Lukket kasse med "downfiring".

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lukket kasse med "downfiring".

Hei!

Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette? Vil dette fungere like bra som om å ha elementet til siden eller opp? Hvor stor avstand må jeg i tilfelle ha fra elementet ned til gulvet?
    Tenkte bygge en sub med SB12 størrelse og komponenter, bare benytte downfiring.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle ikke det fungere?
    For å ta de til det kjedsommelige omtalte SVS PB 12 og Plus/2, har jo disse to elementer montert "downfiring", i likhet med flere andre.
    Noen vil sikkert hevde, (og kanskje med rette?) at et element som peker rett mot lytteposisjon vil gi mere punch.
    For egen del har jeg tre sub-varianter, og felles for alle er at de har elementene montert downfiring. Jeg kan i alle fall si at jeg ikke føler at jeg mangler eller mister noe, ved en slik løsning.
    Avstanden fra baffel til gulv har jeg holdt mellom 40 og 60mm, noe som faller ganske godt sammen med hva f.eks SVS benytter seg av.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adire Audio har lagt ut en metode for å kalkulere hvor mye konen vil sige ned som følge av gravitasjonen, ved montering vannrett. De fleste typiske subwooferelementer har ganske stive oppheng nå om dagen, men Peerless XLS egner seg ikke ifølge denne metoden (det er ikke snakk om mye over grensa, men likefullt over).

Så lenge elementet har pusterom ut mot omverdenen minst like stort som membranarealet burde det gå fint. Regn ut hvor stort areal avstanden mellom gulv og kasse gir på hver side og summér for alle de fire sidene. Et 12" element har en membranflate på rundt 550cm^2

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo et "forferdelig" regnestykke du linket til?
    Uten at jeg på noen måte betviler resultatet. Men hva vil en / et element-sag på en halv til én mm bety i praksis?
    Membran, spider og svingspole vil få en offset i forhold til det ideelle ja, men hvor ligger egentlig ulempen? Er den mekanisk- eller lydrelatert?

Ellers var jo regnestykket for membranareal kontra nødvendig areal rundt dette en grei måte å finne en minimumsavstand for element mot gulv.
    Men den avstanden som f.eks SVS benytter på sine PB-løsninger kan vel likefullt stå som en rettesnor?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du slipper regnestykket hvis du benytter WinISD pro, plott inn tall i henhold til bruksanvisning og så får du et tall på nedheng under "Advanced parameters" Gloss kallers det her og blir opgitt i %. Da er det bare å passe på at du ikke får røde tall. Litt jobb med å legge inn data er det jo.. men du slipper å finne frem penn og papir

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det var jo et "forferdelig" regnestykke du linket til?
    Hæ, jeg skjønner ikke hva du mener? (en elektroingeniørspire synes slikt er bare kos )

Uten at jeg på noen måte betviler resultatet. Men hva vil en / et element-sag på en halv til én mm bety i praksis?
    Membran, spider og svingspole vil få en offset i forhold til det ideelle ja, men hvor ligger egentlig ulempen? Er den mekanisk- eller lydrelatert?
    Ja er det korte svaret . Det lydmessige resultatet følger av de mekaniske forutsetningene. Hvis elementet har mindre slaglengde den ene veien som følge av siget så er det den korteste lengden som bestemmer maksimal slaglengde før man er utenfor gapet. Om den millimeteren har så veldig mye å si i praksis vet man ikke før man har prøvd, men det er kjekt å vite hva som skjer med konstruksjonens egenskaper som følge av designvalg.

Ellers var jo regnestykket for membranareal kontra nødvendig areal rundt dette en grei måte å finne en minimumsavstand for element mot gulv.
    Men den avstanden som f.eks SVS benytter på sine PB-løsninger kan vel likefullt stå som en rettesnor?
    Selvfølgelig, det funker jo for dem. Jeg har ikke regnet på hvor mye åpning de har under der siden jeg aldri har vurdert SVS selv eller tatt en i nærmere øyesyn, men det er det sikkert noen andre her som fort kan fikse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hæ, jeg skjønner ikke hva du mener? (en elektroingeniørspire synes slikt er bare kos )
    Utvilsomt!
    Men for en som fortsatt sliter litt med Ohm´s lov og Wheatstones bro ser det nesten uoverkommelig ut! :?

Ja er det korte svaret . Det lydmessige resultatet følger av de mekaniske forutsetningene. Hvis elementet har mindre slaglengde den ene veien som følge av siget så er det den korteste lengden som bestemmer maksimal slaglengde før man er utenfor gapet. Om den millimeteren har så veldig mye å si i praksis vet man ikke før man har prøvd, men det er kjekt å vite hva som skjer med konstruksjonens egenskaper som følge av designvalg.
    Joda, dette henger selvsagt sammen. I praksis spiller man vel sjelden så hardt at man nærmer seg yttergrensene for slaglengden. Og så lenge man holder seg innenfor rimelighetens grenser, så har en begrenset slaglengde den ene veien lite å si for lyden? Men i et laboratorium vil man muligens kunne avdekke visse avvik, kanskje i fasesammenheng? Bare en gjetning fra min side.

Selvfølgelig, det funker jo for dem. Jeg har ikke regnet på hvor mye åpning de har under der siden jeg aldri har vurdert SVS selv eller tatt en i nærmere øyesyn, men det er det sikkert noen andre her som fort kan fikse.
    Helt sikkert.
    Og så lenge man holder baffelarealet på et rimelig nivå i forhold til avstand mellom gulv og baffel, så er man jo på den sikre siden.
    Den siste formelen vil nok være den mest aktuelle vil jeg tro? Sjøl måtte jeg i alle fall "kompromisse" mtp den avstanden i mitt siste DIY-prosjekt, uten at det oppleves som noe problem.
    Btw; takk for svaret!

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm...
    hva har d å si hvilken vei ellementet "sikkter" da.?
    blir d noe bedre når d slår ned mot gulvet enn fram i romet..?:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visste jeg hadde sett det regnestykket en gang før.. Takk for linken!!
    Da står det egentlig mellom en SB12 replica eller en PB12+ replica... hm, valgets kvaler....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •