Hjemmemekka forsterker og forforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmemekka forsterker og forforsterker

Heisann! Nå er det lenge siden jeg har vært aktiv her på forumet. Det skyldes at jeg har vært i Sverige og gått på skole

Vel har nå gjort meg ferdig med audio video/serviceelektronikerdelen. Mens jeg var der mekka jeg meg en delt forsterker bare for morro skyld. Hadde ikke noe bedre å ta meg til. Det var stort sett 1 1/2 år med kaffedrikking og Sjabbing.

Satte sammen et byggesett for en kompis og fikk en halv cl200 for jobben. Dvs. Trafo, kjøleribbe og kondensatorer manglet i byggesettet. Så hvorfor ikke modifisere i samme slengen? Klart man må modifisere! etter å ha sett litt på databladene for utgangstransistorene er det klart at her er det overdimensjonert og gode rom for forbedring.

Bestillte meg en 800va 2*45v ringkjerne med høyere sekundærspenning enn originalen. Original trafo er bare 400va og 35v sekundær. noe som gir ca 50volt etter likeretting. Med ny trafo endte jeg opp på ganske nøyaktig +-63volt etter likeretting og glatting. Måtte også bytte ut noen zenerdioder i drivsteget for at det ville være med på leken =P

Så var det kjøling av dette her da. Fikk noen kjekke gutter nede på blikkenslager linja til å kappe og bøye en tykk kobberplate til meg iom at det leder varme bedre enn aluminium. Skaffet meg også en stor alu kjøleribbe fra elfa til 600 spenn! Som jeg skrudde fast i kobberplata. Dette kjøler virkelig bra! Under test gikk forsterkeren i en halv time med 2*200W i 8ohm resistiv last kontinuerlig med sinuskurvesignal uten at den blev noe mer enn pisslunka varm.

Ingen nevneverdig THD. på den effekten heller. Skulle gjerne likt å visst hvor høyt den gikk før den begynner å klippe. Men osciloskopet gikk ikke høyere og vi manglet prober med demping, så fikk bare konstantert at den er "tilstrekkelig" ! hehe!

Chassi/kabinett er laget av div jernskrammel som var å finne. Laget enkelt ved hjelp av skrustikke, baufil, sandpapir og gjengesett.

Er ennå ikke helt ferdig da dette tok mere tid enn forventet. Men det kommer med tid og stunder.

Forforsterkeren er mekka av div skrot og et par velleman kit. Ikke noe velleman skrot i signalveien bare så det er sagt. Vikla ringkjernen selv men den er gjort med så og si nullkostnad og jeg er ganske så fornøyd med resultatet. Fremtidige forbedringer blir vel å gå amokk med kobber og skjerme alt som skjermes kan! hehe!

For de av dere som kjenner CL200; Se på printen med likeretter og kondensatorer ved siden av trafo. Har rett og slett bare saget kortet i to da. Hva har egentlig 220volten og vekselstrøm fra trafo å gjøre sammen med inngangssignaler? Dette må da være det eneste riktige å gjøre?

Så her er bilder av ståa så langt. Sjekk trafoen! den veier 12kg alene...

Konstruktiv kritikk og tips til forbedringer mottas med glede!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, kanskje det er sånn jeg skulle gjort med min cl200, istedet for å selge den.....

Fått lyttet noe til forsterkeren(e) da?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Flott forsterker!

Vurderer selv og lage en 8 kanals versjon av den.
    Er bare det at jeg vet ikke om jeg får nok spenning...
    Har to 1000VA trafoer og 4 meter solid ribbe, men er 2x32V (per trafo) nok til normal 4-8ohms last?

Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    hmm, kanskje det er sånn jeg skulle gjort med min cl200, istedet for å selge den.....

med den kjøleribben vil vel systemet oppnå en teoretisk temp på ca 36 grader C. ville det holdt med en ribbe på rundt 0,5-0,6 C/W? skal selv lage en forsterker på 1*450Wrms snart, og har strengt budsjett, så vil helst slippe å bruke 600 på bare ribben..

stilfullt desgin på forsterkeren din! kunne gjerne gjort seg med en liten liten blå led frampå?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium

Neste gang du gjør det, kan du ikke selge den til meg da? :P

Joda bruker jo forforsterkeren i oppsettet mitt nå. Men vil ikke ha effektforsterkeren stående åpen på gulvet da hunden min er meget interressert i å snuse godt og grundig på alt som kommer inn her. Noen testrunder har det jo blitt og føler at denne slipper mer detaljer igennom enn nadene. Men nå er jo denne konstruksjonen mye simplere og kortere signalvei også.

Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Heisann!

Flott forsterker!

Vurderer selv og lage en 8 kanals versjon av den.
    Er bare det at jeg vet ikke om jeg får nok spenning...
    Har to 1000VA trafoer og 4 meter solid ribbe, men er 2x32V (per trafo) nok til normal 4-8ohms last?

Andreas

Takker for det

Oh maaan! Hvor har du fått tak i 4 cl200 henne? Med 32v sekundær vil du få ca +- 45volt etter likeretting og det burde være er nok til å ta ut original utgangseffekt. Vil annbefale deg å kjøre 4ohms last da du vil få rikelig med effekt ut da. dette er strømsterke greier. 4 cl 200 krever totalt 1600va og du har jo mer enn det så det er rikelig. Hvis trafoene er åpen i midten kan du jo også vurdere å vikle på litt mere på sekundærsiden

Får jeg spørre hva du trenger så mye effekt til? hvilke høyttalere skal de drive?

Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    med den kjøleribben vil vel systemet oppnå en teoretisk temp på ca 36 grader C. ville det holdt med en ribbe på rundt 0,5-0,6 C/W? skal selv lage en forsterker på 1*450Wrms snart, og har strengt budsjett, så vil helst slippe å bruke 600 på bare ribben..

stilfullt desgin på forsterkeren din! kunne gjerne gjort seg med en liten liten blå led frampå?
    Takker!
    Hehe! ja det hadde holdt rikelig med mindre kjøleribbe. Men overkill er gøy! Ta også i betraktning at jo lavere kjernetemperatur transistorene har jo mere effekt kan du ta ut. Eventuellt kjøre høyere hvilestrøm sånn at den jobber i klasse A et lite stykke. Et godt tips er å lese databladene for utgangstransistorene, da får du bedre feeling med hva de er i stand til og hvor kresen de er på kjøling.

Jeg hadde blått lys i touchpanelet, menneh...... Det blev koblet ut etter en stund da det lyste opp hele rommet når det var mørkt. :P
    Må prøve meg med sotingsfilm eller noe for å få et mere normalt nivå på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •