Bygge om phobos med peerless element.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge om phobos med peerless element.

Siden jeg ikke fikk solgt phobosene mine og ikke har penger til noe annet bestemte jeg meg for å bygge de om for å få litt mer dypbass. Etter en del fundering falt valget å peerless resolution fordi disse så ut til å kunne fungere bra i en bassrefleks løsning med samme volum som phobos. De passet også ganske bra med hulldiameter og skruehull. Jeg valgte å tune kassa til 31 hz og siden forsterkeren har noe boost ved ca 30 tror jeg -3db blir ca 26-27 hz. Altså ca 10hz dypere enn original phobos. Jeg lagde ny bakplate med bassrefleksrør på 3" som er ca 24 cm langt. Den rockwool lignende palta tok jeg vekk for å få mer volum. Jeg brukte også dempematerialet som var inni og stiftet det fast til veggene. Hullet til høyttaleren trengte bare litt filing for å passe. Den avstiveren som elementet står i spenn mot måtte kuttes ca en cm for å passe. så var det bare å skru sammen og teste. Etter å ha målt (ca måling med velleman måler og radio shack regneark, vet ikke hvor nøyaktig dette er..) viser det seg at de går 10hz dypere. Siden jeg ikke vet hvordan jeg får lagt med grafer får dere ikke se disse. Jeg har ikke rukket å se noen film med de ennå men jeg regner med at de skal levere en god del mer siden slaglengden er nesten dobbelt så lang som dynabel elementet. Jeg har lagt med noen dårlige bilder tatt med mobilkamera.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med vel gjennomført oppgradering.
    En av de penere Phobos'ene jeg har sett;-)
    Ser fram til målinger og dine erfaringer med den i hjemmekinosammenheng.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med noen inntrykk etter en film eller fem. Har også en eller to phoboskasser stående, og kunne tenkt meg å gjort noe slikt en gang jeg har hatt tid.

De så forresetn veldig pene ut :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, dette var litt morsomt.
    Har gjort akkurat det samme som deg, bytta ut Dynabel elementet med et Peerless Resolution, hadde til overs fra et bilbygg.
    Har dog ikke fått rukket å sett eller hørt noe musikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett noen klipp nå(war of the worlds,master and comander og atter en konge) og det er en stor forbedring i dypbassen, det virker også som om det er mindre romling. Lydtrykket er også høyere men mer behagelig å høre på. Jeg har prøvd med litt musikk men kinoen min passer ikke helt til musikk så det er vanskelig å si noe om det. Siden jeg valgte ganske små bassrefleksrør er det anntydning til blåselyder, men det er først nå det ser ut som om det er rett før elementet bunner.. altså ved virkelig store utslag. Men dette er ikke noe man hører nå man ser på film ved slike volum..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent bygd, men blir jo ikke phobos da :P har jo ikke ventilen eller db-12 ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo hele poenget.. de har jo vært phobos og jeg var lei de, men ingen ville kjøpe.(litt stiv pris tenker jeg..) Så da bygde jeg de om til noe som er bedre enn phobos..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, daså my bad! Fungerer det elementet så bra i det lille kabinettet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •