jormot monterer romperister

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

jormot monterer romperister

Etter at jeg har sett flere her som bygger romperister bare måtte jeg også ha. Begynte med godstolen, type American Recliner (made in U.S.A.). Har målt litt og fundert før og kommet til at det er mulig å montere en 15" høyttaler i ryggen hvis den ikke er for dyp. Men i dag måtte jeg bare realisere det og dro til Ljudia og kjøpte BR-25. Den kosta nå nesten 500,-, synes å huske at den kosta 350,- før jul.

Det første jeg gjorde var å ta av ryggen. Vet hvordan det gjøres for stolen kom pakket i to deler i sin tid.

Så snudde jeg setet opp-ned for å finne en plass til riste-enheten.

Understellet var enkelt å demontere. En skrue holder spaken som låser vippen, frigjør rygglenet og feller ut fotskammelen én operasjon. 4 skruer holder understellet til seteramma. Tenkte først å skru fast BR-25 midt under setet, men der var det litt trangt. Sidene i ramma er brede nok, der er det også god plass og BR-25 kommer ikke i veien for bevegelige deler.

Bilde fra en annen vinkel der ramma hvor BR-25 skal monteres synes bedre.

Måtte klippe vekk litt av trekket (øverst i høyre hjørne), men det synes ikke fra utsiden. BR-25 ligger oppå trekket i venstre bildekant.

BR-25 skrus fast med 4 skruer. Skruene som følger med er av så bløtt materiale at skruesporet ble ødelagt før jeg fikk skrudd dem helt inn. Hverken philips- eller pozidriv-bit passet helt. Hadde noen grovgjengede herdete treskruer som jeg brukte. Sikret dem med kontaktlim, det er mulig å få løs igjen hvis nødvendig.

BR-25 er kanskje lettere å se fra denne vinkelen. Understellet er skrudd på igjen.
    edit: ser nå i bruksanvisningen til Clark Sythesis at den burde vært montert med aksen vertikalt.

Her mangler det visst noe...

Sånn, ja, der kom seteryggen på plass igjen.

Kobling
    Har lånt Kenwood KRF-V5030D 5 x 80W midlertidig og fikk frigjort Pioneer forsterkeren til sub. Har brukt ene kanalen på BSA-247, 120W, til å drive BR-25. Henter signalet fra tape REC OUT på Kenwood og sender det via BX-01E aktivt delefilter på 50 Hz med bare 12 dB/oktav før det går inn på BSA-247. Da blir styrken på romperisteren uavhengig av volumet. En liten ulempe med det er at når telefonen ringer og jeg trykker "Mute" så sitter jeg fremdeles og rister.

Første prøve
    Begynte forsiktig med nivået - BR-25 tåler bare 50 W - og skrudde gradvis opp til jeg kjente noen kraftige smell akkurat som om magneten bånna. Skrudde litt ned igjen. Trakk opptil 7 ampére ut av 12 volt batteriene! Bør kanskje lage en "overload indikator lampe" som tenner ved 50W? Stoppinga i Recliner'en er så myk at jeg kjenner lite i baken, men armlenene rister godt :-).
    Vibrasjonene fordeles godt til begge sider fra den ene BR-25 og det er plass til en BR-25 til på andre siden av seteramma hvis jeg synes det ikke er nok med én. Med en høyttaler i ryggen blir nok dette bra.

Enig med de som sier at romperisteren må kobles ut når man hører musikk. Det er utrolig mye bass/trommer som ligger under 50 Hz.

Så nettopp Simpsons. Der var det ingen dype toner, så jeg hadde helt glemt romperisteren da snøskredet kom. Det kjentes som jeg var midt oppe i det!

Nå ligger Star Wars 3 klar i DVD-spilleren. Det var vel der det var noen skikkelige dype frekvenser i åpningsscenen.

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med rumperister!

Ser du gikk for en "ordentlig" løsning istedet for basselementløsningen så mange av oss andre har kjørt, men til 500kr så er det jo ca samme prisen.

Hva med å koble rumperisterforsterkeren på sub ut på din hjemmekinoforsterker (eller benytter du ikke dette?)?

I såfall vil ristinga følge volumet av lyden. Meget god løsning (ser i min tråd om rumperister hvordan dette kobles)

Fortell gjerne mer om hvordan den rister og hvor du føler det osv...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker, Crazysteps!

Ville sikkert vært suverent i en pinnestol eller gammel kjøkkenkrakk av massivt tre, men en stol med amerikansk stopping (dimensjonert for 150 kg+) demper veldig godt. Ikke fullt så god demping i armlenene så der kjenner jeg det godt.
    Men jeg har jo ikke noe annet å sammenligne med enn noen sekunder prøvesitting på Elektroworld messa i høst.

Det er mulig du leste innlegget mitt før det var redigert ferdig, Crazysteps, jeg bruker med hensikt "tape REC OUT" til romperisteren for å få maks signal hele tiden uavhengig av volumet.

edit: har koblet om etter Crazysteps forslag og det fungerer bedre.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Selv liker jeg at det er en viss sammenheng mellom lydtrykk og rumpetrykk

Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Enig med de som sier at romperisteren må kobles ut når man hører musikk. Det er utrolig mye bass/trommer som ligger under det hørbare området (som regnes for under 50 Hz).
    Det hørbare området har vel tradisjonelt blitt regnet som 20Hz-20KHz

Om du setter delefilteret på din aktive sub (vet ikke om du har en, men sånn generelt mener jeg) til f.eks 40Hz så skal jeg love deg at du hører det godt!

Leste igår at det var like stor forskjell mellom 20Hz og 40Hz som mellom 20KHz og 100Khz, så er et stort gap det er snakk om.

Jeg har min rumperister delt på 40Hz, men tror nok det hadde gjort seg enda bedre ved ca 25-30Hz.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    Det hørbare området har vel tradisjonelt blitt regnet som 20Hz-20KHz
    Du har helt rett. Jeg har endret mitt opprinnelige innlegg for ikke å gi bevisst feilinformasjon til de som leser innlegget senere.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste igår at det var like stor forskjell mellom 20Hz og 40Hz som mellom 20KHz og 100Khz, så er et stort gap det er snakk om.
    Ja, en oktav representerer en dobling av frekvensen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min rumperister delt på 40Hz, men tror nok det hadde gjort seg enda bedre ved ca 25-30Hz.
    Sub-utgangen på delefilteret mitt BX-01E er justerbar fra 50 - 250 Hz. Mulig jeg kommer til å lodde sammen et eget LP-filter med tiden. Så langt er det bedre jo mer det rister!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å koble rumperisterforsterkeren på sub ut på din hjemmekinoforsterker (eller benytter du ikke dette?)?
    Takker så mye for tips, det trenger jeg. Det jeg har funnet ut så langt er at Kenwood'en gir lyd på sub utgangen bare når høyttalerne er satt til "normal". Må få tak i en bruksanvisning. Synes lydbildet blir bedre balansert når jeg setter front og senter til "large", de går ned til 25/20 Hz ifølge spesifikasjonene. 3 høyttalere spiller vel bedre enn én dypt også?

En annen ting er at jeg må dempe volumet såpass mye av hensyn til naboene at jeg tror ikke jeg vil få nok utstyring på romperister-forsterkeren hvis jeg kobler den til sub out. Det skal prøves.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du gikk for en "ordentlig" løsning istedet for basselementløsningen så mange av oss andre har kjørt, men til 500kr så er det jo ca samme prisen.
    Sofaen skal få basselementer, jeg har to 12 tommere liggende. Med en 15 tommer i midten bør det bli brukbart. Tror jeg kommer til å koble alle i parallell. 8 ohm/3 = 2,7 ohm. Må bare finne en forsterker som klarer den lasten hvis ikke BSA-247 bilstereoforsterkeren klarer det.

edit: har ombestemt meg. BSA-247 klarer ikke mindre enn 4 ohm. 12 tommerne er montert under hver sin klassiske klappstol av tre. Brukes når jeg "flyr" med MS Flight Simulator X. Mye viktig info formidles gjennom baken, f.eks. om motoren får rett bensinblanding.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omkobling av romperister

I såfall vil ristinga følge volumet av lyden. Meget god løsning (ser i min tråd om rumperister hvordan dette kobles)

Fortell gjerne mer om hvordan den rister og hvor du føler det osv...
    Koblet om i kveld før jeg så første del av Ringens Brorskap. Flyttet bare ledningen fra tape rec out på Kenwood hjemmekinoforsterkeren til samme utgang på Pioneer stereoforsterkeren, som brukes til sub. Pioneer mates fra sub out på Kenwood. Kjørte på ganske høyt volum, -30dB, på Kenwood'en så det var ikke noe problem å styre rumperisteren helt ut. Jeg er ikke så sikker på at disse Y-kablene som noen bruker er en god løsning, det blir feil impedans.

Joa, det rister bra. Men er jo avhengig av at det er noe lyd på .1-kanalen fra kilden. Vil vel ikke få noe risting når jeg ser på mono VHS?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet om i kveld før jeg så første del av Ringens Brorskap. Flyttet bare ledningen fra tape rec out på Kenwood hjemmekinoforsterkeren til samme utgang på Pioneer stereoforsterkeren, som brukes til sub. Pioneer mates fra sub out på Kenwood. Kjørte på ganske høyt volum, -30dB, på Kenwood'en så det var ikke noe problem å styre rumperisteren helt ut. Jeg er ikke så sikker på at disse Y-kablene som noen bruker er en god løsning, det blir feil impedans.

Joa, det rister bra. Men er jo avhengig av at det er noe lyd på .1-kanalen fra kilden. Vil vel ikke få noe risting når jeg ser på mono VHS?
    Det spørs på hvordan din receiver er stilt inn.

Min er stilt inn slik at sub utgangen mottar all bass under 80Hz fra Main+LFE, altså dypbassporet på DVD'er, samt all annen lyd under 80Hz på høyttalere som er stilt som small.

Hadde jeg kun stilt den inn på LFE så er det som du sier kun lyd når dette sporet er i bruk.

Y-ledd har vel ingenting å si for impedansen da disse ikke utgjør noen last i seg selv.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs på hvordan din receiver er stilt inn.
    Må forske mer på innstilling av Kenwood, har ikke engang funnet data for delefrekvensen på sub utgangen eller om den kan justeres. Fikk lyd på alle 6 kanalene når jeg flyttet digital-kabelen fra CD/DVD til Video 2. Begge kan stilles til digitale innganger. Tror ikke det skyldes at jeg har brukt en vanlig "analog kompositt video"-kabel, men jeg skal lage en ordentlig coax.

Min er stilt inn slik at sub utgangen mottar all bass under 80Hz fra Main+LFE, altså dypbassporet på DVD'er, samt all annen lyd under 80Hz på høyttalere som er stilt som small.
    På Kenwood kan jeg velge large eller normal høyttalere. Synes bassen kommer fra et eget sted i rommet når jeg velger normal.

Y-ledd har vel ingenting å si for impedansen da disse ikke utgjør noen last i seg selv.
    Det er riktig, men man kobler vel som regel til to forsterkere og halverer dermed impedansen som sub utgangen "ser". Jeg er ikke sikker på hvordan det påvirker frekvensgangen eller om det er nok å kompensere med høyere volum på sub utgangen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, men man kobler vel som regel til to forsterkere og halverer dermed impedansen som sub utgangen "ser". Jeg er ikke sikker på hvordan det påvirker frekvensgangen eller om det er nok å kompensere med høyere volum på sub utgangen.
    Er så liten forskjell at det ikke har noe å si.

Jeg merker ingen forskjell om jeg kobler til 1 eller 4 forsterkere til subutgangen min.

Er ikke det samme som om man kobler høyttalerkabler til elementene. DA blir det stor forskjell, men når det er snakk om signalkabler så er det ikke noe å tenke på.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Crazysteps, ofte er teori og praksis milevidt fra hverandre. Da skal jeg lodde meg en y-kabel og teste. Det er nok riktigere å bruke subutgangen der .1-lydkanalen kommer. Merker at recliner'en rister sjeldnere nå, og det er desto mer virkningsfullt når det skjer.

Lurer litt på hvordan dynamikken på sub høyttaleren min blir. Forsterkeren er bare på 21W mens de andre 5 kanalene mates fra Kenwood som er 5 x 80 W.

edit: subhøyttaleren er nå ribbet og basselementene montert i ryggen på recliner'en.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er turen kommet til ryggen

Ryggen på recliner'en er ikke dyp nok til 15 tommers element. Restene av Jamo 70'en som jeg brukte som sub er oppgitt å gå ned til 20 Hz og har to 8-tommere. Skrudde ut den ene og målte dybden. Den passet akkurat inn i ryggen og med en tykk plate til montering burde det bli nok plass til litt fjæring i ryggen også. Spørsmålet er bare om 8 tommere går dypt nok i frekvens. Leste litt i Elteks høyttalerbok
    ELTEK AS

4 stk 8-tommere gir samme membranareal som én 16-tommer, men går ikke noe dypere i frekvens enn 1 stk 8-tommer. Hvis jeg bruker de to AD8061/W8 8-tommerne jeg har og kjøper to MGR-1708 så kommer dette bare på 300,-. Målte og tegnet litt mer og fant ut at det er plass til 6 stk 8-tommere, så jeg planla for det. Men Ljudia hadde bare 2 elementer på lager.

Fant en 15 mm 7-lags kryssfinerplate og gikk i gang med stikksaga.
    MGR-elementene er 1 cm dypere enn de gamle fra Jamo'n så jeg monterte MGR der det var best plass. De gamle elementene har 8 festehull og de nye bare 4. Parallellkoblet to og to og koblet disse i serie igjen for 8 ohm totalt. Vet ikke om det er synlig på bilde 4, men de målte 7,5 ohm. En test med et 3 volt fotobatteri bekreftet at alle elementene er i fase. Kryssfinerplata ble limt og festet med 6 skruer for minimal ulyd. Da jeg prøvelyttet stolryggen mens den lå løst på bordet hørte jeg godt at den ikke var limt og skrudd på fabrikken når jeg vrei på det jeg hadde. Stiftepistol er raskere. Den hvite råbomullen mellom stålfjærene i ryggen er nok mest for at fjærene ikke skal gnage hull på stofftrekket.

Hadde en rull 2 x 2,5 mm2 høyttalerledning og brukte den både til høyttalerne og BR-25. Det er sikkert overkill, men jeg er ganske sikker på at det ikke blir noe tap i den i hvertfall.

Så på de proffe pluggene som Flageborg foreslo http://www.mamut.com/homepages/Norwa...bel/su3290.jpg men syntes de var for store. Valgte de samme vanlige høyttalerpluggene som Crazysteps brukte http://avforum.no/forum/attachments/...tilkobling.jpg De trekkes lett ut når man flytter reciner'en eller snubler i ledningen og man unngår at ledningen ryker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berre en liten kommentar. Det du måler med et vanli multimeter er resistiv motstand. Og det blir ikke det samme som den impedansen høytalere har. (Impedansen i en vanlig høytaler er høyere enn den resistive motstanden)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxdanxxx
    Det du måler med et vanli multimeter er resistiv motstand. Impedansen i en vanlig høytaler er høyere enn den resistive motstanden
    Takk for infoen, xxxdanxx. Målte verdi i nærheten av det jeg forventet. Hadde jeg koblet feil og kortsluttet ville jeg spart en utgang ved å sjekke.

Newcomer NoTriX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til passivt delefilter for BR-25? Tenker å dedikere en gammel Kenwood stereo-receiver til å drive 2 stk. BR-25 men trenger da et delefilter. Bør de deles enda lavere enn 50Hz?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter og delefrekvens

De med mer erfaring enn meg sier så. De anbefaler å dele på 25 - 40 Hz. Clark oppgir frekvensområde 1 Hz - 21 kHz på sin shaker. http://www.digitalav.no/clark/New_Pr...004/TST239.pdf
    Hvor mye av frekvensområdet man vil ha med avhenger av bruken. Jeg prøvde først med hele spekteret fra sub out, men det føltes ikke riktig at den ristet f.eks. når noen pratet (hadde da stilt alle høyttalerne på "normal"). Jeg tror at til romperisterbruk er det riktigst å stille høyttalerne på "large" slik at risteren får bare det signalet som produsenten av DVD'en har lagt på .1-kanalen. Så får jeg heller miste litt bassgjengivelse i de andre kanalene.

Har tenkt å regne litt på et enkelt RC-ledd som jeg tenker å sette mellom sub out på suroundforsterkeren og forsterkeren til BR-25.
    Det er viktig å bruke en forsterker som går dypt ned i frekvensområdet, eventuellt bytte ut alle koblingskondensatorer med større verdi.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye vil ha mer

Var ikke helt fornøyd med 4 stk 8-tommere i ryggen på recliner'en, så jeg kjøpte to til. Koblet hver i parallell med de opprinnelige parallellkoblingene. Impedansen sank fra 8 til 5,3 ohm og lar forsterkeren yte litt mer. Det merkes innbiller jeg meg.:smile:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •