i det hele tatt.
    ka tror du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som en grei løsning, forutsatt at du er så "uheldig" at du får roomgain rundt 20 Hz da..
    Men room gain kan vel kontrolleres litt med fasejustering hvis det blir for mye av det gode.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis eg skulle fått for mye boost ved noen frekvenser pga room gain. kan eg ikke bare fikse på det elektronisk? dvs ved hjelp av en equalizer?

har prøvd med mindre kasser. eg får da snillere avrulling, men også en del tidligere avrulling, uten å vinne noe særlig amplitude.
    denne kassen virket perfekt siden den kan spille relativt høyt (?) 106 db, og går svært dypt ved dette lydtrykket uten at den overgår xmax. Dette vil også være ett problem i en mindre kasse. elementet vil overgå xmax en del tidligere.

Men vil bassen være slappere i en større kasse? dvs mindre kontrollert?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med equaliser vil du jo kunne dempe utsatte frekvenser ja.

Jeg vil si at 106 dB rundt 20 Hz virker ganske så bra, og i tillegg uten at Xmax overstiges er jo ikke så værst

Bassen vil vel generelt bli litt tregere i større kasser tror jeg, men hvis Xmax overstiges i mindre kasse ville jeg behold den større kassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg tror eg tuner den litt høyere, ca 20 hz. vil da få 108,5 db @ 21hz @ 300w. og den er langt unna xmax. kassen blir 150liter - 50 liter til forsterkerkasse,avstivere, bassrør og element. så Vb=100l. er ikke helt sikker på port-plassering og størrelse enda, kan ha den på siden av kassen. ifølge bassbox burde eg ha nærmere Ø10cm. men tror dere Ø8,5cm blir for lite?
    de utvendige målene er 65*50*60 (B*D*H)

edit: et par bugger på noen av hullene til anstiverne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Nå har eg kjøpt meg en dsw-250 forsterker og peerless xxls 844 er på vei i posten. i garasjen står 9 plater med 25mm mdf, så nå skal det bygges kasse

Eg holder nå på å simulere forskjellige kasser og oppsett i bassbox 6 pro.
    og har kommet frem til en 100liters kasse tunet til ca 17hz. da vil jeg få 106db @ 18hz, og hvis eg legger på ett 6db/oct lavpass filter ved ca 40-50hz vil eg få en meget lineær respons fra 17-18hz og opp til 100hz. elementet vil ikke overgå xmax før ca 15hz @ 300W.
    Noen som syns dette var en god ide?

med 80mm rørdiameter får eg ifølge bassbox pustelyder mellom 12,5 og 17,5hz. Men tatt med i beregningen at eg bruker koniske bassrør, + at det sjelden er så høye signaler ved så lave frekvenser, tror dere at eg likevel kommer til å bli plaget av pustelyder? Hvis eg eg opp til 10mm rør blir røret for langt, og får ikke tak i mellomstørrelser som er koniske.
    og en liten ting til, burde eg lage eget rom for dsw-250'en? taper eg noe stivhet eller tetthet på å ikke lage eget rom til den?
    Du har valgt feil element til en så stor kasse.
    844 fungerer best i små kasser.
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg bygget kassen på 50-60 liter maks og avstemt til 20-25 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har spurt eltek om å få gjøre om på ordren , endre det til 847. gjorde dette på søndag, så tror det skal funke. har ikke fått noen "ordre avsendt" mail enda ihvertfall. Men uansett så tror eg at eg kommer til å vinne mye på å bruke en såpass stor kasse til mitt oppsett på 844 eller 847. Men hvis du har noen gode argumenter mot å bruke disse elementene i en 95 liters kasse så tar eg imot de med stor takk.
    Selv ser eg bare mer spl på de lavere frekvenser, uten at xmax'en blir overgått.får en meget fin kurve som går gradvis nedover. f3 @ 27hz, 108db @ 20hz @ 10,5mm Cone displacement. dvs har fortsatt 2mm å gå på.

hvis eg bruker 60 liters kasse tunet til 23hz, vil eg få f3 @ 34hz, 105db @ 20hz. Lite fristende sammenlignet med 95 liter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har spurt eltek om å få gjøre om på ordren , endre det til 847. gjorde dette på søndag, så tror det skal funke. har ikke fått noen "ordre avsendt" mail enda ihvertfall. Men uansett så tror eg at eg kommer til å vinne mye på å bruke en såpass stor kasse til mitt oppsett på 844 eller 847. Men hvis du har noen gode argumenter mot å bruke disse elementene i en 95 liters kasse så tar eg imot de med stor takk.
    Selv ser eg bare mer spl på de lavere frekvenser, uten at xmax'en blir overgått.får en meget fin kurve som går gradvis nedover. f3 @ 27hz, 108db @ 20hz @ 10,5mm Cone displacement. dvs har fortsatt 2mm å gå på.

hvis eg bruker 60 liters kasse tunet til 23hz, vil eg få f3 @ 34hz, 105db @ 20hz. Lite fristende sammenlignet med 95 liter.
    847 kan du fint bruke i opptil 150 liters kasser.
    Det er også det elementet jeg vil anbefale til ditt bruk og kasse.
    Og ikke se deg blind på disse kasseberegnings programmene!
    De gir veldig gode utgangspunkt,men det er bare prøving og feiling som kan gi deg sinnsykt god bass fra selvbygg.

Prøv 847 i en kasse på 90-120 liter avstemt til 20-25 hz feks,det bør kunne gi deg meget god og kraftfull bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmh, jeg fikk 844, Må si eg er litt skuffet over servicen på dynabel. jeg sendte mail og spurte om de kunne skifte til 847. fikk ikke noen respons på det, og to dager etter d fikk eg mail om at pakken var sendt. to dager etter det igjen var en 844 i posten. og eg har fortsatt ikke fått noen respons på mailen eg sendte. de kunne i det minste svart!

jajja..
    men eg vil no likevel ha litt lydtrykk på lave frekvens. får gjøre det beste ut av det. Kommer nok til å prøve med en 95 liters kasse likevel. og heller lage meg en 8-bånds eq til å fikse f.eks room gain og slikt.

foreløpig står elementet i dne gamle dantax-kassen med dsw-250 forsterkeren. tunet til 30hz (hadde ikke lengre rør:P). og eg må si eg e meget imponert foreløpig, har ikke spillt så mye enda og ikke så høyt. men bassresponsen er ekstremt mye bedre, og myye dypere

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent Tuning

Her er en lik til hva som påvirker tuningsfrekvensen utenom lengden på røret, verdt å lese tror jeg:-D

EDIT: se spesielt under "Driver tested with various vent lengths"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmh! meget interresant! takk for linken!
    så da er kassen min i realiteten muligens tunet til ett sted rundt 20-25hz. pent. er bare noen cm klaring mellom utgangen på røret og platen den står på, det gjør nok tuningen litt lavere også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmh, jeg fikk 844, Må si eg er litt skuffet over servicen på dynabel. jeg sendte mail og spurte om de kunne skifte til 847. fikk ikke noen respons på det, og to dager etter d fikk eg mail om at pakken var sendt. to dager etter det igjen var en 844 i posten. og eg har fortsatt ikke fått noen respons på mailen eg sendte. de kunne i det minste svart!

jajja..
    men eg vil no likevel ha litt lydtrykk på lave frekvens. får gjøre det beste ut av det. Kommer nok til å prøve med en 95 liters kasse likevel. og heller lage meg en 8-bånds eq til å fikse f.eks room gain og slikt.

foreløpig står elementet i dne gamle dantax-kassen med dsw-250 forsterkeren. tunet til 30hz (hadde ikke lengre rør:P). og eg må si eg e meget imponert foreløpig, har ikke spillt så mye enda og ikke så høyt. men bassresponsen er ekstremt mye bedre, og myye dypere
    Synd med elementet da,men ringer du å spør så får du bytte det!
    Du må aldri stole på E-post i slike tilfeller,for det er mulig at de ikke leses før et par tre dager senere...
    Forøvrig så har jeg bare gode erfaringer med Eltek,god service og de er meget behjelpelige ved feilkjøp.

Forresten hyggelig at det hjalp med et bassrør i gamle kassen din.
    Og ikke gå deg vill i disse beregningsprogrammene,bruk de bare som et utgangspunkt og eksperimenter med lengden på rørene!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    holder nå på å teste litt på høyere volum. virker meget lovende. har hørt at den vil kunne spille en del høyere etter litt innspilling? men burde eg være forsiktig med å skru for mye opp i begynnelsen eller er det bare til å gje på?
    har funnet ut at 3 min ut i "engel" på rammsteins "lichtspielhaus"-dvd, er det to partier med høye signaler antageligvis under 20hz. for der kommer det nesten ikke noe lyd fra wooferen, men den overgår xmax så til de grader. kommer bare en slapp floppelyd av overgått xmax:P og bassrøret blåser opp til sterk storm. fikk litt sjokk før eg skjønte ka d var.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er hvordan kassen blir seende ut inni. platene var visst 22mm (stod på) men når eg målte var de over 23mm.. jajja ikke viktig.

jeg holder på å dele opp platene. bruker fres og sirkelsag. bruker kantfres for å få de lengdene som skal være like, til å bli like på millimeteren. har ikke skills eller utstyr nok til å få det til med sirkelsag. denne fremgangsmåten skaper MYE spon:P

tror dere denne kassen vil være stiv nok? (stiv nok er relativt, men mener såpass stiv at eg ikke hadde fått noe særlig bedre lyd av stivere kasse). vurderer også dobbel baffel. wooferen blir montert i press mot ene avstiveren, som dere ser.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er hvordan kassen blir seende ut inni. platene var visst 22mm (stod på) men når eg målte var de over 23mm.. jajja ikke viktig.
    Hvis det er MDF med finer på, så er de alltid litt tykkere

Den kassen ser helt suveren ut, spør du meg, kjempebra om du får det like bra til i praksis som på "papiret"...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hvis det er MDF med finer på, så er de alltid litt tykkere

Den kassen ser helt suveren ut, spør du meg, kjempebra om du får det like bra til i praksis som på "papiret"...
    det er sponplater, gulvspon. er derfor eg lurer på om det vil holde!

takker så mye

men angående innspilling av elementet.. kan eg skade det hvis eg ikke er forsiktig i begynnelsen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •