Sprøytelakkering... neste gang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprøytelakkering... neste gang?

Tenkte nå å lakke litt med sprøyte for å teste hvordan det blir, noe jeg ikke har gjort før.

Sprøyten er omtrent slik: Link

Hva er det man bør tenke spesielt på? (Går da ut fra at grunnarbeidet med sparkling/pussing/grunning etc er bra nok)

Skal lakken tynnes, og evt. hvor mye?
    Skal den filtreres?
    Avstand mellom sprøyte og flaten og bevegelsesmønster. er dette som sprayboks?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ut ifra det jeg vet skal lakken ha en viskositett på ca 18-20 sec viss den skal sprøytest på med lakk sprøyte (du måler viskositetten med et spesielt beger)
    "skal tynnes ut til 18-20 sec lakk"

avstanden er ca så langt du klarer på strekke tommel fra lille finger (på en hånd) :P

pass på at du bruker riktig lakk noe lakk typer trenger herder..
    har du 3-4 bar kompressor ?

håper dette hjelpte deg GL videre

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Tenkte nå å lakke litt med sprøyte for å teste hvordan det blir, noe jeg ikke har gjort før.
    Avstand mellom sprøyte og flaten og bevegelsesmønster. er dette som sprayboks?
    Det blir omtrent som sprayboks ja.
    Det som er viktig, er å "slippe opp" et øyeblikk, når du skifter fra venstre mot høyre, eller opp og ned.
    Om du ignorerer dette, risikerer du et dobbelt lag med lakk i vendepunktene, som øker faren for sig på vertikale flater.
    Ellers har jo sleepy4u gitt en god forklaring på dette med viskositet etc.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stikk til ett firma som driver med billakk, altså som selger lakk. så kjøper du den fargen du vil ha og så hjelper de deg nok med resten. Som oftest trenger du lakk, herder (hvis lakken trenger det) og tynner til lakken. For å blande riktig forhold mellom lakk, tynner og herder, trenger du en liten målestav som koster en 50 lapp ellerno. denne setter du oppi en boks, heller oppi så mye lakk du tror du klarer å bruke opp/trenger på 10 min ca (helst mindre, altså ikke så veldig mye) På staven kan du da lese av hvor mye herder og tynner du skal ha oppi. så sprøyter du som nevnt over. hvis du ikke har en oljefri kompressor trenger du en olje og vann utskiller slik at du ikke får dette i lakken. Etter hver gang du har lakka litt må du rense sprøyta. Til dette bruker du billig tynner. spray med tynner helt til det bare kommer tynner ut av sprøyta, da er den som oftest ren. Spør du pent gir sikkert de i butikken deg riktig menge av alt du trenger. Er også lurt å kjøpe lastebillakk for den er litt billigere og funker like bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du renser sprøyten så må du også demontere munstykket på sprøyta og legge den i tynner også er det lurt med en liten dråpe olje på gjengene til dette mustykket slik at det ikke kommer lakk i mellom som gjør det 100% umuligt og få den av

du burde gjøre det samme med selve lokket til lakksprøyta men der trenger du ikke olje (bare løsne lokket litt er nokk)

det er ikke bare bare og kjøpe lakk og håpe den "funker" fint
    det er 2 typer lakk den ene er mettende lakk og andre overflate lakk
    så du må bestemme deg på type finish kvalitet du vill ha ( husker ikke hva lakk som hadde hva egenskaper på finish )
    men viss du ikke er sikker så er der sikkert en universalslakk som både metter og flyter på over flaten.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips så langt...

Har ikke fått tid til å begynne ennå, men kikket litt på lakkboksen min der det blant annet står: ... en tiksotropisk lakkmaling..., densitet 1,35 og volumtørrstoff 52%.

Må visst google litt og finne litt mer ut av dette med viskositet/tynning. Frykter at det renner veldig lett om det tynnes for mye og at sprøyten sliter litt om det blir for tykt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pleier vel gjerne å følge med en målecup for kontroll av viskositet med slike sprøyter?
    Cup´en, eller målebegeret om man vil, er enkelt sagt en liten beholder med et hull i bunnen.
    Senker du denne ned i lakkboksen, skal det ta x antall sekunder før den tømmes. Om den tømmes fortere enn de oppgitte sekunder er lakken for tynn, og vice versa.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    ....Frykter at det renner veldig lett om det tynnes for mye og at sprøyten sliter litt om det blir for tykt...
    Jeg hadde visst rett i begge disse antagelsene dessverre.
    Etter litt prøving og feiling med tilhørende nedpussing blir det brukt rulle gitt... ops:

Må legge meg litt i trening før jeg prøver på noe som jeg har ønske om å få bra finish på, men jeg skal komme sterkere tilbake...

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VELDIG stor forskjell fra sprøyte til sprøyte også.
    Det er enklere å få bra resultat hvis du kjøper f.eks en Sata eller Devilbizz istedenfor Biltema/clasohlsson:-D
    Men da koster de fort fra 1500,- og oppover istedenfor 149,-:twisted:

Vet de hadde en med overliggende kopp på biltema før(kanskje enda?), som er bedre enn den med underliggende kopp som du har på bildet her.
    Tror faktisk den var/er billigere også

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig stor forskjell på erfaring også. ;-)
    Første gang man setter seg i en rallybil, kan man neppe vente seg en etappeseier!
    Skjønner godt at freddie fikk problemer, tiltross for velmente råd og tips. Så det er som du sier; legg deg i trening!
    Da kommer resultatene etterhvert, uten at sprøyta behøver å koste en "million". Men det hjelper jo litt, det også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok skylde litt på sprøyta (som jeg tror må være noe av det billigste du får tak i og fulgte gratis med kompressoren...), og kanskje ikke lakken var helt egnet heller, men jeg skal ikke gi helt opp.
    Kommer nok til å investere en 50-kroning i en viskositestmåler før neste forsøk.

Har planer om å bygge et kabinett til bassgitar med 1x15" og 2x10" når subbene er klare, så det blir nok mer testing da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på skolen jeg går på, har vi en sånn billi sprøyte fra clasohlson den funker som bare det
    når du lakker er det 80% lakken som gjør jobben og da er det viktigt at lakken er 100% bra...

sprøyten skal bare dyse ut lakk og viss lakken er for tykk kommer ingen ting ut
    hvis lakken er for tynn renner det ut a munstykket og nesten ingen ting av lakk komer på over flaten bare tynner

også er det viktig og ha en tynner som ikke damper vekk for fort
    viss den damper vekk for fort blir det bare støv (lakk som har tørket) som ligger/sprøytest på overflaten

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Devilbiss JGA underkopp sprøyte koster ikke så utrolig mye over 1000 lappen, og det er en ypperlig sprøyte som helt sikkert er mye lettere og få et bra resultat med enn den dårlig Biltema sprøyta.

At lakken i seg selv utgjør 80% av resultatet er jeg ikke helt enig i jeg da.

Veldig viktig å se hva du gjør på, gjerne sett det du skal lakke litt høyt, slik at du kan se gjenskinn av lyset i lakken du påfører, det gjør det enklere og se hvordan det blir. Gjør du ikke det så lakker du "i blinde", for en som har lakkert før er ikke det noe problem, men du som nybegynner må se hva du gjør på..

Jeg for min del bruker gjerne lakken ned i 16 sekunder også, det gir finere struktur med denne "feite" akryl lakken.

sleey4you: mettende lakk og overflate lakk?

Regner med du refererer til baselakk og akryl lakk, baselakk er 1 Komponent og skal bare tynnes, ingen herder, denne tørker bare, og for å være et fullgodt toppstrøk så må en ha klarlakk på. 2 komponent derimot, blandes ut med herder i tillegg til tynner, denne blir blank og er et fullgodt toppstrøk i seg selv uten klarlakk over.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •