Sub, har elementer, trenger forslag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub, har elementer, trenger forslag

Jeg har følgende bil Bass elementer liggende:

2 stk Rockford Fosgate RFR 2212

2 stk Rockford Fosgate RFR 2215

12 tommerne har jeg foreløpig brukt i mitt hjemmekino anlegg drevet av en Technics SU-VX700 integrert forsterker (2x90Wrms@8ohm) tilkoblet subutgangene på min Nad T743 surround receiver.
    De har da vært montert i Thorshov bilrekvisitas teppekledde 35L lukkede bilkasser med spolene seriekoblet for å få "Technicsvennlige" 8 ohm per side.

Men for det første er ikke dette akkurat vakkert og se på og for det andre har jeg blitt fryktelig nyskjerrig på hva 15 tommerne kan gjøre i passende kasser med ca 2x120Wrms@4ohm per stk
    (1 kanal fra 2stk Technics A900s effektforsterkere på hver spole, mao 1stk 900s per basselement)

Stua er vel i overkant av 50kvm og er ikke direkte tungt møblert,
    basskassene bør kunne plasseres relativt nært inntil bakveggen siden jeg har ei dør ca 50cm fra nevnte vegg på ene siden.

Spørsmålet blir da egentlig om jeg skal bruke portede kasser for en frekvensgang lavt ned på 20 tallet, eller om jeg skal kjøre med lukkede kasser og satse på at rommet hjelper til med å få fram de laveste oktavene.

Jeg har Caad 4.0 å leke med når det gjelder kasser, men er ikke så inne i hvordan rommet påvirker frekvensgangen

Det hadde vært hyggelig om noen av dere med noen bygg på nakken kunne legge inn en kommentar eller 2

Edit:
    Bør jeg vurdere å bruke 12 tommerne til å bygge 3 veis sidehøytalere med de elementene jeg har i mine nåværende 2 veis høytalere i tillegg til 15 tommerne som subbasser? (8,5" + diskant fra Morel)
    eller blir dette bare bortkastet tid, materialer og elementer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kommentar? er det virkelig ingen her som har noen ide om hvordan et rom påvirker "output" fra en sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Jeg har følgende bil Bass elementer liggende:

2 stk Rockford Fosgate RFR 2212

2 stk Rockford Fosgate RFR 2215

12 tommerne har jeg foreløpig brukt i mitt hjemmekino anlegg drevet av en Technics SU-VX700 integrert forsterker (2x90Wrms@8ohm) tilkoblet subutgangene på min Nad T743 surround receiver.
    De har da vært montert i Thorshov bilrekvisitas teppekledde 35L lukkede bilkasser med spolene seriekoblet for å få "Technicsvennlige" 8 ohm per side.

Men for det første er ikke dette akkurat vakkert og se på og for det andre har jeg blitt fryktelig nyskjerrig på hva 15 tommerne kan gjøre i passende kasser med ca 2x120Wrms@4ohm per stk
    (1 kanal fra 2stk Technics A900s effektforsterkere på hver spole, mao 1stk 900s per basselement)

Stua er vel i overkant av 50kvm og er ikke direkte tungt møblert,
    basskassene bør kunne plasseres relativt nært inntil bakveggen siden jeg har ei dør ca 50cm fra nevnte vegg på ene siden.

Spørsmålet blir da egentlig om jeg skal bruke portede kasser for en frekvensgang lavt ned på 20 tallet, eller om jeg skal kjøre med lukkede kasser og satse på at rommet hjelper til med å få fram de laveste oktavene.

Jeg har Caad 4.0 å leke med når det gjelder kasser, men er ikke så inne i hvordan rommet påvirker frekvensgangen

Det hadde vært hyggelig om noen av dere med noen bygg på nakken kunne legge inn en kommentar eller 2

Edit:
    Bør jeg vurdere å bruke 12 tommerne til å bygge 3 veis sidehøytalere med de elementene jeg har i mine nåværende 2 veis høytalere i tillegg til 15 tommerne som subbasser? (8,5" + diskant fra Morel)
    eller blir dette bare bortkastet tid, materialer og elementer?
    Tolvtommerene dine har veldig fine data,spesielt for en litt større bassreflekskasse.
    100 liter pr element og avstemt til 20 hz burde gi deg mildt sagt heftige dypbassopplevelser!
    Ønsker du forøvrig bare litt bedre og dypere bass enn de 35 liters kassene gir deg i dag så øk volumet til 60 liter pr element i trykkammer,
    det kan bli en bra løsning for fin bass.

Og jeg hadde nok kastet meg på en løsning med en stereoforsterker pr element,ja
    Femtentommerene dine krever litt store kasser,men hvis du kan leve med det så blir det jo enda villere.:-P

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for porter tenker jeg, men siden ingen rom har like akustiske egenskaper er det jo ikke lett å si noe om resultatet i rommet ditt. Plassering av sub er jo nærmest en egen vitenskap som "trenger" dertil egnet måleutstyr.

Ang de sidehøytalerne kaster du vel ikke bort noe som helst siden det faktisk er morsomt å bygge/eksprimentere?
    Og man lærer jo som kjent av å feile så..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger ut en målsatt skisse av rommet, med (øsnket) plassering av sub og høyttalere, kan nok noen her komme med tips og erfaringer tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis du legger ut en målsatt skisse av rommet, med (øsnket) plassering av sub og høyttalere, kan nok noen her komme med tips og erfaringer tenker jeg.
    Som sagt så gjort
    Håper tegninga er forståelig :-D

Ps ser nå et mitt øyemål når det gjelder stua er helt borti granskauen
    (bommet med 11kvm)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slinger
    Tolvtommerene dine har veldig fine data,spesielt for en litt større bassreflekskasse.
    100 liter pr element og avstemt til 20 hz burde gi deg mildt sagt heftige dypbassopplevelser!
    Ønsker du forøvrig bare litt bedre og dypere bass enn de 35 liters kassene gir deg i dag så øk volumet til 60 liter pr element i trykkammer,
    det kan bli en bra løsning for fin bass.

Og jeg hadde nok kastet meg på en løsning med en stereoforsterker pr element,ja
    Femtentommerene dine krever litt store kasser,men hvis du kan leve med det så blir det jo enda villere.:-P
    12 tommerne i 100L portet til 20 hz ser jo bra ut på papiret, men hvordan blir effekt tåligheten i så store kasser?

PS et spørsmål. når man beregner kasser til høytalere som skal deles aktivt skal man da angi noen seriemotstand?
    ser nemlig at mitt program setter inn 0,6 ohm i dette feltet, noe som gir stort utslag på frekvensgang og kassevolum.
    men denne kan vel settes til 0 når man ikke har noen spole i serie med elementet??

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •