Bygging av 120 wats gainclone monoblokker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av 120 wats gainclone monoblokker

Forsterkerbyggesettene som finnes på dagens selvbyggermarked kommer i en rekke varianter. Alt fra ferdigbyggede modulsett der sluttbrukeren kun kobler modulene sammen i et velegnet kabinett, til basisbyggesettene der en etser kretskort og bygger opp alt fra scratch.

Da dette er første gang jeg bygger forsterker for HiFi-bruk falt valget på et enkelt, rimelig og vellutprøvd byggesett fra kanadiske Audiosector. Settet basserer seg på en Opp-Amp fra National Semiconductor som i min konfigurasjon skal kunne levere opp mot 2x120 W i 8 Ω i dual mono. I byggesettet leveres kretskort, tilhørende komponenter og byggetegninger. For å få en komplett forsterker trenger en i tillegg transformator, kjøleribbe, ekstra kondensatorer og et egnet chassis.

Budsjett for prosjektet:

Byggesett fra Audiosector: 550 kr
    2 stykk ringkjernetrafoer: 1000 kr
    Diverse kontakter: 100 kr
    Ledninger til intern kabling: ? kr
    Kabinetter: ? kr
    Kjøleribber: ? kr
    Kondensatorer: ? kr

Etter å ha pakket ut byggesettet (raskere enn en femåring på julaften) kunne jeg førnøyd konstantere at alle delene var på plass. Kan knapt vente med å varme opp loddebolten, selv om det sikkert ikke blir bygging før i morgen

Link til produsenten av byggesettet DIY Chip Amplifier Kits, PCB's, Components and Information.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, dette blir nok bra..Fungerer disse greit til å drive et par rumperistere eller..??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke være noe problem, hvis rumperisterne da ikke er altfor tungdrevene. Nesten ferdig med loddingen nå, så flere bilder kommer i løpet av kvelden. Vet at flere her på forumet har bygget gaincloneforsterkere bassert på denne chippen før (LM4780) så du kan jo søke i forumet og høre med dem om det kommer til å fungere tilfredstillende

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, takk...
    Gleder meg til å se bilder.. Har du bestemt deg for noe kabinett eller..??
    Blir spennende å se sluttresultatet..;o)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et par timer bak loddebolten var alle komponenter loddet fast på sin tiltenkte plass på kretskortet. Selve chipen (LM4780) var dog litt kronglete å lodde på siden pinnene på denne sitter ganske tett sammen. Etter litt roting i skuffer fant jeg heldigvis en spole med tynnere loddetinn, og da gikk alt som en lek

Det store spørsmålet nå er hvilken ringkjernetrafoer jeg skal kjøpe, og om jeg bør går for 300VA eller 400 VA per monoblokk. Fordelen med å bruke trafo på 300VA er at jeg kanskje slipper å benytte softstarter i oppsettet, mens 400 VA igjen kanskje gir litt mer stabil strømforsyning av forsterkeren.
    Er det noen av dere som har tidligere erfaringer med denne forsterkerkonfigurasjonen, eller generell erfaring på området?

Tenkte å bestille trafoene fra Elfa hvis ikke noen av dere har tips om hvor jeg kan få dem rimeligere (kanskje endatil brukt? 2x24V sekundærspoler, 300VA/400VA)

Er taknemmelig for alt av innspill dere måtte ha:-D

(På bildene under ser dere kretskortet med likeretteren og selve forsterkerkretsen)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Oki, takk...
    Gleder meg til å se bilder.. Har du bestemt deg for noe kabinett eller..??
    Blir spennende å se sluttresultatet..;o)
    Når det kommer til kabinett er monoblokkene fra Electrocompaniet (AW 180 monoblock) det store forbildet. Electrocompaniet: If music really matters
    Da metallsløyd foreløpig er ukjent territorium for meg er jeg like spent som dere på hvordan sluttresultatet blir;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget dette kit'et. Det blir veldig bra hvis du er nøye med jordingen og unngår jordsløyfer. Husk også på at 4780 chip'en må isoleres mot kjøleplaten, siden kapselen ligger med -Vcc spenning (hvis jeg husker rett).
    Jeg brukte 2 stk 250 VA trafoer og synes det var helt tilstrekkelig.

Før du kobler til høytalerne så bør du måle likespenningen på utgangen. Hvis 4780 chipen drives DC koblet så vil den ha en likespenning på høyttaler utgangen som kan variene fra 10-15 mV til et par hundre mV i verste fall. Produksjonsvariasjoner gjør at dette varierer fra eksemplar til eksemplar. To av mine chip'er hadde så stort avvik, at jeg moddet kretsen og brukte AC kobling i den ene forsterkeren jeg bygde, for å få likespenningen på utgangen på akseptabelt nivå.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette!
    Det er jo flere her inne som har gjort noen meget fine selvbygg, både med Hypex, ColdAmp, Gainclone og andre varianter. Moro å lese om og se litt bilder fra prosessen.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis forsterkeren er på 120w i 8 ohm er vel 250va mere enn nok? skulle vel holde sånn ca til 250w (x2) og hvis den dobler effekten i 4 ohm (noe den sikkert ikke gjør) så er du oppe i 240w...

Med dette settet så går det stort sett i å lodde og montere ikke sannt? høres passe avansert ut for meg... etsing av printkort o.l. tror ikke jeg hadde giddi.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å se kabinettet også..Så lenge man tar seg litt tid så blir det nok bra..Selvgjort er vellgjort er det noe som heter..;o)
    Som eXa sier så er slike lodde og monteringskit passe vanskelige for de fleste av oss..Det krever jo fort en del mer utstyr hvis man skal etse print kort selv osv..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så mange deler som skal til på en slik gainclone... det er mulig å lodde point-to-point... Men det ser kanskje pittelitt kråkereir ut:

(NB: akkuratt slik som det er på bildet funket ikke bra, det ble endret endel før det fungerte skikkelig, men det er fortsatt point-to-point loddet!)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, dette settet er helt greit å lodde sammen Hadde i utgangspunktet tenkt å etse printplatene selv og bestille delene direkte fra Farnell, men dette ble dyrere enn å bestille det ferdige kit'et fra Audiosector:? (Dette grunnet minimumsantallet en måtte bestille av noen komponenter)
    Når det kommer til trafo så anbefaler Peter Daniel (karen som selger kit'et) minimum 300VA så jeg tror jeg går for det. Har mistanke om at han har litt høyere krav til lydgjengivelse enn hva jeg har, men kan jo ikke skade med litt ekstra fundament når det kommer til PSU

Spennende å se hvordan du har gjort det Jozho Tviler på at jeg hadde hatt nok tålmodighet med loddebolten til å gjort det på samme måte, spesielt med tanke på at chippen jeg bruker har dobbelt så mange pinner som den du har brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Jeg har bygget dette kit'et. Det blir veldig bra hvis du er nøye med jordingen og unngår jordsløyfer. Husk også på at 4780 chip'en må isoleres mot kjøleplaten, siden kapselen ligger med -Vcc spenning (hvis jeg husker rett).
    Har lekt litt med tanken på å koble chippen rett på kjøleribba og isteden isolere denne fra chassis og jord. I mine tanker vil chippen da lettere kvitte seg med varmen. Er det noen ulemper med en slik løsning?
    Du skriver også om DC spenning på utgangen. Hvordan innvirkning har dette på høyttalere? Er det slik jeg tror at membranen vil oppleve en konstant kraft (utover eller innove alt etter polaritet) og dermed lettere bevege seg ut av det lineære området?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det farligste med DC på utgangene er at det går varmgang i spolen, og det uten at det lager serlig lyd. Men dette er jo godt utprøvde kit, ta en kjapp sjekk med multimeter før første test med høyttaler for å være sikker.

Tror 300VA er fin størrelse, er mye varmetap i disse chippene. Selv kjører jeg 250VA på min med 2x50W.

Følger spent med Gaincloner er jo en fantastisk gave til den enkle DIY'er som vil har godlyd uten å blakke seg helt.

EDIT: Ser du etterlyser plasser å kjøpe trafo. www.ulveco.no har mye større utvalg enn det ELFA har. Og grei -no bullshit- servic. Jeg sendte mail om bestillig, og en uke etter dukket den plutselig opp på posten. No fuzz.

EDIT2: Ser ulveco sine sider er nede, ivertfall nå, kan sikkert bestille gjennom Noratel - transformer, reactor and power supply / Noratel / ~ Velkommen til Noratel ~ også. Ulveco er en del av Noratel.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc_Nobel
    Det store spørsmålet nå er hvilken ringkjernetrafoer jeg skal kjøpe, og om jeg bør går for 300VA eller 400 VA per monoblokk. Fordelen med å bruke trafo på 300VA er at jeg kanskje slipper å benytte softstarter i oppsettet, mens 400 VA igjen kanskje gir litt mer stabil strømforsyning av forsterkeren.
    Forslag til enkel og billig softstart: bestill én NTC, fra f.eks Elfa, som du monterer i serie med primærviklingen:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har spurt, kanskje fordi de vet?
    Jeg vet ikke så derfor spør jeg: Hvordan låter egentlig disse forsterkerne?
    Er litt skeptisk til slike hybrid-løsninger, men de funker kanskje ok?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke med andre sine, men min låter fantastisk

(ivertfall bedre enn HK-recieveren min.... og hvis vi ser bort fra en irriterende ringning/ressonans ved enkelte frekvenser...)(min er ikke lagt av noe kit, bare et koblingsskjema og masse rot)(men ikke misfortå, den låter faktisk ikke gale, rigningen oppstår bare av og til på f.eks piano som triller på de høyere tangenter)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ingen som har spurt, kanskje fordi de vet?
    Jeg vet ikke så derfor spør jeg: Hvordan låter egentlig disse forsterkerne?
    Er litt skeptisk til slike hybrid-løsninger, men de funker kanskje ok?
    Letet litt rundt på nettet før jeg valgte dette kitet, men fant mest omtaler av forsterkere bygget på LM3875 chippen til National Semiconductor ("lillebroren"). 6moons audio reviews: Audiosector Patek
    Alt jeg har funnet av informasjon tyder på at forsterkere bygget på "storebroren" har nogen lunde lik klangkarakteristikk og leverer et luftig detaljert lydbilde men med litt bedre kontroll i dypbassområdet. Skal hvertfall komme tilbake med min personlige vurdering når byggverket er ferdig, og hvis de låter bra, prøvd å få testet dem på et referanseanlegg med litt mer kyndig lytterpanel:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lydkvaliteten på disse modulene?
    De er jo latterlig billig iforhold til veldig mye annet ferdigbygd.

-J

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc_Nobel
    Letet litt rundt på nettet før jeg valgte dette kitet, men fant mest omtaler av forsterkere bygget på LM3875 chippen til National Semiconductor ("lillebroren"). 6moons audio reviews: Audiosector Patek
    Alt jeg har funnet av informasjon tyder på at forsterkere bygget på "storebroren" har nogen lunde lik klangkarakteristikk og leverer et luftig detaljert lydbilde men med litt bedre kontroll i dypbassområdet. Skal hvertfall komme tilbake med min personlige vurdering når byggverket er ferdig, og hvis de låter bra, prøvd å få testet dem på et referanseanlegg med litt mer kyndig lytterpanel:wink:
    Glimrende!
    Venter i spenning på resultatet!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •