Selvbygg-sub: fritt valg av forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvbygg-sub: fritt valg av forsterker?

Whoppass Cheese (gratulerer som guru, forresten!) skrev her om at en subwooferforsterker knyttet til en surroundreceiver egentlig ikke trenger egne aktive filtre, siden receiveren allerede har gjort den nødvendige filtreringen.

Jeg trenger en bekreftelse på dette:

Er det faktisk slik at man kan bruke en hvilken som helst forsterker (med nok effekt, selvsagt) til å drive en hjemmebygget sub uten problemer av noe slag (så lenge det er gjort en aktiv lavpass-filtrering i forbindelse med forforsterkeren)?
    Hva er poenget med subsonic-filterne, og hvorfor kan de eventuelt droppes?

Til slutt: Kan man like gjerne bygge en passiv basskasse uten delefiltre eller noe, og koble en helt vanlig, rimelig effektforsterker til sub-out på surroundreceiveren og oppnå like godt resultat som ved selvbygg med dedikert subwoofer effektmodul?

Bakgrunnsinfo: Skal drive en CC-sub (lenke til pdf: CC-sub byggebeskrivelse), som jeg har hatt liggende byggesett til lenge...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall lenge brukt hjemmebygd sub med stereoforsterker og det fungerer kanonbra. Jeg har hatt to hjemmebygde subber og fire surroundforsterkere og det har fungert like godt på alle fire.

Subsonic filtre er for å spare basselementet for de laveste frekvensene. Spesielt på bassrefleks er dette viktig da slaglengden øker veldig mye under avstemningsfrekvensen. I en lukket løsning har subsonic filter ikke så mye for seg da trykket i kassa sørger for at slaglengden er forholdsvis lav.

Hvis man har et basselement som kan flytte mye luft, så trenger man heller ikke subsonic filter. Basselementet har da kapasitet nok til å gjenngi disse lave frekvensene selv på et høyt lydnivå.

Så ja det går helt fint å bygge en basskasse uten delefiltre og koble den på en vanlig effektforsterker. Jeg vil faktisk hevde at det blir bedre enn å bruke en dedikert subwoofermodul.

Var det et svar verdig en guru? :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Subsonic filtre er for å spare basselementet for de laveste frekvensene. Spesielt på bassrefleks er dette viktig da slaglengden øker veldig mye under avstemningsfrekvensen. I en lukket løsning har subsonic filter ikke så mye for seg da trykket i kassa sørger for at slaglengden er forholdsvis lav.
    Går ut fra observasjonene for en lukket løsning også gjelder for 4de-ordens båndpass-kasser? CC-sub bruker jo et Seas dual coil-element, så en stereo-forsterker burde fungere fint.
    Det har innleggene dine vært lenge, Whoppass!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Går ut fra observasjonene for en lukket løsning også gjelder for 4de-ordens båndpass-kasser? CC-sub bruker jo et Seas dual coil-element, så en stereo-forsterker burde fungere fint.
    Det har innleggene dine vært lenge, Whoppass!
    Takk, takk!

Fjerde ordens båndpass har jo en lukket del, så den vil begrense slaglengden på nesten samme måte som i en lukket konstruksjon. Men utslaget er litt større under avstemningsfrekvensen. Men det er ikke så mye. Jeg vil tro at man klarer seg fint uten subsonic filter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer som Guru Whoppas! :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk. Må henge i for å holde deg bak meg. :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ja det går helt fint å bygge en basskasse uten delefiltre og koble den på en vanlig effektforsterker. Jeg vil faktisk hevde at det blir bedre enn å bruke en dedikert subwoofermodul.
    Gratulerer som guru, Whoppass.

Kunne du utdype hvorfor du mener dette vil være en bedre løsning? Fordi du da kan bruke en bedre forsterker? Eller mindre vibrasjoner i forsterkeren?

Jeg leter for tiden etter en løsning med to relativt små subwoofere til et relativt lite rom. Har etter å ha prøvd med én sub kommet fram til at når man sitter halvannen til to meter fra subben er det veldig lett å høre hvor lyden kommer fra. Blir liksom litt teit med bare bass på venstre øre. Mulig en stereoforsterker og to passive 8" eller 10" kunne være en interessant løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Gratulerer som guru, Whoppass.

Kunne du utdype hvorfor du mener dette vil være en bedre løsning? Fordi du da kan bruke en bedre forsterker? Eller mindre vibrasjoner i forsterkeren?

Jeg leter for tiden etter en løsning med to relativt små subwoofere til et relativt lite rom. Har etter å ha prøvd med én sub kommet fram til at når man sitter halvannen til to meter fra subben er det veldig lett å høre hvor lyden kommer fra. Blir liksom litt teit med bare bass på venstre øre. Mulig en stereoforsterker og to passive 8" eller 10" kunne være en interessant løsning.
    Det er flere grunner til at jeg synes det er en bedre løsning.
    Bedre forsterker er et argument, like viktig er stor valgfrihet. Mindre vibrasjoner i forsterkeren har jeg ikke så veldig mye tro på når den bare skal gjenngi bass, men det er uansett i negativt. Det er også enklere å bygge kasse når du slipper å lage rom til forsterker. Og så slipper man de ofte ubruklige subsonic filtrene. Og i mange subforsterkere må signalet gå gjennom lavpassfilteret, og det er ingen fordel når det kommer filtert fra recieveren uansett. Og ofte får man mye mer effekt for penga.

Det kan være flere grunner til at du lett hører hvor subben er. Mest sannsynlig er det fordi den har ganske høy forvrengning eller for høy delefrekvens. Sannsynligvis er det en blanding. Når jeg bare bruker en sub så pleier jeg alltid å plassere den mest mulig i midten. Et annet triks er å snu den rundt slik at elementet spiller "feil" vei iforhold til deg. Den bassen du skal ha er rundstrålende og du hører den like godt uansett. De andre frekvensene og forvrengningen er ikke like rundstrålende og vil bli noe dempet.

2 subber er uansett et bedre alternativ og det finnes mange bra og rimelige subelementer å velge mellom. Peerless har flere gode. Bla SLS 8" og 10" eller CSX 10"

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Høy delefrekvens er absolutt en av grunnene til at jeg retningsbestemmer lyden lett. Har til nå brukt et system med satellitter og sub, og da må naturlig nok mye håndteres av subben.

Finnes det en nettbutikk der jeg kan ta en kikk på Peerless?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek selger Peerless. www.dynabel.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt SLS er interessant. De ligner av utseende endel på XLS og er knallbra til prisen. Jeg vet ikke om noen som har like bra pris/ytelsesforhold.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så interessant ut dette, bra priser også. Hadde egentlig tenkt å bygge meg en Phobos, men to mindre passer kan igrunnen fungere vel så bra, særlig ettersom en 12" sub er litt vanskelig å plassere på mitt lille rom. Tror jeg må ta meg en tur innom Eltek en dag.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom du opplever det som at prisene er gode så har XLS 10" vert solgt for kr 905,- pr stk inkl mva OG FRAKT av Kristianssands lydfabrikk (Da de solgte disse elementene). Det kan gi en pekepinn på avansene til Eltek. Seas-elementer har også tatt litt av i pris de siste årene. (hos Eltek).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som trådstarter vil jeg be om at diskusjonen om gode basselementer og hvor de kan kjøpes flyttes til en annen tråd. Vil ikke at denne tråden skal flyttes til Prisjakt-kategorien, for det var aldri intensjonen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder separat effektforsterker så bør det også legges til at det koster med et helt kabinett til en effektforsterker. Bare se på kombinasjonen NAD C372 kontra C162 og C272. Nå inneholder riktignok C162 et Riia-trinn, men mye av prisforskjellen ligger i det ekstra kabinettet. I tillegg ligger det en del kostnader på bunnlinja som gjør at når du kjøper 2 enheter så betaler du de kostnadene 2 ganger, så økonomien i en separat effektforsterker er ikke udelt god sammenliknet med aktiv sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •