Bygging av 120 wats gainclone monoblokker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jacjan
    Hvordan er lydkvaliteten på disse modulene?
    De er jo latterlig billig iforhold til veldig mye annet ferdigbygd.

-J
    Sjekk ut diyAudio Forums - AudioSector-chip amp kits, dacs, chassis. Dette er diskusjonstråden hvor Peter Daniel (mannen bak byggesettet) svarer på spørsmål angående kitet, og hvor en ellers finner mye nyttig og unyttig informasjon

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc_Nobel
    Har lekt litt med tanken på å koble chippen rett på kjøleribba og isteden isolere denne fra chassis og jord. I mine tanker vil chippen da lettere kvitte seg med varmen. Er det noen ulemper med en slik løsning?
    Det er riktig at du får avgitt litt mer varme uten et isolasjonselement mellom chip'en or kjøleribba. Men jeg liker ikke tanken på at kjøleribba holder -35 Volt spenning. Det skal så lite til før noen kommer borti med noe av metall, og kortslutter hele greia til jord. Da ryker ganske mange deler...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Det er riktig at du får avgitt litt mer varme uten et isolasjonselement mellom chip'en or kjøleribba. Men jeg liker ikke tanken på at kjøleribba holder -35 Volt spenning. Det skal så lite til før noen kommer borti med noe av metall, og kortslutter hele greia til jord. Da ryker ganske mange deler...
    Du er absolutt inne på noe der:-? Vet du hvor jeg får tak i slike isolasjonselementer til denne chippen da? På eldre forsterkere/strømforsyninger til data, har jeg sett at de bruker gummilignende små firkantige biter. Er det dette du har brukt på din, eller har du brukt flytende isolasjonspasta?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hvis forsterkeren er på 120w i 8 ohm er vel 250va mere enn nok? skulle vel holde sånn ca til 250w (x2) og hvis den dobler effekten i 4 ohm (noe den sikkert ikke gjør) så er du oppe i 240w...
    Eh... vent nå litt. I parallell konfigurasjon er dette kittet ca 120W i 4 ohm med +- 35 volt DC strømforsyning, altså 2x24 Volt AC. I bro-koblet konfigurasjon er kittet ca 120 watt i 8 ohm, men da kan du ikke ha mer enn +- 25 Volt DC strømforsyning, altså 2x18 volt AC.

Så hvis du bruker 2x24 volt trafo som du skriver, så må du ha parallell konfonfigurasjon, og får 120 Watt i 4 ohm og 60 Watt i 8 ohm.
    Sjekk Nationals application note på http://www.national.com/ds/LM/LM4780.pdf

Derfor synes jeg 250 VA trafo er mer enn nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc_Nobel
    Du er absolutt inne på noe der:-? Vet du hvor jeg får tak i slike isolasjonselementer til denne chippen da? På eldre forsterkere/strømforsyninger til data, har jeg sett at de bruker gummilignende små firkantige biter. Er det dette du har brukt på din, eller har du brukt flytende isolasjonspasta?
    Jeg slet litt med å få tak i isolasjonsskiver til denne størrelsen chip. Hverken Elfa eller Farnell hadde noe som passet. Elfa har silikonduk i ark på 300x300mm som du kan klippe ut det du trenger av, men du får jo ganske mye til overs da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Eh... vent nå litt. I parallell konfigurasjon er dette kittet ca 120W i 4 ohm med +- 35 volt DC strømforsyning, altså 2x24 Volt AC. I bro-koblet konfigurasjon er kittet ca 120 watt i 8 ohm, men da kan du ikke ha mer enn +- 25 Volt DC strømforsyning, altså 2x18 volt AC.

Så hvis du bruker 2x24 volt trafo som du skriver, så må du ha parallell konfonfigurasjon, og får 120 Watt i 4 ohm og 60 Watt i 8 ohm.
    Sjekk Nationals application note på http://www.national.com/ds/LM/LM4780.pdf

Derfor synes jeg 250 VA trafo er mer enn nok.
    Har benyttet overnevnte datablad som toalettlektyre de siste 2 ukene Hadde i utgangspunktet tenkt å benytte den i bridged konfigurasjon, men fikk forståelsen av at en måtte benytte balansert inngangssignal da (hvis det ikke bare er jeg som er helt på jordet). Så i parallell konfigurasjon som jeg falt tilbake på går det fint med 2x24 V AC.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og da er det 60 Watt i 8 ohm og 120 watt i 4 ohm. Du trenger altså ikke så voldsomt overkill med store trafoer, og kan spare inn litt her.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man mulighet til enkelt å velge hvordan man kjører disse chippene på kretskortet? (Kan forsåvidt lese litt selv også..)

EDIT: Har lest litt, er jo ikke store endringene som gjører, så da blir spørsmålet om dette lar seg gjøre lett på kretskortet, følger det med gode instruksjoner i kittet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kittet til Peter Daniel og Brian Bell er det veldig greit. Kretskortet støtter både bridged og paralell kobling avhengig av hvilke komponenter du putter inn hvor, og hvilke inn og ut kontakter du bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var tiden kommet for å sette meg inn i litt kondensatorteori Med kitet fulgte 4x 1500uF 50v Panasonic FC Capacitors, noe jeg alene syns blir litt puslete. Tenkte derfor å sette 1 stykk 10 000 μF 50 V i parallell med hver av disse, slik at forsterkeren får mer kontroll i det viktige bassområdet. Det store spørsmålet da er hvilke kriterier som ligger til grunn ved valg av kondensator for at disse skal gi et positivt bidrag til forsterkerens lydbilde. Elfa har f.eks snap-in elektrolytkondensatorer av merket Jamicon til kr 17.70 per stykk, samt mange andre merker til den mangedobblede prisen. Noen som har innspill om hvorfor jeg ikke burde velge de billigste og i såfall hvorfor?

Skal til Oslo kommende helg, noen som vet om forhandlere der som selger kondensatorer?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker å velge kondensatorer med høy rippelstrøm og lav resistans. Det kan noen ganger være en fordel å parallellkoble kondensatorer med lavere verdi for å få ned resistansen.
    Personlig har jeg aldri klart å høre noen fordel ved å benytte spesial hifi kondensatorer i strømforsynlingen (Black Gate ol.). Men så hører jeg ikke forskjell på en 50 cm signalkabel til 100 kr og en til 1000 kr. heller ...ops:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •