Skal bygge meg en sub.. Hjelp! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Subzero subwoofers
    finner ikke kasseforslag til 15"......
    bare 10" å 12".....
    er dette et ellement som an brukes til musikk..?:-?
    eller.......?:neutral:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du har det dyreste?

Mitt tips til deg er å kjøpe noen 12-15 eller 18" av god kvalitet. Det betyr et par tusen kroner per stykke.

Du virker som en skikkelig nybegynner og har ikke behov for de råeste show-bassene. IMO.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C.Alshus har absolutt rett.
    Du sikter (altfor høyt) og fallhøyden er stor.
    Det er nærmest garantert at du ikke vil klare å få noe mere ut av disse megadyre sakene du ser på, enn du klarer med langt billigere komponenter.

Du har satt deg som mål å ha det dyreste og spille høyest, men du klarer nok antagelig ikke det på første forsøk.
    Når du fabler om 160 db, så er det et godt bevis på at du ikke aner hva du snakker om.

120 db er smertegrensen, etter det må du ut av bilen, hva er vitsen da?
    Dbdrag? Vel da er du over i en helt annen liga, og kan samle gode tips på andre mere egnede forum.

Når du passerer 130db, stiller det fort store krav også til bilen. I høyere lydtrykk begynner hele bilen og spille med. Såvel stålplater som glass svinger, noe som reduserer lydtrykket. Det er her dbdrag ekspertene legger en god del av jobben.

Start med to bra 12", til en vettug pris.
    Bygg kasser - 4.ordens bassrefleks og lær.
    Kjøp en god forsterker på f,eks 500w, og ikke gi deg før den får nok strøm. Igjen har du lært.
    Bygg deg et ordentlig 3-veis frontsystem med midbass, og få det til å henge med subbene i lydtrykk. Da har du lært enormt mye!

Når dette er gjort har du brukt alt du kommer over av penger, og to år av livet ditt

Også blir ikke rundt deg så oppgitt over den fete 10000.- kroners suben din, som i samspill med et par billige 6x9" i hatthylla, bare spiller høyt og låter møkk! Det er desverre der altfor mange unggutter havner!

Hvis du fortsatt ikke er fornøyd, kjøper du ny bil, begynner på nytt, og setter kravene enda et hakk høyere.

Disse rådene er gitt i beste mening, selv om jeg tviler på at du gidder å følge dem :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    C.Alshus har absolutt rett.
    Du sikter (altfor høyt) og fallhøyden er stor.

Disse rådene er gitt i beste mening, selv om jeg tviler på at du gidder å følge dem :-D
    er jo ikke den som er mest erfaren da men hvet jo litt om hvordan ting funker osv...
    men ok...
    å sikkte høyt for jeg ta når jeg bynner å bli pro

men (ikke ta d personli) 12" vill jeg ikke ha:neutral:

disse er jo ikke så dyre TremorXR subwoofers + at dem finnes i 8 ohm kan jo ha 3 stykk på 1 forsterker da

men hvem er importør til audiobahn..?
    dem hadde jo mye kult...! fikk bare ikke sett priser osv.....:-?

men skal sikkte litt lavere som du sier så får vi se hvordan d går

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på 15"-8ohm har den Vas på 9,1 ft3, dvs 257,7 liter. Noe som igjen betyr store kasser. Minste alternative er 60-70 liter lukket, det gir stram bass, men antagelig ikke det trykket du er ute etter.
    I bassreflefleks må du opp i 75-85 liter

Og da 3 stk?

Noe jeg oppfattet du forøvrig ikke var interresert i med MDS elementer?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på 15"-8ohm har den Vas på 9,1 ft3, dvs 257,7 liter. Noe som igjen betyr store kasser. Minste alternative er 60-70 liter lukket, det gir stram bass, men antagelig ikke det trykket du er ute etter.
    I bassreflefleks må du opp i 75-85 liter

Og da 3 stk?

Noe jeg oppfattet du forøvrig ikke var interresert i med MDS elementer?
    ok jeg gir meg...
    du vinner

men kan du da si hva du syntes om en TC Sounds (LMS-5400)
    den ble nevnt tidligere i tråden...
    ser ut som at den spiller høyt + at den har bra lydegenskaper
    så for jeg ta drivverk etter hvert......

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den koster skjorta igjen da. Hvorfor ikke gå for en billigere modell?

Elementene i SVS-subben er fra den rimligste serien. Der kan du se hvor bra det er mulig å få det, selv med rimlige elementer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Tja, den koster skjorta igjen da. Hvorfor ikke gå for en billigere modell?

Elementene i SVS-subben er fra den rimligste serien. Der kan du se hvor bra det er mulig å få det, selv med rimlige elementer.
    men aldtså.. jeg vill ha noe som spiller høyt med god lyd som går dypt
    det gjør dette ellementet i følge produsenten
    koster d ikke ca. 6-7000...?
    kan leve med det med tanke på hva som var planen fra bynnelsen av

enn denne da..? TC Sounds (TC-5200)
    finner ikke 18" i denne serien:?
    ser den har en sinnsvak følsomhet:-D

har med litt kommentarer funet ut at jeg gidder ikke lage no stort ut av dette.. holler med 1 ellement....

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir opp.

Gjør som du vil.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vill_ha_stort_mannen
    enn denne da..? TC Sounds (TC-5200)
    finner ikke 18" i denne serien:?
    ser den har en sinnsvak følsomhet:-D
    Hvordan klarer du å ikke finne 18" utgaven? Den står jo listet opp øverst til høyre der med direktelink for å putte den i handlekurven. NB! Kjøp standardmodellen, ikke competition+.

Hvis du absolutt vil bruke masse penger på ett stort element så tror jeg ikke TC-5200 er et dårlig valg. At det har høy følsomhet betyr ikke at du ikke kommer til å trenge et beist av en forsterker (for ikke å snakke om strømforsyninga i bilen, hvis det skal monteres i en slik).

Det er helt tydelig at du har bestemt deg for å "ta´n helt ut" med dette prosjektet. Du kommer til å få deg noen (dyre) erfaringer, men forhåpentligvis blir det også moro

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, du kjøper et "billig" 18" TCS element (og lærer tilslutt at 18" ikke har noe i bil å gjøre, og at det ikke ble billig til slutt)
    Du skal bygge kasse, "liten" kasse på 18" betyr 80liter.
    For at kassa skal tåle trykket, vil du bygge i dobbel 25mm MDF, pluss en haug med avstivere selvfølgelig. Målene blir 50x50x65cm.
    Bassrefleks? For å unngå blåselyde må du ha minst 2x10cm rør, lengden blir da 75 cm?! Litt vanskelig å få plass til i en kasse med største mål 65 cm!
    OK, da blir det lukket kasse, 60-70 liter. Da var det jo greit eller?

Nei for at dette elementet skal våkne til liv i en lukket kasse, må du til med aktiv eq (eller bassboost) +6db, oops hvordan var det igjen? +3db er lik dobbling av forsterker, +6db blir enda en dobbling. Firedobling av effekt trenges i disse lavere frekvensene som er så viktig altså.
    Den forsterkeren ble dyr, men pytt.
    Oi den trenger mye strøm.
    Et par skikkelige batterier (+ kr)
    En kraftig dynamo (+ kr)
    En batteriisolator (+ kr)
    En skikkelig kondensator (+ kr)
    Kraftige kabler (+ kr)

Og resultatet?
    Hele bilen skrangler, lyden er bare boom, boom, boom. Dyp bass YES, men ingenting annet NO.
    SPL 132 db (hvis du er heldig)

Noe kompisen også spiller med et par "latterlig" billige 12", mens han har snert, attack og trykk også, ikke bare boom, boom, boom.
    I tillegg hadde han råd til et skikkelig frontsett, med midbass som trykker, mellomtone som klarer å avgi vokal på høye volum, og en diskant som ikke bare skjærer i ørene.
    Men det er for pinglete da, ikke er forsterkeren hans på 4000watt, ikke har han to batterier, og ikke en megarå dynamo engang. (Men ok han kan spille høyt på tomgang da, uten at bilen stopper)

Og fordi han kjøpte et slikt billig drittanlegg, kunne han kjøpe en bedre bil og putte det inn i. (Også får han fortsatt plass til 7 bagene med klær dama vil ha med på hyttetur)

Erfaringer suger!

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *posta feil*

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av fjellvettreglene lyder:

"Lytt til erfarne fjellfolk."

Den burde du følge..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, du kjøper et "billig" 18" TCS element (og lærer tilslutt at 18" ikke har noe i bil å gjøre, og at det ikke ble billig til slutt)
    Du skal bygge kasse, "liten" kasse på 18" betyr 80liter.
    For at kassa skal tåle trykket, vil du bygge i dobbel 25mm MDF, pluss en haug med avstivere selvfølgelig. Målene blir 50x50x65cm.
    Bassrefleks? For å unngå blåselyde må du ha minst 2x10cm rør, lengden blir da 75 cm?! Litt vanskelig å få plass til i en kasse med største mål 65 cm!
    OK, da blir det lukket kasse, 60-70 liter. Da var det jo greit eller?

Nei for at dette elementet skal våkne til liv i en lukket kasse, må du til med aktiv eq (eller bassboost) +6db, oops hvordan var det igjen? +3db er lik dobbling av forsterker, +6db blir enda en dobbling. Firedobling av effekt trenges i disse lavere frekvensene som er så viktig altså.
    Den forsterkeren ble dyr, men pytt.
    Oi den trenger mye strøm.
    Et par skikkelige batterier (+ kr)
    En kraftig dynamo (+ kr)
    En batteriisolator (+ kr)
    En skikkelig kondensator (+ kr)
    Kraftige kabler (+ kr)

Og resultatet?
    Hele bilen skrangler, lyden er bare boom, boom, boom. Dyp bass YES, men ingenting annet NO.
    SPL 132 db (hvis du er heldig)

Noe kompisen også spiller med et par "latterlig" billige 12", mens han har snert, attack og trykk også, ikke bare boom, boom, boom.
    I tillegg hadde han råd til et skikkelig frontsett, med midbass som trykker, mellomtone som klarer å avgi vokal på høye volum, og en diskant som ikke bare skjærer i ørene.
    Men det er for pinglete da, ikke er forsterkeren hans på 4000watt, ikke har han to batterier, og ikke en megarå dynamo engang. (Men ok han kan spille høyt på tomgang da, uten at bilen stopper)

Og fordi han kjøpte et slikt billig drittanlegg, kunne han kjøpe en bedre bil og putte det inn i. (Også får han fortsatt plass til 7 bagene med klær dama vil ha med på hyttetur)

Erfaringer suger!
    ok... jeg fatter ikke hvordan du får det til...:-?
    men på en eller anen måte så høres d farlig fornufti ut...
    å måten du fikk poenget fram på var jo litt genialt..
    er du forfatter..? hehe..

kan si d slik at jeg ikke lengre er sikker på hva jeg skal si.......
    men da var d til bake til tegnebrettet.....
    etter litt "om å men" så har jeg funnet ut at jeg ikke skal følge hjertet mitt lengre, men rådene fra di som fakktisk har noen gode råd osv....

så da blir d noen "laterlig" billige 15" da..? eller kommer jeg til å finne ut at d blir for døyt d og..?:-?
    alle har 12" der jeg kommer fra (liker å skille meg ut) så må jeg da joine den jengen eller funker en 15" eller 2 da..?

Ps: lag kasse rimeli... ikke pittelita.. som du nevner over..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to eller tre titommere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to eller tre titommere?
    aner ikke..
    .vill jo halst ha noe stort, men slik som d går nå så blir d sikkert 10" eller 12" jeg havner med..:neutral:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du korrektur noen gang? Eller har du dysleksi?<-Virker ikke sånn...

Hvis du ikke aner hva du skal ha, hvorfor har de inntil nå vært så viktig å ha det råeste?

Og hvorfor har du ikke med ett enkelt ord skrevet om de andre komponentene du ønsker å bruke?

Et anlegg blir ikke bra om det kun spiller bass. Det må være en balanse, en rød tråd gjennom komponentvalget ditt. Det er først da at resultatet kan bli virkelig bra.

Jeg ville valgt en eller to titommere. Da trenger du ikke så stor basskasse som tar mye plass. Jeg ville valgt en god forsterker og et skikkelig frontsett som henger med, også når det går hardt for seg.

Husk at i en bilkupe, så er det så lite volum i forhold til i et vanlig rom at det ikke skal så mye til for at lyden skal bli fysisk.

For lenge siden hadde en bekjent av meg to åttetommere i en lukket kasse. Det spilte høyt, stramt og virkelig bra.

Etterhvert vil du forstå av kvalitet er viktigere enn kvantitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Herregud

Joakim du Joakim, du lærer aldri

Kordan Ford forresten? har aldri hørt om at du skal få deg Ford =P
    Nei, jør som mæ, Èn 10" fra Peerless (25mm slaglengde) i biln min holder bra, i din Ford, kanskje du burde ha 2 x 10"

Kos dæ mann, sei fra vess du træng hjelp med montering ^^

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C.Alshus har et godt poeng her, som jeg også har skrevet før; Første bud er å finne ut/bestemme deg for hva du er ute etter, og deretter planlegge godt.

Så hvorfor ikke ha det beste anlegget i stedet for det største?
    Hvorfor ikke overraske alle med bedre lyd enn de fleste, for mindre penger?

Å spille høyt i bil er enkelt, å spille høyt OG RENT blir noe helt annet.

Etter mine erfaringer og preferanser følger jeg selv disse retningslinjene:

3-veis frontsystem:6,5 - 8" midbass, 4" mellomtone, 1" (minst) mellomtone.
    2 x 10/12" sub (gjerne lukket kasse for min del)

4-kanals forsterker til frontsystem, aktiv deling mellom midbass og mellomtone. Passiv deling mellom mellomtone og diskant.
    1 el. 2 kanals forsterker til subene.
    Ikke så opptatt av watt, men pleier å anbefale minst 4x100w RMS til front og 2x200 til sub. Mener da seriøse watt, uten "skrytemålinger".

Headuniten er for meg viktig; Helst ønsker jeg 3-veis aktivt delefilter, gjerne eq og fasejustering.

Det minst viktige er høyttalere bak, de er i de fleste tilfeller bare ødeleggende for lyden. Men et lite 2-veis system bak (for å være grei mot passasjerene) kobles på den innebyggede forsterkeren i spilleren, og justeres ned slik at det bare såvidt er hørbart foran.

I noen biler er et 3-veis frontsystem umulig, men da må man streve etter å finne plass til 6,5" mid ihvertfall. 4 el 5" er for pinglete!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du korrektur noen gang? Eller har du dysleksi?<-Virker ikke sånn...

Hvis du ikke aner hva du skal ha, hvorfor har de inntil nå vært så viktig å ha det råeste?

Og hvorfor har du ikke med ett enkelt ord skrevet om de andre komponentene du ønsker å bruke?

Et anlegg blir ikke bra om det kun spiller bass. Det må være en balanse, en rød tråd gjennom komponentvalget ditt. Det er først da at resultatet kan bli virkelig bra.

Jeg ville valgt en eller to titommere. Da trenger du ikke så stor basskasse som tar mye plass. Jeg ville valgt en god forsterker og et skikkelig frontsett som henger med, også når det går hardt for seg.

Husk at i en bilkupe, så er det så lite volum i forhold til i et vanlig rom at det ikke skal så mye til for at lyden skal bli fysisk.

For lenge siden hadde en bekjent av meg to åttetommere i en lukket kasse. Det spilte høyt, stramt og virkelig bra.

Etterhvert vil du forstå av kvalitet er viktigere enn kvantitet.
    har ikke dysleksi....
    grunnen til at jeg vill ha d råeste er at jeg trodde det råeste fakktisk var det råeste.... men alle sier jo at det ikke er så rått alike vell, så jeg må gå for noe som ikke er like rått p.g.a at det er best....

jeg hvet/hviste hva jeg skulle ha men aner ikke om jeg vill ha 2 10"....
    grunnen til dette er at jeg vill spille høyt.... farli høyt...
    ikke bare med bass.. men når man har store suber så må man jo ha noen store frontsett for å følge med på lydtrykket....
    aldt dette var planlakt...
    helt til at suben som skulle bli min store drøm viste seg å bli ett mareritt....

er konkuransemeneske å liker ikke å bli liggende etter av di store gutta....
    derfor var planen å bli størst....
    siden 18 blir for stort så stopper jeg på 15".... av den grunn av at dem ble nevnt før i tråden... dem fra MDS..

oppsettet jeg vil ha er ikke for at d kunn skal spille høyt/fysiskt inne i bilen.....
    dbDrag er jo noe jeg kommer til å joine flere ganger....
    men slik som ståa er nå så skal jeg kunn bli byens største... (liten by)

men sier jo ikke at dere må slutte med råd å slikt...
    sier bare det at jeg vill bli størst men også ha et anlegg som spiller ok til vanlig... hører da bare på techno dance osv.....

slik som jeg har oppfatet det så er det dere har nevnt kjempebrae anlegg...!
    men d blir ikke helt meg...
    blir noe slikt som Sizedosmater's nick... (skrev d sikkert feil)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •