xxls sub - ferdigstilling/finish - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Måtte nesten berre legge inn eit innlegg her då mitt og ditt prosjekt blir ganske like, ang kasse og type element iallfall. Det eg lurer på er om det programmet du bruker tek hensyn til platetjukn osv., og regnar ut kor store plater ein må sage? Kunne tenkt meg eit slik program.

Planen min er btw 2 kasser à ca. 110 liter med 2 xxls12" 844 i. HS500 til forsterkar. Tungvint å sitje og teikne opp dette for hand når ein he pcen tilgjengeleg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker lightwave, et forholdsvis avansert modellering og animeringsprogram. eg må lage alle platetykkelser og slikt manuellt.
    min kasse blir som sagt 50*65*60 (H*B*D) og alle platemålene er beregnet på 25mm spon. platetykkelsen kan endres uten noen særlig forandriger av platemålene. ihvertfall ikke på den måten eg bygger på. dvs ekstraordinært flittig bruk av kantfres

du kan få all info om mål på alle platene og alt slikt hvis du vil. og evt flere bilder hvis du trenger det! bare til å si ifra så hvis du vil øke volumet kan du jo bare lage en kasse som f.eks er bredere, for så og endre platemålene etter det.

dsw-250 forsterkeren min har forresten en liten tendens til å brumme litt når den står på, men uten lydsignaler. trafoen står nok for mesteparten av "bråket", men hører også tydelig at elementet lager litt støy. er det noen måter å fikse dette på? eller skal det bare være slik? Den holder også på temperaturen selv om den ikke spiller. dvs hvis eg har brukt den en stund, slik at eg kjenner den er litt varm. så stopper eg lydsignalene, så en time eller fem senere er den fortsatt lunken. skal det være slik? eller?

ingen som vet noe om innspilling av elementet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som har noen forslag på mine spørsmål?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ble nok årets dårligste byggetråd i og med at eg ikke har kamera får se om eg kan låne ett til limingen og finishen begynner.

foreløpig har eg skjært ut alle platene, holder nå på å lage hull og slikt i dem
    en ting jeg lurer på ang. avstivere, og det er om eg må være veldig forsiktig med å lage for små hull i de, slik at luften ikke kommer lett nok forbi dem. skal det veldig mye til før det blir problemer av dette? har ganske mange avstivere siden eg bare bruker 22mm mdf på en 95liter netto (150L brutto:P) kasse. 5 eller 7 kraftige avstivere + eget rom til forsterker som dere ser på bildet eg postet tidligere.

trenger lim som ekspander en del. funker sånn polyeuthettlerant-lim bra? (husker virkelig ikke hva det her) hvordan er denne å jobbe med?

har bestemt meg for å tune kassen til ca 21,5hz med ett rør på 10x50cm. men vurderer litt å sette inn ett rør til som kan proppes igjen. i uproppet tilstand vil den være tunet til 30hz, og ifølge bassbox pro vil eg få meget lovende spl-kurve ned til litt under 30hz. med litt eq-ing vil eg kunne få en fin lineær kurve på 113db ned til 29 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynner nå og bli ferdig med subben, er bare finish igjen. har sett mye film og spillt mye høy musikk med den, og eg må si eg er imponert over slagkraften og trykket. rister bra. ett problem er at det er ganske lett å lokalisere subben, dvs det virket som det kommer resonans som ikke skal være der. kan dette være fordi eg ikke har noe som helst demping inni kassen kanskje? er noe av dempematerialet til biltema brukbart?
    problem nr 2 er at eg ikke har noe rumble filter enda. så den har en tendens til å overgå xmax med film. etter eg er ferdig med finish og slikt tenkte eg å bygge en.. hmm.. pre-preamp:P, med 8-bånds eq og rumble filter @ 19 eller 20hz.

men først skal ihvertfall monsteret snart lakkeres, så det eg lurer på er hvor mange m^2 man får dekket pr sprayboks med "quick" lakk. de utvendige målene på suben er 65*60*52, så må nesten vurdere om det er mulig å spraylakke den uten å ruinere meg på lakk.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne se/høre resultatene etterhvert, for jeg har en DSW-400, og har vurdert å bytte min 13" focal i en XXLS, men visste ikke om forsterkeren var god nok?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dsw-400 er definitivt god nok. for meg virker det som dsw-250 har god kontroll på elementet, selv ved høye lydtrykk!

akkurat nå sliter eg bare ekstremt med plassering. rommet mitt er svært uheldig, med svært mye dødpunkter for bassen, og ekstrem forsterkning akkurat ved døren:P enkelte steder i rommet høres det ut som subben er slått av.. irriterende..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focalen min stopper lydtrykket ved 110dB ukjent hvilke frekvens, men til vanlig musikk lytting, rock, og diverse plastikk musikk... Har du målt noe på din eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har ikke tatt noen målinger, (bortsett fra med singstar mic, for å sammenligne nye og gamle kassen:P) men teoretisk sett (ifølge bassbox pro) skal 400 watt gi maks ca 116db@80hz. lengre ned i frekvens kommer det jo veldig an på kassen, men på min skal det, fortsatt veldig teoretisk sett, være 110db mellom 21 og 35hz.
    vet ikke hvor stor sammenheng det er mellom dette og realiteten. skal kjøpe en behringer måleting når eg får råd og sjekke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •