Grei framgangsmåte for minimalt med pussing/sparkling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grei framgangsmåte for minimalt med pussing/sparkling?

Hmm, etter å ha ergra meg over kor lang tid det alltid skal ta å få eit kurrant resultat ved å sparkle igjen skruhòl, begynte eg å tenke ut ein alternativ måte. For meg er det ganske uaktuelt å bygge ei kasse kun ved hjelp av lim og tvinger, då eg føler for å vere på den sikre sida. Så her er det eg he tenkt ut:

PS: At kassene blir tunge ser eg ikkje som noko minus

Vi tek for oss bygging av ein senterkanal.

Steg 1:
    Bunn/topp-plater, og sideplater blir limte saman. Alle desse fire platene har samme djubd, for å få til ønska resultat. Også ein avstiver blir plassert i midten av kassa.

Steg 2:
    Front- og bakbaffel blir skrudd og limt fast. Litt vanskeleg å forklare utan å kunne bruke eit tegneprogram, men desse baflane skal gå heilt ut alle vegar. Baflane skal ikkje fellast inn. Til no er dette eit heilt vanleg bygg, og neste steg(i byggeprosessen iallfall) ville vore å begynne med sparklinga, men;

Steg 3:
    Ytterligare ein front- og bakbaffel blir limt utanpå dei baflane som er skrudde fast. Godt med lim blir brukt imellom baflane. Og så er poenget at denne baffelen blir skrudd fast frå innsida av kassa. Altså tvers igjennom den innerste baffelen, og ca. halvvegs igjennom den ytterste baffelen. På denne måten er alle skruhòl skjult.

Steg 4:
    Handoverfres blir brukt til å runde av alle hjørner, og kassa blir pussa med feks. 240 papir etterfulgt av 320. Om arbeidet med samansetjinga av bitane er gjort fint, burde dette også vere minimalt med arbeide. Kan vel muligens også vere greit å legge eit tynt lag med sparkel over heile kassa, men dette tek ikkje mange minutt å pusse vekk.

PS: Tek ikkje med andre delar av byggeprosessen her(tetting av sammenføyinger, demping osv.), kun sjølve bygginga av kassa.

Virkar dette som å vere ein god måte å begynne å bruke for å bygge kasser? For eg føler eg har nådd mi grense med sparkling :P

Tenkte sjølv at eg skulle teste å bygge min senterkanal(dynabel c11) på denne måten i morgon, og kjem dermed til å komme med mine meininger ang. denne måten å bygge på.

Kan hende fleire he brukt denne byggemetoden før, men for meg var det ein ny idè som holdt meg våken storparten av natta. Det vil jo også gjere at ei kasse kan byggast ferdig på ein dag, i forhold til å måtte vente fleire dagar på tørking av sparkel/epoxy, nedpussing osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke hva du skal med alle diise skruene :?:
    Liming blir [minst] like sterkt som hel ved. Med tretapper blir det enda sterkere.

Ellers så er jeg enig i at fres er uunværlig for å få pene kanter.

Et tips til for lite pussestøv: Bruk av "sikling" (skrape). Kan i stor grad erstatte bruk av sandpapir.

Svein.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville dessverre hatt ein negativ placebo-effekt på meg å kun bruke lim, det hadde blitt noko eg satt og tenkte på, så må nok dessverre bruke skruar :/ Hmm, sikling ja, fann ingen på biltema, men fann.....eit eller anna som dei kallar sikling på clas ohlson, men bildet sa meg ikkje mykje. Er det ei slik "skiskrape"?

Tretappar er absolutt ei løysing ja, men er det ikkje veldig vanskelig å treffe akkurat? Bruker jo mykje tretappar på jobb, så he no tilgang til det, men såg for meg det var vanskeleg.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet nesten lik en skiskrape ja.
    Som sikling kan du gjerne bruke blader for tapetkniv, dvs de lange som du knekker av når spissen / eggen sløves.
    Som sikling skal du imidlertid bruke HELE bladet.
    Hold bladet gjerne med begge hender, og med toppen av bladet hellende litt mot deg i forhold til eggen, trekker du bladet over flaten som skal sikles, samtidig som du legger et visst press på bladet.
    Da drar du av alle ujevnheter i overflaten, men porer i denne blir du ikke kvitt! Dermed må du belage deg på litt sparkling, men også sparkel kan selvsagt sikles.
    Det går fort med endel blader, så kjøp i alle fall en 5-pack!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tandstad om at det føles bedre med å skru kasser...Syntes det blir litt slapt med bare lim, men det holder sikkert..Hvilket lim bruker dere når dere kun limer kassene deres i MDF...???

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polyurethanlim.
    Ekspanderende, slik at det tetter / fyller opp eventuelle ujevnheter i flatene. Sterkt som fy, men trenger fire-fem timers herdetid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Scrooge..Hvor får man kjøpt dette..??? Maxbo og andre byggvareforetninger eller er dette spesialvare...???

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal seiast at eg aldri he prøvd ekspanderande lim før sjølv, men he høyrt mykje bra om dette. I sommer testa eg å bruke kun trelim(på to mdf-plater kun for å teste) og det holdt også veldig godt, og eg hadde planlagt å kun bruke trelim på mi neste kasse. Men eit par dagar seinare skulle eg hive desse testbitane, og då stod eg att med eine biten i handa :O

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de siste 10 årene ALDRI skrudd ei eneste plate når jeg har laget høyttalere, og jeg har ikke hatt et eneste problem, dette alt fra AV-Bass, BEL, diverse subkasser til bil med 10-15" elementer til min siste hjemmekinosub med 2x12" TC2+.

Har brukt vanlig trelim i "gamledager", nå går det i ekspanderende polyurethan lim.

Skruer er bare for de som ønsker å lage seg ekstra arbeid, eller styggere kasse. :twisted:

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Takk Scrooge..Hvor får man kjøpt dette..??? Maxbo og andre byggvareforetninger eller er dette spesialvare...???
    Jeg har kjøpt dette hos Eltek.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Jeg har de siste 10 årene ALDRI skrudd ei eneste plate når jeg har laget høyttalere, og jeg har ikke hatt et eneste problem, dette alt fra AV-Bass, BEL, diverse subkasser til bil med 10-15" elementer til min siste hjemmekinosub med 2x12" TC2+.

Har brukt vanlig trelim i "gamledager", nå går det i ekspanderende polyurethan lim.

Skruer er bare for de som ønsker å lage seg ekstra arbeid, eller styggere kasse. :twisted:
    Dette eg også har funne ut no Aldri meir skruar!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg må gå over til lim jeg også da, det er sikkert bra nok i massevis..Er bare det at man føler seg sikrere med noen skruer..
    Da blir neste byggeprosjekt (som er hjemmekino sub) kun limt...Så får vi se..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette poleurethan-limet er noe h****te å jobbe med. Klissete og fælt. Trenger lang tid i press. Vanskelig å fjerne overflødig lim. Eneste årsak jeg ser til evt. til å bruke dette er glissne skjøter som trenger ekspanderende lim.

Dersom flatene er tørre og saget rett, er hvitt snekkerlim helt topp. Trenger forholdsvis kort tid i press. Overflødig lim fjernes lett med tørkepapir og/eller fuktig klut mens det er fuktig, eller skrapes av nå det er delvis herdet.

SveinB

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein_B
    Dette poleurethan-limet er noe h****te å jobbe med. Klissete og fælt. Trenger lang tid i press. Vanskelig å fjerne overflødig lim. Eneste årsak jeg ser til evt. til å bruke dette er glissne skjøter som trenger ekspanderende lim.

Dersom flatene er tørre og saget rett, er hvitt snekkerlim helt topp. Trenger forholdsvis kort tid i press. Overflødig lim fjernes lett med tørkepapir og/eller fuktig klut mens det er fuktig, eller skrapes av nå det er delvis herdet.

SveinB
    ENIG. brukte en del ekspanderende lim og det ble mye klin. er bare å legge litt pressisjon i saginga det så skal det ikke bli så mye sparklejobb.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Absolutt ikke spesialvare!
    Slikt lim får du kjøpt i nær sagt alle jernvareforretninger. Og som nevnt lenger oppe i tråden er det noe klin å jobbe med, om man søler.
    Den største fordelen med dette limet, i alle fall i høyttalersammenheng, er at det har en god tettende egenskap.
    Noe som kan være vel verdt å ta med seg, om man bygger lukkede kasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer..Men hva sitter best, dette poleurethan-limet eller vanelig snekkerlim..?? Masse tvinger og litt styr må man jo frem med uansett hvis man kun skal lie så herdetiden er ikke så nøye for meg.. Det ble nevnt tidligere i tråden at det var vanskelig å få bort, gjelder dette også ved pussing før siste finish før kassen skal males/lakkes..?? Hvis dette er tilfelle kan det ikke være lett å få en helt glatt flate..??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør ikke si om det ene er sterkere enn det andre, men jeg holder en liten knapp på polyurethan-utgaven.
    Tvinger slipper man ikke unna, medmindre man bruker skruer i kombinasjon med liminga.
    Da fungerer jo skruer som "tvinger", rund baut!

Man bør "under marsjen" fjerne mest mulig av limet på overflater som skal behandles / pusses, Aceton er anbefalt til dette.
    Det som man samtidig sal være klar over, og som du setter fingeren på Bing, er at spesielt MDF får en annen hardhet i de flatene som er berørt av limet. Dermed er det fort gjort å risikere "søkk" i området utenfor disse, om man ikke er oppmerksom på dette når man pusser / sliper. Sikling er å anbefale!
    I og med at MDF "herdes" ved påføring av lim, kan man nyttigjøre seg denne fordelen i andre sammenheng.
    Alle som har jobbet litt med MDF vet at snittflatene er ganske porøse, noe som også gjelder for freste endeflater.
    Stryker man polyurethanlim på disse, oppnår man to ting: Flatene
    "suger" atskillig mindre maling / lakk, det andre er at man får en mye mer motstandsdyktig overflate mtp støt og slag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mye nyttig Scrooge..Har som sakt bare skrudd og limt tidligere og da slipper man tvingene ja..Er fristende og prøve seg på et bygg her, må innrømme det, hehe..
    Så trikset var å smøre limet på ender også ja,hmmm, sikkert ikke dumt..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke mye erfaring med MDF bygg, men endel møbler og andre konstruksjoner i tre, spon og metall.. Hvordan er det å høvle endene på MDF platene etter at de er kappet opp med en elektrisk høvelbenk slik at alle ender blir helt hundre og alle plater blir like store der de skal være det..?? Har du prøvd dette Scrooge..??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt behov for høvling, i og med at jeg har overlatt all kapping av plater til et profesjonelt verksted.
    Men jeg kan ikke tenke meg annet enn at høvling må bli minst like bra i en velegnet benk?
    Vet ikke om du har lest i tråden om mitt DIY sub-prosjekt? Det kan jo hende at du kan snappe opp ett og annet om MDF osv der? Er endel bilder å kikke på der....
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •