Skal bygge meg en sub.. Hjelp! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 102
    Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    så d har kunn med ellementet å gjøre..?:???:
    kan ikk kassa bli lagd slik at det spiller dypt da..?:-|

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vill_ha_stort_mannen
    så d har kunn med ellementet å gjøre..?:???:
    kan ikk kassa bli lagd slik at det spiller dypt da..?:-|
    Du KAN få til et halvgreit resultat, men skal du legge så mye penger i det, er det absolutt lurest å gå for et element som er laget for det du vil oppnå.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha skikkli trøkk i kjerra di, så kjøp en sånn: http://www.soundprecision.com/cgi-bi...340&page=basss
    Med denne kan du sprenger ut skuddsikkre vinduer, knerte katta til naboen på 111meters hold, få ørene dine til å se ut som fontener av blod osv!
    God Jul :P

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.DIY
    Skal du ha skikkli trøkk i kjerra di, så kjøp en sånn: http://www.soundprecision.com/cgi-bi...340&page=basss
    Med denne kan du sprenger ut skuddsikkre vinduer, knerte katta til naboen på 111meters hold, få ørene dine til å se ut som fontener av blod osv!
    God Jul :P

Det der er PA. Passer ikke helt for bil.

Denne er større:

To 15" bak, To 15" pluss to 18" foran.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må tenke litt over hva du begir deg ut på mann!! sikkert kjekt å vinne konkurranse i dbdrag, men du vanvittig mye annet for dette budsjettet. bass er ikke alt! hvis du allikevel skal ha det i stua, så bør du heller bruke noe av pengene på mellomtone og diskant....
    MEN NÅR DET FORNUFTIGE ER SAGT, SÅ HÅPER JEG INDERLIG DU LEGGER UT BILDER UNDERVEIS AV BYGGINGA OSV. !!! LYKKE TIL

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA? nei du sier ikke det:P

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her kommer d jo en del forslag gitt
    men grunnen til at jeg elger detta ellementet er for at d skal spilles HØYT som dere sikkert forstår
    men... vil ha hjelp med egen kasse (ikke kassa som produsenten anbefaler)
    fordi at 43hz er ikke dypt i d hele tatt for et slikt ellement:neutral:
    regner jeg med da...

så å hatt noe som spillte dødshøyt ved 20-30hz hadde vert digg
    men d ser dårlig ut.. for jeg aner ikke hvordan en kasse skal bygges for at den skal gå dypt.....

bilder kommer jo sefølgeli når jeg har bestemt meg for kasse da
    ingen som har forslag til en kase da..?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her kommer d jo en del forslag gitt
    men grunnen til at jeg elger detta ellementet er for at d skal spilles HØYT som dere sikkert forstår
    men... vil ha hjelp med egen kasse (ikke kassa som produsenten anbefaler)
    fordi at 43hz er ikke dypt i d hele tatt for et slikt ellement:neutral:
    regner jeg med da...

så å hatt noe som spillte dødshøyt ved 20-30hz hadde vert digg
    men d ser dårlig ut.. for jeg aner ikke hvordan en kasse skal bygges for at den skal gå dypt.....

bilder kommer jo sefølgeli når jeg har bestemt meg for kasse da
    ingen som har forslag til en kase da..?
    Produsenten har forslag til kasse, og de er de som vet BEST hva som er egnet til det elementet, det er jo de som har designet/laget det.

Det elementet er i praksis ikke brukelig til noe som har med hjemmebruk å gjøre..

Skal du spørre om hjelp, bør du også ta imot hjelpen når du får den.:???:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er jo masse folk som kjøper ellement som di lager egen kasse til å slikt...
    er d ikke mulig å gjøre med dette ellementet da..?
    eller må jeg gå for d som produsenten sier..?

skal ikke brukes innendørs...
    kansje på kødd men ikke seriøs bruk....

aner ingen ting om kasser så spør å grever kansje litt mye.....
    bare nysjerig.......

du sier jo lengre opp at man kan få et halvgreit resultat....
    er villig til å prøve dette men ingen sier jo noe om anndre kasser enn den produsenten oppgir....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er jo masse folk som kjøper ellement som di lager egen kasse til å slikt...
    er d ikke mulig å gjøre med dette ellementet da..?
    eller må jeg gå for d som produsenten sier..?

skal ikke brukes innendørs...
    kansje på kødd men ikke seriøs bruk....

aner ingen ting om kasser så spør å grever kansje litt mye.....
    bare nysjerig.......

du sier jo lengre opp at man kan få et halvgreit resultat....
    er villig til å prøve dette men ingen sier jo noe om anndre kasser enn den produsenten oppgir....
    For det første tror jeg du bare drømmer.
    Ja, jeg sier det går an å få et halvgreitt resultat, men hvorfor vil du bruke 15-20000 på et element du får et halvgreitt resultat med, når du kan få et BRA resultat med MYE billigere element?

Joda, det er mange som kjøper element og bygger kasse selv, men de aller,aller fleste kjøper da et element som er beregnet til den bruken de ønsker,slik at de får et godt resultat.
    det elementet der er,som sagt mange ganger nå, et dbdragelement, laget for burping ved en enkelt frekvens.
    Skal du ha en sub som spiller musikk, gå for noe annet, feks. 18" i denne serien: TC Sounds (LMS-5400)
    Da får du en sub som spiller musikk, som går kjellerdypt, og kan spille vanvittig høyt. Atpåtil til halve prisen av det elementet du drømmer om..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette så vanskelig å skjønne da?
    Du har funnet et element som er konstruert for dbdrag, ikke for å spille dypt!
    Du sier du skal ha det i bil, men vil tune det til å spille dypt inne, for deretter å putte det i bilen??????
    Du skal ha det råeste som er, det største som er, og du skal bruke 200000.- på det, men du vet ikke hva du skal bruke det til, eller hvordan du skal bygge det????????????

Dette er bare vrangskap, og tull fra ende til annen.

Selvfølgelig går det an å beregne en kasse til elementet, selvfølgelig går det an å bygge noe annet enn anbefalt fra produsenten. Selvfølgelig kan man tvinge elementet til å forsøke å gjøre noe annet enn hva det er designet for.
    Og selvfølgelig går det an å kaste pengene ut av vinduet.

Men hvorfor?
    For å være vrang?

Nei, først finner man ut hvilket resultat man ønsker å oppnå, og ikke minst hvor man ønsker å oppnå det, noe som sier hva slags egenskaper elementet skal ha.
    Dette i tillegg til budsjett, forsterkereffekt, strømtilgang, fysisk plass osv blir kriteriene man bruker for å finne rett element.
    Når man har funnet noen mulige kandidater, beregner man noen kasser for å sjekke om elementet klarer de ønskede krav innenfor de satte begrensninger.

Vi hjelper deg gjerne her på forumet, både med forslag til elementer, forsterkere, kassebygging og you name it.
    Jeg selv benytter Bassbox Pro, og slenger gjerne opp noen forslag.

MEN da må du først klare å fortelle hva målet er, deretter godta at de som svarer deg prøver å gi deg gode råd og tips, og ikke bare slenge påstander om at eksperter og viderekommende her på forumet er tullinger, mens du har peiling.

Så forsøk igjen du, med å starte med begynnelsen. Begynnelsen til noe seriøst og gjennomførbart, ikke bare drømmer uten mål og mening.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to gode 12" vil du mest sannsynlig få all den bassen du trenger, og mer til.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Er dette så vanskelig å skjønne da?
    Du har funnet et element som er konstruert for dbdrag, ikke for å spille dypt!
    Du sier du skal ha det i bil, men vil tune det til å spille dypt inne, for deretter å putte det i bilen??????
    Du skal ha det råeste som er, det største som er, og du skal bruke 200000.- på det, men du vet ikke hva du skal bruke det til, eller hvordan du skal bygge det????????????

Dette er bare vrangskap, og tull fra ende til annen.

Selvfølgelig går det an å beregne en kasse til elementet, selvfølgelig går det an å bygge noe annet enn anbefalt fra produsenten. Selvfølgelig kan man tvinge elementet til å forsøke å gjøre noe annet enn hva det er designet for.
    Og selvfølgelig går det an å kaste pengene ut av vinduet.

Men hvorfor?
    For å være vrang?

Nei, først finner man ut hvilket resultat man ønsker å oppnå, og ikke minst hvor man ønsker å oppnå det, noe som sier hva slags egenskaper elementet skal ha.
    Dette i tillegg til budsjett, forsterkereffekt, strømtilgang, fysisk plass osv blir kriteriene man bruker for å finne rett element.
    Når man har funnet noen mulige kandidater, beregner man noen kasser for å sjekke om elementet klarer de ønskede krav innenfor de satte begrensninger.

Vi hjelper deg gjerne her på forumet, både med forslag til elementer, forsterkere, kassebygging og you name it.
    Jeg selv benytter Bassbox Pro, og slenger gjerne opp noen forslag.

MEN da må du først klare å fortelle hva målet er, deretter godta at de som svarer deg prøver å gi deg gode råd og tips, og ikke bare slenge påstander om at eksperter og viderekommende her på forumet er tullinger, mens du har peiling.

Så forsøk igjen du, med å starte med begynnelsen. Begynnelsen til noe seriøst og gjennomførbart, ikke bare drømmer uten mål og mening.

hmmm.. ok..
    det var vel ett svar som dette jeg var ute etter...
    hva er mulig å ikke muli...

for jeg trodde at et ellement bare spillte d som d fikk putta inn å at kassa hadde noe med frekvensrespons, ikke at ellementet fakktisk spillte så stor rolle i frekvensområdet... men d bynner å sige inn nå da....

for planen min var/er (usikker) å få et anlegg i bil som spillte høyere enn noen andre (derav dette ellementet) men som samtidig skulle spille noe mere enn kun en frekvens...
    hadde sett på di største til Ground-Zero, Kicker++ men fant ut at Holeesen kom best ut på spl per tomme....

men ser jo problemstillinga nå da..

å til dere som tror dette er jåss å tull: må man kjøpe aldt første dagen..?
    nei!
    d er d ingen som gjør her på forumet... alle setter seg et mål.. di fleste når disse måla å andre kjemper for å nå dem...
    jeg hadde det målet om å få d største av d største i bil....
    men akkurat nå er jeg ikke helt sikker på om at d blir detta ellementet da...

skal jeg gå for kunn SPL eller gå for noe som spiller høyt men som også har gode SQL kvaliteter....
    det er problemstillinga nå da...

hadde ver skøy å spillt høyere enn konkurentene.... men blir jo kjipt når d kommer en kar som sier: min stereo spiller finere enn din..!

skal se litt rundt på linker å slikt nå... kom med flere gode forslag til ellement!
    så har jeg noe å velge mellom

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw norcad.
    hvordan lager du disse grafene..?
    kunne vert arti å brukt d programet for å prøve litt selv
    se hva som funker å ikke funker
    så slipper jeg å spørre deg hele tia

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både element, kasse og rommet (bilen) det står i, må være avstemt til hverandre og spille på lag.
    Tar du en subkasse designet for å spille dypbass i en Polo, og setter den inn i en Van, spiller den ikke dypt lenger.
    Og motsatt, tar du en kasse designet for van, og putter inn i en Polo, ja da spiller den bare dypt, romling uten trykk, uten kontroll, uten god lyd mao.

Sånn forenklet kan man si, at dypere avstemning betyr større kasse (i samme rommet). Og at jo større rom jo større må kassen være for å spille like dypt. Dette med samme elementet selvsagt.

I en bil får man mye SPL gratis under 50 Hz, Avstemmer man kassen for lavt (under 30-35 Hz), får man bare romling i de fleste biler. Dette pga romforsterkning av lave frekvenser.

I min bil har jeg 2x10" i hver sin lukket kasse. Størrelse og element er valgt utfra størrelse på kasse (19 liter), fordi jeg ønsker å kunne bruke bagasjerommet til andre ting også, lukket kasse er valgt utfra elementene, og at det gir en "hifi" bass jeg liker best.

Nedenfor ser du at kassene har en "høy" avstemning, mens den lilla kurven viser resultatet i praksis i bil. Disse spiller over 120 dB, noe som er mer enn hva mine ører tåler uansett.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såppas! det var jo en "liten" forskjell på teori å praksis der ja...!
    ante ikke at d ble sånn i bil da:?

men en litten sjekk før alle bitene faller på plass...
    ICE AUDIO AS
    dette ellementet har jo fått litt skryt osv... men er dette slik som Earthquake sitt..? kun beregna for spl..?:?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke jeg den rette til å svare deg egentlig, idet jeg (pga av alder?ops: ) styrer unna alle elementer som heter SPL, som tåler flere tusen watt, og som koster mye mer flesk enn man får igjen. Samtidig som jeg aldri har hørt noen sub i bil over 12" som har overbevist meg.
    For meg er det meste med disse elementene "salgstriks" som de yngre synes er tøfft, og har råd til å bruke altfor mye penger på. Mens vi "eldre" ønsker lydkvalitet pr krone.

Nok om det, mulig er dette noe du er ute etter, pga lav Qts bør dette benyttes i en bassreflekskasse, problemet i praksis blir LANGE rør i en liten kasse.
    Eks: 54 liter, 2 stk Ø10cm rør, lengde 70 cm(!)
    Det burde trykke ordentlig :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet hadde jeg kjøpt MDS ZR15-V2, MDS bilstereo, bilradio, slutsteg och bilhögtalare - no 1 på billjud.
    Tibud nå til 2600.- pr stk. (Du har råd til flere, og evnt en bedre forsterker)
    Passer i mindre kasse (Du får plass til flere elementer, evnt bagasje)
    Benyttes i lukket kasse (Hifi bass)

Taper 3-4 dB i forhold til Ground Zero. ( Et ekstra element oppveier for det)

Så kan du sammenligne litt og se hva de ekstra pengene egentlig er verdt. (lite!)

Jeg har benyttet MDS elementer i en rekke innstallasjoner de siste 6-7 årene. De er ikke verdens beste, men de har et veldig bra pris/ytelse forhold, og med god kvalitet/pris, såfremt man styrer unna de billigste seriene. MDS hadde Europa rekorden i dbdrag i en årrekke, og det var ikke med dyre elementer!

Vedlegg 1: 50 liter
    Vedlegg 2: 38 liter (som jeg har bygget)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kult
    nå blir d andre boller denne kurven så jo en del bedre ut enn den til Earthquake...
    så dette burde funke bedre til musikk aldtså:-D
    men Qts...? hva er d slaks benevnelse:???:
    så at 18" til GZ har ennda lavere Qts:?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback