Element til DSW400?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Element til DSW400?

Har hatt en Zachry DSW-400 forsterker en god stund nå. Jeg testet den først på en bilsubwoofer (Power Acoustic FUBR 12), et beist med 200OZ magnet, 2*2ohms spoler. Altså et element som ikke egner seg til noe annet enn bilstereo. Forsterkeren gikk varm etter hvert pga. den lave motstanden, men herregud for en bass!

Da jeg skulle kjøpe et element av bedre kvalitet ble jeg rådet til å kjøpe et Peerless element (SWR308-830500). Jeg bygde en lukket kasse på ca 42l med mye avstivninger, noe som er perfekt for dette elementet. Men det låter skikkelig dårlig. Bassen er meget fin og stram på lavt volum, men når volumet skrus opp litt låter det skikkelig jævlig. Noen mener at det er forsterkeren som er for svak, noe jeg mener den så absolutt ikke er. Ikke engang en Cadence bilforsterker på ca 800w klarte å drive Power Acoustic elementet så bra som DSW-en.

Jeg har følgende spørsmål:
    - Noen som vet hva som kan være galt?
    - Hvilket element anbefales (helst 4ohm)?

Takker nok en gang for gode svar

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testa litt med XLS og ble veldig fornøyd allerede med den første testkassen.
    Det var den nye sorten beregnet for bassreflekskasse.

Lurer også litt på hvordan du kobla den andre bassen du hadde for å få for lav impedanse?
    For du har strengt tatt bare mulighet for å koble den som 4 og 1 ohm (eller evt. bare bruke en spole.)

Nå for tiden går det jo i SVS/TCsounds elementer.
    Det er iallefall elementer jeg vet tåler en del juling!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer vel det, får vel 4ohm hvis man kobler i serie ja. Uansett så ble forsterkeren veldig varm og koblet seg ut etter hvert. Men vet at denne subwooferen (FUBR12) trekker uante mengder strøm. Koblet den sammen med en JBL forsterker, den klarte å trekke nok strøm til å svi av en 60A sikring i bilen, så den egner seg nok ikke til hjemmebruk :neutral:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjønner.

Men hva er det du er ute etter av lyd?
    Hvilken spillestil?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Ja det stemmer vel det, får vel 4ohm hvis man kobler i serie ja. Uansett så ble forsterkeren veldig varm og koblet seg ut etter hvert...
    Hvis spolene ble koblet i serie var totalimpedansen 4ohm. Det er ved parallellkobling du får 1ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ute etter en sub som skal brukes mest til film, altså mye bass. Men det hadde også vært fint om den egnet seg litt til musikk også. Jeg har 8stk aktive 10" fra før (har 2 anlegg, 4 i hvert), og de er forsåvidt mer enn nok til musikkavspilling, så 12" blir som sagt brukt mest til film.

Når det gjelder spillestil så blir det vel mye action når det gjelder film, kan godt slå av 12" så lenge det ikke skal være veldig mye trykk. Når det er snakk om musikk er det veldig variert, Pink Floyd, Metallica, Ac/dc, Staind, men også en god del rolig musikk som Katie Melua.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chriselv
    Jeg har følgende spørsmål:
    - Noen som vet hva som kan være galt?
    - Hvilket element anbefales (helst 4ohm)?

Jeg har en DSW-400, og er fornøyd med den, til prisen å betrakte (den støyer litt) Min erfaring er at den liker seg best ved 8ohms belasting, kan spille hele kvelden med 100-110db volum, og den er bare såvidt lunket opp... dette er på en 13" Focal sub med 2x4ohm spoler, seriekoblet.

Jeg ville nok kjøpt en peerless med 8ohms spole om jeg skulle oppgradere kassa mi, men den er på 85 liter, å er tunet til 28hz, ikke så ideell for XLS eller XXLS'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo en Peerless 8ohms, men det er jo umulig å få noe som helst trykk uten at elementet begynner å gi fra seg ulyder!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... snodig... har du testet elementet på andre forsterkere? at spolen eller andre deler er løse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jo det elementet ditt være ødlagt på en eller annen måte, for jeg har et XLS element på en gammel subforsterker som skal yte 150watt 8 ohm, og det trykker som bare det. En av de gamle xls'ne med logoen i midten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Element

Ja, jeg prøvde elementet på en bilforsterker Ma Audio, husker ikke helt hvor mye effekt den leverer. Tipper det er rundt 2-300w i 8ohm. Er det bedre å levere inn elementet til en høyttalerreparatør istedet for Ljudia?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •