Magnet og skader på komponenter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Magnet og skader på komponenter.

I mine 3veis høyttalere har jeg festet den ene kondensatoren til magneten på basselementet, kan dette på noen måte gjøre skade på kondensatoren eller omvendt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som vet? :O

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tankespinn rundt dette fra min side.

Tror neppe det er noe problem eller at et statisk magnetfeltet vil kunne gjøre noe skade i alle fall. Det som kanskje kan være en teoretisk mulighet er hvis magneten får vibrasjoner over tid kan påvirke noe, og eventuellt microfoni med at vibrasjoner vil kunne forplante seg til og vil kunne påvirke condensatorens arbeids område og om mulig kan overføre noe til signalet som går til andre deler i høytaleren. sånn sett er kanskje nettop magneten et område som motar mindre vibrasjoner enn et dårlig opplagret delefilter kan gjøre, så det er ikke sikkert dette har noe betydning heller.

En annen ting kunne kanskje være hvis ytter kapslingen på condensatoren er i elektrisk kontakt med signalet den jobber med (er vel ganske uvanlig) og samtidig festes til høytaleren så det er i elektirsk kontakt med polstykket til høytaleren. kommer talespolen i høytaleren pga overbelastning og avisolering av spole lakken i kontakt med metalliske deler, vil man kansjke hvis som atte dersom osv kunne få nermest kortsluttnings strømmer som overføres til kondensatoren.

Har ellers sett induserte elektriske gnister mellom delefiler spoler og høytaler magnet på flere cm på to 12" 16ohms SEAS PA elementer i et opsett en gang, trolig pga dårlig kontakt i høytaler kabler kombinert med delefilter spoler osv, så om en condensator er tryggere på selve delefilteret sammen med diverse spoler og varme motstander osv er vel ikke så sikkert.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var svar nok for meg! Takker! måtte bare være på den sikre side.. pluss at magnete på mine elementer er max 20oz :P

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke med kondensatorer, men tror magneter endrer egenskaper på spoler en smule...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt itvil med spole og, men det er kanskje litt mer sannsynlig at d blir forstyrret av magnet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •