jormot monterer romperister - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer NoTriX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    De med mer erfaring enn meg sier så. De anbefaler å dele på 25 - 40 Hz. Clark oppgir frekvensområde 1 Hz - 21 kHz på sin shaker. http://www.digitalav.no/clark/New_Pr...004/TST239.pdf
    Hvor mye av frekvensområdet man vil ha med avhenger av bruken. Jeg prøvde først med hele spekteret fra sub out, men det føltes ikke riktig at den ristet f.eks. når noen pratet (hadde da stilt alle høyttalerne på "normal"). Jeg tror at til romperisterbruk er det riktigst å stille høyttalerne på "large" slik at risteren får bare det signalet som produsenten av DVD'en har lagt på .1-kanalen. Så får jeg heller miste litt bassgjengivelse i de andre kanalene.

Har tenkt å regne litt på et enkelt RC-ledd som jeg tenker å sette mellom sub out på suroundforsterkeren og forsterkeren til BR-25.
    Det er viktig å bruke en forsterker som går dypt ned i frekvensområdet, eventuellt bytte ut alle koblingskondensatorer med større verdi.
    Blir det ikke i tilfelle et veldig heftig delefilter for en så lav frekvens? Stor spole?

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, RC-ledd, motstand og kondensator. Vet ikke om det er nødvendig med spole i serie med signalledningen for å sperre for høye frekvenser. Skal regne litt på det før jeg handler komponenter, men enn så lenge kjører jeg med det jeg har og deler på 50 Hz med 12 dB/oktav.

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoTriX
    Blir det ikke i tilfelle et veldig heftig delefilter for en så lav frekvens? Stor spole?
    Reckhorn F-1, aktivt delefilter deler ned til 40Hz.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flyttet BR-25 riste-enhet

Reckhorn F-1 er sikkert beste løsningen for de som foretrekker "plug-and-play". Jeg synes det er mye å betale for å ta bort lyd. Men det er ikke det jeg tenker mest på nå.

Har rigget opp en provisorisk kjørestol til bilspill og Flight Simulator X. Tok BR-25 fra reclineren. Mer info kommer.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer som rister

Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Ville sikkert vært suverent i en pinnestol eller gammel kjøkkenkrakk av massivt tre, men en stol med amerikansk stopping (dimensjonert for 150 kg+) demper veldig godt.
    Noen ganger er det lang vei fra tanke til idéen blir satt ut i livet. Jeg har jo et par klappstoler i tre. La 12" og den nye 15" på sofaen for å se åssen det ble (bilde 1). 12" ser pinglete ut. Derimot passer de perfekt under klappstolene (bilde 2). Bilde 3 viser undersiden med 12 tommeren.

Har ikke sett film i klappstolen, den brukes når jeg flyr på Flight Simulator X. Det rister en del i takt med motorvibrasjonene.

Sitteredkap til bilspill måtte bli en bilstol. Denne (bilde 4) kommer visstnok fra en Pontiac Firebird av tidlig årgang (før '74). Tok BR-25 fra recliner'en og skrudde den fast i en planke under stolen (bilde 5). Brukte tips til monteringen fra installasjonsguiden til Clark fordi det ikke fulgte noen papirer med BR-25. Årsaken til at det ble skuffende dårlig resultat (= lite risting) kan være at bilsetet er konstruert for å dempe vibrasjoner. Dessuten er det metall-metall kontakt mange steder som gir ulyder ved forskjellige frekvenser. Montering av romperister i bilstol frarådes. Finn en stol som overfører vibrasjoner.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye vil ha mer sier du. Selv har jeg hatt en buttkicker som virkelig sparker godt ifra seg. Det er i praksis nesten en elektromotor som er koblet til en klasseD forsterker. Hadde den koblet til i Lazyboy stolen min (den demper det meste , myk og god). Alikvell så vil jeg si at det ristet meget godt. Eneste problemet var at hvis jeg skrudde opp på romperisteren så begynte alle fjærene i stolen å klirre.

Uansett er romperister morsomt. Kan si at buttkickeren er på 1100W (eller noe rundt der)

Newcomer steelmachine sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering

Årsaken til at det ble skuffende dårlig resultat (= lite risting) kan være at bilsetet er konstruert for å dempe vibrasjoner. Dessuten er det metall-metall kontakt mange steder som gir ulyder ved forskjellige frekvenser. Montering av romperister i bilstol frarådes. Finn en stol som overfører vibrasjoner.
    Tror det ville fungert bedre om rumperisteren var festet til selve rammen som bilstolen er festet til?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing Men si meg en ting , hvordan er forskjellen på en ferdibygget romperister og en 12-15" sub. Har lyst å teste dette selv , men tenkte å gå for løsningen som står i guiden her på forumet , altså med romperister og en ekstra sub-forsterker. Er det bedre å sette på et 12" bass-element ?

Newcomer steelmachine sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell

En ferdigbygget romperister er jo bygget spesifikt for formålet. Finnes imidlertid ulike typer, om du leser noen av romperister-trådene finner du de fleste.

Fordelene med bass-element er vel at det er rimeligere. Virker også som om de fleste er fornøyd med denne løsningen. Noen virker å anbefaler denne løsningen på generelt grunnlag. Virker som om man bør ha 15" element, eller større, på sitteflaten. Evt. også ha bass-element i ryggen.

Har planer om å teste dette selv, men må finne en passende sofa først... Jeg kommer til å satse på (sub-) forsterker og 15" elementer (fås til 399kr på ljudia.no).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •